VanderSterre Posted August 9, 2011 Posted August 9, 2011 Goedendag, Ik ben van plan een Sportage aan te gaan schaffen, maar twijfel nog enorm... Heb proefgereden in een 1.6 GDI, maar zou graag automaat willen rijden (rij nu in een 1.4 TSI Golf met 7-DSG bak, enorm fijn!). Automaat zit echter alleen op de 2.0 CVVT motor en t.o.v. een 1.6 GDI praat je dan toch net geen 5K meer. Die 2.0 motor, zonder automaat is een 5-bak... is dat niet ouderwets? Heb je dan niet veel motorgeluid? Hoog toerental bij 120 km/uur? Moet nog in de 2.0 gaan rijden, maar wellicht dat er hier reeds 2.0 rijders zijn die mij uit de praktijk wat kunnen vertellen. Tot slot, is de navi zijn 1595 euro waard? Vind het erg veel geld (heb ook een Tomtom), maar wellicht in combi met de achteruitrijcamera, iPod-kabel, subwoofer en nog wat wellicht toch interessant? Alvast dank voor de reactie(s). Groeten, Raymond Quote
bigwade Posted August 9, 2011 Posted August 9, 2011 Goedendag, Ik ben van plan een Sportage aan te gaan schaffen, maar twijfel nog enorm... Heb proefgereden in een 1.6 GDI, maar zou graag automaat willen rijden (rij nu in een 1.4 TSI Golf met 7-DSG bak, enorm fijn!). Automaat zit echter alleen op de 2.0 CVVT motor en t.o.v. een 1.6 GDI praat je dan toch net geen 5K meer. Die 2.0 motor, zonder automaat is een 5-bak... is dat niet ouderwets? Heb je dan niet veel motorgeluid? Hoog toerental bij 120 km/uur? Moet nog in de 2.0 gaan rijden, maar wellicht dat er hier reeds 2.0 rijders zijn die mij uit de praktijk wat kunnen vertellen. Tot slot, is de navi zijn 1595 euro waard? Vind het erg veel geld (heb ook een Tomtom), maar wellicht in combi met de achteruitrijcamera, iPod-kabel, subwoofer en nog wat wellicht toch interessant? Alvast dank voor de reactie(s). Groeten, Raymond Welkom hier. De 5bak roerbak van de 2.0 is niet echt succes, ik zou hier even gaan zoeken. De automaat is prettig maar gaat als een dolle in de 6 en je moet behoorlijk trappen om hem daar weer uit te krijgen. De 2.0 is sowieso een nogal luie motor. Onder de 2500 toeren moet je er niet te veel van verwachten. Als je het kunt betalen zou ik voor de 2.0 diesel automaat gaan. Vergeet de navi, die TT is prima. Suc6 Quote
harter Posted August 9, 2011 Posted August 9, 2011 Beste Raymond, De vragen die je stelt zijn al diverse keren in verschillende discussies beantwoord. In het kort komt het hier op neer, afgaande op de ervaringen die hier gepost zijn: SP3 1.6 GDI is volgens velen hier een zeer rustige motor, redelijk zuinig in gebruik (1 op 12 gemiddeld) en voldoet prima. Met name door de 6e versnelling is hij vrij rustig in zijn toeren. Wanneer je echter een caravan of boot achter je wagen hangt komt dit motortype wellicht iets te kort. SP3 2.0 CVVT (automaat) is eveneens een goede (ietswat)luie motor echter wat minder rustig in zijn toeren dan de 1.6 GDI. Of deze wagen met 5 versnellingen ouderwets is vind ik persoonlijk onzin want dan zouden er heel wat ouderwetse auto's op de markt komen. Uiteraard heeft dit motortype meer kracht dan de 1.6 en zijn er vele die inmiddels op vakantie zijn geweest met caravan erg tevreden teruggekeerd. Voor de automaatversie wordt nog weleens melding gemaakt over het snel terugschakelen naar een lagere versnelling wanneer de weg wat omhoog gaat in de bergen. Het verbruik van de 2.0 handgeschakeld ligt gemiddeld op 1 op 10/11 en voor de automaatversie lees ik 1 op 11/12. De navigatie is een ander verhaal ook hier zijn de meningen enorm verdeeld. De een zweert bij zijn TomTom terwijl de ander genoeg heeft van losse kabels, zuignappen, brodithouders en ander gedoe. De meningen die ik de laatste tijd heb gelezen zijn overwegend positief echter klaagt men wel over verouderd kaartmateriaal, maar hier is een update voor aanstaande (waarschijnlijk tegen betaling). De achteruitrijcamera en Ipod aansluiting blijken zeer goed te voldoen. Nogmaals er is al heel veel over gepost de laatste maanden dus doe er je voordeel mee. Bovenstaande ervaringen zijn puur gebaseerd op verhalen van andere forumleden omdat ik simpelweg nog steeds wacht op de levering van mijn SP3 (2.0 CVVT) Quote
bigwade Posted August 9, 2011 Posted August 9, 2011 @harter, da's inderdaad wat subtieler.. Goede post.. Quote
harter Posted August 9, 2011 Posted August 9, 2011 @harter, da's inderdaad wat subtieler.. Goede post.. Thanks BW Quote
Guest asterix Posted August 10, 2011 Posted August 10, 2011 Moet nog in de 2.0 gaan rijden, maar wellicht dat er hier reeds 2.0 rijders zijn die mij uit de praktijk wat kunnen vertellen. Tot slot, is de navi zijn 1595 euro waard? Vind het erg veel geld (heb ook een Tomtom), maar wellicht in combi met de achteruitrijcamera, iPod-kabel, subwoofer en nog wat wellicht toch interessant? Hallo Raymond, Ik heb de 2.0 benzine automaat (2WD). De automaat is prima maar schakelt inderdaad graag door naar de 6. Als je dus in de stad rijdt, rijdt je al snel 60 a 70 km/h met zo'n 1200 toeren of minder. Heel rustig en relaxed en nauwelijks motorgeluid. Wil je even vlot (of zoals sommigen zouden zeggen asociaal) rijden, dan moet je flink het gas intrappen om hem weer terug te krijgen naar een lage versnelling. Uiteraard kan je hem sequentieel schakelen. Dat gaat ook netjes en soepeltjes maar daarvoor heb ik geen automaat. De cruise control is redelijk onbruikbaar helaas, zeker boven de 100km/h. Voorbeeld: Rijdend op de snelweg, 130km/h zonder cruise control, blijft de auto netjes in de zesde versnelling. Zelfs lichte hellingen of met slechts licht gas bijgeven houd ik hem netjes in de hoogste versnelling zonder dat de automaat terugschakelt. Ik moet echt wel het gaspedaal intrappen voordat ie netjes 1 versnelling terugschakelt. Rijdend op dezelfde snelweg in vergelijkbare omstandigheden (wind, etc), 140km/h met cruise control is het een feest van schakelen tussen 4, 5 en 6. Vaak lange tijd in de 5, dan weer op naar de 6 en soms in 1 keer terug naar de 4. En dat om de 130km/h te behouden. Affijn, eigenlijk nutteloos dus. Ik wil dat nog gaan aanmelden bij de importeur. De garage 'kan' er niet veel mee (die weten zelf niet hoe een automaat met cruise control hoort te rijden) en de importeur is tot nu toe erg druk geweest met het stuurprobleem. Kortom: Als je de cruise control niet super belangrijk vindt, is de automaat op de 2.0 een aanrader. M.b.t. de navigatie, vind ik dit op zich een lekker systeem. Uiteraard veel geld t.o.v. een TomTom, maar geen gehannes met draadjes, houders, etc. Daarnaast zit er een gyroscoop in (waardoor de rijrichting ook zonder GPS ontvangst in garages etc blijft werken) en aangesloten op de pulsenteller van de auto (zodat ook in tunnels of zonder GPS ontvangst de (redelijk) exacte locatie getoond blijft worden). Ik heb een 8GB USB stick erin met honderden CD's aan muziek. Zalig. Hands-free bellen gaat prima (met mijn iPhone 4) hoewel de nummerherkenning op de display niet goed gaat (afhankelijk van hoe je de nummers in je telefoon hebt opgeslagen). De navi is snel en zeer scherp (krijg daar veel positieve opmerkingen over) en ik gebruik hem dagelijks. Alleen op recent opgeleverde gewijzigde wegen (A2 bij Den Bosch en Eindhoven bijvoorbeeld) zijn de kaarten niet up-to-date, maar voor de rest heb ik daar geen last van. Zelf blijven opletten waar je rijdt is sowieso een goed idee volgens mij. Ook handig om je mede weggebruikers te zien. Zelfs in Almere waar toch veel nieuwbouwwijken zijn heeft ie eigenlijk altijd de juiste weg. Marcel Quote
Ronnie Posted August 10, 2011 Posted August 10, 2011 De af-fabriek navigatie/achteruitrijcamera vind ik geen 1600 euro meerprijs waard. Ik heb dezelfde unit in mijn IX35 en het is dat deze standaard in mijn Business Edition zit, maar anders was het gewoon de TomTom (die ik toch al heb EN tijdens de vakantie gewoon erbij gebruikt heb ivm 3x uitval systeem) en setje parkeersensoren geworden. Maar wie weet wat de update dadelijk gaat brengen... Quote
VanderSterre Posted August 10, 2011 Author Posted August 10, 2011 Allen veel dank voor de reacties !!! Erg gewaardeerd! Vandaag even gereden in een 2.0 CVVT die 2e-hands in de showroom stond (10 duizend op de teller en van oktober 2010). Moet eerlijk zeggen dat ik niet direct heel veel verschil merkte met de 1.6 GDI. Volgens mij is die 2.0 echt alleen van belang als je wilt gaan voor het trekken van een caravan van meer dan 1200 kg. Op dit moment hebben wij geen caravan (denken er soms wel over), maar of je eerste caravan dan gelijk een grote wordt van meer dan 1200 kg vraag ik mij af. We zullen dan ook gaan voor de 1.6 GDI... nu weer de lastige vraag: X-ecutive met Plus Pack, panoramadak en trekhaak in dark gun kleur, of toch de X-clusive met panoramadak en trekhaak... Eventueel op de X-ecutive ook nog de navigation pack.... Grrrr.... lastig.... maar wel leuk.... Quote
bigwade Posted August 10, 2011 Posted August 10, 2011 Ga es even niet "even" rijden, maar wat langer. Snelwegen 90-110-140km/h, binnenwegen, stad etc. Luxe pakketten zijn eh.. luxe pakketten, haha! Vel plezier met kiezen. Quote
harter Posted August 10, 2011 Posted August 10, 2011 Allen veel dank voor de reacties !!! Erg gewaardeerd! Vandaag even gereden in een 2.0 CVVT die 2e-hands in de showroom stond (10 duizend op de teller en van oktober 2010). Moet eerlijk zeggen dat ik niet direct heel veel verschil merkte met de 1.6 GDI. Volgens mij is die 2.0 echt alleen van belang als je wilt gaan voor het trekken van een caravan van meer dan 1200 kg. Op dit moment hebben wij geen caravan (denken er soms wel over), maar of je eerste caravan dan gelijk een grote wordt van meer dan 1200 kg vraag ik mij af. We zullen dan ook gaan voor de 1.6 GDI... nu weer de lastige vraag: X-ecutive met Plus Pack, panoramadak en trekhaak in dark gun kleur, of toch de X-clusive met panoramadak en trekhaak... Eventueel op de X-ecutive ook nog de navigation pack.... Grrrr.... lastig.... maar wel leuk.... Bedenk wel, ondanks dat je misschien een niet al te grote caravan zal aanschaffen, je er misschien wel mee de bergen in gaat b.v Frankrijk of Italie. Dan is een beetje extra vermogen zeker geen overbodige luxe. Ik weet dat er een aantal forumleden ook hun ervaringen op www.caravantrekker.nl hebben gezet dus lees dit anders ook nog even door. Quote
VanderSterre Posted August 10, 2011 Author Posted August 10, 2011 In de 1.6 GDI heb ik een uurtje gereden/gekeken en gedaan afgelopen dinsdag en vandaag inderdaad 'even' in de 2.0 gereden. Ik woon in Spijkenisse en de dealer zit vlak bij de snelweg... kan dan mooi 'even' naar Rozenburg over de snelweg en dat is een lekker wind-vang-stukje... wat stoplichten om goed schakel- en optrekgedrag te ervaren... En persoonlijk vind ik dan het gat tussen een 1.6 GDI en een 2.0 CVVT automaat te groot worden... met de huidige aanbiedingen van mijn dealer een verschil van bijna 4700 euro. Motor2.0 aut.UitvoeringX-ecutive€ 30.520,00 Optie 1Metallic€ 695,00 Optie 2Plus Pack€ 590,00 Optie 3Panorama€ 1.295,00 Optie 4Trekhaak€ 769,00 Afleverkosten€ 956,25 Totaal€ 34.825,25 Dealer€ 32.600,00 Korting€ 2.225,25 Percentage-6,3898% De 1.6 GDI met dezelfde opties (nog niet laten berekenen), maar zou met 6% korting gerekend uitkomen op zo'n 27.900 euro. Een verschil van 4700 euro dus. Mijn gevoel zegt me dat ik met die 27900 (oké, plus iets van 50 euro voor een betere claxon ) een zeer mooie auto heb staan straks (over 4 maanden begreep ik). Misschien nog een sidebar, maar daar moet ik me nog in verdiepen... En dan nog die navi.... ja, heb Tomtom... nu in Golf bevestigt met clip aan ventilatierooster, maar in de Sportage gaat dat niet zag ik omdat ze daar verticaal zitten. Quote
harter Posted August 10, 2011 Posted August 10, 2011 @VanderSterre. . Ok duidelijk verhaal. Maar een levertijd van 4 maanden voor een 1.6GDI vind ik wel erg opportunistisch. Dit geldt overigens ook voor de andere uitvoeringen. Maar bovenal een goede keuze lijkt mij ja en die keuze voor wat betreft de luxe zoals Bigwade het eerder vertelde blijft moeilijk. Ikzelf heb ook lang getwijfeld maar uiteindelijk (mede door de goede inruilprijs) voor een X-clusive gekozen. En ja dan de kleur nog ook zo'n moeilijke keus. Succes. Quote
vand.m Posted August 11, 2011 Posted August 11, 2011 In de 1.6 GDI heb ik een uurtje gereden/gekeken en gedaan afgelopen dinsdag en vandaag inderdaad 'even' in de 2.0 gereden. Ik woon in Spijkenisse en de dealer zit vlak bij de snelweg... kan dan mooi 'even' naar Rozenburg over de snelweg en dat is een lekker wind-vang-stukje... wat stoplichten om goed schakel- en optrekgedrag te ervaren... En persoonlijk vind ik dan het gat tussen een 1.6 GDI en een 2.0 CVVT automaat te groot worden... met de huidige aanbiedingen van mijn dealer een verschil van bijna 4700 euro. Motor2.0 aut.UitvoeringX-ecutive€ 30.520,00 Optie 1Metallic€ 695,00 Optie 2Plus Pack€ 590,00 Optie 3Panorama€ 1.295,00 Optie 4Trekhaak€ 769,00 Afleverkosten€ 956,25 Totaal€ 34.825,25 Dealer€ 32.600,00 Korting€ 2.225,25 Percentage-6,3898% De 1.6 GDI met dezelfde opties (nog niet laten berekenen), maar zou met 6% korting gerekend uitkomen op zo'n 27.900 euro. Een verschil van 4700 euro dus. Mijn gevoel zegt me dat ik met die 27900 (oké, plus iets van 50 euro voor een betere claxon ) een zeer mooie auto heb staan straks (over 4 maanden begreep ik). Misschien nog een sidebar, maar daar moet ik me nog in verdiepen... En dan nog die navi.... ja, heb Tomtom... nu in Golf bevestigt met clip aan ventilatierooster, maar in de Sportage gaat dat niet zag ik omdat ze daar verticaal zitten. Hallo plaatsgenoot, Ik denk dat Harter gelijk heeft en dat het wel ietsje langer gaat duren als de genoemde 4 maanden. Ik heb die van mij besteld eind maart en wacht nog. Verwachte levertijd 6 maanden. Ik hoop deze wel eerder te hebben. Mocht je tegen die tijd meer willen weten dan hoor ik het wel. Ik kan nu nog geen ervaringen delen met je. Besteld: X-ecutive Automaat,PlusPack, Nav, en panoramadak, Casa White.Sucees met de keuze! Quote
Reem Posted August 11, 2011 Posted August 11, 2011 Het klopt dat 4 maanden levertijd erg kort lijkt. Maar er zijn op dit moment op het forum mensen in NL die hun 1.6 x-ecutive plus pack met 3 maanden binnen hebben. Zie forum Levertijd, bijv. Ozzy en Tipex, juli 2011. Mij is verteld dat 1.6 x-ecutive plus pack, zonder veel extra opties beter leverbaar is. En dat de kleur Casa White op dit moment een langere wachttijd heeft. Dit is de info die ik heb gehoord. Maar ja ... of dit een verklaring is voor verschil in levertijd?? Ik weet het niet. Het wordt gewoon afwachen, ook voor mij. Hopelijk heb ik hem ook na 3 maanden of toch even langer wachten Quote
vand.m Posted August 11, 2011 Posted August 11, 2011 Het klopt dat 4 maanden levertijd erg kort lijkt. Maar er zijn op dit moment op het forum mensen in NL die hun 1.6 x-ecutive plus pack met 3 maanden binnen hebben. Zie forum Levertijd, bijv. Ozzy en Tipex, juli 2011. Mij is verteld dat 1.6 x-ecutive plus pack, zonder veel extra opties beter leverbaar is. En dat de kleur Casa White op dit moment een langere wachttijd heeft. Dit is de info die ik heb gehoord. Maar ja ... of dit een verklaring is voor verschil in levertijd?? Ik weet het niet. Het wordt gewoon afwachen, ook voor mij. Hopelijk heb ik hem ook na 3 maanden of toch even langer wachten Ik heb dus een 2.0 automaat besteld en omdat VanderSterre opzoek was naar ervaringen wil ik dat best met hem delen. Maar dat gaat dus nog even niet. Wat betreft de langere levertijd mbt. Casa White. Dat lees ik al maanden en dat duikt steeds weer op. Is het niet het Panoramadak dan is het de klaeur Cas White, en anders is het wel weer de automaat die langer op zich laat wachten.Niemand heeft er ooit een verband in gezien hoe ze nu precies werken of waardoor er zulke lange levertijden zijn.Maar vooral ook de slechte comunicatie van Kia naar hun klanten toe zet kwaad bloed. Hoe het ook zij ik kan alleen nog maar even wachten. Dan kan ik dus pas wat zeggen over de automaat.Maak me wel zorgen over de combinatie Cruise Controle en Automaat. Ik lees daar geen fijne verhalen over. Ik hoop dat daar snel een oplossing voor komt. Quote
Guest asterix Posted August 11, 2011 Posted August 11, 2011 Maak me wel zorgen over de combinatie Cruise Controle en Automaat. Ik lees daar geen fijne verhalen over. Ik hoop dat daar snel een oplossing voor komt. Ben bang dat dat niet snel gaat gebeuren. De automaat wordt slechts sporadisch verkocht (in relatie tot een handbak) en als van die groep slechts een gedeelte een klacht instuurt, dan valt dat niet op bij de importeur. Tijd dat meer mensen een automaat kopen dus ... eenmaal een automaat, altijd een automaat. Marcel Quote
vand.m Posted August 13, 2011 Posted August 13, 2011 Maak me wel zorgen over de combinatie Cruise Controle en Automaat. Ik lees daar geen fijne verhalen over. Ik hoop dat daar snel een oplossing voor komt. Ben bang dat dat niet snel gaat gebeuren. De automaat wordt slechts sporadisch verkocht (in relatie tot een handbak) en als van die groep slechts een gedeelte een klacht instuurt, dan valt dat niet op bij de importeur. Tijd dat meer mensen een automaat kopen dus ... eenmaal een automaat, altijd een automaat. Marcel Maar In andere landen worden toch wel meer automaten geleverd? Die zouden dan ook klachten moeten hebben over CC in combinatie met de automaat. Als er dus niet alleen hier in Nederland wordt geklaagd zullen ze er toch zeker wat aan gaan doen? Ik heb nu juist goede ervaringen met mijn huidige automaat en CC. Wil dan wel graag dat het bij de SP3 ook goed werkt. Het is toch de bedoeling dat je er ontspannen mee kan rijden. Als dat niet kan, van wat ik er dus begrijp, zal er toch wel een keer wat aan gedaan moeten worden. Dus ik hoop dat ze het bij Kia oppikken. Een Automaat rijd gewoon heerlijk. Is opzich al een ontspanning. Nu de rest nog. Maar eerst op de levering wachten. Quote
Banneman Posted August 13, 2011 Posted August 13, 2011 Neem in ieder geval niet de 2.0 benzine hand. Die is niet goed. Overschakelen gaat niet goed (wordt niets aan gedaan), hoge resonantie bij 3400 toeren, sturen nog steeds niet optimaal, duur in gebruik en weinig prestaties. Kortom, niet doen! Quote
pruttel Posted August 13, 2011 Posted August 13, 2011 Goedendag, Ik ben van plan een Sportage aan te gaan schaffen, maar twijfel nog enorm... Heb proefgereden in een 1.6 GDI, maar zou graag automaat willen rijden (rij nu in een 1.4 TSI Golf met 7-DSG bak, enorm fijn!). Automaat zit echter alleen op de 2.0 CVVT motor en t.o.v. een 1.6 GDI praat je dan toch net geen 5K meer. Die 2.0 motor, zonder automaat is een 5-bak... is dat niet ouderwets? Heb je dan niet veel motorgeluid? Hoog toerental bij 120 km/uur? Moet nog in de 2.0 gaan rijden, maar wellicht dat er hier reeds 2.0 rijders zijn die mij uit de praktijk wat kunnen vertellen. Tot slot, is de navi zijn 1595 euro waard? Vind het erg veel geld (heb ook een Tomtom), maar wellicht in combi met de achteruitrijcamera, iPod-kabel, subwoofer en nog wat wellicht toch interessant? Alvast dank voor de reactie(s). Groeten, Raymond 1 Quote
Recommended Posts