Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dindsdagavond mijn nieuwe Sportage 1.7 CRDI afgehaald, ondanks dat de dealer beweerde er 10 liter te hebben ingedaan lichtte het reservelampje reeds op, dus dan maar bij het tankstation het boeltje volgetankt, bij 55 liter sloeg het tankpistool voor de eerste keer af maar gezien ik een "voltankprutser" ben heb ik nog wat blijven bijtanken tot ik de mazout in de kraag zag bleven staan en zo heb ik er 67 jawel ZEVENENZESTIG liter ingekregen, was al aan het kijken of het er onderaan niet terug uitliep?!?

Nu heb ik echter in de handleiding reeds gelezen dat als het pistool afslaat men niet mag proberen nog verder bij te tanken en ik ga dit in het vervolg ook niet meer doen, een en ander zal wel te maken hebben met een expansieruimte bovenin de tank waar lucht moet inblijven teneinde de brandstof te kunnen laten in- of uitzetten vermoed ik.

Maar het is toch een enorm verschil vind ik 58 en 67 liter, bij mijn vorige wagen een mercedes B klasse ben ik er nooit ingeslaagd meer te tanken dan de officieel opgegeven tankinhoud, zijn er hier nog met deze ervaring???

Ook viel mij op dat na voltanken de BC slechts een autonomie opgaf van 580 km en vanaf deze waarde ook aftelt? Al meen ik uit andere draadjes op dit forum al begrepen te hebben dat na een paar maal tanken deze waarde zich normaliseert? dus maak ik me hierover weinig zorgen, het zou al een hele ramp zijn moest ik met een zogezegd volle dieseltank van 58 liter maar 580 km doen, dan zou ie 10 liter op 100 km verbruiken!!!

Posted

Dindsdagavond mijn nieuwe Sportage 1.7 CRDI afgehaald, ondanks dat de dealer beweerde er 10 liter te hebben ingedaan lichtte het reservelampje reeds op, dus dan maar bij het tankstation het boeltje volgetankt, bij 55 liter sloeg het tankpistool voor de eerste keer af maar gezien ik een "voltankprutser" ben heb ik nog wat blijven bijtanken tot ik de mazout in de kraag zag bleven staan en zo heb ik er 67 jawel ZEVENENZESTIG liter ingekregen, was al aan het kijken of het er onderaan niet terug uitliep?!?

Nu heb ik echter in de handleiding reeds gelezen dat als het pistool afslaat men niet mag proberen nog verder bij te tanken en ik ga dit in het vervolg ook niet meer doen, een en ander zal wel te maken hebben met een expansieruimte bovenin de tank waar lucht moet inblijven teneinde de brandstof te kunnen laten in- of uitzetten vermoed ik.

Maar het is toch een enorm verschil vind ik 58 en 67 liter, bij mijn vorige wagen een mercedes B klasse ben ik er nooit ingeslaagd meer te tanken dan de officieel opgegeven tankinhoud, zijn er hier nog met deze ervaring???

Ook viel mij op dat na voltanken de BC slechts een autonomie opgaf van 580 km en vanaf deze waarde ook aftelt? Al meen ik uit andere draadjes op dit forum al begrepen te hebben dat na een paar maal tanken deze waarde zich normaliseert? dus maak ik me hierover weinig zorgen, het zou al een hele ramp zijn moest ik met een zogezegd volle dieseltank van 58 liter maar 580 km doen, dan zou ie 10 liter op 100 km verbruiken!!!

Hoi ,

ik heb ook een 1,7 CRDI FUSION...mijn BC gaf in het begin exact hetzelfde aan als de uwe ; nl. 580Km, gaande weg normaliseert die zich een beetje, hangt af van het aantal gereden km, gemiddeld verbruik, etc etc

de exacte inhoud van de benzinetank zal ik wel nooit weten maar één ding moet je onthouden en leren; RIJ OP JE KILOMETERS EN DE GETANKTE KILOMETERS

ik hou een tabelletje bij; met 54 getankte liter heb ik al 870 Km gereden, dus 6,2 l/100Km;of 1/16

maar k moet er wel bij vertellen dat ik dan wel heel zuinig gereden heb en constant het verbruik op de BC in de gaten gehouden heb

misschien zakt het verbruik nog wel iets want nog maar 2200Km gereden.

het opgegeven verbruik vanuit de fabriek zal hij wel nooit halen...

grtz

Guest Timo0103
Posted

Ik rij zelf ook bijna 900 km met 56 liter en dat vind ik best netjes met een 2.0 crdi.

Ik rij nou niet bepaald met een ei onder mijn voet. ( stamp er vrolijk op los )

Maar laten we wel wezen, we hebben de sportage niet gekocht als zuinigheidswonder he.

Het is per slot van rekening een SUV en geen kleine VW die 1 op 30 loopt.

Maar om even ontopic te blijven, ik prop er zelf ook meer als 60 liter in wat overigens geen kwaad kan.

Posted

nog effe een toelichting,

ik probeer steeds te gaan tanken wanneer reserve oplicht, zo reken ik altijd op het quasi "exacte aantal km per tankbeurt"

en inderdaad, "zuinigheidswonderen" zijn het niet...

• 1 year later...
Posted

Ik rij zelf ook bijna 900 km met 56 liter en dat vind ik best netjes met een 2.0 crdi.

Ik rij nou niet bepaald met een ei onder mijn voet. ( stamp er vrolijk op los )

Maar laten we wel wezen, we hebben de sportage niet gekocht als zuinigheidswonder he.

Het is per slot van rekening een SUV en geen kleine VW die 1 op 30 loopt.

Maar om even ontopic te blijven, ik prop er zelf ook meer als 60 liter in wat overigens geen kwaad kan.

900km met 56 liter dan rij je hem wel heel ver leeg,de tankinhoud is toch maar 58 liter?? Hoe krijg je er dan meer dan 60 in?

Leg mij dat eens uit :wink:

Trouwens ik raak maar aan 650km met een tank hoor,en dan tank ik zo'n 48 a 49 liter.

Posted

Met de 1.6 GDI Krijg ik niet meer dan 40 liter erin :shock::hammer:

Posted

Met de 1.6 GDI Krijg ik niet meer dan 40 liter erin :shock::hammer:

Ongeduld :mrgreen:

Heb er zelf wel eens ruim 62 liter ingedruppeld na een tijdje met een brandend tanklampje gereden te hebben.

Denk dat er in totaal iets tussen de 65 a 70 liter inpast als je ook het expansievat vult met benzine.(al wordt dat wel afgeraden)