Gert- Posted August 23, 2011 Posted August 23, 2011 Hallo mede forum-bezoek(st)ers. Sinds enkele maanden verplaats ik mij met veel genoegen in een een beige-kleurige Magentis 2.0 CVVT EX van het laatste type, met achteraf ingebouwde cruise-control. Hiervoor reed ik in een Skoda Octavia. Tot nu toe ben ik nog maar één keer een auto van dit model tegengekomen, en wel in Frankrijk. Het mag dan een saai en nietszeggend model zijn volgens "autokenners", maar dat zal me worst wezen. Ik geniet van iedere rit want dat ding rijdt gewoon prima, ook met een flinke caravan aan de trekhaak. En als occasion is dit model prettig geprijsd. Benieuwd ben ik naar ervaringen van andere Magentis-rijders, en of deze auto nog specifieke zwakheden kent, en de ervaringen met Kia in het algemeen. Met een hartelijke groet, Gert Quote
Guest Angelique Posted August 24, 2011 Posted August 24, 2011 Hoi Gert, Welkom op het KIA clubforum Quote
bigmac Posted August 24, 2011 Posted August 24, 2011 (Januari 2007 - Autoweek) In het zakensegment spelen de Koreanen een bescheiden rol. Om dat te veranderen, heeft Kia de Magentis een Europees voorkomen gegeven. Het is een keurige auto die niet uit de toon valt. Nu het imagoprobleem nog. Met de Magentis doet Kia een nieuwe poging door te breken in het zakelijke segment. Kia gaf de middenklasser daartoe een Europees uiterlijk en is daarin geslaagd. De tweelitermotor meet 1.998 cc, komt bij 6.000 tpm aan 144 pk vermogen en mobiliseert bij 4.250 tpm een koppel van 189 Nm. Kia meldt dat de Magentis 2.0 CVVT een top van 208 km/h kan halenen aan 10,2 s genoeg heeft om van nul naar honderd te versnellen. Met de ‘klokken’ onder een eenvoudig koepeltje maakt het instrumentenpaneel een lege indruk. Je ziet alleen een snelheidsmeter en een toerenteller, met daartussen een lcd-display. De meters voor brandstofvoorraad en koelvloeistoftemperatuur zijn smalle lcd-schermpjes onder in de ronde instrumenten. De middenconsole maakt een bescheiden indruk. Natuurlijk biedt hij ruimte aan een audiosysteem; daaronder zien we het schermpje van de airco én de grote ronde bedieningsknoppen daarvan. Omdat veel Europeanen lang zijn, monteert Kia speciaal voor de Europese markt ontwikkelde zetels met meer zijdelingse steun en ondersteuning voor de bovenbenen. Beide voorstoelen zijn in hoogte verstelbaar. Het stuur is eveneens in hoogte en diepte verstelbaar. Er is veel ruimte voor losse spullen. De voorportieren zijn voorzien van vakken van redelijk formaat. In de middenconsole zit een vakje met klep, onderaan is een aflegruimte en de centrale armsteun heeft twee vakken. Onder een klepje in de tunnelconsole zitten twee bekerhouders annex opbergvakken. Gasdrukveren De achterpassagiers hebben de achterpassagiers een flinke hoeveelheid beenruimte. Met de hoofdruimte zit het achterin ook wel goed. Het kofferdeksel van de Magentis is vrij kort en scharniert met gasdrukveren. Die nemen geen ruimte in de kofferbak in en kunnen ook de bagage niet beschadigen. Het redelijk regelmatig gevormde ‘vrachtruim’ meet 420 liter. Dankzij de in ongelijke delen neerklapbare achterbankleuning kan er zo nodig nog méér mee. De Kia Magentis heeft goede manieren. Het is keurig stil aan boord; zelfs als je voluit accelereert, dringt het motorgeluid maar heel gedempt door. Dat is voor een deel de verdienste van de rustig lopende viercilinderkrachtbron; het komt ook door de doordachte geluidsisolatie van het interieur. Deze zakensedan is ontworpen om zijn inzittenden in alle rust te vervoeren. Daar zijn vering en demping ook op afgestemd, aangepast aan de Europese smaak. Het onderstel strijkt de meeste oneffenheden vrijwel glad. Als consequentiedaarvan is er een lichte, maar niet storende neiging tot deinen. Snelle bochten kan de Magentis zonder mankeren aan. De stuurbekrachtiging neemt de chauffeur veel werk uit handen, waardoor de Kia nogal licht, maar niet onplezierig stuurt. Dit brengt wel met zich mee dat de besturing niet communicatief is, maar de voorwielen volgen wel keurig de koers die je ze opdraagt. De Kia daagt zijn bestuurder niet uit om bochtenridder te spelen. Ook de manier waarop de versnellingsbak zich laat bedienen, past bij het karakter van de Koreaan. De pook gaat trefzeker van het verzet naar verzet, maar boterzacht schakelt de vijfbak niet. De Kia is voorzien van airbags voor bestuurderen bijrijder, zijairbags voorin en hoofdairbags vóór en achter. Verder krijgt de Kia standaard een luxe airco mee, net als een boordcomputer, lichtmetalen wielen en mistlampen vóór. Quote
bigwade Posted August 24, 2011 Posted August 24, 2011 Met een hartelijke groet, Gert Je bent al de 2e sinds 20 april, het moet niet gekker worden ! http://www.kiaclub.nl/topic/6875-pas-ik-hier-wel-bij/page__p__59002 Welkom hier en veel plezier met je auto ! Quote
Gert- Posted August 24, 2011 Author Posted August 24, 2011 Hoi Gert, Welkom op het KIA clubforum Dankjewel! Quote
Gert- Posted August 24, 2011 Author Posted August 24, 2011 (Januari 2007 - Autoweek) Bedankt voor het artikel. Ik had het al gelezen evanals de rij-impressie die ook in de autoweek is verschenen. Quote
Gert- Posted August 24, 2011 Author Posted August 24, 2011 Met een hartelijke groet, Gert Je bent al de 2e sinds 20 april, het moet niet gekker worden ! http://www.kiaclub.n.../page__p__59002 Welkom hier en veel plezier met je auto ! Nou, dan gaat de exclusiviteit er ook een beetje vanaf hoor... Quote
bigmac Posted August 25, 2011 Posted August 25, 2011 (Januari 2007 - Autoweek) Bedankt voor het artikel. Ik had het al gelezen evanals de rij-impressie die ook in de autoweek is verschenen. Op de site van Autoweek staan ook nog een paar gebruikerservaringen met de Magentis, maar andere motorvariant. Je kunt daar wel de sterke en zwakke punten vinden natuurlijk. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.