Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Verbruik sp3 diesel versie.

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

:-D

Ja, dan moet je één tank diesel leegrijden op de snelweg en zul je wel een laag verbruik hebben om het daarna, bij normaal gebruik, weer te zien stijgen zeker. Zo ken ik nog wel een paar :sleeping:

• Reacties 72
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

motorinhoud: 2.0

Getuned: Nee

brandstof: Diesel

Versnellingsbak: hand/AWD

Stand kilometerteller:12463

aantal kilometers gereden: 1688

aantal liters getankt: 114.93

aantal liters\100 kilometer: 6.8 ( 1 op 14.68)

Totaal verbruik

Stand kilometerteller: 12463

aantal kilometers gereden: 12460

aantal liters getankt: 888.67

aantal liters\100 kilometer: 7,13 ( 1 op 14.02)

groet,

Vanelli

Geplaatst

Stand kilometerteller:13603

aantal kilometers gereden: 1140

aantal liters getankt: 80,54

aantal liters\100 kilometer: 7.06 ( 1 op 14.16)

Totaal verbruik

Stand kilometerteller: 13603

aantal kilometers gereden: 13600

aantal liters getankt: 969.21

aantal liters\100 kilometer: 7,12 ( 1 op 14.04)

groet,

Vanelli

Geplaatst

Hoe dat jullie dat doen is mij toch een raadsel om het verbruik zo laag te houden. Bij deze koude verbruikt de mijne 8,6 liter. Ik rij wel max 20 km maar toch, vandaag autosnelweg gedaan met warme motor, een snelheid van 140 km/h en een verbruik van 8,6 liter tot 9 liter. Dat over een afstand van 20 km autosnelweg.

Geplaatst

Hoe dat jullie dat doen is mij toch een raadsel om het verbruik zo laag te houden. Bij deze koude verbruikt de mijne 8,6 liter. Ik rij wel max 20 km maar toch, vandaag autosnelweg gedaan met warme motor, een snelheid van 140 km/h en een verbruik van 8,6 liter tot 9 liter. Dat over een afstand van 20 km autosnelweg.

Ik denk veel snelweg en steeds achter een camion (voor de NL-ers: vrachtwagen ;) ) blijven hangen. Anders heb ik er geen verklaring voor. Ik hang ook steeds rond de 8-8,5 liter.

Geplaatst

Ben je uit op een zuinige diesel, koop dan geen 2.0 100kW aut AWD. Heb nu ruim 4000 km gereden, met heel veel rijplezier maar heb ook al 400 liter diesel opgestookt met toch minimaal 50% snelweg kilometers.......... Maar druk maak ik me er niet om. Wat ze in die boekjes beloven haalt niemand, ook niet bij andere merken. En eerlijk is eerlijk, 18" winterbanden nu en 19" (255) zomerbanden, zal het ook wel niet beter van worden .............

• 2 weken later...
Geplaatst

Stand kilometerteller:15499

aantal kilometers gereden: 1896

aantal liters getankt: 158

aantal liters\100 kilometer: 8.33 ( 1 op 12)

Totaal verbruik

aantal kilometers gereden: 15496

aantal liters\100 kilometer: 7,27 ( 1 op 13.75)

Dit was een rit met 4 volwassen en dakkoffer naar de Alpen.

groet,

Vanelli

Geplaatst

Ik had waarschijnlijk mijn Sportage 2.0 diesel met handversnelling en awd in Belgie moeten bestellen want mijn verbruik is ook 8.5 ltr per 100 km. Misschien wordt de diesel in Nederland wel versneden. :online2long:

Geplaatst

Mijn Sportage na 12530 km.

Stadsverkeer: 9,8 l/100km

Snelweg: Snelheid steeds rond de 120 km/u 8,1l/100km.

Model: Evogue 2.0 Crdi AWD Automaat 18" velgen 18/235/55 banden

Geplaatst

Ik had waarschijnlijk mijn Sportage 2.0 diesel met handversnelling en awd in Belgie moeten bestellen want mijn verbruik is ook 8.5 ltr per 100 km. Misschien wordt de diesel in Nederland wel versneden. :online2long:

Nee hoor. Die van mij is dezelfde uitvoering als die van jou maar dan wel met een wit ipv geel kenteken en komt ook niet aan zo'n laag verbruik, of zou dat komen omdat ik de laatste tijd bij Makro in Nuth (NL) tank? ;)

Vandaag weer eens volgetankt en kom op een verbruik van 8,9 L/100 Km uit.

Geplaatst

Stand kilometerteller:15499

aantal kilometers gereden: 1896

aantal liters getankt: 158

aantal liters\100 kilometer: 8.33 ( 1 op 12)

Totaal verbruik

aantal kilometers gereden: 15496

aantal liters\100 kilometer: 7,27 ( 1 op 13.75)

Dit was een rit met 4 volwassen en dakkoffer naar de Alpen.

groet,

Vanelli

Heb je met de KM Teller gerommeld? Stand 13603 en gereden 15496??
Geplaatst

Nee hoor. Die van mij is dezelfde uitvoering als die van jou maar dan wel met een wit ipv geel kenteken en komt ook niet aan zo'n laag verbruik, of zou dat komen omdat ik de laatste tijd bij Makro in Nuth (NL) tank? ;)

Vandaag weer eens volgetankt en kom op een verbruik van 8,9 L/100 Km uit.

Ik tank in principe niet meer bij de Makro Nuth. Weliswaar lage prijzen, maar dat maken ze (ruimschoots) goed doordat ze liters minder leveren dan de pomp vermeld (diesel). Ik heb dat 3 á 4 keer (over langere periode gespreid) geconstateerd. Ik heb zelfs geprobeerd een klacht bij het ijkwezen in te dienen maar kon de weg daarheen helaas niet vinden (via internet).

Geplaatst

Hoe heb je dat vastgesteld? Of ik nu in België tank of aan de Makro, ik heb nog geen extreme afwijkingen in het verbruik kunnen vaststellen. Ik tank telkens vol tot aan de rand en bereken dan het verbruik aan de hand van de gereden kilometers, dus eigenlijk zou ik dan toch een verschil moeten merken.

Geplaatst

Het is uiteraard moeilijk te bewijzen.

Ik ben tot mijn conclusie (verdenking) gekomen doordat ik bij het tanken steeds vooraf nagenoeg exact kan aangeven wat er in de tank zal gaan (ik tank tot de pomp 2 x afslaat).

Ik baseer dat op verschillende gegevens (stand van de brandstofmeter, gereden km's sinds vorige tankbeurt, de omstandigheden van de ritten, geschat verbruik o.a. o.b.v. de verbruiksindicator, eventueel het moment waarop waarschuwingslampje ging branden, etc.). Die schatting klopt nagenoeg altijd. Kan er wel eens een litertje naast zitten, maar zelden meer. Iedere keer als ik echter bij de Makro (lekker goedkoop) diesel tankte zat ik er vele liters naast met mijn schatting. (Laatste keer is inmiddels meer dan een jaar geleden, met mijn vorige auto, dus ik heb de exacte gegevens niet meer voorhanden.) Dat zou dan ofwel een onverklaard hoog (tot zeer hoog) verbruik indiceren of dat ik niet de liters gekregen heb die de pomp aangeeft. Ik ben uitgegaan van het laatste en ben daarom gestopt met tanken bij de Makro.

De enige keren dat ik soortgelijke ervaringen elders heb gehad, waren in het buitenland. 1 keer in België en enkele keren in Italië (ook bij tankstations met veel korting).

Ik begreep, naar uit je laatste post nu blijkt kennelijk ten onrechte, uit jouw opmerking ("zou dat komen omdat ik de laatste tijd bij Makro in Nuth (NL) tank?) dat jij dezelfde ervaring had.

Zonder dit misverstand zou ik mijn opmerking over de Makro uberhaupt niet hebben gemaakt.

Dus is het misschien beter om het maar als niet geschreven te beschouwen.

Nog even terzijde: Ik ben een zuinigheidsfreak (wat je wellicht al dacht n.a.v. het voorgaande). Ik heb over de 15.498 km die ik zonder de caravan met mijn SP3 heb gereden, gemiddeld 6.3 liter per 100 km gebruikt, met als laagste verbruik per tankbeurt 5.5 liter en als hoogste 6.9 liter per 100 km.

Het verbruik was tot het najaar gemiddeld 6.0 liter, maar is door de invloed van de winter (en wat meer korte en koude ritten) wat opgelopen.

Geplaatst

Mijn antwoord was eerder als grapje bedoeld op het bericht van Pipercub die insinueerde dat de Belgische Sportages zuiniger rijden dan de Nederlandse. Die van mij doet dat dus niet en daarom die link naar het tanken in NL. Mijn verbruik is nog nooit onder de 7,5 liter geraakt, ook niet wanneer ik zoals gewoonlijk in Hasselt vlak bij mijn werk tank. Door omstandigheden ben ik daar echter al vier maanden niet meer geweest, vandaar dat ik nu een keer of vier in Nuth heb getankt (daar kost de diesel energy ongeveer zoveel als in Hasselt). Van de week lag het verbruik hoger dan normaal (8,9) maar dat wijt ik aan de vele korte ritten en het koude weer van begin deze maand.

Ik ben er altijd van uit gegaan dat het tegenwoordig voor de pomphouder moeilijk(er) is om te 'foefelen'. De pompen worden toch regelmatig geijkt en verzegeld (?)

Met mijn vorige Sportage verbruikte ik ook altijd tussen 8 en 8,5 en dat was geen AWD, dus ik heb me bij deze waarden neergelegd. Ik ben er wel van vertuigd dat, indien ik er echt op ga letten, ik ook wat zuiniger kan rijden maar het moet wel plezierig blijven hè ;)

Geplaatst

Motorinhoud: 2.0

Brandstof: Diesel

Versnellingsbak: Automaat / AWD

Stand kilometerteller: 1500

Aantal liters getankt tot in de vulopening : op kilometers van Tripteller geeft 1 op 14,8 liter.

Groet,

Jack.

Geplaatst

Die schatting klopt nagenoeg altijd. Kan er wel eens een litertje naast zitten, maar zelden meer. Iedere keer als ik echter bij de Makro (lekker goedkoop) diesel tankte zat ik er vele liters naast met mijn schatting. ...Dat zou dan ofwel een onverklaard hoog (tot zeer hoog) verbruik indiceren of dat ik niet de liters gekregen heb die de pomp aangeeft. Ik ben uitgegaan van het laatste en ben daarom gestopt met tanken bij de Makro.

De enige keren dat ik soortgelijke ervaringen elders heb gehad, waren in het buitenland. 1 keer in België en enkele keren in Italië

Zou het kunnen zijn dat de NL-diesel meer schuimt dan de Belgische? Als je dan niet voltankt, maar tot het tankpistool 1 of 2 keer afslaat, zou je dus minder liters krijgen, dan wanneer de diesel minder schuimt of wanneer je tot aan de rand van de vulopening tankt.

(ik ben pompbediende geweest in mijn tienerjaren :))

Geplaatst

Zou het kunnen zijn dat de NL-diesel meer schuimt dan de Belgische?

Had ik ook al aan gedacht, maar dan eerder andersom. Wanneer ik in België tank krijg ik er meestal nog 10 à 11 liter bij na het afslaan. Aan de Makro is dat maar 8 à 9 liter wat dus betekent dat de tank al voller is vooraleer het tankpistool afslaat.

Anderzijds zou het me niet verwonderen wanneer de 'Belgische' diesel uit Nederland komt. Huisbrandolie wordt alleszins door vele Belgische handelaars afgehaald in Nederland.

Om een correct verbruik te berekenen zou je eigenlijk steeds aan de zelfde pomp moeten tanken.

Geplaatst

Totaal verbruik

motorinhoud: 1.7

Versnellingsbak: hand

aantal kilometers gereden: 3756,3

aantal liters getankt: 266,54

aantal liters\100 kilometer: 7,09

Dit zijn km gereden ; zowel korte als langere ritten , ook wat snelweg met eens max. 160km/h + wat heuvelachtig parcours en de rest aan de toegelaten snelheden ; de eerste ca 500 km op de originele Kia 18" met 235/55/18 Hancook en de rest met 17" met winterbanden Yokohama Wintrac 225/65/17.

Dit is mijn verbruik tot op heden - wonder boven wonder de BC blijft steeds tussen 2 ritten in een gemiddeld verbruik van 6,4 à 6,5 melden , tevens na elke tankbeurt na reset blijft ie steevast aantal te rijden km op 684 , en dit na ieder tankbeurt en na reset terug .

Dan telt ie natuurlijk af , en eigenaardig maar waar , bij mn Astra destijds , kon mijn BC soms optellen ook , dus het aantal nog te rijden km werd soms groter , en dit dan vooral bij aanhouden op autoweg van constante snelheid , bij de SPIII telt hij steeds af ?

Vind dit persoonlijk een aannemelijk verbruik , daar ik toch altijd redelijk doorrijd . Geen slakkegangetjes .

Greet Rolly

Geplaatst

Stand kilometerteller:19491

aantal kilometers gereden: 922

aantal liters getankt: 62.59 aantal liters\100 kilometer:6.79 ( 1 op 14.73)

groet,

Vanelli

Geplaatst

Net zoals bij de jouwe en die van Ysie draait onze 2.0D ook rond de 8,5 liter op 100 Km. Er worden dan ook dagelijks korte ritjes mee gereden.

We kregen de raad op het autosalon van Brussel waar we met KCGBE waren om in dat geval regelmatig een grotere rit op autosnelweg te programmeren.

Of dat een snelle rit moest zijn hebben ze er niet bij verteld... :rolleyes:

:-D

Ja, dan moet je één tank diesel leegrijden op de snelweg en zul je wel een laag verbruik hebben om het daarna, bij normaal gebruik, weer te zien stijgen zeker. Zo ken ik nog wel een paar :sleeping:

Sorry dat ik hier nu pas naar teruggrijp. Ik ben sinds een tijdje minder actief op het forum wegens werken thuis, maar ik wilde hier graag nog even op terugkeren.

De reden waarom men ons 'korte rittenchauffeurs' de raad gaf om nu en dan eens een snelwegrit te in te lassen was niet omdat we dan gunstiger verbruikscijfers zouden kunnen voorleggen... :clown:;) . Dit heeft tot doel de katalysator te beschermen tegen het vroegtijdig 'de geest geven' !

Een vriend van mij had het voor met zijn Kia sportage 2. Na 3 stukgegane katalysatoren (waarbij de laatste niet meer onder garantie viel) heeft hij zijn wagen met spijt in het hart verkocht.

Ik denk dat ik de raad van de mensen op het autosalon maar opvolg...

Geplaatst

Het is je vergeven ;)

Maar wat noemen ze regelmatig en hoeveel kilometer hebben ze dan voor ogen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...