Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo

Ik ben net terug van vakantie met mijn nieuwe Sorento 3.3 en heb wat gegegevens over het verbruik met het rijden met een caravan.

Ik ben heen en terug naar Frankrijk geweest en heb de hele reis op cruise controle gereden. Mijn caravan is van het merk Hobby en heeft een lengtevan 4,65 m. De snelheid die ik gereden heb is 90 km/h. Het verbruik is 1 op 6.4 viel mij een beetje tegen.

Wat je niet moet vergeten tijdens het rijden dat je een caravan trekt, je merkt het n.l. niet, een beer van een auto.

Groet Han

Posted

Tja, zo'n zespitter met automaat lust wel een slokje (met of zonder aanhanger) :wink:

Maar voor de duidelijkheid:

1) wat weegt de (beladen) Sorento?

2) wat weegt zo'n (beladen) Hobby?

3) hoeveel km. is er gereden?

4) de bergen in of vlak asfalt?

Dan valt het gebruik misschien nog wel mee......

En het is bekend dat-ie beresterk is; toegestane aanhangergewicht tot 3.5 ton.....

Dat zegt genoeg.....

Goede vakantie gehad? :wink:

Guest schoenmakertje
Posted

ik rij nu vanaf maart sorento, en mijn gunstigste verbruik tot nu toe is 1:6,9, dus 't valt mij nog al mee!

Frans

Posted

Willem,

Nog even een antwoord op je vragen.

1) De beladen Sorento zal ongeveer 2200 kg wegen.

2) De beladen caravan was ongeveer 1400 kg.

3) We hebben op vakantie ongeveer 3500 km gereden.

4) De route naar zuid Frankrijk is nog wel wat heuvelachtig.

En we hebben we een prima vakantie gehad.

Verder kan ik vertellen dat ik nooit meer met een normale sedan een caravan ga trekken. Ik had een Volvo S70 maar de Sorento is echt ideaal voor een caravan.

Groet, Han

Posted

Ik vind het verbruik van 1 op 6,6 helemaal niet zo gek voor een combinatie van 3600 kilogram, aangedreven door een 3.3-liter V6-blok. V6-motoren staan er nou eenmaal om bekend om een lekkere slok te lusten, en als de wagen topzwaar is, dan verbruikt het blok natuurlijk steeds meer.

Meet eens wat de Sorento normalitair verbruikt als deze leeg is. Bereken dan met hoeveel procent het verbruik toe heeft genomen terwijl je met de combinatie reed en kijk of je het dan nog slecht vind. :wink:

Posted

Het verbruik van je Sorento zespitter valt me dan nog alleszins mee!

De importeur heeft het over een gemiddeld verbruik van van 1:9 voor de 3.3 maar dat is volgens mij onder de meest extreem gunstige omstandigheden........ :wink:

Mijn VGT diesel doet 1:9,5 terwijl Kia Nederland ervan uitgaat dat-ie 3 km per liter verder komt.....

Dat kan je dus gewoon vergeten-

Twee weken geleden nog 3100 km. gereden in enkele dagen (Italie v.v.) en bij redelijk hoge gemiddelde (feitelijk illegale) snelheden wordt dat toch 1:8,5 (maar dan wel zware voet) slurpen

In juli met onze KIP (1400 kg gelijk als de Hobby) op stap. Ben benieuwd wat-ie dan verbruikt-

Nu zal een diesel op zich altijd minder verbruiken (het rendement is veel beter) maar hoop persoonlijk niet op een verbruik van 1:6,4.....

Vind ik toch wel veel....voor een diesel althans. Anderzijds met zo'n beer van een benzine zespitter valt me dat eigenlijk ook wel weer mee als je ziet wat-ie allemaal niet mee moet slepen, heuveltje op en af....En dan hebben we het nog niet gehad over de Cw waarde enz.

Heb zelf tientallen jaren Citroen gereden (we zijn nog steeds enigermate Citrofiel en hebben dan nog hier een C3 Pluriel 1.6 voor het lokale werk) en ben helemaal met je eens dat een Sorento een fantastische (trek) auto is! :wink:

Echter wel getuned (nu 197 pk en belangrijker: 375 Nm) en zodra Koni met FSD's voor de Sorento 2 op de markt komt (medio juli) worden deze gemonteerd ivm. het soms wel wat enigermate wollige karakter en moeite van het onderstel met (heel) slecht wegdek; kasseien en dwarsrichels en zo meer.... :wink: Dat vind ik dan-

Dan hoop ik dat de Sorento een beetje in de buurt komt van de hydropneumatische karakteristiek van m'n oude XM.... :roll: ofschoon per saldo volstrekt onvergelijkbaar!

Dat is dan wel het laatste wat ik aan de Sorento 'verander'; rest vind ik overbodig :lol:

Succes met je Sorento V6!

Nog modificaties gepleegd?

Guest janoeska
Posted

Even een reactie van mijn kant over het verbruik.

Inmiddels al een aantal keren getankt (of moeten tanken haha) en bij ons lag het verbruik op 1:7,5 en dat is dus in de "inrijperiode" zoals men dat bij de dealer zo mooi noemt.

Het verbruik viel ons mee en we hopen dan ook straks zo ongeveer tussen de 1:8 a 1:9 uit te komen.

Wat het rijden met de caravan betreft, wij hebben een Dethleffs met een totale lengte van 7.10 m en een gewicht van max. 1350 kg.

Hiervoor had ik een Dethleffs van 6.50 en 1300 kg en trok deze caravan met een Volvo S70 2.5L aut. 5 cilinder benz. motor.

Daar ben ik mee in Zuid Frankrijk geweest en gemiddeld heb ik 1:6 gereden op de bekende tol weg en moet ik er wel bij vermelden dat ik gem. 100 km/h reed. Dus ik vind het verbruik Sorento versus Volvo S70 best mee vallen ook gezien het flinke gewicht en de cilinder inhoud van de Sorento :roll: .

Met de nieuwe combinatie gaan we volgende maand een paar dagen weg en ik ben dan ook erg benieuwd hoe dit zal rijden.

Ps. ik zal echter regelmatig even in de binnen spiegel kijken om mezelf eraan te herinneren dat er een caravan achter hangt :oops: , Word vervolgd........

Jan

Posted

Zal in de 2e week van augustus verslag doen van verbruik en andere belevenissen van de Sorento (CRDi) + KIP combinatie na vakantie in dolce Italia :wink:

Een ieder die nog op stap gaat: veilige kilometers en goede vakantie!

Posted

Ook ik heb een mail van KIA-Nederland gehad. Dit naar aanleiding dat zij opgaven dat het verbruik zo rond de 1:10/ 1:9 zou zijn NA de inrijdperiode. Deze periode zou circa 7500 km zijn.

Over de eerste 6000 km heb ik een gemiddeld verbruik gehad van 1: 7,56 (lekker nauwkeurig h?, LOL).

Ik heb sinds 3 weken een gastank laten inbouwen. Verbruik na 1200 km, waarvan 300 km met caravan van 1700 kg, 1:6.50.

De auto bevalt mij uitstekend. Alleen bij het inbouwen van de gasinstallatie moest de kap van de cylinders eraf. Het is weer een genot om voor zo weinig je tank vol te gooien.

zwarte Sorento V6 3.3 ex

• 2 months later...
Posted

Ik heb V6 3,3 besteld part time 4wd hoop op iets zuiniger : :?: 1:8 :wink:

Mijn huidige xtrail 2,5 benzine gebruikt met Fendt caravan 1360 gewicht 1: 7 km.

Solo 1: 10

korte stukken 1: 8 :roll:

Posted

Kom met aanhang op 1:7 , door elkaar, bergweggetjes incl. autostrada met cruise-control met 100km/u en 'los' ,idem, op 1:8,5 tot 1:9

Gaat niet beter! :wink: Maar vind het wel goed zo in aanmerking nemend dat met aanhang zo'n 3,5 ton wordt voortbewogen incl. heuveltje af en op en per saldo het leeggewicht ook al zo'n 2 ton is en ik een automaat heb...

En dan nog te bedenken dat de Cw ook niet al te best is...

Verbruik valt me al met al gewoon alleszins mee! :wink:

Guest schoenmakertje
Posted

nou ik kom toch echt niet verder dan tussen de 1:4,9 en 1:5,1..... denk er nu dus ook heel serieus over om gas te laten inbouwen...en dan te bedenken dat ik vroeger mijn BMW 325i weg heb gedaan omdat hij zo zoop, die verbruikte dus ook 1:5! ha ha

Posted
Kom met aanhang op 1:7 , door elkaar, bergweggetjes incl. autostrada met cruise-control met 100km/u en 'los' ,idem, op 1:8,5 tot 1:9

Gaat niet beter! :wink: Maar vind het wel goed zo in aanmerking nemend dat met aanhang zo'n 3,5 ton wordt voortbewogen incl. heuveltje af en op en per saldo het leeggewicht ook al zo'n 2 ton is en ik een automaat heb...

En dan nog te bedenken dat de Cw ook niet al te best is...

Verbruik valt me al met al gewoon alleszins mee! :wink:

Dat is normaal / goed verbruik denk ik, want mijn (vroegere) nissan patrol 2,8 tdi 6 cil. gebruikte 1 : 6,8 met Fendt 1360 kilo, en solo 1: 8,5......

Posted
Even een reactie van mijn kant over het verbruik.

Inmiddels al een aantal keren getankt (of moeten tanken haha) en bij ons lag het verbruik op 1:7,5 en dat is dus in de "inrijperiode" zoals men dat bij de dealer zo mooi noemt.

Het verbruik viel ons mee en we hopen dan ook straks zo ongeveer tussen de 1:8 a 1:9 uit te komen.

Wat het rijden met de caravan betreft, wij hebben een Dethleffs met een totale lengte van 7.10 m en een gewicht van max. 1350 kg.

Hiervoor had ik een Dethleffs van 6.50 en 1300 kg en trok deze caravan met een Volvo S70 2.5L aut. 5 cilinder benz. motor.

Daar ben ik mee in Zuid Frankrijk geweest en gemiddeld heb ik 1:6 gereden op de bekende tol weg en moet ik er wel bij vermelden dat ik gem. 100 km/h reed. Dus ik vind het verbruik Sorento versus Volvo S70 best mee vallen ook gezien het flinke gewicht en de cilinder inhoud van de Sorento :roll: .

Met de nieuwe combinatie gaan we volgende maand een paar dagen weg en ik ben dan ook erg benieuwd hoe dit zal rijden.

Ps. ik zal echter regelmatig even in de binnen spiegel kijken om mezelf eraan te herinneren dat er een caravan achter hangt :oops: , Word vervolgd........

Jan

Even een vraag hoe bevalt part time 4wd?

Heb je esp ?

Zo niet slipt hij op rotonde bij nat weer door veel power?

• 4 weeks later...
Posted

Ben net twee dagen terug vanuit de Provence.

Gastanken is in Duitsland en Luxemburg best moeilijk. In Frankrijk valt het alles mee. Tja, dan het verbruik. Over 4700 km gasverbruik (met en zonder caravan) gemiddeld 1:4.3

Heb nu ruim 15000 km gereden. Ga aan de dealer vragen wanneer de inrijtijd voorbij is. Met mijn X-trail reed ik met dezelfde caravan over ongeveer dezelfde afstand gem 1:8 (diesel).

Snelheid is niet boven de 100 km/uur geweest.

Maar wat een trekkracht..............

Posted

Voor LPG tanken in Duitsland moet je gewoon even van de snelweg afgaan. Daar vindt je genoeg LPG stations.

Alleen het tanken daar gaat ZOOOOO traag.

Met mijn Sorento was het zeker zo dat het sneller UIT de tank ging als ERIN.

Rondje Duitsland haalde ik de 1 op 5 ook NIET (met 2.4 liter) en als het een beetje heuvelachtig begon te worden de 120 km per uur ook niet meer. Daar zal je met de V6 gelukkig geen last van hebben (hoop ik).

Posted

Wij rijden met een Sorento 2.5D (bj 2007) en Dethelffs Camper 510 TK (beladen 1.500kg) In Oostenrijk op vakantie geweest. De Sorento heeft 1:9.5 gereden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D

Posted

Gewoon 100km/h rijden op de cruise (dan schokt hij niet ?) en als het beschikbaar is Biodiesel tanken (alleen als de biodiesel voldoet aan de EN14214)

Als er geen Biodiesel beschikbaar is, gewoone diesel tanken (EN590) en dyciel (van Total) toevoegen.

Posted

Ofschoon off topic want 3.3 V6 brandstofgebruik toch even het volgende;

Biodiesel, mmm......geen problemen?

Overigens raadt Kia Nederland nml. deze soort diesel af....tja :roll:

"Kan ik met mijn Kia biodiesel tanken in het buitenland?

Nee, Kia raadt het gebruik van Biodiesel af, het is gebleken dat de diesel inspuitsystemen er nog niet tegen kunnen"

Heb zelf nog geen idee hoe&wat en zal dat wel eens navragen in Vianen-

Kennelijk rij jij nog steeds en is de motor niet in elkaar gedraaid!

En zuinig!

En vwb. dyciel, zal dat ook eens navragen; per slot staat de raffinaderij van Total hier om de hoek (Vlissingen-Oost)

Eens in de zoveel tankbeurten toevoegen?

Posted

Alle moderne Diesel motoren kunnen op Biodiesel rijden mits dat de biodiesel voldoet aan de EN 14214 Norm (wordt ondersteund door oa VW, BMW, Audi, Fiat etc en bij de vrachtwagens wordt het door alle merken goedgekeurd)

De meeste fabrikanten van automobielen gebruiken GEEN natuurrubbers meer in de brandstofsystemen. Biodiesel heeft het nadeel dat ze natuurrubbers oplost, echter deze worden NIET meer toegepast.

Dat verstuivers er niet tegen kunnen is Kolder.

Als je meer wil weten over de Echte Biodiesel kijk dan eens op onze website www.biodiesel-nederland.nl

Dyciel kan je per tank beurt toepassen, voordat je gaat tanken eerst dyciel in de tank (volg gebruiks aanwijzing) dan tanken. De dyciel wordt dan vermengd, en rijden maar

Tot Zondag !!!!!!!!!!!!!!!

Guest janoeska
Posted

Nog een (late) reactie op de vraag van Kiaso.

Onze Part time drive bevalt prima! En nee geen Esp, en wat de rotonde betreft zou ik zeggen, misschien iets rustiger de rotonde in gaan :roll: immers het is een hoge auto met h??l v??l vermogen en als je dat dan aanspreekt op een rotonde die dan ook misschien nat/glad is..........., yep dan gaat hij aan de haal!

Bay the way wij hebben laatst een 4x4 Kia Drivers Driving Course gedaan.

Een geheel verzorgde dag rijden door en in het terrein :D

Na deze dag heb je dan echt meer weet van wat je auto kan maar ook wat niet kan. Er worden namelijk ook de nodige instructies aan je gegeven. Kortom een hele leerzame dag :wink: Ps., wel nog even je auto "schoonmaken" bij thuis komst! :lol:

Groet Janoes

Posted
Ben net twee dagen terug vanuit de Provence.

Gastanken is in Duitsland en Luxemburg best moeilijk. In Frankrijk valt het alles mee. Tja, dan het verbruik. Over 4700 km gasverbruik (met en zonder caravan) gemiddeld 1:4.3

Heb nu ruim 15000 km gereden. Ga aan de dealer vragen wanneer de inrijtijd voorbij is. Met mijn X-trail reed ik met dezelfde caravan over ongeveer dezelfde afstand gem 1:8 (diesel).

Snelheid is niet boven de 100 km/uur geweest.

Maar wat een trekkracht..............

Dat is precies even duur 12,5 euro per 100km m.i. 22,5 X 0,55 gas tegen 12,5 x 1,00 :lol: