Guest janoeska Posted July 25, 2007 Posted July 25, 2007 Als ik van mijn nieuwe auto (3.3 v6 parttime drive) de 4x4 inschakel na alle in het instructie boekje vermelde punten in acht genomen te hebben, gebeurd er bij onze auto het volgende: Als de auto stil staat met het stuur recht vooruit, dan draai ik het stuur helemaal (max.) om naar links of rechts, geef dan wat gas maar dan begint de auto (de wielen) te blokkeren! Het voelt als of er aan de hand/rem getrokken word. Vandaag maar even op bezoek bij de dealer maar misschien is er hier wel iemand die dit "euvel" kan verklaren? Groet Jan Quote
AJ Mol Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Rare vraag. De auto staat dan toch wel in het terrein. Op de weg kun je niet ingeschakeld met de 4x4 rijden. De wielen kunnen immers dan niet doorslippen. Dus ga je meteen een bocht om dan lukt dit niet. Quote
Guest janoeska Posted July 27, 2007 Posted July 27, 2007 Ik ben bij de dealer geweest en daar wisten ze mij te vertellen dat dit een euvel is van de Sorento, ook het vorige model zou er last van hebben? Ze schijnen er mee bezig te zijn maar weten 1 2 3 niet hoe of wat....! Nog even voor de duidelijkheid: ik stond in het natte/modderige gras (stuur recht) met caravan en heb toen de 4 wiel drive ingeschakeld en op het moment dat ik uiteindelijk het stuur max. om draaide en gas gaf, blokkeeerde de auto. Als of iemand die naast je zit aan de handrem trok....... Je moet dan echt flink gas geven om weg te komen en zodra je dan weer rechtuit rijdt is er niets aan de hand. Word vervolgd, Jan Quote
AJ Mol Posted July 28, 2007 Posted July 28, 2007 We wachten met spanning af wat het euvel is en wat men er aan gaat doen. Zelf nooit deze problemen gehad, maar ik ben wel benieuwd wat er verder gaat gebeuren. Quote
Guest janoeska Posted July 29, 2007 Posted July 29, 2007 Wie kan mij vertellen (in deze vakantie periode ) of er bij de overige Sorento rijders dit verschijnsel bekent is? En of de 3.3 V6 parttimedrive het eerste model is waarvan de bestuurder zelf kan overschakelen van 2 wiel aandrijving naar 4 wielaandrijving d.m.v. een draaiknop op het dashboard? Groet Jan Quote
AJ Mol Posted July 30, 2007 Posted July 30, 2007 Ook bij de oudere modellen heb je de mogelijkheid om zelf te schakelen van 2 wiel naar 4 wielaandrijving d.m.v. een draaiknop. Ik heb zelf beide types gehad. Geen problemen mee gehad. Mogelijk iets te maken met de nieuwe typen. Laten we het niet hopen. Quote
Guest janoeska Posted July 30, 2007 Posted July 30, 2007 bedankt Andre voor je reactie weer. Zodra ik meer weet valt het hier te lezen, word vervolgd. Jan Quote
Guest janoeska Posted August 13, 2007 Posted August 13, 2007 Vandaag bij de dealer geweest daar kreeg ik te horen dat als je bij de parttime drive de 4x4 inschakeld op bijv. een normaal wegdek (uiteraard met veel regenwater en/of sneeuw zoals in boekje beschreven) de wagen dan blokkeerd/remt bij max. stuuruitslag. Als je nu het terrein in gaat bijv. zand, drassig nat gras (caravan) dan zou de wagen volgens dealer niet mogen blokkeren bij max. stuuruitslag. Echter dat doet hij dus wel en ja genoeg vermogen aanwezig dus trekt hij zich er wel doorheen bij het geven van een ietsje gas maar toch..... Als alles door gaat komt woensdag a.s. de "techneut" van Kia ned. om te rijden en zijn oordeel te vellen. Word vervolgd Quote
willem1 Posted August 13, 2007 Posted August 13, 2007 Zal volgende maand ook het eea. eens uitproberen- Per saldo hebben we nog op 16 september als ik me goed herinner de mogelijkheid om op de Maasvlakte een rondje te doen Wat ik wel weet uit het instructieboekje dat je nooit je low gear moet inschakelen wanneer op 'vaste' grond (asfalt, kinderkopjes e.d.) Nieuwsgierig en eigenwijs als ik ben toch wel even uitgeprobeerd; heeele vreemde geluiden hoor je dan. Mmmmm, niet doen dus- En tja, hoe zich dat bij mij verhoudt? Dat weet ik eigenlijk ook niet precies want zgn. TOD uitvoering (gecombineerd met automatische bak)..... En die Torque on Demand heb ik gemerkt wordt geactiveerd wanneer ik snel optrek en/of onverharde (berg) weggetjes rij, in nat gras enz. Anders in het echte terrein: low gear gewoon handmatig inschakelen en gaan met de banaan- Laat de techneut van Kia Nederland maar eens grondig naar jullie Sorento kijken! We horen het wel, succes! Quote
Guest janoeska Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 De Kia techneut heeft gereden in onze auto en heeft niets raars geconstateerd, sterker nog de auto rijd naar behoren. Als ik onze parttime-drive overzet van parttime naar 4x4 heeft dat een remmende werking (zoals ook het instructie boekje beschrijft), bij bijv max. naar rechts/links sturen kan het rechter/linkerwiel niet slippen omdat het systeem, het differencieel dan vast staat. Normaal maakt het rechter/linkerwiel wat meer aan omwenteling, maar dit kan dan niet en dat geeft dan deze remmende werking. Dit is zeker op asfalt te voelen maar er word gezegd dat je dit in een "zandbak" of te wel met terrein rijden dit niet hebt omdat de auto dan zijn kracht kwijt kan in bijv het rullige zand en of modder. Het ??n en ander is nog nieuw voor mij maar wij gaan van de gelegenheid gebruik maken om het 4x4 terrein rijden eens te proberen om zo wat meer van de auto met zijn mogelijkheden aan de weet te komen. Nog even dit; de Low Gear hebben we nog niet gebruikt, dat komt nog Maar wat ik het belangrijkste vind is dat de auto geen mankementen vertoond Quote
willem1 Posted August 18, 2007 Posted August 18, 2007 Dat is dan ook weer een pak van het hart........ 4x4=leuk! Leuk om dan alle mogelijkheden van je Sorento te benutten.... Uiteindelijk is de Sorento gebouwd als een echte 4x4 inclusief ladderchassis Succes! Quote
xurf4xs Posted August 22, 2007 Posted August 22, 2007 Janoeska: Bij 4x4 maakt het linker of rechterwiel niet meer of minder omwentelingen. In principe maakt elk wiel evenveel omwentelingen indien de ondergrond evenveel grip heeft onder elk wiel. Echter, indien je bijvoorbeeld een bocht naar links maakt, hebben de linker wielen minder omwentelingen te maken dan de rechter wielen. Gezien het feit dat alle wielen evenveel omwentelingen maken, zullen de linkerwielen hun kracht kwijt moeten, en zullen op de ondergrond doorslippen. Daarom is het ook van belang om met 4x4 op een ondergrond te rijden waarbij de wielen kunnen slippen, bijvoorbeeld op zand, modder, sneeuw, ijs enzovoort. Op een vast wegdek gaat dit niet of zeer moeilijk. In dat geval heb je de kans om e.e.a. stuk te rijden. Houdt hier dus rekening mee. Mocht je in het terrein willen rijden, dan kan ik je een cursus terreinrijden aanbevelen. Er zijn bij terreinrijden meer factoren waar je rekening mee moet houden, dan je in het begin wellicht denkt. Het maakt niet uit waar je deze cursus volgt, als je het maar doet. Bij terreinrijden gaat het niet om om zo snel mogelijk van punt a naar punt b te komen, maar om heelhuids van punt a naar punt b te komen. Met een cursus wordt e.e.a. geleerd hoe je dit kunt doen. Ook wordt er veel aandacht besteedt aan de stuurhouding in het terrein (dit wil men ook wel eens vergeten). Doe vooral ook je gordel om in het terrein (ook indien je slechts 2 km/uur rijdt). Quote
Guest janoeska Posted August 22, 2007 Posted August 22, 2007 Bedankt voor je reactie xurf4xs, en yep wat jij nu vertelt had die techneut van Kia ned. me ook tijdens het rijden met de auto al uitgelegd. In het instructieboekje beschrijft men dit als zijnde een "remmende werking". Nou caravan ik al een paar jaar en nu vroeg ik me af of ik dus bij een drassige ondergrond, denk aan een h??l nat grasveld, de 4x4 probleemloos kon gebruiken? En zijn antwoord was overduidelijk; Jazekerrrrrrrrr Dus wat ons betreft, laat het grasveld maar onder lopen geintje...... En wat die 4x4 dag betreft, de inschrijving voor zo'n dag loopt al! Jan Quote
kiaso Posted September 17, 2007 Posted September 17, 2007 Bedankt voor je reactie xurf4xs, en yep wat jij nu vertelt had die techneut van Kia ned. me ook tijdens het rijden met de auto al uitgelegd.In het instructieboekje beschrijft men dit als zijnde een "remmende werking". Nou caravan ik al een paar jaar en nu vroeg ik me af of ik dus bij een drassige ondergrond, denk aan een h??l nat grasveld, de 4x4 probleemloos kon gebruiken? En zijn antwoord was overduidelijk; Jazekerrrrrrrrr Dus wat ons betreft, laat het grasveld maar onder lopen geintje...... En wat die 4x4 dag betreft, de inschrijving voor zo'n dag loopt al! Jan Let op ook esp uitschakelen voor je het zand / gras in gaat ! Maar misschien schakeld hij zelf esp uit bij partime 4x4..... Want dat heb ik in een duitse test gelezen als de wielen doorslippen met esp aan dan remt hij ze totaal af! Groet . Quote
kiaso Posted September 17, 2007 Posted September 17, 2007 De Kia techneut heeft gereden in onze auto en heeft niets raars geconstateerd, sterker nog de auto rijd naar behoren. Als ik onze parttime-drive overzet van parttime naar 4x4 heeft dat een remmende werking (zoals ook het instructie boekje beschrijft), bij bijv max. naar rechts/links sturen kan het rechter/linkerwiel niet slippen omdat het systeem, het differencieel dan vast staat. Normaal maakt het rechter/linkerwiel wat meer aan omwenteling, maar dit kan dan niet en dat geeft dan deze remmende werking. Dit is zeker op asfalt te voelen maar er word gezegd dat je dit in een "zandbak" of te wel met terrein rijden dit niet hebt omdat de auto dan zijn kracht kwijt kan in bijv het rullige zand en of modder. Het ??n en ander is nog nieuw voor mij maar wij gaan van de gelegenheid gebruik maken om het 4x4 terrein rijden eens te proberen om zo wat meer van de auto met zijn mogelijkheden aan de weet te komen. Nog even dit; de Low Gear hebben we nog niet gebruikt, dat komt nog Maar wat ik het belangrijkste vind is dat de auto geen mankementen vertoond Volgens mij rijdt hij met die caravan in het natte gras veel beter met low 4x4, langzamer minder slip en beter controleer baar, want nat en zacht gras +... % stijging is een heel moeilijke ondergrond, ook weinig en voorzichtig sturen anders graaft hij zich in. Groet. Quote
Recommended Posts