Jump to content

Kia Rio 1.1CDRi Active (blanc) gehaald


Toshi

Recommended Posts

Beste vrienden,

Ik heb even op het forum gekeken maar kan geen "voorstellen" topic vinden. Dus als dit de verkeerde plek is, zou een mod heb dan op de juiste plek willen zetten?

Ik heb vandaag mijn witte Kia Rio 1.1CDRi opgehaald in Frankrijk. Om verschillende reden daar gekocht en mij is verzekerd dat de garantie geen probleem zou moeten zijn, we zullen zien (ik hoop dat ik geen last ga krijgen van de hier op het forum bekende problemen). Maandag een afspraak met de RDW en als ik de papieren heb, dan er flink van gaan genieten. Het model "active" is hier niet te koop maar komt ongeveer neer of een 5-deurs met comfort pack, automatische airco, midden armsteun, bleutooth en cruisecontrol.

In Frankrijk gaat het toch iets anders dan hier maar het kan ook gewoon zijn dan mijn Frans niet goed is (en dat is niet goed). De auto is niet extra gepoetst maar ziet er gewoon goed uit, geen matten (dat wist ik vooraf niet, ook niet naar gevraagd) en natuurlijk geen registratiekosten (want die zal ik hier aan de RDW moeten betalen). Daar tegenover staat dat ik totaal NUL betaald heb voor aflevering.

Naar Nederland gereden op exportkenteken en mijn eerste indruk is prettig. Voldoende trekkracht, ook op de snelweg. Lekker stil. Over het verbruik kan ik niets zeggen maar als het op de snelweg niet beter dan 1:20 wordt, ga ik er spijt van krijgen. Maar goed, ik weet nog niet hoe de rest werkt en met de Franse handleiding gaat het niet lukken. Gelukkig heb ik dankzij dit forum al de NL-handleiding gevonden.

Verder zie ik dat er nog niet zoveel 1.1 leden zijn. Ik zal proberen mijn ervaringen zoveel mogelijk hier bij te houden. Van elkaar moeten we het leren, nietwaar?

Ik ga dus zo snel mogelijk de matten bestellen (en een lampenset, verbanddoosje en hesjes). Iemand verder nog tips voor mij? Is het bijvoorbeeld handig/nuttig om een poetsbehandeling te laten uitvoeren?

En weet iemand toevallig al wat de onderhoudskosten zullen zijn? Op de kia.nl website staan de prijzen voor de nieuwe Rio nog niet.

Link to comment
Share on other sites


Guest Angelique

Hey Toshi,

Helemaal bovenin het forum staat een voorstelafdeling :-) Omdat je ook al wat vragen over je Rio hebt, laat ik je bericht wel hier staan, dan is de kans op antwoord het grootst:-)

Welkom op het KIA clubforum!

Link to comment
Share on other sites


@Thoshi

Welkom hier.

We zijn natuurlijk rete benieuwd naar de move om de voiture uit Frankrijk te halen.

En dan zeker met weinig kennis van de taal.

Kortom, we verwachten een smeuïg verhaal met alle fiscale tips en tricks en wat het je uiteindelijk heeft opgeleverd w.b. euri.

Link to comment
Share on other sites


WELKOM IDD...

Veel rij plezier met de Rio....

Link to comment
Share on other sites


@Thoshi

Welkom hier.

We zijn natuurlijk rete benieuwd naar de move om de voiture uit Frankrijk te halen.

En dan zeker met weinig kennis van de taal.

Kortom, we verwachten een smeuïg verhaal met alle fiscale tips en tricks en wat het je uiteindelijk heeft opgeleverd w.b. euri.

heel smeuig is het allemaal niet maar wel een beetje omslachtig. ook het 'nadeel' dat je hem niet bij een lokale dealer hebt gekocht moet je op de koop willen nemen. want voor een probleempje rij je niet even weer naar Frankrijk en dan vraag ik me af hoe enthousiast de dealer is dat je de auto niet bij hem gekocht hebt maar wel voor service even bij hem langs komt. Maar vanwege de gegarandeerde Europese garantie (en dat de ik de auto binnen 1 week zo kon meenemen) heb ik het toch gedaan.

BPM:

ik heb hier ook heel weinig verstand van maar omdat het een bpm vrij model is, is het allemaal redelijk duidelijk en simpel. voor andere modellen kan het nog lastig worden omdat de Buitenlandse modellen niet hier in NL te koop zijn. En je moet een vertaling maken naar een Nederlands model met opties en dat lukt nooit helemaal (sommige opties zitten in NL in een pakket met andere dingen die weer niet op het FR model zitten). Dus voor een BPM-plichtig model zul je meer moeite moeten doen. Wel moet ik erbij vermelden dat het sinds 1 januari 2012 ook noodzaakelijk is om voor een bpm vrije auto een Nederlandse prijs op te geven ondanks dat je geen BPM hoeft te betalen.

BTW:

Je moet hier BTW betalen en het kan soms gebeuren (ik had geluk) dat de Franse dealer je ook BTW in rekening brengt. Deze kun je terugkrijgen via de Nederlandse belastingdienst (zij hebben hier internationale afspraken over en halen het geld weer terug bij Frankrijk) alleen heb ik geen flauw idee hoe lang dat duurt en in de tussentijd moet je het dus wel voorschieten. Gelukkig had mijn dealer ervaring met verkopen aan Belgen en hoefde ik geen Franse BTW te betalen.

rdw:

de papieren die je moet meenemen uit FR zijn: de factuur en de (europese) certificaat van overeenkomst. als je een afspraak met ze maakt sturen ze je een 1-dags kenteken waarmee je de weg op mag.

verzekeren:

voor de keuringsdag wilde mijn verzekeringsmaatschappij de auto alvast in dekking nemen mits ik uiteindelijk de auto bij hun ga verzekeren. Maar let op: in 1ste instantie alleen WA (en durf je dat risico te nemen met een nieuwe auto?).

financiele voordelen/nadelen: dit geldt dus alleen voor mijn (bpm-vrije) model in mijn unieke geval (dus je kunt hier geen rechten aan ontlenen).

- Je betaalt geen afleverkosten maar krijgt ook niets (zelfs dus niet de matten) maar hebt dus alles zelf in de hand. Je moet zelf transport regelen (zonder NL kenteken is dat ietwat lastig), zelf naar de rdw, en zelf belastingaangifte doen.

- De catalogusprijs in Frankrijk is iets lager. Ik wilde een model met minimaal 5 deuren, airco en 1.1 diesel. De prijs hier (zonder akties) is ongeveer 15790 + 900 (de deuren) euro. in Frankrijk is dat 15790 euro (het model Style) en dan zit er standaard cruisecontrol bij. Maar LET OP: dit zijn dus de catalogusprijzen, mijn idee is dat je hier in NL meer kunt afdingen dan in Frankrijk. Inruilen kan ook niet en in Nederland krijg je toch redelijk hoge inruilkortingen. Dus als je heel goed kijkt is dit dus niet zoveel verschil, een "gratis" cruise control maar daar heb ik het dus niet voor gedaan. Ik had veel liever het Nederlandse "plus pakket" maar dat bestaat daar dus niet. En wat er wel op de Nederlandse modellen zit en niet op mijn model dat weet ik (nog) niet, mijn Frans is daar veel te slecht voor :wink: Uiteindelijk heb ik het duurder model genomen (de active) maar dat was omdat er geen witte style in voorraad was en voor de meerprijs flink wat extra's erbij kreeg. Ik had het geluk dat in de showroom een style en een active stonden en mijn vrouw heeft 1 uur lang de verschillen geinventarisseerd :wink:

kortom:

in de praktijk komt het erop neer dat je een paar dagen vrije tijd kwijt bent aan organiseren maar complex is het niet en je hebt wat transportkosten. veel voordeliger dan Nederland is het in mijn geval niet echt en het gaat zeker nog 1,5 weken duren voordat ik mijn kentekenplaten en registratiepapieren binnen heb.

Nederlandse Kia prijzen?

Dat is wel iets waar ik me aan stoor. In de prijslijst van 2011 kon je zien dat Kia het bpm voordeel in eigen zak stak. Bijvoorbeeld: de prijs zonder BPM van een deur (en ook andere opties) was lager voor een BPM-plichtig model waardoor de consumentenprijs gelijk werd. In de 2012 prijslijst is dat iets aangepast. Maar ook daarin zie ik iets waarbij ik me ongemakkelijk voel. De 1.4CDRi is in productie gewoon een duurdere auto dan de 1.1CDRi, toch? Waarom is dan de prijs zonder BPM voor de 1.4 meer dan 1000 euro lager? Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat de prijs hier mede bepaald is door het belastingklimaat en niet de productiekosten. Want in 2015 ruil ik graag mijn 1.1 motor in voor een z.g.n. goedkopere 1.4 :wink:

Link to comment
Share on other sites


@Toshi,

BPM vrij is me niet helemaal duidelijk. Voor importauto's moet er toch altijd BPM afgedragen worden ?

Enige uitzonderingen..mij bekend.. is Kort gebruik in NL of als je een auto meeneemt - bv Frankrijk - maar dan moet je er minstens 6 maanden gewoond hebben.

Mag ik vragen waarom jij geen BPM hoeft af te dragen ?

groet,

Cor

Link to comment
Share on other sites


Als ik het goed lees maakt het financieel niks uit en kost het je veel tijd (wel leuk uitje en spannend)

Je zit met een afwijkend, moeilijker te verkopen model later, waar je ook nog even moet afwachten hoe het gaat met een dealer en garantie.

Met als redenen de levertijd en de prijsbepaling/bpm toestanden in nl ?

Die BPM zul je sowieso ook gewoon moeten betalen.

Hele bijzondere actie, dat dan weer wel :innocent:

Link to comment
Share on other sites


Hallo heren

Ook in Nederland is deze BPM vrij vandaar geen BPM te betalen .

Wel een verhaal poeh hee

Hoe kom je daar nu bij ?

Over auto's uit bijv DE mag je gewoon de volle mep BPM betalen hoor.

Of heeft JanKees iets met die echtgenoot van mw Bruni geregeld ?

Link to comment
Share on other sites


ben het iedereen eens dat dit niet voor iedereen de handigste/verstandigste manier is. ik kan het dus ook niet aanbevelen maar er werd mij naar gevraagd hoe en waarom en daar geef ik antwoord op (vind het ook niet vervelend hoor). in mijn geval, was dit de beste oplossing. en het feit dat ik echt een hele aardige, prettige, geduldige verkoper had heeft ook wel meegespeeld :wink:

@Cor. de 1.1 is een BPM vrij model. dus je moet wel BPM aangifte doen maar het 'nultarief' geldt dan (omdat de uitstoot onder de 94g is) en betaal je niks.

@bigwade: en het lijkt inderdaad een heel verhaal, maar ik had al wat ervaring. voor mijn gevoel niet veel lastiger dan bij een 2de hands auto kopen. in plaats van naar het postkantoor te gaan, ga je nu naar de rdw en de belastingsdienst (die 2 loketten zijn gewoon naast elkaar) en vul je een formuliertje in bij de bel.dienst.

wat betreft moeilijk te verkopen? ik heb nog nooit een auto gekocht om weer te verkopen. en met de Kia ben ik van plan hem 7 jaar te gebruiken en dan volledig afgeschreven te hebben. als ik een auto had gekocht voor de restwaarde, dan had ik wel een Polo gehaald.

en ik zie het niet als een afwijkend model, maar een leuk model. kijk maar eens op kia.fr en probeer eens naar de active te kijken. erg spannend model hoor (5-deuren, climate control, licht metalen velgen, cruise control, bleutooth, midden armsteun, etc). Een Rio blijft een Rio, ook uit Frankrijk. En mijn computer staat nu in het Engels, je moet eens weten wat een opluchting dat was :wink:

de rio is niet mijn enige auto. ik heb ook nog een klassieker op LPG die ik tot nu toe dagelijks gebruikte. Maar dat vind ik zonde en daarom heb ik de Kia gekocht. Mocht ik toch nog in garantieproblemen komen (en dat verwacht ik absoluut niet, ik heb echt een heel goed gevoel bij Kia) dan kan ik tussentijds in mijn klassieker gaan rijden.

MAAR, heeft iemand nog tips? en weet iemand wat de onderhoudskosten voor een kleine en grote beurt zullen zijn?

p.s. mocht er zoiets als een " meeting " georganiseerd worden, dan ben ik erbij !

Link to comment
Share on other sites


voor de duidelijkheid...

er hoeft nog geen BPM betaald te worden voor de 1.1CDRi vanwege de lage uitstoot (maakt niet uit waar je hem gekocht hebt). Pas vanaf 1-juli moet er wel BPM betaald worden maar dat is dan relatief weinig. Maar de BPM wordt in de loop der tijd wel meer en meer. Je betaalt een bedrag afhankelijk van hoeveel de uitstoot afwijk van de dan geldende norm. Dit heeft Weekers allemaal bedacht. (geleidelijke afbouw heet dat want hij wil dat alleen elektrische auto's BPM vrij worden)

Kia zal hun prijslijst dus dan weer moeten aanpassen. Net zoals ze dat gedaan hebben per 1 januari.

Link to comment
Share on other sites


Dank je Toshi.. ik had wel ergens wat klokken horen luiden over de BPM maar echt achter de klepel moet ik aangaan.

Zal me er eens verder in verdiepen... zie al googlend allerlei veranderingen omtrent BPM, wegenbelasting en wat niet meer voor de komende jaren voorbij komen.. :hammer:

Link to comment
Share on other sites


Dank je Toshi.. ik had wel ergens wat klokken horen luiden over de BPM maar echt achter de klepel moet ik aangaan.

Zal me er eens verder in verdiepen... zie al googlend allerlei veranderingen omtrent BPM, wegenbelasting en wat niet meer voor de komende jaren voorbij komen.. :hammer:

ach, wij zullen weinig last hebben van de BPM verhogingen want wij hebben de auto's al gekocht.

waar ik minder blij over ben is de her-introductie van de MRB (motor rijtuigen belasting = wegenbelasting) op basis van het gewicht van de auto.

ik hoop toch echt dat de overheid voor mileu vriendelijke auto's een ander tarief gaat hanteren dan zeer vervuilende auto's.

we zullen zien, nog even 2 jaar geen last van......

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...