Toshi Posted January 23, 2012 Posted January 23, 2012 beste mede rio rijders, ik heb er nu 700km op zetten en elke keer voordat ik start wacht ik een paar (tussen de 5 en 10) seconden voordat ik de motor start. Onder andere zodat de motor kan voorgloeien en ook andere lampjes uitgaan. MAAR wat ik nooit kon vinden op het dashboard was de 'voorgloei' indicator (dat spiraaltje) tot vandaag. En als ik de sleutel omdraai dan brand hij heel even en dan gaat hij weer uit. En mijn vraag is of hij bij de andere Rio diesel rijders ook zo kort aangaat? Ik praat echt over een fractie van een seconde. Als je knippert met je ogen (en echt zo kort), mis je het..... Alvast bedankt. Quote
Alex VB Posted January 23, 2012 Posted January 23, 2012 De nieuwere Diesel motoren hebben een korter voorgloei moment dan een paar jaar geleden. Zodra de spiraal uit is kan je de wagen meteen starten is geen enkel probleem. Je moet zelf niet langer doorgaan met voorgloeien want dat schijnt slecht te zijn voor je spiralen en dat is geen goedkoop grapje als ik me niet vergis. Quote
BenB Posted January 23, 2012 Posted January 23, 2012 Ik heb laatst begrepen bij een garage dat de motor al begint met voorgloeien als je het linkerportier opent. Zodoende kan het natuurlijk zijn dat er niet zoveel meer te gloeien is als je gaat starten. Quote
Guest Angelique Posted January 24, 2012 Posted January 24, 2012 Ik heb laatst begrepen bij een garage dat de motor al begint met voorgloeien als je het linkerportier opent. Zodoende kan het natuurlijk zijn dat er niet zoveel meer te gloeien is als je gaat starten. Dat lijkt me dan te berusten op een mmisverstand, want het is zo onlogisch als het maar kan. Zou erg veel nodeloos energie kosten om telkens te al gaan voorgloeien als er een deur open gaat omdat je niet altijd je deur opent om een eindje te gaan rijden en sommige mensen er een eeuwigheid over doen om van deur openen, tot starten te komen. Quote
bigwade Posted January 24, 2012 Posted January 24, 2012 Dat lijkt me dan te berusten op een mmisverstand, want het is zo onlogisch als het maar kan. Zou erg veel nodeloos energie kosten om telkens te al gaan voorgloeien als er een deur open gaat omdat je niet altijd je deur opent om een eindje te gaan rijden en sommige mensen er een eeuwigheid over doen om van deur openen, tot starten te komen. VAG heeft dit systeem wel toegepast op de 1900TD motoren die begin jaren 90 werden geleverd in Golf3, Passat en Audi 80. http://www.tdiclub.nl/printview.php?t=5694&start=0 Quote
Toshi Posted January 24, 2012 Author Posted January 24, 2012 maar goed, mijn vraag was of andere diesel rijders ook zo een zeer korte gloeitijd hebben. anders moet ik er naar laten kijken Quote
Guest Angelique Posted January 24, 2012 Posted January 24, 2012 maar goed, mijn vraag was of andere diesel rijders ook zo een zeer korte gloeitijd hebben. anders moet ik er naar laten kijken Ik kan niet voor de Rio spreken, maar onze (nieuwe) Punto is ook met een nanoseconde uitgegloeid, terwijl mijn wat gedateerde Sorento tijd genoeg geeft om je koffie op te drinken. Ik denk dan ook dat Alex wijze woorden heeft geproken en nakijken van jouw Rio niet nodig is. Het is gewoon een nieuwetijdsverschijnsel Quote
Toshi Posted January 24, 2012 Author Posted January 24, 2012 bedankt voor alle hulp allemaal. deze is voor mij 'afgesloten'. ik ben nog alles aan het ontdekken en vind het erg fijn om via het forum vragen te stellen aan mede gebruikers. wat mij nog niet gelukt is, is het aanzetten van de airco. maar wellicht dat dit er het weer niet voor is alhoewel het buiten tegen de 10 graden was. het lampje gaat wel aan maar koude 'airco lucht', komt niet uit de roosters. en grrr, grrr geluid heb ik (nog) niet. heb het ergens ander ook gelezen en vind het sturen niet echt heel prettig bij hoge snelheden. is gewoon vermoeiend. maar daar ga ik in een ander topic over praten. Quote
Recommended Posts