Jump to content

Mijn Witte Kia Rio 'active' ervaring.


Toshi

Recommended Posts

Ik had al eerder aangegeven een Rio uit Frankrijk gehaald te hebben maar dat topic is wat vervuild.

Ik heb er nu bijna 1000km op zitten en wil graag mijn ervaringen delen. Daarna zal ik proberen bij elke volgende 5000km een update te doen. In de tussentijd zal ik foto's posten.

Ik had trouwens de auto gekocht zonder een proefrit te doen.

Maar eerst de specifieke kenmerken van mijn Rio (omdat hij niet te vertalen is naar een comfort/super pack):

Wit

1.1CDRi

5-deurs

15" lichtmetalen velgen

Supervision Instrumentenpaneel

Bluetooth connectiviteit

Gekoeld dashbord kastje

Elektrische ramen

Climate Control

Cruise control

Speed limiter

Midden armsteun

Getinte ramen rondom (geen privacy glass)

Mistlampen voor (en eentje achter)

Make-up lampjes

Bagagenet kofferbak

Opbergvakken in de rugleuningen

Lederen stuurwiel en versnellingspook maar weet het niet zeker

Wat had ik liever wel gehad wat er nu niet op zit?

- elektrisch inklapbare spiegels. Ik doe het nu steeds handmatig als ik hem op een openbaar parkeerterein neerzet

- start knopje. nu bengelt de hele bos aan het contact.

- blauwe kleur, ik blijf de auto (wel met plezier) wassen :wink:

- tweeters.

Uiterlijk:

De KIA campagne heeft ervoor gezorgd dat iedereen de RIO kent. Ik word echt regelmatig nagestaard. Het is een erg mooie auto.

Wegligging:

Ik vind dat de Rio goed op de weg ligt en de bochten mooi op snelheid neemt. Op de snelweg heb ik niet te klagen alleen bij de drempels in de stad is het iets stug (anders gezegd, ik stuiter als ik niet voorzichtig ben).

Motorkracht:

Prachtig. Doet het veel beter dan ik had gehoopt. Trekt echt lekker door alle versnellingen heen en kan goed gecontroleerd manoeuvreren in verkeer met mijn gaspedaal.

Schakelen:

Het schakelen gaat ook echt prachtig. Doet precies wat ik wil wanneer ik dat wil en heel lichtjes. Het enige waar je voor moet oppassen is de 6de versnelling. Dat is echt een overdrive en daar ga ik pas in zitten als ik ruim boven de 2200rpm zit. Versnellen vanuit de 6de lukt misschien wel een heel klein beetje maar ik kan me niet voorstellen dat dat goed is voor je motor. En voor mij gevoel adviseert de computer steeds net iets te vroeg om naar een hogere versnelling te gaan. Je voelt dan de boel ietsjes trillen. Hij adviseert bv bij 50km/h op naar de 4de versnelling te gaan maar dat is wat mij betreft net iets te vroeg.

ISG:

Grappig en fraai systeem. En ik probeer het zoveel mogelijk te gebruiken en werkt eigenlijk zeer goed. Je moet wel even wennen aan de volledige stilte en dat je toch steeds weer geconfronteerd wordt met het gevoel van het starten van de auto, hoe subtiel en licht dat ook is. Ik heb het wel 2 keer gehad dat de auto niet werd gestart toen ik de koppelingspedaal liep opkomen. Geen ramp, als het maar niet te vaak gaat gebeuren.

Stuurgedrag:

Ik vind het lichte sturen geweldig, zeker als je moet inparkeren maar zodra je sneller gaat wordt de boel, voor mijn smaak, te stug. Ik snap dat je op hoge snelheid niet het stuur te makkelijk heen en weer moet kunnen bewegen maar het bijsturen op de snelweg is gewoon vermoeiend. Daarnaast moet ik ook wennen aan de draaicirkel. Voor mijn smaak te groot, maar dat heeft te maken dat mijn vorige auto die een hele kleine draaicirkel heeft.

Stoelen:

Voor lange ritten vind ik dat ze wat meer steun hadden mogen geven. Voor de rest niets bijzonders.

Omgevingsgeluid:

De Rio is behoorlijk stil. Ik ben daar echt laaiend enthousiast over. Zelf bij 125km/h hoor je op de snelweg bijna niets. Als je pech hebt dat het asfalt niet perfect is, dan hoor je de banden natuurlijk wel.

Bluetooth:

Het bellen met mijn telefoon werkt. Ik heb er nog weinig mee gedaan alleen drukte ik per ongeluk het 'roulate' knopje op mijn stuur en begon de Rio ineens liedjes vanaf mijn telefoon af te spelen? Het geluid van de mensen met wie ik praat is niet prachtig maar ruim voldoende om een goed gesprek te voeren. Zij horen mij uitstekend.

Cruise control:

Doet het. Niet veel over te zeggen behalve dat ik mijn voet nergens kwijt kan. En als ik die op het gaspedaal laat rusten ga ik te snel. Dus ik gebruik nu eigenlijk alleen nog de speed limitir. Je moet trouwens oppassen als je in de 6de versnelling zit en als de weg omhoog gaat (bijvoorbeeld na een viaduct) je eigenlijk moet terugschakelen naar z'n 5 (zie mijn opmerking over schakelen) maar doordat hij op cruise staat, en de 'schakeladviseur' (nog?) niet (naar mijn mening) goed adviseert, voel je niet dat de motor te hard moet werken.

Speed limiter:

Ik had nooit gedacht dat ik meer op de limiter zou gaan rijden dan de cruise. Ik gebruikte de cruise in mijn oude auto om op de maximum snelheid te kunnen rijden maar moest steeds uitzetten als er iemand langszamer voor mij was en ik kon niet inhalen vanwege veel sneller verkeer in de andere banen. Maar met de speed limiter haal je dan gewoon even je voet van het gaspedaal en als je wel kunt inhalen laat je je voet gewoon 'rusten' op het gaspedaal en de cruised hij lekker verder op maximum snelheid. En als je na een viaduct een stukje omhoog moet, kun je gewoon even terugschakelen naar z'n 5. Kortom, een zeer handige optie.

Airco:

Heb hem nog niet echt aan de praat gekregen (het lampje gaat wel aan maar ik voel geen 'airco lucht'). Ik hou echt van een koude airco in de zomer maar kan het nu dus niet goed testen met het koude weer. Ook toen het buiten gewoon 10 graden was kreeg ik de airco niet koud. We zullen zien.... ik heb in ieder geval nog geen last van de automatische ontwasemer. Sterker nog, hij heeft nog nooit automatisch ontwasemd. Maar goed, ik moet hier nog flink mee testen.

Audio geluid:

Ruim, ruim voldoende lijkt mij. Het bereik in de bassen is voldoende. Alleen heb ik geen tweeters en denk wel dat hiermee het geluid een stuk beter was geweest in de hoge/midden tonen. Wie weet kan ik hier iets in de toekomst aan doen?

USB:

Zelf een 2,5" externe harde schijf werkt gewoon goed (wel fat32 formatteren) zonder extra voeding.

Verbruik:

Wil ik eigenlijk niet teveel over zeggen na pas 1000km. Ik rij 90% snelweg en heb nu 1:17,5 gehaald. Ik ga er pas serieus naar kijken als ik 10.000km voorbij ben. Maar verbruik is wel de hoofdreden waarom ik de 1.1CDRi gekocht heb en ik heb rekening gehouden met 20% verschil in werkelijk verbruik t.o.v. fabrieksopgave. Als ik dat niet haal, dan ga ik huilen.

Nou, dat was het voor nu. Over de dingen waar ik niets over gezegd heb kom ik vast bij 5.000km op terug. Gewoon geen tijd gehad om alles uit te zoeken en proberen. Ik ben tot nu toe erg tevreden.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...