Miszblond Posted February 4, 2012 Posted February 4, 2012 Hallo allemaal, Mijn vriend en ik krijgen aankomende zaterdag onze pica. Spik splinternieuw. Nu vroegen wij ons alleen af of hij wel of niet gewassen mag worden of dat de lak nog moet uit drogen. En je hem pas na een half jaar mag wassen zoals vroeger altijd was. Graag hoor ik van jullie. Quote
molenland Posted February 4, 2012 Posted February 4, 2012 Gewoon wassen. Er zit best veel tijd tussen de productiedatum van een Picanto en het moment waarop jij erin gaat rijden. Die lak is allang uitgehard. Ik zou wel met beleid te werk gaan. Dus eerst grondig afspoelen, zeker nu met al die pekel en dan met een zachte spons en een milde autoshampoo lichtjes wassen. Daarna weer grondig afspoelen en afzemen. Veel plezier met je nieuwe aanwinst! Quote
Miszblond Posted February 4, 2012 Author Posted February 4, 2012 Gewoon wassen. Er zit best veel tijd tussen de productiedatum van een Picanto en het moment waarop jij erin gaat rijden. Die lak is allang uitgehard. Ik zou wel met beleid te werk gaan. Dus eerst grondig afspoelen, zeker nu met al die pekel en dan met een zachte spons en een milde autoshampoo lichtjes wassen. Daarna weer grondig afspoelen en afzemen. Veel plezier met je nieuwe aanwinst! Bij het bedrijf waar ik werk gebruiken we altijd Autoglim dit is ook waar ik de pica dan zou wassen, maar geen risico's begrijp ik dus? Hij zal net zoals de vorige auto's zijn programmaatje volgen: 1. wassen 2. sponzen 3. spoelen 4. waxen 5. Glansdroger ideaal washok van de zaak Quote
molenland Posted February 4, 2012 Posted February 4, 2012 Ben geen voorstander van wasstraten. Ik was mijn auto altijd met de hand. Wasstraten veroorzaken sneller krassen, vind ik. Quote
Miszblond Posted February 4, 2012 Author Posted February 4, 2012 is niet echt een wasstraat, een afspuit hok, anders komen er teveel krassen op de audi a6jes 1 Quote
pica3deur Posted February 4, 2012 Posted February 4, 2012 Bij mij werd geadviseerd hem de eerste 3 weken niet te wassen ivm de waxoil behandeling Quote
Miszblond Posted February 4, 2012 Author Posted February 4, 2012 Die van ons krijgt geen waxoyl behandeling omdat dat de grootst mogelijke onzin is naar mijn mening die er bestaat. beter wat vaker in de gewone wax Quote
Guest Jeroen66475 Posted February 4, 2012 Posted February 4, 2012 Ik zou hem de komende week(en) zeker niet wassen, grote kans dat je spons direct aan de auto vast blijft zitten :lol: Quote
Black Shadow Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 Bij mij werd geadviseerd hem de eerste 3 weken niet te wassen ivm de waxoil behandeling Ik heb afgelopen zaterdag mijn nieuwe Picanto op mogen halen en mij werd juist geadviseerd om de eerste 8 dagen de auto niet te wassen i.v.m. waxoyl.... Wel een verschil tussen 3 weken of 8 dagen... Denk dat ik me er ook niet aan ga houden gezien al het pekel momenteel op de weg... Quote
jutter Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 Ik heb afgelopen zaterdag mijn nieuwe Picanto op mogen halen en mij werd juist geadviseerd om de eerste 8 dagen de auto niet te wassen i.v.m. waxoyl.... Wel een verschil tussen 3 weken of 8 dagen... Denk dat ik me er ook niet aan ga houden gezien al het pekel momenteel op de weg... Wat ik gelezen heb kun je beter de pekel laten zitten en de auto wassen als die rotzooi weer van de weg is. Quote
Black Shadow Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 Wat ik gelezen heb kun je beter de pekel laten zitten en de auto wassen als die rotzooi weer van de weg is. Dank je wel Jutter maar gaat die troep dan niet juist vreten aan je lak? Quote
jutter Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 Dank je wel Jutter maar gaat die troep dan niet juist vreten aan je lak? Wat ik gelezen heb is het volgende: Als de pekel een tijdje aan je auto zit neemt het bijtende van de pekel af. Als je hem wast heeft verse pekel, dus meer bijtender dan de oude pekel, weer eens kans om aan je auto vast te hechten. Ook wassen met deze kou is niet goed voor andere delen van je auto: bevroren deurrubbers, bevroren sloten, etc. Ik heb mijn spiksplinternieuwe Picanto afgelopen donderdag opgehaald. Zit nu ook onder de pekel en is ontzettend goor. Wilde hem ook gaan wassen. Toch voor alle zekerheid het internet afgestruind of wassen inderdaad wel goed is.... Ik doe het niet! Quote
jwhoutepen Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 Hier ook. Afgelopen donderdag de picanto gekregen. Stond toen nog mooi te blinken in de zon. Nu niet meer maar dat laat ik even zo. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk Quote
jutter Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 Hier ook. Afgelopen donderdag de picanto gekregen. Stond toen nog mooi te blinken in de zon. Nu niet meer maar dat laat ik even zo. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk Groot gelijk! Quote
Tzeunis Posted February 7, 2012 Posted February 7, 2012 Verhaal dat wasstraat meer krast is toch ook al jaren achterhaald ofniet? Met de huidige "borstels" kan dat toch niet meer en al dat water? Ik denk dat een emmertje meer rotzooi acherlaat op je spons.... Quote
Miszblond Posted February 7, 2012 Author Posted February 7, 2012 er is bewezen dat wassen met een spons, meer krassen achterlaat en in een circulerende beweging, waar de eventuele krasjes van de wasstraat rechts zijn. Persoonlijk zie ik het zelf altijd als een auto altijd gewassen word in een wasstraat. Maar dat is aan ieders keus. Met echte uitvergrotingen zie je pas dat met de hand in principe meer krassen oplevert. Quote
phoenix2149 Posted February 7, 2012 Posted February 7, 2012 Ik vind je eerste zin een beetje verwarrend.... Denk dat je er op doelt dat het niet uit maakt of je met spons of wasstraat wast, alleen de kras "richting" is anders??? Als je eerst al het vuil er af spuit met water (en misschien ook zeep) en daarna met een zachte spons, dan krijg je toch geen krassen?? Quote
Miszblond Posted February 7, 2012 Author Posted February 7, 2012 Ik vind je eerste zin een beetje verwarrend.... Denk dat je er op doelt dat het niet uit maakt of je met spons of wasstraat wast, alleen de kras "richting" is anders??? Als je eerst al het vuil er af spuit met water (en misschien ook zeep) en daarna met een zachte spons, dan krijg je toch geen krassen?? Bewezen in wetenschappelijk onderzoek is dat er altijd kleine korreltjes zand in de spons aanwezig zullen blijven. (bij de wasserij net zo) alleen bij de wasserette wordt met de spons steeds dezelfde rechte beweging gemaakt, met de hand gaan negen van de tien mensen rondjes draaien. Zand krijg je nooit compleet weg. hoe goed je je best ook doet Quote
Tzeunis Posted February 7, 2012 Posted February 7, 2012 Ik denk dat je in ieder geval geen spons moet gebruiken maar een washand, zo'n groot fluffy ding met van die lange, zachte uitsteeksels. Ik sluit me helemaal bij miszblond aan. Quote
jutter Posted February 7, 2012 Posted February 7, 2012 Hoe voorzichtig je hem ook wast, volgens mij ontkom je niet aan krasjes. Quote
Miszblond Posted February 7, 2012 Author Posted February 7, 2012 krasjes krijg je altijd, de vraag is alleen, hoe zichtbaar laat je ze worden Quote
Recommended Posts