riodiesel Geplaatst 8 Maart, 2012 Geplaatst 8 Maart, 2012 Ik reageerde eigenlijk op deze reactie, is mijn contactdoos met knijpertjes aangsloten of met een bestaande stekker? Hoe kan ik zien waar en hoe dit is aangesloten? Moet ik dan een lampunit loshalen? Hallo Hans, Kan je inderdaad zien achter de lampunit van je achterlichten. Meestal zitten de meeste aansluitingen achter het linker achterlicht. Als je de klep opendoet zie je 3 kruiskop schroefjes aan de lampunit. De onderste twee losdraaien en de hele unit komt los en kan je zien hoe de aansluitingen zitten. Ben nog steeds erg benieuwd hoe Kia dit heeft opgelost, aangezien er nog steeds geen originele draadboom leverbaar is voor de Thule trekhaak. Groet, Stefan Quote
Derrek Geplaatst 8 Maart, 2012 Geplaatst 8 Maart, 2012 ik denk dat dat niet goed gaat komen als je iets met scotch blokjes gaat aansluiten (die dingen zouden zowie zo verboden moeten worden is storing veroorzaker nr 1) Ben het helemaal met je eens! Gebruik die dingen ook nooit (meer), maar soldeer alle extra draadverbindingen als er geen stekker aansluitingen zijn. Dat moet sowieso bij de inbouw van een SCM alarm, maar voor een storingsvrij gebruik ook bij Xenon-inbouw etc. Quote
AndréRio Geplaatst 9 Maart, 2012 Geplaatst 9 Maart, 2012 ik heb een afneembare trekhaak van het merk Thule, door de garage gemonteerd. er is een kleine netjes afgewerkte uitsparing gemaakt. zonder trekhaak zit er een afdekkapje op de trekhaakhouder. van de kabels heb ik geen verstand, er verdwijnt een kabelboompje uit het contact meteen onder de grondplaat van de auto. Quote
Cehen Geplaatst 9 Maart, 2012 Geplaatst 9 Maart, 2012 ik heb een afneembare trekhaak van het merk Thule, door de garage gemonteerd. er is een kleine netjes afgewerkte uitsparing gemaakt. zonder trekhaak zit er een afdekkapje op de trekhaakhouder. van de kabels heb ik geen verstand, er verdwijnt een kabelboompje uit het contact meteen onder de grondplaat van de auto. Bedankt voor je reaktie, echter jammer , dat we nu nog niets weten over het aansluiten. Ik vraag me nog steeds af waarom het via de dealer zo duur moet zijn.Is het zoveel werk of gebruiken ze toch een speciale kabelset die het extra duur maakt. Is er misschien een Kia monteur die dit leest ? Gr, Cees Hendriks Quote
Derrek Geplaatst 9 Maart, 2012 Geplaatst 9 Maart, 2012 De afneembare trekhaak heeft onderdeelnummer 1W281ADE01, de kabelset met 7-polige stekker 1W620ADE00CP en de 13-polige 1W621ADE00CP. Beide kabelsets met uitschakelbare parkeerhulp (extra relais). De kabelsets voor de Rio zowel 7- als 13-polig zijn er dus al wel! Deze hoeven m.i. niet van het merk van de trekhaak te zijn. Behalve de werkzaamheden voor het monteren van de trekhaak zelf moet ook de kabelset worden aangesloten. Ik begrijp dat dit met stekkers gaat, maar niet voor de constante stroomdraad (aansluiting 2/54G bij de 7-polige stekkerdoos) en permanente stroomdraad binnenverlichting (aansluiting 9 bij de 13-polige Jaeger) en de laadkabel voor caravanaccu/koelkast (aansluiting 10 bij de 13-polige Jaeger). Deze extra kabels moeten van voor uit de auto gehaald worden (en als het goed is gesoldeerd). Het mistachterlicht van de auto wordt bij de 13-polige stekkerdoos door een intern schakelaartje in de stekkerdoos automatisch uitgeschakeld, maar de 7=polige stekkerdoos heeft officieel niet eens een aansluiting voor het mistachterlicht terwijl die wettelijk wel op de aanhangwagen/caravan aanwezig moet zijn en moet werken. Soms gebeurt dit dan maar met een schakelaartje in de aanhanger en moet je dus uitstappen om deze aan- of uit te zetten. Of de constante stroomdraad wordt daarvoor misbruikt. Het voordeel is dan wel dat die constante stroomdraad vervalt (niet handig voor de caravan) en dan ook niet ven voren gehaald te worden. Je aanhangwagen moet dan ook wel zo zijn bedraad. Maar ik vind dat geknoei en kies zelf altijd voor de moderne 13-polige Jaeger. Quote
Derrek Geplaatst 9 Maart, 2012 Geplaatst 9 Maart, 2012 Op het SP forum staat een goede link naar de montagehandleiding van een een Thule trekhaak waar je kunt zien hoe de bedrading moet worden aangesloten. Quote
riodiesel Geplaatst 11 Maart, 2012 Geplaatst 11 Maart, 2012 De afneembare trekhaak heeft onderdeelnummer 1W281ADE01, de kabelset met 7-polige stekker 1W620ADE00CP en de 13-polige 1W621ADE00CP. Beide kabelsets met uitschakelbare parkeerhulp (extra relais). De kabelsets voor de Rio zowel 7- als 13-polig zijn er dus al wel! Deze hoeven m.i. niet van het merk van de trekhaak te zijn. Behalve de werkzaamheden voor het monteren van de trekhaak zelf moet ook de kabelset worden aangesloten. Ik begrijp dat dit met stekkers gaat, maar niet voor de constante stroomdraad (aansluiting 2/54G bij de 7-polige stekkerdoos) en permanente stroomdraad binnenverlichting (aansluiting 9 bij de 13-polige Jaeger) en de laadkabel voor caravanaccu/koelkast (aansluiting 10 bij de 13-polige Jaeger). Deze extra kabels moeten van voor uit de auto gehaald worden (en als het goed is gesoldeerd). Het mistachterlicht van de auto wordt bij de 13-polige stekkerdoos door een intern schakelaartje in de stekkerdoos automatisch uitgeschakeld, maar de 7=polige stekkerdoos heeft officieel niet eens een aansluiting voor het mistachterlicht terwijl die wettelijk wel op de aanhangwagen/caravan aanwezig moet zijn en moet werken. Soms gebeurt dit dan maar met een schakelaartje in de aanhanger en moet je dus uitstappen om deze aan- of uit te zetten. Of de constante stroomdraad wordt daarvoor misbruikt. Het voordeel is dan wel dat die constante stroomdraad vervalt (niet handig voor de caravan) en dan ook niet ven voren gehaald te worden. Je aanhangwagen moet dan ook wel zo zijn bedraad. Maar ik vind dat geknoei en kies zelf altijd voor de moderne 13-polige Jaeger. Dit zijn de onderdeelnummers die Kia zelf gebruikt. Deze zijn voor zover ik weet alleen bij Kia zelf verkrijgbaar. Dus niet los te bestellen als je de montage zelf wil doen. De nummers die Thule gebruikt zijn: Afneembare trekhaak B547500 7-polige kabelset B720573 Trekhaak is gewoon te bestellen maar de kabelset is nogsteeds in ontwikkeling. (zie onderstaand antwoord van Thule Nederland) Weet iemand wie de "toeleverancier" van Thule is, zodat ik daar kan informeren naar de voortgang? Goedemiddag, Voor kabelsets zijn wij afhankelijk van toeleveranciers. We hebben helaas (nog) geen levertijden doorgekregen. Met vriendelijke groet / Best regards, Customer Service Officer Towing Solutions Thule Towing Systems B.V. PO box 24, 7950 AA Staphorst, the Netherlands Industrieweg 5, 7951 CX Staphorst, the Netherlands Quote
Cehen Geplaatst 11 Maart, 2012 Geplaatst 11 Maart, 2012 Dit zijn de onderdeelnummers die Kia zelf gebruikt. Deze zijn voor zover ik weet alleen bij Kia zelf verkrijgbaar. Dus niet los te bestellen als je de montage zelf wil doen. De nummers die Thule gebruikt zijn: Afneembare trekhaak B547500 7-polige kabelset B720573 Trekhaak is gewoon te bestellen maar de kabelset is nogsteeds in ontwikkeling. (zie onderstaand antwoord van Thule Nederland) Weet iemand wie de "toeleverancier" van Thule is, zodat ik daar kan informeren naar de voortgang? Goedemiddag, Voor kabelsets zijn wij afhankelijk van toeleveranciers. We hebben helaas (nog) geen levertijden doorgekregen. Met vriendelijke groet / Best regards, Customer Service Officer Towing Solutions Thule Towing Systems B.V. PO box 24, 7950 AA Staphorst, the Netherlands Industrieweg 5, 7951 CX Staphorst, the Netherlands Bedankt voor alle reakties,. Nu zijn we een stap verder. Ik ben alleen van plan een Twinny load fietsendrager te gebruiken. Heb dus geen vaste plus nodig.Het uitschakelen van de parkeersensors doe ik wel met de schakelaar op het dashboard. Ik zal eens bij de dealer informeren naar de prijs van een Kia kabelset. Gr. Cees Hendriks. Quote
Robonline Geplaatst 4 April, 2012 Geplaatst 4 April, 2012 €330 aan onderdelen ? Gemonteerd bij de dealer kost €769. Kost het monteren echt €439 , of weet iemand een goedkoper adres ? vast bedankt, Cees Hendriks Ben je er al achter welk model het beste past? Ik wil ook een trekhaak gaan monteren. Alvast bedankt. Quote
Cehen Geplaatst 4 April, 2012 Geplaatst 4 April, 2012 Ben je er al achter welk model het beste past? Ik wil ook een trekhaak gaan monteren. Alvast bedankt. Nee, helaas vanwege drukke werkzaamheden nog geen tijd voor gehad. Ik moet wel haast gaan maken want in mei moeten de fietsen mee op de twinny load.Ik blijf het erg veel geld vinden. De montage handleiding staat op de site van Thule. Op zich stelt het niet zoveel voor. Ik ga binnen kort eens bij de dealer informeren naar de kabelset. Gr, Cees Hendriks Quote
riodiesel Geplaatst 5 April, 2012 Geplaatst 5 April, 2012 Ben je er al achter welk model het beste past? Ik wil ook een trekhaak gaan monteren. Alvast bedankt. Ik heb het volgende besteld: Originele kabelboom bij de Kia dealer €98,- Bosal afneembare trekhaak bij Rijsbergen te Hoofddorp €240,- De trekhaak wordt als het goed is begin volgende week geleverd. Verder zou je kunnen kiezen voor een GWD trekhaak of Thule. GDW vind ik niet mooi door de hendel die eraan zit en de Thule is alleen nog maar leverbaar voor Kia zelf. Quote
xtra40 Geplaatst 5 April, 2012 Geplaatst 5 April, 2012 Ik heb het volgende besteld: Originele kabelboom bij de Kia dealer €98,- Bosal afneembare trekhaak bij Rijsbergen te Hoofddorp €240,- De trekhaak wordt als het goed is begin volgende week geleverd. Verder zou je kunnen kiezen voor een GWD trekhaak of Thule. GDW vind ik niet mooi door de hendel die eraan zit en de Thule is alleen nog maar leverbaar voor Kia zelf. vreemde zaak ik ben vorige week wezen informeeren en ik kon aleen de thule bestellen ook bij rijsbergen /cartal en weet ik hoeveel namen ze nog meer hebben ook de kabelboom konden ze leveren 13 polig en 7 polig ????? maar zou je fotos kunnen maken als deze er op zit met en zonder trekhaak gemonteerd ik vind namenlijk dievan thule niet zo mooi omdat er een best gat zichtbaar word in de bumper ben benieuwd hoe dat met de bosal zit alvast bedankt Quote
riodiesel Geplaatst 5 April, 2012 Geplaatst 5 April, 2012 vreemde zaak ik ben vorige week wezen informeeren en ik kon aleen de thule bestellen ook bij rijsbergen /cartal en weet ik hoeveel namen ze nog meer hebben ook de kabelboom konden ze leveren 13 polig en 7 polig ????? maar zou je fotos kunnen maken als deze er op zit met en zonder trekhaak gemonteerd ik vind namenlijk dievan thule niet zo mooi omdat er een best gat zichtbaar word in de bumper ben benieuwd hoe dat met de bosal zit alvast bedankt Zodra die binnen is zal ik foto's maken van de montage. Word vervolgd.... 1 Quote
Stevie Geplaatst 5 April, 2012 Geplaatst 5 April, 2012 ik heb een afneembare trekhaak van het merk Thule, door de garage gemonteerd. er is een kleine netjes afgewerkte uitsparing gemaakt. zonder trekhaak zit er een afdekkapje op de trekhaakhouder. van de kabels heb ik geen verstand, er verdwijnt een kabelboompje uit het contact meteen onder de grondplaat van de auto. Je trekhaak zit wel dik voor je kenteken lijkt het zo?! Dus meteen weer demonteren als je hem niet meer gebruikt en verder wilt rijden. In de vorige auto heb ik een circa 3 x met trekhaak eraan gereden, en die zat ook voor het kenteken. Gevolg: aangehouden door politie en 100 euro boeten.. :-/ Quote
AndréRio Geplaatst 5 April, 2012 Geplaatst 5 April, 2012 Je trekhaak zit wel dik voor je kenteken lijkt het zo?! Dus meteen weer demonteren als je hem niet meer gebruikt en verder wilt rijden. In de vorige auto heb ik een circa 3 x met trekhaak eraan gereden, en die zat ook voor het kenteken. Gevolg: aangehouden door politie en 100 euro boeten.. :-/ klopt. de trekhaak moet eraf als je geen karretje of fietsendrager gebruikt. dat gaat trouwens eenvoudig als je eenmaal weet hoe het werkt.let overigens wel goed op of de fietsendrager die je wilt aanschaffen geschikt is voor de fietsen die je hebt. de drager die kia zelf levert (thule euroride 941) is wel erg klein voor gewone fietsen met 28 inch banden. meer geschikt voor bepaalde typen mountainbikes. Quote
The Firefighter Geplaatst 5 April, 2012 Geplaatst 5 April, 2012 Hallo allemaal, de kabelset die origineel bij de dealer besteld kan worden heeft speciale stekkers en contra stekkers om een storingsvrije werking te waarborgen. ook zit er een canbus module bij die de mistlamp en de pdc uitschakeld. zelfs als er een lamp stuk is van de aanhanger of fietsdrager wordt een zoemer geactiveerd. voor deze electronica moet een kabel dwars door de auto gelegd worden die aangesloten wordt bij de accu onder de motorkap. dit alles is een redelijke klus die zorgvuldig uitgevoerd dient te worden. de kabelset is hierdoor ook niet goedkoop en de totaalprijs ook niet maar het eindreultaat is geweldig. geen schakelaar meer in de stekkerdoos en een waarschuwing voor defecte verlichting. zelf heb ik meerdere trekhaken gemonteerd en hoop iedereen voldoende te hebben geinformeerd. Groeten marc Quote
RIO Mike Geplaatst 6 April, 2012 Geplaatst 6 April, 2012 kijk even op trekhaken.nl daar kan je de prijs vinden voor trekhaak en kabel set en daar zit je montage tijd ook al bij in en dan kan je het laten doen bij een garage in de buurt weet het toevallig omdat ik zelf ook veel trekhaken moet monteren via die site Quote
xtra40 Geplaatst 6 April, 2012 Geplaatst 6 April, 2012 kijk even op trekhaken.nl daar kan je de prijs vinden voor trekhaak en kabel set en daar zit je montage tijd ook al bij in en dan kan je het laten doen bij een garage in de buurt weet het toevallig omdat ik zelf ook veel trekhaken moet monteren via die site nou dan ga ik toch maar voor de westfalia is iets duurder maar daar zie je echt helemaal niets van Quote
RIO Mike Geplaatst 6 April, 2012 Geplaatst 6 April, 2012 nou dan ga ik toch maar voor de westfalia is iets duurder maar daar zie je echt helemaal niets van alle trekhaken zijn het zelfde is alleen een ander merk dus dat maakt niet zoveel uit alleen keuze van afneembaar of vaste trekhaak Quote
xtra40 Geplaatst 6 April, 2012 Geplaatst 6 April, 2012 alle trekhaken zijn het zelfde is alleen een ander merk dus dat maakt niet zoveel uit alleen keuze van afneembaar of vaste trekhaak nou dacht het niet kijk maar even hoe deze zit dan zie je wel wat ik bedoel http://www.winparts.nl/49/trekhaak/trekhaak-afneembaar/0190262/trekh-kia-rio-08-11--a40v-afnb- Quote
Derrek Geplaatst 7 April, 2012 Geplaatst 7 April, 2012 Hallo allemaal, de kabelset die origineel bij de dealer besteld kan worden heeft speciale stekkers en contra stekkers om een storingsvrije werking te waarborgen. ook zit er een canbus module bij die de mistlamp en de pdc uitschakeld. zelfs als er een lamp stuk is van de aanhanger of fietsdrager wordt een zoemer geactiveerd. Klopt helemaal. Het is niet alleen een kabelset, maar er hoort ook een elektronika kastje bij dat alles regelt en een irritant zoemertje doet afgaan als er op de aanhanger/fietsdrager een lampje stuk is. alleen keuze van afneembaar of vaste trekhaak Bij de Rio moet je een afneembare trekhaak monteren omdat de nummerplaat vrij laag zit. De trekhaak mag nl. niet voor de nummerplaat zitten. Tenzij je de nummerplaat verplaatst (met de nummerplaatverlichting) kun je dan een boete krijgen. Ook als je zonder aanhangwagen/fietsdrager rijdt, mag je de trekhaak niet (even) laten zitten! Quote
Derrek Geplaatst 7 April, 2012 Geplaatst 7 April, 2012 nou dacht het niet kijk maar even hoe deze zit dan zie je wel wat ik bedoel http://www.winparts....8-11--a40v-afnb- Ik heb dat systeem met die conische pin op mijn vorige auto gehad. Nu het Thule systeem op de Rio. Ik moet zeggen dat het Thule systeem prettiger en makkelijker werkt, maar bij het conische pinsysteem hoef je geen stukje uit de bumper te halen. Maar omdat dat stukje bij de Rio in het zwarte gedeelte valt, stoort het (mij) niet. Quote
Robonline Geplaatst 8 April, 2012 Geplaatst 8 April, 2012 Heeft iemand die van trekhaakshop.nl al gemonteerd? Quote
xtra40 Geplaatst 8 April, 2012 Geplaatst 8 April, 2012 Ik heb dat systeem met die conische pin op mijn vorige auto gehad. Nu het Thule systeem op de Rio. Ik moet zeggen dat het Thule systeem prettiger en makkelijker werkt, maar bij het conische pinsysteem hoef je geen stukje uit de bumper te halen. Maar omdat dat stukje bij de Rio in het zwarte gedeelte valt, stoort het (mij) niet. ik wil wel heel erg graag deze ik rijd mischien 1 a 2 keer per jaar met een karretje dus dan maakt het mij niet veel uit dat het wat langer duurt om de trekhaak te monteeren maar ik vind het wel heel mooi dt je niets achter de auto ziet zelfs de stekker doos word weer achter de bumper geklapt Quote
Derrek Geplaatst 8 April, 2012 Geplaatst 8 April, 2012 ik wil wel heel erg graag deze ik rijd mischien 1 a 2 keer per jaar met een karretje dus dan maakt het mij niet veel uit dat het wat langer duurt om de trekhaak te monteeren maar ik vind het wel heel mooi dt je niets achter de auto ziet zelfs de stekker doos word weer achter de bumper geklapt Dan moet je het conische pinsysteem nemen. Het werkt op zich ook prima. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.