Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Afneembare trekhaak

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hierbij dan een foto van mijn nieuwe Bosal trekhaak.

Montage:

- Monteren van de trekhaak zelf circa 30 min werk. Alles past er moeiteloos onder zonder dat er ook maar iets gezaagd hoeft te worden. De bumper kan zelfs gewoon blijven zitten tijdens de montage.

- De kabelboom, ook dit is allemaal gewoon met stekkers en wijst de weg vanzelf. Enige wat een beetje tijd kost is de draad trekken van de accu naar de achterkant van de auto. Hiervoor moet je wel het een en ander even los halen.

Totale montage tijd circa 2 uur.

Kosten:

Trekhaak €243.95

Kabelboom € 98,-

Voordelen:

- Geen blijvende aanpassingen aan de auto.

- Haak makkelijk te plaatsen

- Haak past in het vak van het reservewiel samen met de krik.

Nadelen:

- Sleutel kan niet uit het slotje van de trekhaak als deze niet op de auto zit. ( heel apart maar vooral dom, omdat nu het sleuteltje makkelijk kan afbreken als de trekhaak in de kofferbak ligt.

bosal-trekhaak.jpg

• Reacties 108
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Montage:

- Monteren van de trekhaak zelf circa 30 min werk. Alles past er moeiteloos onder zonder dat er ook maar iets gezaagd hoeft te worden. De bumper kan zelfs gewoon blijven zitten tijdens de montage.

- De kabelboom, ook dit is allemaal gewoon met stekkers en wijst de weg vanzelf. Enige wat een beetje tijd kost is de draad trekken van de accu naar de achterkant van de auto. Hiervoor moet je wel het een en ander even los halen.

Kosten:

Trekhaak €243.95

Kabelboom € 98,-

Voordelen:

Nadelen:

- Sleutel kan niet uit het slotje van de trekhaak als deze niet op de auto zit. ( heel apart maar vooral dom, omdat nu het sleuteltje makkelijk kan afbreken als de trekhaak in de kofferbak ligt.

De montage van de trekhaak ziet er netjes uit.

Ik neem wel aan dat je een brug hebt, of heb je de trekhaak liggend onder de auto gemonteerd?

En ik heb toch wel wat vragen over de kabelboom.

Die is vrij goedkoop, maar spreek je over een 7-polige stekkeraansluiting of een 13-polige?

Zijn ook het wettelijk verplichte mistachterlicht van de aanhangwagen aangesloten?

En het achteruitrijlicht?

En zit er een electronica-kastje bij die het mistachterlicht van de auto uitschakelt zodra er een aanhanger wordt aangekoppeld?

En schakelt de achteruitrij-piep dan ook uit zoals bij de Kia kabelset?

Het valt me op dat je spreekt over een kabel die je aan de accu moet aansluiten. Origineel zijn het 2 kabels (een voor de constante 12V en een voor de voeding vna het electronica kastje) en een derde die achter het contact wordt aangesloten voor de geschakelde 12V (koelkast caravan etc.).

Geplaatst

De montage van de trekhaak ziet er netjes uit.

Ik neem wel aan dat je een brug hebt, of heb je de trekhaak liggend onder de auto gemonteerd?

En ik heb toch wel wat vragen over de kabelboom.

Die is vrij goedkoop, maar spreek je over een 7-polige stekkeraansluiting of een 13-polige?

Zijn ook het wettelijk verplichte mistachterlicht van de aanhangwagen aangesloten?

En het achteruitrijlicht?

En zit er een electronica-kastje bij die het mistachterlicht van de auto uitschakelt zodra er een aanhanger wordt aangekoppeld?

En schakelt de achteruitrij-piep dan ook uit zoals bij de Kia kabelset?

Het valt me op dat je spreekt over een kabel die je aan de accu moet aansluiten. Origineel zijn het 2 kabels (een voor de constante 12V en een voor de voeding vna het electronica kastje) en een derde die achter het contact wordt aangesloten voor de geschakelde 12V (koelkast caravan etc.).

Idd gewoon op de brug gemonteerd. Maar is eventueel ook goed te doen op een paar lage bokken. De daadwerkelijk montage van de trekhaak onder de auto zijn maar 4 bouten! De rest sluit je aan vanuit de kofferbak.

Ik praat over een 7 polige kabelset origineel bij Kia zelf besteld. 13 polig is eigenlijk alleen handig als je een caravan hebt een aangezien de Rio een kleine auto is zie ik dat niet gebeuren.

Er gaat een draad van de accu naar het bij geleverde kastje dat je achter het linker achterlicht monteerd. Vanuit daar word de rest geregeld qua schakeling met contact etc.

Verder zit alles erbij schakeling voor mistlampen en achteruitrijlichten staan duidelijk in het boekje beschreven. Ook zit er een aparte stekker bij voor eventuele parkeersensoren. Deze schakelen dan idd automatisch uit als de aanhanger aangekopeld zit.

Geplaatst

Montage:

Kosten:

Trekhaak €243.95

Kabelboom € 98,-

Voordelen:

Ziet er echt heel mooi uit. En klinkt ook heel eenvoudig.

Maar nog 2 vraagjes waar heb je de trekhaak gekocht en die stroom kabel moet die binnen door de auto?

Geplaatst

Waar heb je de draad dan van weggehaald en vervolgens hoe weggewerkt??

En ik dacht dat die constante 12 alleen voor koelkastje oid noodzakelijk was. Ik wil de haak gebruiken voor een vouwwagentje en verder niet. Ik gebruik dan volgens mij geen constante. Is t dan ook nodig om die door te trekken??

Geplaatst

Waar heb je de draad dan van weggehaald en vervolgens hoe weggewerkt??

En ik dacht dat die constante 12 alleen voor koelkastje oid noodzakelijk was. Ik wil de haak gebruiken voor een vouwwagentje en verder niet. Ik gebruik dan volgens mij geen constante. Is t dan ook nodig om die door te trekken??

De draad komt rechtstreek van de accu (zit een losse zekering tussen)

- Vanaf de accu zie je een grote draadboom naar binnen gaan. Die vind je terug onder het stuurhuis boven het rempendaal.

- Dan moet je al het kunststof aan de bestuurderskant los halen. En ook de achterbank. (klinkt erger dan het is zit bijna allemaal geklikt en zijn in totaal misschien 10 schoefjes)

- Dan gaat de draad dus lang de dorpels richting linker achterlicht.

- Daar bouw je het kastje weg en sluit je alles aan.

- Al het plastic weer terug schroeven en vast klikken, de achterbank er weer in en klaar.

- Verder moet er dan nog een draad naar het rechter achterlicht vanuit het linker. Dus moet je het plastic bij de achterklep dorpel even loshalen.

- Daar zie je dan ook meteen in het midden de doorvoer naar buiten zitten. Daar moet de 7 polige draad doorheen.

Nogmaals heb de kabelboom gewoon bij de Kia dealer besteld en afgehaald en de Trekhaak bij de firma Rijsbergen.

Succes allemaal.

-

Geplaatst

Heb je het typenummer van de trekhaak voor mij, ga denk dezelfde kopen vind t wel erg netjes en ook erg fijn dat er niets uit de bumper gezaagd moet worden.

Geplaatst

Kan het sleuteltje er wel uithalen moet je met dat kleine pinnetje wat uitsteek even op de grond slaan heb hem nu ook onder me golf zitten zo gauw me kia binnen is ga ik hem ook weer nemen

Geplaatst

Heb je het typenummer van de trekhaak voor mij, ga denk dezelfde kopen vind t wel erg netjes en ook erg fijn dat er niets uit de bumper gezaagd moet worden.

Type nummer Bosal trekhaak: 037493

Type nummer Kia kabelboom 7 polig: K-1W620 ADE00CP

Geplaatst

Nog een vraagje.

Heb je parkeersensoren? En zo ja, af fabriek of later ingebouwd?

Eb schakelen deze sensoren ook automatisch uit als je er een aanhanger achter koppelt?

Geplaatst

Nog een vraagje.

Heb je parkeersensoren? En zo ja, af fabriek of later ingebouwd?

Eb schakelen deze sensoren ook automatisch uit als je er een aanhanger achter koppelt?

Ik heb geen parkeersensoren maar de aansluiting zit gewoon in de draadboom kwestie van een stekkertje. In het boekje staat dat ze automatisch uitschakelen als de aanhanger aangekoppeld zit.

Geplaatst

Dat is het hem nu juist.

Origineel geinstaleerde (=AOM) perkeersensoren (PDC) worden niet automatisch uitgeschakeld, maar dat doe je handmatig met het knopje. Achteraf geinstaleerde optie PDC kun je wel automatisch uit laten schakelen.

Zo staat het in de instalatiehandleiding van de trekhaak/kabelboom.

Geplaatst

het ligt er ook aan welke je koopt

ik heb 2 setjes aangeboden gekregen een 7 en een 13 polige

en daar stond volgens de leveransier bij dat de 7 polige de pdc wel en de 13 polige niet automatisch werd uitgeschakeld

dit zijn dan wel niet de sets die je bij de dealer koopt

heb hem nog niet besteld dus ik weet nog niet of het ook echt zo is

Geplaatst

Voor het bouwjaar tot 2011 adviseren ze een andere trekhaak dan voor de modellen vanaf 2012. Weet iemand waar dit verschil in zit?

Geplaatst

Voor het bouwjaar tot 2011 adviseren ze een andere trekhaak dan voor de modellen vanaf 2012. Weet iemand waar dit verschil in zit?

Ik heb de afneembare trekhaak van Bosal aangeschaft. Deze is voor he nieuwe model Rio vanaf Juni 2011. De afbeeldingen in de handleiding kloppen met mijn model.

De 7 polige kabelset is van Thule. Eind deze week ga ik hem monteren. Ik ben benieuw hoe het allemaal zal passen.

Geplaatst

Ja hier moet je even mee oppassen wij hebben een kia rio UB modeljaar 2012.

Het vorige model tot en met 2011 is de kia rio JB

Dus als je iets opzoekt of wil bestellen dan is die datum van af 09-2011 of type UB het belangrijkste om op te letten

Geplaatst

.......dat de 7 polige de pdc wel en de 13 polige niet automatisch werd uitgeschakeld

dit zijn dan wel niet de sets die je bij de dealer koopt

Dat zou me verbazen omdat de 13-polige set wel een voorziening heeft om de PDC automatisch uit te schakelen, maar de fabrieks-PDC geen mogelijkheid heeft om dat achterin aan te sluiten. Dan zou hetzelfde voor de 7-polige set moeten gelden. Maar ik ben benieuwd of iemand dan kan aangeven waar de draadjes achterin zitten van de fabrieks-PDC om deze uit te schakelen.

Geplaatst

Ik heb de afneembare trekhaak van Bosal aangeschaft. Deze is voor he nieuwe model Rio vanaf Juni 2011. De afbeeldingen in de handleiding kloppen met mijn model.

De 7 polige kabelset is van Thule. Eind deze week ga ik hem monteren. Ik ben benieuw hoe het allemaal zal passen.

Welk artikel nummer heb je besteld? En heb jij ook een 2012 model Rio?

Geplaatst

Welk artikel nummer heb je besteld? En heb jij ook een 2012 model Rio?

Ik heb een Rio van 2012. Bosal trekhaak 037493 en Thule 7 polige kabelset 729573. Bosal heeft al wel een nummer voor de kabelset ( 037168) hij is echter nog niet leverbaar.

ik heb alles al 1 1/2 week in huis , echter nog geen tijd gehad om er aan te beginnen. Het is trouwens toch nog geen weer om de fietsen op de TWINNY LOAD te laden.

Geplaatst

Ik heb een Rio van 2012. Bosal trekhaak 037493 en Thule 7 polige kabelset 729573. Bosal heeft al wel een nummer voor de kabelset ( 037168) hij is echter nog niet leverbaar.

ik heb alles al 1 1/2 week in huis , echter nog geen tijd gehad om er aan te beginnen. Het is trouwens toch nog geen weer om de fietsen op de TWINNY LOAD te laden.

Super, ik ga dezelfde besellen. Mijn kabelset had alleen nummer 720573, maar dat is misschien een tikfoutje van de een of ander.

Waar heb je het besteld? Ik kom op onderdelen direct vrij voordelig uit.

Geplaatst
een p

Super, ik ga dezelfde besellen. Mijn kabelset had alleen nummer 720573, maar dat is misschien een tikfoutje van de een of ander.

Waar heb je het besteld? Ik kom op onderdelen direct vrij voordelig uit.

je hebt gelijk ik maakte een type fout. Het is artikel 720573. Alles besteld bij Brezan en na 1dag levertijd zelf opgehaald in Den Bosch. Totaal bedrag 350 euro.
Geplaatst

je hebt gelijk ik maakte een type fout. Het is artikel 720573. Alles besteld bij Brezan en na 1dag levertijd zelf opgehaald in Den Bosch. Totaal bedrag 350 euro.

Heb je de trekhaak al gemonteerd?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...