Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Idle Stop & Go (ISG) is leuk en bespaart benzinekosten maar...

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

@Sluuz, dit heeft ook te maken met de spanning van de accu. Hij laad zich op om het snelle starten mogelijk te maken.

Maar waarom is het lampje dan uit?

Ik heb dit in het begin ook gehad...maar na een tijdje is het overgegaan en heb nooit meer problemen met het systeem gehad.

Geplaatst

Wat mij bevreemde is dat hij na 2 minuten vanzelf weer start. Als de ISG in werking treed dan komt er een tellertje in beeld, bij 2 minuten startte de auto weer toen ik voor een open brug stond te wachten. Moet je de motor toch weer handmatig uit zetten. Wat ook even wennen was voor mij is dat als de motor afslaat tijdens optrekken hij ook weer vanzelf start als je de koppeling intrapt.

Cheese

Geplaatst

Heeft bij mij ook een tijdje geduurd voor dat het echt goed werkte, je moet dus even geduld hebben.

Het starten na 2 min kan ook naar bijv 1,25 min, dit heeft te maken met als de motor teveel afkoeld springt hij aan, anders zou het voor besparing van brandstof geen nut hebben.

Een koude motor starten gebruikt namelijk ook veel branstof.

Geplaatst

Dag allemaal,

Misschien een beetje een newb vraag, maar ik krijg ISG niet aan de praat. Ik hem links van het stuur (op het dashboard) een knopje met daarop een 'A' en een pijl eromheen. Dit lampje brandt altijd, Als ik hem heb uitgezet met de contactsleutel om, maar motor niet gestart, gaat het lampje al vlug weer branden...

De auto is gloed nieuw, en het is boven de 5 graden.

Detail: ik haal pas m'n voet van de koppeling als de auto stilstaat, in de gebruiksaanwijzing gaat het over een snelheid van lager dan 5km/u wanneer je de koppeling los mag laten.

Misschien doe ik iets verkeerd, alvast bedankt!

Geplaatst

De ISG knop moet eigenlijk niet branden tijdens het rijden want anders staat hij OFF. Vandaar dat hij dus niet werkt.

Je moet hem maar weer indrukken, dan ziet je vanzelf wel :)

Dag allemaal, Misschien een beetje een newb vraag, maar ik krijg ISG niet aan de praat. Ik hem links van het stuur (op het dashboard) een knopje met daarop een 'A' en een pijl eromheen. Dit lampje brandt altijd, Als ik hem heb uitgezet met de contactsleutel om, maar motor niet gestart, gaat het lampje al vlug weer branden... De auto is gloed nieuw, en het is boven de 5 graden. Detail: ik haal pas m'n voet van de koppeling als de auto stilstaat, in de gebruiksaanwijzing gaat het over een snelheid van lager dan 5km/u wanneer je de koppeling los mag laten. Misschien doe ik iets verkeerd, alvast bedankt!
  • Like 1
Geplaatst

Bedankt!,

Inmiddels is mij opgevallen dat het lampje na verloop van tijd inderdaad uit gaat.

Wat is nu de exacte volgorde van handelingen die ik moet verrichten om de motor te laten afslaan en "het lampje" daarbij uit te laten?

Ik merk nu dat tegen de tijd dat ik bij het stoplicht sta, het lampje weer aan is.......(koppeling alsnog los, even proberen :) nee, werkt toch niet)

Het is mij twee keer wél gelukt, ietwat schokkerig bij afslaan, opnieuw starten gaat als een droom, zo'n hele plezierige....

Alvast bedankt voor de howto-ISG

Geplaatst

Bedankt!,

Inmiddels is mij opgevallen dat het lampje na verloop van tijd inderdaad uit gaat.

Wat is nu de exacte volgorde van handelingen die ik moet verrichten om de motor te laten afslaan en "het lampje" daarbij uit te laten?

Ik merk nu dat tegen de tijd dat ik bij het stoplicht sta, het lampje weer aan is.......(koppeling alsnog los, even proberen :) nee, werkt toch niet)

Het is mij twee keer wél gelukt, ietwat schokkerig bij afslaan, opnieuw starten gaat als een droom, zo'n hele plezierige....

Alvast bedankt voor de howto-ISG

Nou bij mij werkt het perfect

Als de accu vol is en de motor een beetje op temperatuur is en ik sta stil bij een stoplicht (werkt bij mij niet als ik nog rol)

Zet de wagen in neutraal laat de kopeling opkomen en de motor word uitgschakelt

Als ik dan niet voldoe aan een van de eisen dan krijg ik een melding in me display dat de I.S.G is uitgeschakeld

Het knopje links in het dachbord heb ik nog nooit gebruikt

Ik rij eigenlijk aleen maar kleine stukjes van een km of 10 en het blijft ook gewoon werken

En gebruik het systeem ook gewoon het gaat eigenlijk al automatisch

Geplaatst

Dankjewel xtra40,

Vandaag is het mij 2 keer vloeiend gelukt, het is dus gewoon een kwestie van wennen en handelen in de juiste volgorde.

grt, Beef

Geplaatst

Er is geen juiste volgorde jongens. Om het ISG goed te laten werken zouden de mannen van de KIA garage de accu even kunnen laden tot de benodigde 'vulling'. Werkt het ISG niet, zorg dan dat je bij het afremmen zoveel mogelijk IN DE VERSNELLING afremt op de motor. Uitrollen IN de versnelling dus en niet tot het laatste moment blijven doorgassen om vervolgens in de ankers te gaan terwijl de versnelling in neutraal (vrij) staat.

Grote afstanden rijden om de accu bij te laden heeft geen zin. Het totale ISG systeem werkt anders dan het dynamootje wat vroeger rechtstreeks via een snaar op de bewegende delen van de motor was aangesloten.

Dus... De juiste volgorde? Afremmen op de motor en bijremmen. Wanneer je bijna stil staat koppeling in, pook in neutraal, koppeling op laten komen. Bij mij is de motor dan al afgeslagen nog voordat ik stil sta. Werkt boven de twee graden altijd, zelfs bij een koude motor.

Geplaatst

Kia heeft hiervoor een mooie flyer met uitleg geschreven.

Hou er rekening mee dat je zelf energie moet genereren d.m.v. het regelmatig

afremmen op de motor. Dit laadt de accu weer op, zodat het ISG-systeem weer

voldoende boost krijgt om z'n werk te doen.

Nieuwe auto's hebben een uitstekende en volle accu, waardoor het allemaal

naar tevredenheid werkt. Je zult wel zelf moeten zorgen voor het opladen of

conditioneren van je accu, zodat het ISG-systeem z'n werk kan blijven doen.

Geplaatst

Dag allemaal,

Lekkere reactie birdfeedertje, worden we erg vrolijk van. (reken maar dat ik de handleiding heb doorgespit)

Leuk ook dat je jezelf tegenspreekt. (openingszin vs. eind-alinea)

Punt is kennelijk dat je de koppeling los hebt als je snelheid hoger is dan 5km/h en dus afremt op de motor of mbv het rempedaal.

Wanneer je dan langzamer rijdt dan 5km/h duw je de koppeling in en zet je versnellingspook in z'n vrij.

groetjes, Beef

Geplaatst

Tsja Beef. Ik dacht nog, zal ik een smiley invoegen na de eerste zin...

Je moet de uitrolenergie zo veel mogelijk benutten terwijl de motor geen energie verbruikt. Dat doe je dan inderdaad door zo lang mogelijk in de versnelling uit te rollen waardoor de dynamo 'veel' van de in de auto 'opgeslagen' bewegingsenergie om kan zetten in elektrische lading voor de accu.

Onder de vijf kilometer is het tijd om de wagen in z'n vrij te zetten en de koppeling op te laten komen. Onder de vijf kilometer zal het ISG de motor af laten slaan.

• 7 maanden later...
Geplaatst

Vanmorgen op weg naar mijn werk en was bijna daar begon op mijn dashboard de “A” van de ISG voor 5 seconden te knipperen.

Daarna brandde deze gedurende 1 minuut constant. Ik had toen een rit van 130km erop zitten en bij de afslag waar ik moest zijn het gas los en het lampje ging uit.

Nu lees ik veel over het ISG dat niet inschakelt als er aan een van de gestelde voorwaarden niet wordt voldaan maar heb nog nooit het storingslampje op het dashboard gehad.

Voorheen nooit problemen gehad en ISG heeft ook altijd gewerkt en om nu verlof te pakken om even langs de dealer te gaan zie ik ook niet zo zitten.

Moet ik me zorgen gaan maken ?

Geplaatst

Vanmorgen op weg naar mijn werk en was bijna daar begon op mijn dashboard de “A” van de ISG voor 5 seconden te knipperen.

Daarna brandde deze gedurende 1 minuut constant. Ik had toen een rit van 130km erop zitten en bij de afslag waar ik moest zijn het gas los en het lampje ging uit.

Nu lees ik veel over het ISG dat niet inschakelt als er aan een van de gestelde voorwaarden niet wordt voldaan maar heb nog nooit het storingslampje op het dashboard gehad.

Voorheen nooit problemen gehad en ISG heeft ook altijd gewerkt en om nu verlof te pakken om even langs de dealer te gaan zie ik ook niet zo zitten.

Moet ik me zorgen gaan maken ?

werkt ook niet onder de 4 graden, vanmorgen rond 6 uur was het 3 graden, waarschijnlijk is dit bij jou ook het euvel

Geplaatst

werkt ook niet onder de 4 graden, vanmorgen rond 6 uur was het 3 graden, waarschijnlijk is dit bij jou ook het euvel

Klopt het was behoorlijk koud vanmorgen. Dat de ISG dan niet zou werken is me bekend. Maar ik kreeg echt een storingslampje.

Het groene A-tje op het dashboard dat normaal brandt als het ISG systeem geactiveerd brandde nu oranje. Dat duidt op een storing. Alleen zo snel het lampje knipperde/brandde was het ook weer weg. En toen ik op de afslag stil stond, de auto in z'n vrij zette en de koppeling liet opkomen, sloeg de motor ook gewoon af. En na het intrappen van de koppeling sloeg hij ook weer aan. Het werkt dus wel nog.

Leuk al die moderne snufjes, je moet er alleen niks aan krijgen.

Geplaatst

Knipperen staat ook in het boekje vermeld ;)

Daarnaast werkt het volgens mij tot 0 graden of tot -1. Ik had vanochtend 3 graden op de teller, maar hij werkte perfect hoor :)

Geplaatst

ik zet hem altijd direct uit als ik ga rijden want word helemaal gek van de gestop van de motor bij stoplichten en haaie tanden enz

Geplaatst

Knipperen staat ook in het boekje vermeld ;)

Daarnaast werkt het volgens mij tot 0 graden of tot -1. Ik had vanochtend 3 graden op de teller, maar hij werkte perfect hoor :)

In het boekje staat als hij knippert en vervolgens constant brandt dat er een storing zou zijn in het systeem of een van de sensoren. Het lampje heeft maar 1 minuut gebrand daarna ging die vanzelf uit en het systeem werkte daarna ook weer gewoon. Ik hou het maar op een gekke kronkel. Daarna nog gereden en het systeem werkte ook gewoon.

Geplaatst

Vandaag iets merkwaardigs gehad met de ISG. Auto in vrij (voor stoplicht), koppeling los, ISG schakelt de motor uit. Gedachteloos de voet op het gas gezet; na enige tijd schakelt net als altijd automatisch de motor weer in (gelukkig stond ie in zijn vrij). Een gigantisch toerental en geloei als gevolg, dame voor mij schrok zich een ongeluk....

Geplaatst

Vandaag iets merkwaardigs gehad met de ISG. Auto in vrij (voor stoplicht), koppeling los, ISG schakelt de motor uit. Gedachteloos de voet op het gas gezet; na enige tijd schakelt net als altijd automatisch de motor weer in (gelukkig stond ie in zijn vrij). Een gigantisch toerental en geloei als gevolg, dame voor mij schrok zich een ongeluk....

als ie niet in zijn vrij stond zou hij/zij sowieso niet starten :wink:

Geplaatst

BlIjkbaar zitten er toch nog een paar kinderziektes in het ISG systeem. Waarschijnlijk veroorzaakt door weersinvloeden. Ben eens benieuwd of er iemand al een test heeft gedaan met rijden met een volle tank met ISG en zonder ISG. Zou het zoveel brandstof sparen? Ik persoonlijk denk dat die enkele minuten niet zo heel veel zal schelen qua verbruik. Ikzelf kan die test niet doen omdat ik daar niet consequent genoeg voor ben.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...