Mel_Rio Posted February 13, 2012 Posted February 13, 2012 Hallo mede Kia-autoeigenaren, Ik vraag me alleen af... Het ISG systeem van Kia Rio is heel goed bedacht maar denken jullie dat dit op lange termijn geen negatieve effect op het ontstekingssysteem zal hebben? Ik bedoel de motor gaat steeds aan en uit vooral bij straten met veel verkeerslichten. Quote
xtra40 Posted February 13, 2012 Posted February 13, 2012 waarom zou dit nadeelig zijn het is eerder een aanslag op je startmotor die moet wel erg hard werken ontsteking heeft er geen moeite mee daar zitten geen bewegende onderdelen in 1 Quote
Treespotter (aka Birdy) Posted February 13, 2012 Posted February 13, 2012 In de auto zit geen 'standaard' startmotor, maar eentje die op zijn frequente gebruik is aangepast. 1 Quote
bigwade Posted February 13, 2012 Posted February 13, 2012 Een hele dure dus, net als de accu. Besparing spritz is helaas verwaarlosbaar. Er staat nog een fles wijn klaar 1 Quote
xtra40 Posted February 13, 2012 Posted February 13, 2012 ook hele duure start motoren die slijten komt nu eenmaal omdat er draaiende delen in zitten maar dat hij is aangepast dat zal best ik neem aan dat de start motor ook wel is beveiligt tegen oververhiting want hitte is funest voor start motoren en zo de tijd zal het leeren hoe goed hun start motoren zijn 1 Quote
Mel_Rio Posted February 13, 2012 Author Posted February 13, 2012 Sindsdien ik mijn Rio heb opgehaald (bijna 2 weken nu), heb ik altijd mijn ISG aan gehouden. Maar ik ben toch bang dat ik, na aantal maanden gebruik van dit system, problemen zal hebben met de startmotor/ontstekingssysteem/accu etc. Wat doen de meeste Rio-berijders hier met hun ISG? Laten jullie hem ook aan staan of zetten jullie hem liever uit? Quote
Smart Posted February 13, 2012 Posted February 13, 2012 Startmotor is echt geen probleem hoor. Is berekend op het aantal meerstarts in combinatie met het ISG-systeem. Is van een veel zwaarder kaliber dan normaal gebruikelijk. De accu is idem dito berekend op de vele startmomenten. Waarom zou Kia een ISG-systeem op de markt brengen, die niet bestand is tegen de vele starts? 1 Quote
xtra40 Posted February 13, 2012 Posted February 13, 2012 Sindsdien ik mijn Rio heb opgehaald (bijna 2 weken nu), heb ik altijd mijn ISG aan gehouden. Maar ik ben toch bang dat ik, na aantal maanden gebruik van dit system, problemen zal hebben met de startmotor/ontstekingssysteem/accu etc. Wat doen de meeste Rio-berijders hier met hun ISG? Laten jullie hem ook aan staan of zetten jullie hem liever uit? Ik heb hem ook aan maar met het afgelopen koude weer werkte het systeem niet ( minder dan 2 graden ) Ik denk dat het niet heel erg veel last kan ligt ook aan het aantal keer starten achter elkaar Maar ik denk dat het systeem wel zo intelegent is dat dat in de gaten word gehouden Maar heb net als jij nog niet zo veel start en stops gehad Maar we hebben nog ff garantie dus ga het gewoon uitprobeeren 1 Quote
Venga OK Posted February 13, 2012 Posted February 13, 2012 @ Mel-Rio, Jij bepaald toch of de ISG wel of niet de motor uitschakeld? Neem aan dat het net zo werkt als bij de Venga. Als je bv in de bebouwd kom kort moet stoppen voor vele stoplichten, dan bepaal jij of je de ISG z'n werk laat doen of niet door wel of niet je koppeling op te laten komen met de versnelling in neutraal. Zo kun je zelf doseren hoe vaak je motor afslaat. Succes, Peter Quote
Mel_Rio Posted February 13, 2012 Author Posted February 13, 2012 Ik heb hem ook aan maar met het afgelopen koude weer werkte het systeem niet ( minder dan 2 graden ) Ik denk dat het niet heel erg veel last kan ligt ook aan het aantal keer starten achter elkaar Maar ik denk dat het systeem wel zo intelegent is dat dat in de gaten word gehouden Maar heb net als jij nog niet zo veel start en stops gehad Maar we hebben nog ff garantie dus ga het gewoon uitprobeeren Ik heb trouwens ook gemerkt dat de ISG inderdaad niet werkte tijdens die dagen dat de temperatuur onder nul was!!! Maar wel daarvoor en weer vandaag. Is het een soort beveiliging ofzo? Ik ga er ook vanuit dat de Rio zo ontworpen was dat de motor toch de vele stops & go aan zal kunnen. Dus ik ga het gewoon lekker aan laten staan. Ik vind het heel cool om op mijn dashboard te zien hoeveel seconden (soms minuten) een bepaalde verkeerslicht op rood staat. Quote
xtra40 Posted February 13, 2012 Posted February 13, 2012 Klopt ik kreeg er papiertje bij waar op staat dat het systeem en de accu teperatuur boven de +2 graden moet zijn in de handleiding staat namenlijk -2 graden Uiteraard is het syteem er op ontworpen en beveiligt aan alle kanten heb het zelf ook al meegemaakt dat als je dus te lang voor een stoplicht staat dat de motor vanzelf weer start om accu spaning te waarborgen dus daar hoef je nu dus ook nietmeer van te schrikken Ook moet je met dit systeem wel oppassen als je eens moet worden opgestart dat je de massa klem niet op de accu zet maar op de motor of een ander massa punt (anders kan je de sensor die daar op zit opblazen En ja accu met een accu lader laden kan wel maar je hebt er eeen heele speciaale lader voor nodig dus niet met je huis tuin en keuken ladertje doen Is maar ff een tip maar ik denk dat deze accu zo goed is dat dat heel erg weinig voor komt 1 Quote
Mel_Rio Posted February 13, 2012 Author Posted February 13, 2012 @ Mel-Rio, Jij bepaald toch of de ISG wel of niet de motor uitschakeld? Neem aan dat het net zo werkt als bij de Venga. Als je bv in de bebouwd kom kort moet stoppen voor vele stoplichten, dan bepaal jij of je de ISG z'n werk laat doen of niet door wel of niet je koppeling op te laten komen met de versnelling in neutraal. Zo kun je zelf doseren hoe vaak je motor afslaat. Succes, Peter Hoi Peter, Het komt waarschijnlijk door automatisme maar ik ben er al die tijd zo aan gewend dat ik elke keer de versnelling op zijn vrij zet als ik bij een stoplicht sta. Ik kan tenminste mijn linker voet eventjes een 'time-out" geven. Heb ik altijd gedaan bij mijn andere oude auto's. Daarom maak ik door deze gewoonte veel gebruik van de ISG met de komst van mijn RIO... 1 Quote
Treespotter (aka Birdy) Posted February 15, 2012 Posted February 15, 2012 Maak je niet zo druk Mel_Rio. Bij een stoplicht zo veel mogelijk uitrollen in de versnelling en wanner je bij een 'stopmoment' komt altijd direct de versnelling in neutraal en de koppeling op. Daar doe je de mensen in jou omgeving echt een plezier mee. Waarom zou je de lucht bevuilen terwijl je moet wachten. Neem even de tijd en ga nou eerst eens rustig de 'gebruiksaanwijzing' van de auto lezen, dan zul je zien dat er op veel vragen gewoon een antwoord in staat. Je hebt zeven jaar garantie op die auto, ik snap echt niet dat jij je druk maakt over het feit of het totale ISG systeem of onderdelen daarvan wel op hun taak gebouwd zijn. Quote
ppk Posted February 16, 2012 Posted February 16, 2012 Startmotor is echt geen probleem hoor. Is berekend op het aantal meerstarts in combinatie met het ISG-systeem. Is van een veel zwaarder kaliber dan normaal gebruikelijk. De accu is idem dito berekend op de vele startmomenten. Waarom zou Kia een ISG-systeem op de markt brengen, die niet bestand is tegen de vele starts? Waarom zou Kia een Rio op de markt brengen waarbij voetenverwarming niet werkt, voorruitontwaseming niet uit te zetten is en hill start assist niet werkt? Quote
Smart Posted February 16, 2012 Posted February 16, 2012 Waarom zou Kia een Rio op de markt brengen waarbij voetenverwarming niet werkt, voorruitontwaseming niet uit te zetten is en hill start assist niet werkt? Tja, nu ben ik uitgepraat, maar het gevoel overheerst nu dat het één het ander niet uitsluit. Aan die discussie wil ik mij niet wagen. Quote
Remko .me Posted February 16, 2012 Posted February 16, 2012 Waarom zou Kia een Rio op de markt brengen waarbij voetenverwarming niet werkt, voorruitontwaseming niet uit te zetten is en hill start assist niet werkt? Als je zoveel problemen hebt, bel je Kia Nederland... Smart reageert niet, misschien verstandig, laat mij de pispaal maar zijn. Maar je reacties irriteren mij! Om je toch nog een beetje serieus te beantwoorden: Hillstart werkt gewoon, zoals bij ieder ander merk, niet altijd, je moet op een flinke stijlen helling staan, dat is heel normaal, je wilt toch niet bij ieder kleine helling dat hij vastschiet, puur goede keuze van Kia. Voetverwarming is bekend en wordt aan gewerkt, zoveel technisch gaat soms wel is iets fout, helaas maar Kia gaat het keurig oplossen. Voorruit ontwasemen heeft te maken met een gevoelige sensor, hier is schijnbaar bewust voor gekozen, doen je klacht in via klantenservice@kia.nl, doe je dat niet, moet je hier niet steeds zo zeuren. Goed, nu weer on topic, het ging hier over ISG. Merci, Quote
RioTom Posted February 16, 2012 Posted February 16, 2012 pssssst, Remko, Zijn hillstart werkt echt niet....ook niet bij 20% Quote
Smart Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 Smart reageert niet, misschien verstandig, laat mij de pispaal maar zijn. Smart reageerde niet omdat er een cynische toon onder zat bij de heer ppk.....daarvoor heb ik toch netjes gereageerd? Quote
Remko .me Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 was ook niet lullig bedoeld, maar ik vond dat zelf ook. Quote
Kofferbak Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 Sindsdien ik mijn Rio heb opgehaald (bijna 2 weken nu), heb ik altijd mijn ISG aan gehouden. Maar ik ben toch bang dat ik, na aantal maanden gebruik van dit system, problemen zal hebben met de startmotor/ontstekingssysteem/accu etc. Wat doen de meeste Rio-berijders hier met hun ISG? Laten jullie hem ook aan staan of zetten jullie hem liever uit? Het ISG werkt echt niet bij elk stoplicht, dat moet je ondertussen toch wel ervaren hebben, zeker niet als die stoplichten er om de paar honderd meter staan. Het opladen van de accu zou dan op een gegeven moment meer inspanning kosten dan dat er verdient wordt aan benzine besparing...... de I staat voor intelligent en niet voor idioot. Sommige mensen zijn toch wel overdreven angsthazen, heb ze zeven jaar garantie en zijn ze bang dat ze al na een paar maanden problemen zullen krijgen....... het soort mensen waar ik meelij met hun partner heb....... stel je voor schat dat ik hem teveel gebruik en dat hij het dan over een tijdje niet meer doet..... 2 Quote
Treespotter (aka Birdy) Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 Wanneer je 'kruipend' van het ene stoplicht naar het andere rijdt dan werkt het ISG inderdaad niet. Je moet na een stop in ieder geval boven de tien kilometer per uur uitkomen voordat het systeem weer actief wordt. Quote
Smart Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 was ook niet lullig bedoeld, maar ik vond dat zelf ook. No offence...we zitten op één lijn! Quote
Sluuz Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 Gisteren mijn nieuwe Rio opgehaald (Pluspack, wit). Supermooie wagen en ik ben er erg blij mee. Echter lukt mij 1 ding niet. Ik krijg het niet voor elkaar dat de motor uitgaat als ik stilsta. In de handleiding lees ik dat je stil moet gaan staan, je voet op de rem, versnelling in z'n vrij en koppeling los. Als ik dat doe blijft de motor gewoon draaien. Het was gisteren meer dan 5 graden dus daar ligt het niet aan. Ook het lampje van het knopje met "A - off" erop brandde niet. Iemand een idee wat ik fout doe? Quote
Bink058 Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 @Sluuz, dit heeft ook te maken met de spanning van de accu. Hij laad zich op om het snelle starten mogelijk te maken. Quote
jvdpol Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 Bij mij duurde het ook even voordat het systeem werkte. Zal inderdaad met de spanning van de accu te maken hebben. Wanneer de spanning niet hoog genoeg is of de temperatuur te laag verschijnt er een melding in je display. Quote
Recommended Posts