edwinkru Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Ik ben de trotse bezitter van een Sorento 2.5 D van eind Febr. 2007 Als ik met de cruise wil gaan rijden dan moet ik ver boven de 140 gaan rijden om schok vrij te zijn. De dealer zegt dat het natuurlijk alleen bij mijn auto voorkomt. De importeur geeft Korea de schult, want daar zou de update voor de softwear vandaan moeten komen. Mijn vraag ben ik echt de enige, en zo nee hoe kunnen we de importeur aan sporen tot snelle actie. Quote
willem1 Posted September 24, 2007 Posted September 24, 2007 Heb een Sorento van 10/2006 VGT AUT Wanneer cruise control is ingeschakeld op bv. 80 km/u en vaart verminder tot laat ik zeggen 50 km/u waarbij ik bv. handmatig cruise control op het stuur uitschakel en deze weer handmatig inschakel naar de eerder ingestelde snelheid van 80km/u de automaat van de Sorento behoorlijk bruusk opschakelt waarbij je je soms afvraagt of dat allemaal wel goed gaat.... Dit doet zich voor bij vrijwel alle middels cruise control ingeschakelde lagere snelheden Wel is het zo dat nml. bij hogere snelheden de automaat wat rustiger reageert maar helemaal 100% schokvrij gaat dat niet altijd- Heb overigens wel de indruk dat mijn de van dieseltuning voorziene Sorento het bruuske reageren van de automaat wat heeft gedempt maar schokvrij is teveel gezegd- Al met al is het nu ook weer niet zo 'schokkend' dat ik daar heel veel last van heb omdat ik de cruise control doorgaans inschakel (daar waar het mogelijk is) op 125 km/u en de bak het verschil tussen bv. 90 en 120 goed overbrugt (kwestie van overbrugging van enkele 100en toeren/min) Maar ben met je eens dat er een zekere van fine tuning uitgevoerd zou moeten worden bij de lagere snelheden- Ik rij nog wel eens in de US en de zijdezachte automaten vallen me dan wel op maar je moet dan wel bedenken dat de geometrie van dergelijke motoren toch weer heel een andere is dan mijn VGT. Anderzijds zijn snelheden boven de 100 km/u daar al illegaal en heeft de automaat het per saldo wel erg gemakkelijk Quote
nonkel_b Posted September 26, 2007 Posted September 26, 2007 Bedoel je dat er schokken zijn bij constante snelheid of alleen bij het inschakelen ? Ik kan volledig schokvrij rijden bij gelijk welke snelheid van 50 tot 130 km/u. Alleen bij het inschakelen voel je een duw in de rug als je naar een ingestelde snelheid accelereert. Dus ongeveer zoals willem1 hier schrijft. Quote
AJ Mol Posted September 26, 2007 Posted September 26, 2007 Zelf geef ik altijd eerst wat gas bij, daarna schakel ik vlak voor het gekozen moment naar de cruisecontrol. Heb je geen last van schokken en loopt alles rustig door. Als ik na terugzakken gelijk weer mijn cruisecontrol gebruik, haal ik met gemak een F1 in. Je hebt het idee door je stoel te worden geduwd. Zeker bij de V6. Quote
edwinkru Posted September 28, 2007 Author Posted September 28, 2007 Ik ben de trotse bezitter van een Sorento 2.5 D van eind Febr. 2007 Als ik met de cruise wil gaan rijden dan moet ik ver boven de 140 gaan rijden om schok vrij te zijn.De dealer zegt dat het natuurlijk alleen bij mijn auto voorkomt. De importeur geeft Korea de schult, want daar zou de update voor de softwear vandaan moeten komen. Mijn vraag ben ik echt de enige, en zo nee hoe kunnen we de importeur aan sporen tot snelle actie. Het schokken is als de cruise is ingeschakeld en ingesteld is op bv 120km/h dan schokt de auto constant Quote
willem1 Posted September 28, 2007 Posted September 28, 2007 Constant schokken?? Lijkt me niet echt goed....! Vreemd verhaal, daarenboven verschrikkelijk hinderlijk lijkt mij..... Zou onmiddellijk contact opnemen met de dealer te meer daar de Sorento zo'n half jaar oud is; direct laten nazien en probleem afdoend laten verhelpen Software en weet ik al niet meer; daar heb je per saldo niet veel mee te maken, je hebt akelige storing en bovenal heb je nog garantie! Laat de dealer anders schriftelijk weten dat je hen een dag of 10 de tijd geeft om deze storing te verhelpen, dat je anders helaas genoodzaakt bent om deze storing ergens anders te laten verhelpen wanneer nog niet verholpen Eh, vanzelfsprekend alles op hun kosten, tja.... Dat kan gedoe geven maar voet bij stuk houden- Dus: laat de dealer zelf uitgebreide proefrit maken en biedt hen ook nadrukkelijk deze gelegenheid. Stel hen in je aangetekende brief aansprakelijk voor alle door jou elders te maken kosten om de normale werking van de cruise control te verzorgen wanneer de dealer niet capabel is.... Hoop dat het niet zover komt!! Allemaal gedoe..., tja Voor de goede orde: de dealer houd je aansprakelijk, niet de importeur. Je niet functioneren van de cruise control e.d. is nml. een zaak van de Kia-dealer..... Wat de dealer dan weer doet met Kia Nederland is voor jou niet van belang. Het gaat erom dat jouw cruise control het gewoon weer doet Allemaal heel vervelend maar dat is constant schokken ook... Succes- Quote
edwinkru Posted September 28, 2007 Author Posted September 28, 2007 Dealer en importeur hebben meerdere proefritten gemaakt, conclusie de "cruise schokt" Importeur geeft fabiek de schuld, die komen immers niet met een juiste update. a.s. Maandag ga ik de dealer bellen en ik ze een aangetekend schrijven in het vooruitzicht stellen. Beste jammer want de Sorento is verder een perfecte auto !!!!!!!!!!!!!!!! Quote
willem1 Posted September 28, 2007 Posted September 28, 2007 OK, 't is kennelijk al een lange geschiedenis.... Wel bijzonder vervelend en dan druk ik me zachtjes uit- Zo'n cruise control is makkelijk maar moet het wel doen natuurlijk! Kia Nederland die de schuld door-, weg- en afschuift op de fabriek Mmmm, zo ken ik er nog meer! Volhouden tot de cruise control afdoend werkt Succes "Beste jammer want de Sorento is verder een perfecte auto !!!!!!!!!!!!!!!!" Waarom denk je dat ik Sorento rij? Quote
Recommended Posts