Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Waterstofgas en Kia Sportage 2.0i CVVT (2007)

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik ben mij aan het orienteren om een HHO 'droge' of natte generator met bubbler te gaan inbouwen, om het brandstofverbruik te kunnen miniseren. Het probleem is alleen de CO-sensoren die de boordcomputer van info voorziet mbt het lucht-benzinemengsel. Door toevoeging van waterstofgas gaat de CO2 emissie drastisch naar beneden, waardoor de computer denkt: mengsel te arm, dus iets meer benzine injecteren. Hoe kan dit worden omzeilt??

Heeft iemand al een dergelijk systeem ingebouwd? Op welke plek moet het gas worden ingevoerd? En wat zijn de ervaringen met het vermogen en het verbruik?

In o.a. de USA wordt dit al op geruime schaal toegepast. Nederland, met de hoogste brandstofprijzen, blijft hierin ver achter.

.Er is heel veel informatie te vinden op YouTube, maar net niet wat ik voor mijn Kia wil weten.

Verder ben ik ook benieuwd of dit HHO-systeem ook geschikt zou zijn voor mijn oude MG die op Super behoort te rijden.

Graag veel reacties.

Geplaatst

Ik ben sinds begin 2007 een zeer tevreden Kia berijder. Een bruine 2.0i CVVT Sportage Mbition. Op de vakantierit naar het zuiden met de caravan er achter is het verbruik gem. 1: 6,5.

Om een efficienter brandstofverbruik te krijgen heb ik gedacht aan een waterstofgenerator. Via dit forum wil er achter komen of er al iemand ervaring heeft opgedaan met een dergelijk systeem.

En uiteraard meer te weten komen ivm verbruikcijfers.

Geplaatst

website: http://www.maxxlube-automotive.eu/NL/ met o.a. volgende info:

Een waterstof (HHO) generator in mijn auto, wat houdt dit in, en hoe werkt het?

Het toevoegen van waterstofgas (HHO) aan brandstof is niet nieuw. NASA heeft reeds in 1977 uitgebreid onderzoek gedaan en aangetoond dat door waterstofgas toe te voegen aan benzine een 45% hoger rendement uit het brandstofmengsel gehaald wordt. In het kort werkt het als volgt: De ideale verbrandingsverhouding (stoichiometrische ratio) van benzine is 1 op 14,7 , m.a.w. om 1 liter benzine volledig te verbranden heeft men 14,7 delen zuurstof nodig. NASA heeft aangetoond dat het toevoegen van waterstofgas deze ratio verhoogt naar 1 op 21, een rendementsverbetering van 45%, hetgeen inhoud; meer kilometers per liter brandstof. Helaas is deze 45% in de praktijk niet haalbaar want met ons systeem produceren wij het waterstofgas zelf d.m.v. een proces genaamd electrolyse. Dit proces vindt plaats in een zgn. HHO Fuel Cell, die water (H2O) omzet in HHO. Voor deze HHO productie vraagt het systeem ongeveer 12 Amp. vermogen van uw motor, vergelijkbaar met rijden met uw licht aan (2x 55W koplampen gebruiken9 Amp, de achterlichten wat minder). Hierdoor komt het daadwerkelijk te bereiken rendement op ca 30%.

Waarom wordt dit dan niet reeds wereldwijd toegepast?

De enige reden is de benzineprijs. In 1977 was de prijs voor een gallon benzine in de VS $0,35 en maakte niemand zich druk. Door de huidige brandstofprijzen ziet men een enorme toename van alternatieve methoden om brandstof te besparen, waterstof toevoegen gegenereerd uit water is hier een voorbeeld van. In Japan rijden reeds auto’s rond die volledig op waterstof rijden en men kan door het hele land inmiddels waterstof tanken. In Europa en de VS is dit nog niet het geval. In Europa rijden er wel inmiddels enkele duizenden auto’s op ons systeem rond.

Het waterstof (HHO) systeem dat wij aanbieden is een degelijk, professioneel gebouwd systeem (volgens CE norm) dat zelf water omzet in waterstof, u hoeft dus geen waterstof te tanken maar slechts iedere 1000 km een liter demiwater (gedemineraliseerd water) aan de watertank toe te voegen. De generator produceert waterstofgas (HHO) dat via de luchtinlaat de verbrandingskamer ingezogen wordt.

Is het HHO systeem geschikt voor iedere auto?

Ja, ons systeem is zowel geschikt voor benzine als voor diesel motoren

Hoe komt het dat ik brandstof bespaar door gebruik van HHO

De verbrandingsmotoren zoals wij die in onze auto kennen zijn eigenlijk relatief oneconomische motoren, het gemiddelde rendement van een benzinemotor is 25% en van een dieselmotor 40%. Door de technieken steeds meer te verbeteren proberen motorenfabrikanten het rendement te verhogen wat resulteert in meer kilometers per liter brandstof. Door waterstofgas (HHO) toe te voegen aan de brandstofkamer kan men het rendement aanzienlijk verhogen. Hieronder zullen wij u uitleggen hoe het werkt;

Benzinemotor:

Een benzinemotor loopt op een mengsel van benzine en lucht (zuurstof). Dit mengsel wordt in de verbrandingskamer ontstoken d.m.v. een vonk afkomstig van de bougie. Om een zo hoog mogelijk rendement uit de brandstof te halen is het van belang dat de mengverhouding benzine/lucht optimaal is.

Wanneer de hoeveelheid zuurstof precies past bij de hoeveelheid brandstof spreken we over een stoichiometrische verbranding. De stoichiometrische mengverhouding is dus de verhouding lucht/brandstof waarbij voor elke brandstofmolecuul precies genoeg zuurstofmoleculen beschikbaar zijn om te verbranden. Bij benzine is dit 14.7. Dat houdt in dat er 14.7 kg lucht nodig is om 1 kg benzine te verbranden. Onderzoek toont aan dat waterstofgas toegevoegd aan benzine (in ons geval 2H:1O (HHO)) de motor op een andere benzine/luchtwaarde kan laten functioneren. Zonder HHO aan de brandstof toegevoegd is de stoichiometrische mengverhouding 1 tot 14,7. Wanneer (HHO) wordt toegevoegd aan de benzine kan deze benzine/lucht verhouding oplopen tot 1 tot 21 of meer, waarden die zonder toevoeging van HHO niet haalbaar zijn. Men kan dus vaststellen dat door toevoeging van (HHO) aan benzine de zware brandstofmoleculen beter en completer verbranden dan zonder toevoeging van HHO, een rendementsverbetering van ca. 45%. De kleine hoeveelheid HHO zorgt dus voor een aanzienlijke vermindering van onverbrande deeltjes benzine die anders via de uit uitlaat verloren gaan. Dit resulteert tevens in een aanzienlijke reductie aan schadelijke uitlaatgassen. Doordat de electrolyse ook wat vermogen van uw motor vraagt (ca. 12 Amp.) is de daadwerkelijke besparing wat lager.

Dieselmotor:

Een dieselmotor heeft een hoger rendement dan een benzinemotor omdat het thermisch rendement hoger uitkomt ten opzichte van een benzinemotor. Het thermisch rendement ligt hoger omdat de compressieverhouding hoger is 1:18 tot 1:22, dit in tegenstelling tot de compressieverhouding van de benzinemotor die maximaal 1:12 is.

Daarnaast zijn er nog een paar belangrijke verschillen die de dieselmotor zuiniger maken. In de eerste plaats heeft de diesel een hogere calorische waarde dan benzine. En wel diesel: 36 gJ/m3 tegenover benzine: 33gJ/m3. Dus maakt de diesel per kilometer al zuiniger. Voorts is de verbranding bij een dieselmotor ideaal. Bij een hoge druk wordt de diesel ingespoten waarbij de diesel in 1 keer totaal ontbrand. De zogenaamde 'zelfontbranding' deze vindt bij een temperatuur van om en nabij de 250 graden plaats. Het verschilt nog wel eens van temperatuur naar gelang de kwaliteit van de diesel olie. Maar in deze situatie wordt de ideale druk verdeling gegeven op de zuigers.

De stoichiometrische mengverhouding bij dieselmotoren is 1 op 14,6. Door HHO gas toe te voegen aan de verbrandingsruimte kan de verhouding oplopen tot 1 op 17,5 of meer, een rendementsverbetering van > 20%. Doordat de electrolyse ook wat vermogen van uw motor vraagt (ca. 12 Amp.) is de daadwerkelijke besparing wat lager.

Wat kost het HHO Fuel Cell systeem?

Het systeem kost relatief weinig (EUR 595-EUR 695) en is een goed alternatief voor LPG. De meeste automobilisten hebben de aanschaf in korte tijd terugverdiend

Geplaatst

Bedankt Bigmac, het verhaal van maxxlube is duidelijk. Maar het onduidelijke is waar precies de toevoeging van gas wordt toegevoegd en hoe de sensoreninformatie naar de boordcomputer moet worden 'gemanipuleerd'. Verder een prima verbruik van 1:19,1.... Maar met welke auto? En met welk systeem is dat bereikt? Zelfinbouw mogelijk?

Geplaatst

Dus voor 595euro ga je dus 30% brandstof besparen?

Waarom zit dat dan niet standaard in elke auto ?

Iets met addertjes en gras ?

Ik zie ook maar 6 referenties.

Geplaatst

Mooi, ik heb eens even gegoogeld en geen enkele werkelijke 30% reductie kunnen vinden.

Wel 12,5 % op LPG maar dan moet er ook weer reut in en de besparing is dan nul.

HHO Broodje AAP ?

Geplaatst

De meeste info die ik heb bekeken is op Youtube. Het gemakkelijkst schijnt te zijn met motoren zonder brandstofinjectie. Maar waar een computer de injectiehoeveelheid regelt, dmv het spanningsverschil tussen de sensoren, zoals oa bij de Sportage, is het een probleem deze informatie te kunnen bijsturen. De Lambdasonde stuurt nl alleen het signaal: te arm of te rijk. De info die de computer moet beinvloeden als er waterstofgas wordt geinjecteerd, zoals dat ook bij LPG gebeurt,moet electronisch geschieden. Dit gebeurt soms met een stukje zelfbouw electronica met potmeters, of met een "Velochip" od.

Op Ebay worden diverse kant en klare of zelfbouw kits aangeboden. Zoek op HHO kits of HHO generator.

Mijn interesse gaat in eerste instantie uit naar ervaringen van Kia berijders met deze materie alvoren ik het zelf ga inbouwen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...