Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Vandaag reed ik met een snelheid van ca 120-130 km/h toen ik plotseling behoorlijk moest remmen voor het eerst in de sportage. Nog niet zodanig krachtig dat mijn remlichten gingen knipperen maar toch behoorlijk. Ik schrok een beetje van het gedrag wat de sportage vertoonde hij wilde het spoor namelijk verlaten, eerst naar rechts en toen naar links. Beetje vreemd gedrag wat ik nog in geen enkele andere auto heb meegemaakt en waar ik ook niet zo blij van wordt. Na een beetje reviews doorgelezen te hebben op autoweek, zie ik dat nog iemand dit gedrag beschrijft in zijn review.

Is dit een eigenschap van de Sportage en wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit gedrag?

Geplaatst

Hmm, nu je er toch over begint, idd ook die ervaring (tweede dag dat ik hem had) snelheid ongeveer 90 km per uur en situatie zoals jij beschrijft.

Ingreep van het esp??? denk ik, in mijn vorige auto had ik het ook zitten maar nooit in werking/nodig geweest.

Ben er nog speciaal voor terug gereden om te kijken naar dat stuk wegdek (mbt spoorvorming e.d. ) maar dat was als een biljartlaken.

(btw was toch even schrik)

grtz.

Geplaatst

Heb ook eens krachtig moeten remmen maar was in een lichte bocht, de Sportage had dan ook het effekt te willen uitbreken alsof het achterste het voorste van de wagen wou 'voorbijsteken', bij lossen van de rem corrigeerde de wagen vliegensvlug terug naar het rechte spoor maar had toch ook even geschrokken van de nogal 'wilde' reactie op dit remmaneuver, denk dat het te maken heeft dat de voorste remmen véél krachtiger zijn dan die achter (wat bij alle wagens wel zo is, 70 à 80 % voor 20 à 30 % achter maar bij de Sportage toch wel uitgesproken vermeerderd met het effekt dat bij krachtig remmen de neus diep in de voorveren drukt en het achterste wat lift waardoor de achtertrein nogal licht en iets te 'levendig' word... Vind het niet alarmerend maar houd er sedert wat rekening mee dat een SUV een wat ander weggedrag vertoont bij een noodremming dan een conventionele wagen met lager zwaartepunt...

Geplaatst

Ok, duidelijk een eigenschap van de Sportage dus. Ik reed op de A12 en dat was volgens mij ook een zeer strak wegdek zonder spoorvorming. Wellicht heeft het ook iets te maken met het stuurgedrag van de sportage. Bij de rechtuit stand moet je altijd heel iets lichtelijk corrigeren , soort van speling. Ik denk als je vol in de ankers gaat daardoor de auto lichtelijk gaat zoeken.

Ben wel benieuwd wat de auto gaat doen bij krachtig remmen met nat wegdek, ik vertrouw dan maar op de aanwezige veiligheidssystemen en het VSM.

Geplaatst

Als de ESP ingrijpt dan gaat het esp lampje branden dus dat zie je.

Ik heb niet met hoge snelheden flink geremd maar bij lagere heb ik nooit iets gemerkt.. (AWD)

Geplaatst

Of het lampje ESP brande heb ik niet gezien omdat ik mijn ogen op de weg had gericht, echter ik denk nu dat het VSM enkele correcties heeft getracht uit te voeren, zie hieronder een citaat van het instructieboekje:

Vehicle stability management

(VSM) (indien van toepassing)

Dit systeem zorgt voor nog meer

stabiliteit en een betere stuurreactie bij

het rijden op een glad wegdek of

wanneer de auto tijdens het remmen een

verschil in weerstand waarneemt tussen

de rechter- en linkerwielen..

Werking VSM

Als het VSM in werking is, gaat het

controlelampje ESP ( ) knipperen.

Als het Vehicle Stability Management

werkt, voelt u mogelijk lichte trillingen in

de auto en/of ongewone bewegingen in

het stuur (EPS). Dit wordt veroorzaakt

door het aansturen van de remmen en is

normaal.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...