Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

Dames, heren,

in het draadje "gespot" in het Rio deel kwam er een opmerking over privacy

w.b. kentekens

http://www.kiaclub.nl/topic/9565-gespot/page__view__findpost__p__91233

Het lijkt er onderhand op dat je op straat geen foto's meer mag maken vanwege die privacy.

Zelf ben ik daar heel erg tegen, als fotograaf.

Of het nou om kentekens of personen gaat.

De straat is openbaar, vind ik.

Als je daar aanwezig bent ben je zelf onderdeel van dat openbare.

Laat eens weten wat jullie daar van denken.

Posted

Klopt helemaal! Behalve dan als je de auto doelwit maakt van een forumspelletje met kentekens.

Dan denk ik dat je (on)bewust een onbekend persoon deelgenoot maakt van iets waaraan hij /zij

misschien helemaal niet wil deelnemen.

Dat is geheel iets anders als gewoon een foto maken op straat. Er zit nu eenmaal een nuance in

hetgeen nu door jou als onschuldig wordt gezien.

Mijn laatste bijdrage.....

Posted

Ik zeg voor!!! Geen foto's meer op straat!! En al helemaal niet van flitsers!!! Balkjes over de nummerborden zeg ik.

Nee zonder gein nu.

Het is een behoorlijk grijs gebied, maar ik vind dat alles wat je op internet zet je de privacy en vooral ook het respect van een ander in acht moet nemen. Ik relateer het een beetje aan mijzelf, ik wil zeker NIET dat iemand mijn kar op internet zet met nummerbord, van mij mogen ze een deel afschermen (niet de streepjes.......) zoals bijvoorbeeld in een topic als bij de picanto waar gevraagd wordt waar en wanneer er een ander wordt gespot je misschien kunt zeggen dat jij of ik dat was.

Stel je voor, je zwemt in zee verliest je zwembroek waar toevallig een groep japanners staan te flitsen zodat de zon zelfs nog minder verblindend is. Deze wordt op internet gezet, je baas ziet dat jij overdag in Scheveningen naakt gaat poedel baden naast wat kinderen die daar toevallig een zandkasteel aan het maken waren.....Leg dat maar eens uit..... Tja het is toch openbare ruimte..... Nee, ik ben voor privacy op het internet.

Ik ben in Australië geweest en daar zijn ze behoorlijk streng. Daar is het echt strafbaar om iemand anders op internet te publiceren zonder zijn/haar expliciete toestemming, aldus inwoners zelf..... Geen bron.

Posted

Twee jaar geleden was ik in Tsjechië. Ik ontmoette daar een man uit de Oekraïne met een Russische auto die ik heel graag op de foto wou zetten. Ik heb het die man gevraagd en hij vond het geen probleem. Het gaat hier om één persoon met een auto; dan kun je het vragen. Het wordt lastiger als je een foto wilt maken van meerdere personen en/of auto's. Gedetailleerde foto's zoals kentekens en gezichten heb ik meer problemen mee. Ik vind het dus situatie-gebonden.

Posted

@phoenix2149

10 jaar geleden vond iedereen het nog stoer om in de krant te staan en nu is zelfs een AUTO kenteken op de webs taboe ?

Totaal doorgeslagen vind ik.

• Like 1
Posted

@phoenix2149

10 jaar geleden vond iedereen het nog stoer om in de krant te staan en nu is zelfs een AUTO kenteken op de webs taboe ?

In 10 jaar tijd is er veel verandert m.b.t. persoonsbescherming. Ik ben het met phoenix2149 eens.

Posted

Enig idee hoeveel camera's er permanent in een willekeurige stad hangen ?

Dat is kennelijk wel oké, maar ik als ik een plaatje op straat maak krijg ik al bijna commentaar.

Posted

Enig idee hoeveel camera's er permanent in een willekeurige stad hangen ?

Dat is kennelijk wel oké, maar ik als ik een plaatje op straat maak krijg ik al bijna commentaar.

Terecht. Ik hou er ook niet van dat ik of mijn auto door een ander ongevraagd op de foto gezet wordt.

Posted (edited)

@phoenix2149

Sterker nog, ik heb een paar keer in de krant gestaan met foto, op een CD hoes en op een foto op internet van die hoes geen enkel probleem, omdat dit mijn keus was om hier toestemming voor te geven, daar licht bij mij de grens.

Ook denk ik dat je er niet al te zwaar aan moet tillen. Een vakantie kiekje die op internet komt te staan waar toevallig "Piet van Weetikveel" op staat in de achtergrond is lijkt mij onschuldig lijkt me.

@ hierboven.

tja ook zo iets inderdaad. Aan de ene kant ben ik hier erg huiverig voor, maar aan de andere kant is het ook voor de veiligheid van de inwoners/burger.

Bij de weg, het is VERBODEN voor particulieren om openbaar gebied te filmen, daarmee doel ik op bewakingsapparatuur op particulier grond. Deze mogen niets op beeld opnemen buiten het grondgebied van de desbetreffende persoon. Daarom mogen winkels ook geen video surveillance buiten de winkels gericht hebben en ook een waarschuwing op de deur hebben dat er videobewaking aanwezig is... Correctie: Mits hier expliciet toestemming voor wordt gegeven door de burger(s)/omwonenden/betrokkenen

Edited by phoenix2149
Posted

@jutter

Dat is op de openbare weg wettelijk toegestaan.

Ben jij als persoon hoofd onderwerp in een "ongemakkelijke" situatie kun je je alleen

beroepen op het portretrecht.

Posted

@jutter

Dat is op de openbare weg wettelijk toegestaan.

Ben jij als persoon hoofd onderwerp in een "ongemakkelijke" situatie kun je je alleen

beroepen op het portretrecht.

Dat zou best kunnen maar daarom hou ik er nog niet van. Als iemand mij bewust op de foto zet, op de openbare weg, dan stap ik echt wel op de fotograaf af en wil wel even weten het hoe en waarom.

Posted

Dat zou best kunnen maar daarom hou ik er nog niet van. Als iemand mij bewust op de foto zet, op de openbare weg, dan stap ik echt wel op de fotograaf af en wil wel even weten het hoe en waarom.

En heb jij geen poot om op te staan, al denk je het wel.

Doorgaans volgt vaak verbaal en soms lichamelijk geweld.

btw dit is het KiaCub Café, we kunnen het luchtig houden, het zijn slechts

gedachtenwisselingen.

Posted

En heb jij geen poot om op te staan, al denk je het wel.

Doorgaans volgt vaak verbaal en soms lichamelijk geweld.

Waar staat dat ik denk dat ik een poot heb om op te staan? Ik mag toch vragen aan de fotograaf over het hoe en waarom? En van welke kant volgt dan verbaal/lichamelijk geweld? De fotograaf?

Posted

Waar staat dat ik denk dat ik een poot heb om op te staan? Ik mag toch vragen aan de fotograaf over het hoe en waarom? En van welke kant volgt dan verbaal/lichamelijk geweld? De fotograaf?

HAHA, nee als fotograaf heb ik zat ervaringen gehad en de agressie kwam altijd van mensen die meenden in beeld te staan.

Posted

In een echt Café hoeft het ook neit allemaal koek en ei te zijn... dat loopt soms op tot behoorlijke discussies.. haha :vorigepost

Agressief gedrag is ook iets aparts inderdaad, moeilijk om daar mee om te gaan. Uiteraard is dit niet mijn insteek, ik geef enkel en alleen mijn mening hopende dat dit niet in het verkeerde keelgat schiet. Dat is al zo moeilijk als je dit digitaal doet zoals e-mail of forum.

Posted

In een echt Café hoeft het ook neit allemaal koek en ei te zijn... dat loopt soms op tot behoorlijke discussies.. haha :vorigepost

Agressief gedrag is ook iets aparts inderdaad, moeilijk om daar mee om te gaan. Uiteraard is dit niet mijn insteek, ik geef enkel en alleen mijn mening hopende dat dit niet in het verkeerde keelgat schiet. Dat is al zo moeilijk als je dit digitaal doet zoals e-mail of forum.

Grappig dat je het zegt; digitaal kan het inderdaad anders overkomen. Dat leidt soms tot de meest merkwaardige discussies die helemaal uit het lood worden getrokken......

Posted

HaHa, ik heb het over echte straat ervaringen en niet hier hoor.

Huh? nou volg ik je niet meer hoor! :D

Guest Jeroen66475
Posted

Mee eens dat het hele privacy gedoe een beetje uit de hand aan het lopen is. Fotograferen in het openbaar moet gewoon kunnen en incidenteel een kenteken op het web heb ik geen moeite mee. Maar zo'n ''gespot'' topic vind ik persoonlijk erg kinderachtig en voegt helemaal niets toe aan een forum. Het op die manier publiceren van kentekens vind ik dan ook niet kunnen.

Guest Warmentuuter
Posted

Zelf heb ik zoiets aan de hand gehad. Een jaar of vijf terug was het schering en inslag dat er bij ons in de buurt werd ingebroken in auto's, huizen en schuren. Ik liep bij de plaatselijk bouwmarkt en zag een cameraset bestaande uit camera en een klein lcd schermpje die je ook nog eens kon aansluiten op de video. Mooier kan toch niet denk je dan.

Dus Camera aan de gevel, stickers met "let op camerabewaking" op geplakt en we konden kijken en de boel in de gaten houden. Achter ons is een seniorencomplex van dertig woningen waarvan de achterkant van mijn woning grenst aan het parkeerterrein van dat complex. Een paar buren van het seniorencomplex waren er zeer blij mee en zelfs voor hun heb ik de camera iets afgesteld zodat ik mijn achtertuin en de helft van het parkeerterrein in beeld had. Dat duurde een week en toen stond de beheerder op mijn stoep. Vol trots liet ik het kleine 7 inch schermpje zien en dat ik ook een gedeelte van het parkeerterrein in de gaten kon houden. Prachtig vond hij het, persoonlijk en zag ook de voordelen maar er waren vijftal klachten gekomen. In goed overleg heb ik de camera anders afgesteld zodat alleen mijn achtertuin en iets achter de poort in beeld was. Voor mijn had ik er alleen maar goede bedoelingen mee want zodra de camera een beweging zag sprong de video aan. Ik dacht geen eens aan privacywet maar aan de inbraken. Hetgene niet gewaardeerd werd door vijf personen. Tja had ik het eerst aan iedereen moeten vragen.

Posted

Helder stuk inderdaad.

@hierboven. Dit hadden mijn schoonouders, maar dan andersom. De buren gebruikte het een beetje om te spieden, aldus het gevoel van mijn schoonouders die wat problemen met de buren hadden. Daar was dus snel een eind aan gemaakt.