Jump to content
Onderdelenshop24.com

Vreemd startgedrag Cee'd 2009 (1.4 ISG)

Recommended Posts

Posted

/OPGELOST

Oorzaak was een defecte leesring. Die ring zit ergens in het contactslot rond de sleutel. Tijdens het starten leest de ring de startonderbrekercode (mooi Wordfeud woord) uit en geeft de boel vrij zodat de auto kan starten.

Beste forummers,

Mijn Kia doet de laatste tijd wel eens vreemd tijdens het starten. Het lijkt dan alsof de auto aan gaat springen, maar dat dan toch niet doet.

Dan sleutel weer op de uit stand, en nogmaals starten (soms tot 8 á 10x toe). Het maakt niet uit of het warm of koud, droog of vochtig is. Tijdens alle weersomstandigheden lijkt zicht dit voor te kunnen doen. Ook maakt het niet uit of je nu snel of langzaam de sleutel omdraait (bij langzaam hoor je alle "klikjes" van de auto, dan starten).

Wat is reeds gedaan/status:

- dealer heeft de auto uitgelezen en niets gevonden

- auto heeft er bij beide sleutels last van (ik en ook dealer vermoeden dat het geen sleutelchip probleem is)

- alle vloeistoffen staan op goed nivo, accu is ook voorzien van voldoende lading (anders werkt ISG niet)

- na gebruik ISG start de auto altijd zonder problemen (het is echt de eerste start)

- ik tank altijd de tank vol, en rij hem (bijna) nooit helemaal leeg (i.v.m. eventuele filterkwesties)

- auto moet binnenkort weg voor een kleine beurt (dus ik sluit bougies etc ook even uit)

De dealer wil het wel verder onderzoeken, maar dan ben ik mijn auto voor onbepaalde tijd kwijt. Dit komt mede door de volledige willekeur van het probleem.

Heeft er iemand suggesties?

Alle info is welkom!

- aanvulling: "" langzaam starten" lijkt toch te helpen. Hiermee bedoel ik dus de sleutel doordraaien tot net voor het "startdeel". Dan hoor je een paar geluiden incl. een klik, en dan starten. Blijft vreemd... volgende week gaat ie voor een beurt, misschien dat ze nog iets vinden.

Posted

bij mijn vorige rio heb ik ook zo iets mee gemaakt maar dan meer met afslaan na een paar seconden en of gas geven

en ik had zo bleek later een defecte benziene pomp die niet op gang kwam en soms zelfs geheel stil stond

ik kan mijn auto zelf uit lezen maar deze fout komt dus niet omhoog

geen benziene is dus niet lopen

mischien heb je er iets aan geen iedee of die van jou ook zo iets heeft

sterke met je zoek tocht