afgelopen weken zijn wij op vakantie geweest naar Italie (nabij gardameer). 3 volwassenen en 2 fietsen achterop de trekhaak.
Hier wat ervaringen.
vooraf goed gebruik gemaakt van verschillende apps zoals:
ABRP (kan je veel instellen zoals aantal persone en verbruik, ook wordt rekening gehouden met bergop en berg af )
EVnavigation (geeft iets realistischer aan waaar je kan stoppen)
Chargemap (kan niet ontbreken in je telefoon, al is het maar om de fotos te bekijken waar de palen staan)
E-tankstellen (voor als je naar duitsland gaat, veel gratis palen
en andere...zoals Waze..
met name Chargemap, Waze en ABRP kan je via Android auto of apple carplay op je scherm laten zien.
Ik heb vooraf verschillende routes plannen via ABRP en EVnavigation en hieruit de beste (lees: minimaal 2 laders aanwezig) in Waze als favoriet gezet.
Doordat je de laadstations in ABRP en EVnavigation alvast gaat bekijken in CHargemap kom je niet tot verassingen te staan waar de laadpaal eigenlijk staat op zn parkeer plaats, want dat is af en toe zoeken.
door duitsland is het prima te doen, en langs de snelweg in Oostenrijk ook, maar Italie is toch een ander verhaal. snelladers die niet snel laden, buitengebruik laders, pas niet herkennen laders etc..
verder geen problemen met passen gehad (new Motion pas), alleen Fastnet blijft bij verschillende stations in NL en buitenland communicatie error geven.
in Oostenrijk veel laadpalen bij supermarkten.
In italie net voor Trento (als je via Oostenrijk gaat) is het gratis laden aan de snelweg. wel max 45 Kwh.
Bijna alle laadstations genomen van Ionity. Deze zijn wel zeer duur, maar 99% werkt snel tot 77Kwh.
in Frankrijk van Basel naar Luxenburg zijn er niet veel.
in Italie moeilijk om snelladers te vinden. op de camping maar met euro EEC 3polige stekker (Camping stekker) kan je vaak wel laden.
in de bergen omhoog verbruik je veel, maar uit eindelijk verdien je veeeel weer terug bergaf.
zou fijn zijn als de Kia aangeeft hoe snel de lader laad.. bv laden: 300 km per uur ipv aantal kw
terugweg via Zwitserland1100 km 5 stops (bij vertrek 100% geladen)
0km, vertrek
230km, Zwitserland - Ionity - Bellinzona sud A2 (32 min)
166km, Zwitserland - Aire de repos - Knutwil Nord (alleen een parkeer plaats met toilet)
149km, Frankrijk - Ionity - A35 - Orschwiller (Haut Koeningsbourg) , Groot parkeerplaats met restaurant toilet en koffie (45min)
222km, Frankijk - nabij Metz -Ionity Hauconcourt (naast E-Leclerc en Tesla charge stations) staat midden op de parkeerplaats . Deze is druk omdat er niet veel zijn op de route, dus kan zijn dat je even moet wachten. (35 min)
156km, Belgie - Wellin even net iets extra om thuis te komen (15 min)
191km , thuis
als ik er op terug kijk is het slimmer om tot 10% te rijden en dan pas op te laden (laden gaat sneller) en alleen te laden wat je daadwerkelijk gaat rijden naar de vlgende stop.
vanaf 75 % gaat de lader al langzamer laden.
helaas moeten we een marge erin houden bij de volgende laadsessie, want je weet maar nooit of de paal het doet of niet .
wat getallen:
topspeed 130 km/h
gemiddeld 100 km/h
verbruikt: 296,60 kWh
gemiddeld verbruik: 3,75km/kWh = 26,67 kWh/100km (whaaa !! dat is veel)
afstand 1114km
energie terugverdiend: 85,55 kWh
verbruik min energie terugverdiend = 211,05 kWh
gemiddeld verbruik incl terugverdiend energie: 5,27km/kWh = 18,98kwh/100km (uiteindelijk een prima resultaat, volgeladen door de bergen met 3 volwassenen en 2 fietsen achterop)