Jump to content

Levenduur Accu tbv ISG (Start/Stop systeem)

Recommended Posts

Posted

Hier is niks vreemds aan hoor

Zo dra je met de motor afremt stopt de inspuiting en geeft de computer opdracht aan de dynamo

Om snel te gaan laden ??

Dit is dus het goedkoopst omdat het laden van de isg geen brandstof mag kosten

Vroeger zou ik zeggen je hebt gelijk maar tegen woordig werkt dat allemaal aanders

En als je dus je koppeling in trapt moet de motor wel inspuiten want je motor loopt stationaair

En als je op de motor afremt word de motor door je versnelingsbak/wielen aangedreven

Tot je op een bepaald punt komt en dan de inspuiting weer begind

Posted

Ik heb gelezen dat nieuwe accu's opnieuw ingelezen moet worden. Is dat ook bij de Kia het geval.

Er zit alleen een meetkastje op de min pool die meet de belading van de accu niet meer en niet minder

Dit meet kastje moet je dus ook met respect behandelen en met laden en een wagen opstarten

Niet dierect een accu klem opzetten maar dit moet je dus op een massa punt op de auto of motor doen

• Like 1
Posted

Ik vind dit toch wel een vreemde manier van brandstof besparen dat Kia ISG. Blijkbaar moet je afremmen op de motor om de accu op een gewenst minimaal nivo van 80% te houden, want dan werkt ISG pas normaal. Zover ik weet zorgt afremmen op de motor voor een hoger verbruik. Immers bij afremmen op de motor maakt ie veel meer toeren als uitrollen met ingetrapte koppeling. Dat laatste was ook de basis van het "Nieuwe Rijden": snel opschakelen en afremmen met ingetrapte koppeling.

Het zou me niks verbazen als het voordeel van ISG teniet wordt gedaan door het afremmen op de motor.

Zoals het me verteld is wil men alle energie in de auto benutten.

M.a.w. de energie in de brandstof gebruiken voor aandrijving, daarom wordt de dynamo tijdens het rijden niet gebruikt om de accu op te laden. Die energie wordt namelijk verspilt als de accu vol is. De dynamo wordt pas ingeschakeld op het moment dat je gas loslaat, de brandstoftoevoer stopt en de dynamo laadt de accu op.

Om het ISG goed te laten werken is het dus zaak om goed te anticiperen en dus op tijd gas los te laten en de auto bij een verkeerslicht in de versnelling uit te laten rollen. De energie die je normaal zou vernietigen met remmen wordt nu gebruikt om de accu op te laden.

Het rijden met ISG vereist voor sommigen een andere rijstijl, maar dat is een kwestie van wennen.

Dus niet meer volgas op een verkeerslicht aan rijden en vervolgens vol in de remmen maar op tijd gas loslaten en pas laat de koppeling intrappen.

Mijn vrouw en ik maken veel gebruik van het systeem en met een aangepaste rijstijl blijft het systeem prima werken.

• Like 1
Guest Warmentuuter
Posted

Kia NL gaat een filmpje maken hoe ISG precies werkt.

Er is veel onduidelijk over en het enige wat wij constateren is dat het lampje brandt en dat de motor niet stopt bij het stoplicht terwijl de andere brandstofbesparende zaken gewoon door gaan.

Het hoe en wat geeft duidelijkheid waarom de motor niet stopt bij een stoplicht.

Één wordt al veel genoemd zoals de accu is onder de 80%.

Onderstaande link geeft al aan hoe je het beste de ISG kan laten werken.

http://www.kia.nl/kia-rijders/FAQ/Techniek/ISG/

Het filmpje komt op "mijn Kia "te staan.

Posted

Het verhaal van KIA is zeer verhelderend. In mijn beleving worden alle vragen beantwoord.

• Like 1