xtra40 Posted September 14, 2012 Posted September 14, 2012 Hier is niks vreemds aan hoor Zo dra je met de motor afremt stopt de inspuiting en geeft de computer opdracht aan de dynamo Om snel te gaan laden ?? Dit is dus het goedkoopst omdat het laden van de isg geen brandstof mag kosten Vroeger zou ik zeggen je hebt gelijk maar tegen woordig werkt dat allemaal aanders En als je dus je koppeling in trapt moet de motor wel inspuiten want je motor loopt stationaair En als je op de motor afremt word de motor door je versnelingsbak/wielen aangedreven Tot je op een bepaald punt komt en dan de inspuiting weer begind Quote
bigwade Posted September 14, 2012 Posted September 14, 2012 Bij afremmen op motor is de brandstoftoevoer geblokkeerd. Dat is al ca 20 jaar bij elke auto Quote
xtra40 Posted September 14, 2012 Posted September 14, 2012 Ik heb gelezen dat nieuwe accu's opnieuw ingelezen moet worden. Is dat ook bij de Kia het geval. Er zit alleen een meetkastje op de min pool die meet de belading van de accu niet meer en niet minder Dit meet kastje moet je dus ook met respect behandelen en met laden en een wagen opstarten Niet dierect een accu klem opzetten maar dit moet je dus op een massa punt op de auto of motor doen 1 Quote
Bemio Posted September 15, 2012 Posted September 15, 2012 Ik vind dit toch wel een vreemde manier van brandstof besparen dat Kia ISG. Blijkbaar moet je afremmen op de motor om de accu op een gewenst minimaal nivo van 80% te houden, want dan werkt ISG pas normaal. Zover ik weet zorgt afremmen op de motor voor een hoger verbruik. Immers bij afremmen op de motor maakt ie veel meer toeren als uitrollen met ingetrapte koppeling. Dat laatste was ook de basis van het "Nieuwe Rijden": snel opschakelen en afremmen met ingetrapte koppeling. Het zou me niks verbazen als het voordeel van ISG teniet wordt gedaan door het afremmen op de motor. Zoals het me verteld is wil men alle energie in de auto benutten. M.a.w. de energie in de brandstof gebruiken voor aandrijving, daarom wordt de dynamo tijdens het rijden niet gebruikt om de accu op te laden. Die energie wordt namelijk verspilt als de accu vol is. De dynamo wordt pas ingeschakeld op het moment dat je gas loslaat, de brandstoftoevoer stopt en de dynamo laadt de accu op. Om het ISG goed te laten werken is het dus zaak om goed te anticiperen en dus op tijd gas los te laten en de auto bij een verkeerslicht in de versnelling uit te laten rollen. De energie die je normaal zou vernietigen met remmen wordt nu gebruikt om de accu op te laden. Het rijden met ISG vereist voor sommigen een andere rijstijl, maar dat is een kwestie van wennen. Dus niet meer volgas op een verkeerslicht aan rijden en vervolgens vol in de remmen maar op tijd gas loslaten en pas laat de koppeling intrappen. Mijn vrouw en ik maken veel gebruik van het systeem en met een aangepaste rijstijl blijft het systeem prima werken. 1 Quote
The Wizard Posted September 15, 2012 Posted September 15, 2012 Correct verhaal, 1 aanvulling, de dynamo laat wel de de accu op tijdens het rijden, mits onder een bepaalde grenswaarde. 1 Quote
Guest Warmentuuter Posted September 15, 2012 Posted September 15, 2012 Kia NL gaat een filmpje maken hoe ISG precies werkt. Er is veel onduidelijk over en het enige wat wij constateren is dat het lampje brandt en dat de motor niet stopt bij het stoplicht terwijl de andere brandstofbesparende zaken gewoon door gaan. Het hoe en wat geeft duidelijkheid waarom de motor niet stopt bij een stoplicht. Één wordt al veel genoemd zoals de accu is onder de 80%. Onderstaande link geeft al aan hoe je het beste de ISG kan laten werken. http://www.kia.nl/kia-rijders/FAQ/Techniek/ISG/ Het filmpje komt op "mijn Kia "te staan. Quote
Bemio Posted September 15, 2012 Posted September 15, 2012 Het verhaal van KIA is zeer verhelderend. In mijn beleving worden alle vragen beantwoord. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.