Jump to content

Levenduur Accu tbv ISG (Start/Stop systeem)


Guest fpieters

Recommended Posts

Guest fpieters

Beste medeforumleden,

Onze Kia (c'eed SW 1.4) was bijna 2,5 jaar oud toen wij hem 2e hand bij een officieele KIA dealer hebben gekocht. Vanaf dat moment heeft het ISG systeem nooit gewerkt. Nu hebben we het pas met de onderhoudsbeurt hierover gehad met de dealer en hebben zij het systeem doorgemeten. Nu schijnt de accu niet voldoende capaciteit meer te hebben om goed te werken. (onder de 80%).

Nu vind ik het een beetje vreemd dat KIA met het systeem adverteerd (ja, om aan de milieunormen te voldoen) maar dat het gewoon na ruim 2 jr niet meer werkt.

Hebben andere mensen ook deze ervaring? Of blijft bij jullie het ISG het gewoon na bijvoorbeeld 3 of 4 jaar het nog doen?

Nu komt nog wel iets vreemds. Onlangs zijn wij op vakantie geweest en op de terugweg in de file werkte het systeem ineens wel. We hadden wel redelijk wat in de bergen gereden dus veel op de motor afgeremd. Zou het dan kunnen dat de accu dan ineens wel weer goed genoeg is om op te laden?

Ook de afgelopen 1,5 week thuis bleef het systeem het gewoon doen (ook met een kort ritje). Maar vanochtend was het weer uit met de pret. Kan het dus zijn dat de accu zo lang toch voldoende capaciteit behoud om het ISG systeem te laten werken. Dit lijkt mij niet want bij het starten verbruik je toch flink wat stroom zodat je snel weer onder de limit zou komen te zitten.

Ben benieuwd naar ervaringen van jullie,

(PS ik weet dat er allemaal optimale condities moeten zijn om het te laten werken, de vraag is primair of jullie ook slechts 2 jaar met een accu doen...)

Gr,

Frank

Link to comment
Share on other sites


De accu laadt inderdaad bij wanneer er wordt afgeremd op de motor. Dan treedt de remgenerator merkbaar in werking.

Zoals door jou aangegeven is dit afhankelijk van verschillende factoren in rijgedrag, tijdig terugschakelen en afremmen

op de motor, tot aan de buitentemperatuur.

De dealer kan een 1e start maken door de AGM accu te laden aan een speciale AGM-oplader en dat jij dan de vereiste

voorwaarden hanteert voor het rijden met het ISG-systeem. Zoals gezegd is een verre vakantierit met bergen ideaal om

de accu boven die 80%-norm te krijgen. Daarnaast is softwarematig ingrijpen een mogelijkheid. Het systeem kan, volgens

mijn dealer en Kia NL, iets minder overtuigend afgesteld worden, waardoor je toch kunt profiteren van het ISG-systeem.

Ook in ondervond problemen, maar door de plaatsing van een gemodificeerde Varta accu en de aanpassing van de software

kan ik wederom gebruik maken van het ISG.

Link: Varta start/stop plus

Link to comment
Share on other sites


Het gaat om het afremmen op de motor, doe je dat te weinig dan werkt het systeem niet, bij jou is dus wel de capaciteit van je accu goed anders zou het systeem het nooit meer doen, getuige je vakantie waar je gedwongen was om veel op de motor af te remmen, in nederland doe je het waarschijnlijk toch te weinig, bij mij werkt het systeem ook niet meteen.

En voor het echte antwoord op jou vraag, ik heb mijn auto net dus ik kan het niet weten, maar jij ook niet want het systeem heeft weer gewerkt.

Link to comment
Share on other sites


Zit er een remgenerator in de Venga? Dat wist ik niet.

Remgeneratoren zitten toch in elektrische (of hybride) auto's?

De normale generator laadt de accu altijd bij zolang de motor draait, of dat nu door aanvoer van benzine komt of door afremmen p de motor. Als een accu slechter wordt (kan soms snel gebeuren en soms na langere tijd), heb ik de accu altijd vervangen door de zwaarste accu die er (fysiek) in past. De spanningsregelaar houdt de laadstroom toch onder controle dus het overbelast je generator niet en voor die paar tientjes meer heb je minder snel problemen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


als je dealer nu eens even een juiste uitleg had gegeven over je systeem dan was het wat duidenlijker geweest voor jou en iedereen

je dynamo houd je accu vol dat is normaal voor een dynamo zou je zeggen

maar het ISG systeem vreet natuurlijk heel veel stroom dus als je accu onder de 80 procent geladen toestand komt dan schakeld het ISG uit

je dynamo laad wel maar omdat de accu niet ernstig leeg is laad deze niet zo snel dus duurt het lang voor deze weer vol is

nu is de truuc dat als je afremt op de motor en geen brandstof verbruikt dus de dynamo de opdracht te geven om even vol vermogen te gaan laden

zo dat deze dus snel weer naar de 100% lading komt

dus een volle accu maar het mag geen extra brandstof kosten dus als je dit systeem werkend wil houden

zal je je veel moeten afremmen op de motor

Link to comment
Share on other sites


Betekent dit dat de computer de spanningsregelaar aanstuurt om even met een hogere stroomsterkte de accu te laden als er wordt afgeremd op de motor? Dus als het ware de dynamo als snellader te gebruiken tijdens afremmen op de motor? Ik kende dit systeem niet, maar wel slim!

Link to comment
Share on other sites


Ja klopt heemaal vroeger had je alleen maar een plus een massa een w (toerental) en een d+ aansluiting en dan had je een

Uitgebreide dynamo

Maar tegenwoordig is dit dus helemaal anders met de lin aangestuurde dynamo,s ( computergestuurd )

De regelen hoeveel en waneer en noem maar op is voor ons monterus ook niet altijd ven makenlijk kan ik je wel vertelen

Link to comment
Share on other sites


Guest Warmentuuter

@ extra40, Een hele duidelijke uitleg over de techniek van de ISG.

Een verkoper roept ook wel eens van dan moet je meer grotere ritten rijden.

Dat is ook maar gedeeltelijk waar want als isg lampje brand (dus accu is onder de 80%) en je pakt een ritje over de snelweg, 50 km heen en terug zal je zien dat het lampje blijft branden.

Als hetzelfde aantal km binnendoor zou rijden over de proviniciale weg waar je veel kan afremmen op de motor het lampje wel uitgaat van de isg.

Maar de vraag van wat is de levensduur van een AGM accu.

Met een loodaccu is het aantal op en ontladingen en het weer zijn een bepalende factor voor de capaciteit en levensduur.

Een AMG accu is hier speciaal voor ontwikkeld om snel te ontladen en op te laden.

Het weer heeft bijna geen invloed want uit eigen ondervinden merk je aan de startmotor niets dat deze langzamer gaat draaien als het tien graden vriest zoals afgelopen winter.

Mijn theorie dan zegt omdat deze er speciaal voor ontwikkeld is zou je er vanuit kunnen gaan dat dus langer mee gaat.

Zijn daar ervaringen mee?

Een loodaccu in een isg auto schijnt niet goed samen te gaan vanwege de veel snelle op en ontlading.

Link to comment
Share on other sites


@Frank,

Na een maand of tien zeuren om een nieuwe AMG accu (vanaf dag 1 totaal geen werking, wat ik ook probeerde accu bleef op 77 procent), bij een andere dealer toch eens aangedrongen om een nieuwe te plaatsen.

Gevolg na een aantal km's (een aantal uurtjes nadat de accu erin zat) vanaf dat moment een perfecte werking van het systeem.

Grtz.

Link to comment
Share on other sites


Guest fpieters

@Frank,

Na een maand of tien zeuren om een nieuwe AMG accu (vanaf dag 1 totaal geen werking, wat ik ook probeerde accu bleef op 77 procent), bij een andere dealer toch eens aangedrongen om een nieuwe te plaatsen.

Gevolg na een aantal km's (een aantal uurtjes nadat de accu erin zat) vanaf dat moment een perfecte werking van het systeem.

Grtz.

Als ik jouw bericht lees kan het dus inderdaad een slechte accu zijn. Ik ga toch maar weer eens in discussie met de heren van de garage. Ik zal tzt het resultaat melden.

Gr,

Frank

Link to comment
Share on other sites


Guest Warmentuuter

Als ik jouw bericht lees kan het dus inderdaad een slechte accu zijn. Ik ga toch maar weer eens in discussie met de heren van de garage. Ik zal tzt het resultaat melden.

Gr,

Frank

Volgens mij werden er in de eerste type's de Varta start stop accu gemonteerd.

De latere versie hebben de verbeterde versie of te wel de Varta start stop plus

Link to comment
Share on other sites


Ik heb een doe-het-zelf start-stop-systeem: ik draai zelf de sleutel om, als ik merk dat het een tijdje gaat duren voor het stoplicht. (Velperplein 1,5 minuut!), en helemaal als mijn motor koud is; dan verbruik je zoveel benzine terwijl je staat te wachten, let maar 'ns op je boordcomputer als je net getankt hebt en dan voor het stoplicht wacht; je ziet je verbruikcijfer dan oplopen 4,5->4,6->4,7

Als mijn verlichting aan is, zet ik mijn motor trouwens niet uit.

Link to comment
Share on other sites


Toch vreemd: ISG schakelt in als je met ingetrapte koppeling uitrolt, maar om te laden moet je juist op de motor remmen...

Bovendien schakelt bij mij de motor na een minuut al weer in, dus ik denk dat de milieuwinst bijzonder gering is...

Link to comment
Share on other sites


Daar is niks vreemd aan als je afremt op de motor word er ook geen brandstof ingespoten dus 2 vliegen in 1 klap

En de isg schakels de motor pas uit als je bijna stil staat en dat de motor na een minuut weer aangaat

Heeft met een aantal zaken te maken dus als je met licht en kachel vol op aan staat dus veel stroom verbruikt

Dan gaat de motor weer aan als je onder je 80% komt

Maar als je 2 keer op je rem trapt en je vacuem voor je rem bekrachtiger is leeg dan gaat de motor

Ook aan ( veiligheid voor alles )

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


Ik ben het helemaal met PIMPMASTER eens.

De dealer moet gewoon heel duidelijk uitleggen hoe je met het systeem moet omgaan. Maar ook aangeven wat de reden is dat het systeem soms niet werkt. Veel afremmen op de motor en pas heel laat de koppeling intrappen als je moet stoppen zorgt voor een goede lading van de accu.

Bij onze Cee'd 1.4 ISG werkt het momenteel weer niet en dat komt omdat er simpelweg teveel korte ritten mee worden gemaakt.

Ik los het op door de auto een paar uur aan de druppellader te hangen, zodra die aangeeft dat de accu weer volledig is geladen werkt het ISG ook weer. Het verhaal van Kia dat er een speciale lader voor nodig is lijkt me wat overdreven.

Op http://www.kiaclub.nl/topic/3051-werking-isg-systeem/page__st__300 kun je zien welk type lader ik gebruik.

Mogelijk moet je je rijstijl een beetje aanpassen, de dealer moet je echter goed informeren over de werking van het systeem.

Link to comment
Share on other sites


Guest Warmentuuter

@Bemio, een herkenbaar probleem want ook ik rij veel korte stukken.

Begin van de maand was ik bij de dealer en die begon ook over een gewone druppellader om eventueel bij te laden.

Nu heb ik nog een oude krynen 10amp lader liggen waar in ieder geval de druppellader niet meer van werkt.

Nu zag ik bij Conrad een nieuwe staan waar me de prijs nog van mee viel ook voor een AGM.

Maar als ik de foto bekijk laat jij de kabels van de auto aan de accu zitten tijdens het laden?

Of haal je deze los om eventuele schade aan de electronica te vermijden.

Link to comment
Share on other sites


........De dealer moet gewoon heel duidelijk uitleggen hoe je met het systeem moet omgaan. Maar ook aangeven wat de reden is dat het systeem soms niet werkt.

Er is bij de dealer een hele mooie folder beschikbaar die dieper in gaat op het ISG verhaal. Daarin staat precies vermeld wat/niet kan of mogelijk is.

Link to comment
Share on other sites


ISG intrigeert mij al een tijdje. Mijn Rio 1.2 benzine heb ik nu 7 weken en heeft 2950km op de teller.

Het ISG werkte slechts de eerste 3 weken. Daarna merkte ik dat het ISG ledje (op de schakelaar waarmee je ISG kan uitschakelen) uit was tijdens het rijden maar terug aan zodra je verwacht dat de motor zou stilvallen.

Groot was mijn verbazing toen eergisteren de motor stilviel en dat bij een buitentemperatuur van 35°C, airco op maximum en de aanjager op stand 3. Ook vandaag "ISG à volonté".

Dan begin je na te denken over de voorbije weken.

- mijn rijstijl is onveranderd gebleven: rustig optrekken, zoveel mogelijk op de motor remmen (doe ik trouwens ook met de handgeschakelde Polo).

- de laatste 2 weken ongeveer 1500 km gereden (+/- 100 per dag) waarvan de helft autostrada.

- airco regelmatig aan maar niet tijdens de ganse rit. Was voorheen ook zo.

- wat me nu opvalt is dat de airco niet automatisch aan staat bij het starten van de wagen, de voorbije weken wel. Geen idee hoe dat komt.

Mag ik hieruit concluderen dat de batterijcapaciteit slechts met moeite (of helemaal niet) op peil kan worden gehouden wanneer je per dag maar een 50 kilometer rijdt (mijn dagelijks woon-werkverkeer) ? Dus om een klein beetje benzine en millieu te sparen moet je extra kilometers rijden? Raar hoor Kia.

Link to comment
Share on other sites


... (vanaf dag 1 totaal geen werking, wat ik ook probeerde accu bleef op 77 procent) ...

Mag ik vragen hoe je dat hebt gemeten? of heeft je dealer dat voor je gedaan?

Link to comment
Share on other sites


Maar als ik de foto bekijk laat jij de kabels van de auto aan de accu zitten tijdens het laden?

Of haal je deze los om eventuele schade aan de electronica te vermijden.

De kabels blijven aan de accu zitten, ik heb geen zin om de radio opnieuw in te stellen :? .

Omdat je eerst de accu aansluit op de lader en dan pas de lader aanzet ontstaat er geen spannngspiek die schade zou kunnen veroorzaken.

Gisteren heeft de Cee'd weer een paar uur aan de lader gestaan en het ISG werkt weer perfect.

Link to comment
Share on other sites


  • 4 weeks later...

Accu's hebben toch geen eigen software, of zie ik dat verkeerd?

Ik kan mij wel voorstellen dat de aangesloten apparatuur, zoals de radiounit, opnieuw ingesteld moet worden.

Link to comment
Share on other sites


Ik vind dit toch wel een vreemde manier van brandstof besparen dat Kia ISG. Blijkbaar moet je afremmen op de motor om de accu op een gewenst minimaal nivo van 80% te houden, want dan werkt ISG pas normaal. Zover ik weet zorgt afremmen op de motor voor een hoger verbruik. Immers bij afremmen op de motor maakt ie veel meer toeren als uitrollen met ingetrapte koppeling. Dat laatste was ook de basis van het "Nieuwe Rijden": snel opschakelen en afremmen met ingetrapte koppeling.

Het zou me niks verbazen als het voordeel van ISG teniet wordt gedaan door het afremmen op de motor.

Link to comment
Share on other sites


Accu's hebben toch geen eigen software, of zie ik dat verkeerd?

Dat zou me niks verbazen. Laptopaccu's, bijvoorbeeld, bevatten veelal electronica die herkend wordt door de laptop. Uit eigen ervaring weet ik dat non-branded laptopaccu's vaak niet opgeladen worden, omdat het laadcircuit alleen originele accu's toelaat.

Dell is zelfs al een keer voor de rechter gesleept omdat ze verdacht werden van een stukje software in de accu, dat er voor zorgde dat de accu na precies 2 jaar "stuk" ging.

Opeens geen capaciteit mee, en niet meer op te laden.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...