Jump to content

Heb ik dat....

Specialmade

Recommended Posts

Vanavond wilde ik mijn SP3 starten om even mijn dochter weg te brengen.

De SP3 stond vanaf afgelopen zondag in de garage. (verder deze week niet gebruikt).

Ik wilde met de afstandbediening de deuren openen...... maar helaas er gebeurde niets.

Dan maar mijn andere (reserve) afstandbediening erbij gepakt..... ook niets.

De deur met de sleutel opgemaakt........er gebeurde niets. (geen alarm)

Contactsleutel geplaatst..... ook niets......zelfs geen controlelampje.

Heb contact opgenomen met Kia assist en werd te woord gestaan door een zeer

vriendelijke en behulpzame dame. Binnen een half uur stond er een zeer

vriendelijke monteur, die de auto met een soort acculader weer aan de praat kreeg.

Reden van een "platte" accu ??????. Er stonden geen stroomverbruikers aan.

De monteur adviseerde me om, nadat de auto gestart was, een half uurtje rond te rijden

om de accu weer wat op te laden. De monteur vertrok met de opmerking, als je hem

weer niet gestart krijgt dan bel maar dan kom ik gewoon weer terug om je op weg te helpen.

Al met al een vervelende ervaring (auto die niet start) maar wel een zeer positieve ervaring

met de hulp van Kia assist.

Grtz.

Specialmade

Rij je veel kilometers en dus lange afstanden aan één stuk of korte afstanden?

Indien dat laatste, dan heeft de accu onvoldoende mogelijkheid om goed bij te

laden, met als gevolg een 'dode' accu.

Positief is in ieder geval de Kia Assist. Wie kwam er nu opdraven dan, de ANWB

of een monteur van een Kia garage?

@Smart,

Ik rijd zowel lange afstanden als kortere ritten. Ook vorige week heeft de auto bijna een week

in de garage gestaan, en heb ik er dus niet mee gereden. Afgelopen zondag merkte ik alleen

dat mijn ISG niet werkte. Dit heeft bij mij altijd perfect gewerkt. Doordat de auto een week had

stilgestaan had ik zoiets van "dat komt omdat de auto een tijdje niet gebruikt is". Zondag een

redelijke afstand gereden (50 km) maar het ISG systeem werkte niet. Verder eigenlijk geen

aandacht aan besteed. Nu, vandaag dus, een volledig lege "dode" accu.

Er kwam een monteur van een sleep/schade en autobedrijf hier uit de buurt. Deze worden schijnbaar

wel vaker ingehuurd door Kia assist.

Grtz.

Specialmade

Wat ik overigens wel raar vind is dat de accu echt volledig leeg "dood" was.

Er brandde nog niet eens een controle lampje. Dat de accu, door langer stilstaan,

capaciteit verliest begrijp ik maar volledig leeg is mij nog steeds een raadsel.

Ook de monteur had hier geen verklaring voor. Zeker omdat er geen sprake was

van stroomverbruikers die aan stonden. Zal het toch maar even goed in de gaten

houden.

Grtz.

Specialmade

Ja, Kia schakelt bedrijven in, in jouw buurt ter assistentie.

Alles zo lezend, rij jij dan toch onvoldoende kilometers om de accu adequaat op te laden.

Een rit van 50 kilometer doet daar niets aan af. Morgen maar even Wijk aan Zee bezoeken

en dan samen met bw een lange strandwandeling maken.....hahaha!

Alles zo lezend, rij jij dan toch onvoldoende kilometers om de accu adequaat op te laden.

Een rit van 50 kilometer doet daar niets aan af. Morgen maar even Wijk aan Zee bezoeken

• Like 1

@Specialmade:

is jouw niet verteld dat zo'n AGM accu (i.v.m. het ISG systeem) zich niet laat opladen door middel van een stukje rijden???

Let wel ,(weet ook niet of dit zo is) althans volgens mijn ex dealer , maar ja, die is dan ook gek op sprookjes vertellen haha.

Grtz.

Binnen verlichting aan laten staan ?

Wandelen in WaZ is sowieso altijd oké, btw :wink:

@bw,

Geen binnenverlichting aan.... maar wel mijn elektrische bbq :-)

Zou dit de boosdoener zijn geweest ?

Nee geen stroomverbruikers aan, dus maar wel een lege accu.

Over dat wandelen moet ik nog even nadenken. Ben niet zo'n wandelaar.

Grtz.

Specialmade

Laat de accu doormeten op storing, kan best zijn dat er een aantal cellen niet lekker meer zijn om wat voor een reden dan ook.

Zal niet de eerste keer zijn.

Thnx, zal ik zeker doen Timo0103. Ik heb namelijk geen idee waardoor de accu ineens

volledig leeg is. Er brandde zelfs geen controle lampje meer. Dit zou toch niet moeten

kunnen na een weekje stilstaan.

Grtz.

Specialmade

@Specialmade:

is jouw niet verteld dat zo'n AMG accu (i.v.m. het ISG systeem) zich niet laat opladen door middel van een stukje rijden???

Let wel ,(weet ook niet of dit zo is) althans volgens mijn ex dealer , maar ja, die is dan ook gek op sprookjes vertellen haha.

Grtz.

Feit is wel dat, nadat ik een stukje gereden had, de auto weer startte.

Ook vanmorgen startte de auto weer meteen. Dus de accu is wel bijgeladen.

Dat dit half uurtje rijden niet voldoende is om de AMG accu (ISG) voor meer

dan 80% te laden geloof ik wel. Maar zal maandag de accu door laten meten

om er zeker van te zijn dat er geen cellen defect zijn of sluiting maken.

Grtz.

Specialmade

Ik had het zelfde met mijn Volvo grote auto kleine accu. Er zitten vaak veel stroom vreters in een auto dan laad je accu maar weinig of niet bij. Heb je de laatste dag met licht ruitenwissers blower etc aan gereden? Ik heb uiteindelijk een grotere accu er in laten plaatsen

2811

Guest Timo0103

Ik had het zelfde met mijn Volvo grote auto kleine accu. Er zitten vaak veel stroom vreters in een auto dan laad je accu maar weinig of niet bij. Heb je de laatste dag met licht ruitenwissers blower etc aan gereden? Ik heb uiteindelijk een grotere accu er in laten plaatsen

2811

Dat maakt niets uit, een grotere accu is moeilijker te laden als een wat kleinere, het aantal verbruikers tijdens het rijden maakt niets uit want daar hebben we de dynamo voor.

Deze laadt gewoon door ondanks de hoeveelheid verbruikers.

Veel starten en veel korte ritjes is gewoon funest voor je accu.

@Specialmade:

is jouw niet verteld dat zo'n AMG accu (i.v.m. het ISG systeem) zich niet laat opladen door middel van een stukje rijden???

Grtz.

hahah ex dealer dat moet je dus maar zo houden

natuurlijk word je accu geladen anders zouden er veel meer last hebben van niet startende autos

zal het even proberen uit te leggen hoe het ongeveer werkt

daar er een agm accu word gebruikt dit houd in dat er een accu in zit met dikkere lood platen die beter bestand zijn tegen het zeer snelle laden wat onze autos kunnen doen

als je gewoon rijd word de accu gewoon vol geladen net als elke ander auto dit ook doet maar als je het start stop systeem gebruikt word de accu snel leeg getrokken en dit is beveiligt met een sensor

die het systeem (start stop ) uitschakeld als je nu gewoon door rijd duurt het weer even voor dat de accu weer helemaal vol zou zijn en je het start stop systeem weer kunt gebruiken

en nu komt het als je dus af remt op de motor en er word GEEN brandstof meer ingespoten geeft de motor computer een seintje naar de dynamo dat deze met volvermogen de accu mag gaan laden zo dat deze

weer snel richting de 100 procent lading gaat zo dat het weer veilig het start stop systeem gebruikt kan worden

• Like 1

gelukig hebben we een agm accu dus die gaat niet zomaar stuk maar ik zou hem zeker laten door meten nu hij nog in de garantie zit

en ik zou vragen als de accu goed word bevonden of er een lekspanings test kan worden gedaan

dan testen ze de spaning die word verbruikt als de wagen is uitgeschakeld zo als die dus staat als deze niet word gebruikt

het zou natuurlijk kunnen dat er een computer of zo actief blijft en dat verbruikt stroom en dan is je accu natuurlijk om de paar dagen leeg

• Like 1

Guest Warmentuuter

Morgen maar even Wijk aan Zee bezoeken

Succes met wandelen.

Het weer heb je mee. (ha,ha,ha,ha)

Update: lege accu,

Ben gisteren naar de dealer geweest. Daar is mijn accu doorgemeten en een lekspanningstest uitgevoerd.

De accu is goed, weliswaar (nog) niet volledig opgeladen maar verder alles goed. De lekspanningstest gaf

ook geen "rare" dingen aan. Natuurlijk is er altijd een hele kleine lekspanning aanwezig. Denk hierbij aan het

klokje, geheugen boordcomputer etc. Maar dit is zo minimaal dat dit niet de oorzaak kan zijn geweest.

Wat wel.....?. Er stonden geen andere stroomverbruikers aan. Ook geen make-up lampjes of binnenverlichting.

Gewoon rijden moet de accu weer voldoende opladen. Werd mij ook nog verteld dat de accu sneller opgeladen

wordt door te rijden met "licht" aan. Dan schijnt de dynamo meer spanning af te geven en zal de accu sneller

worden opgeladen. Dit in tegenstelling van wat ons vroeger verteld werd, namelijk alle verbruikers uit en dan

rijden. Dit schijnt met het soort c.q. werking van de dynamo te maken te hebben. Volgende week moet de

auto toch naar de garage (onderhoud), dan zullen ze de accu onder de druppellader zetten om hem weer

helemaal op te laden.

Grtz.

Specialmade

Dat verhaaltje van de dynamo en je licht aan zetten is een bekend verhaal en werkt ook bij de oude

Model auto's het is zeg maar vraag en aanbod als je accu 3/4 geladen is is de vraag om te laden minder

Zet je dan je licht aan word de vraag weer meer en zal de dynamo meer gaan leveren

Verder is het helaas afwachten een storing kan soms zo maar optreden

Maar vaak doen we het helaas zelf zonder dat we het zelf weten of door hebben helaas

Maar hou het goed in de gaten zou ik zeggen

• Like 1