Guest evanwasbeek Posted September 10, 2012 Share Posted September 10, 2012 Mede Ceed rijders, Sinds 1 september heb ik een nieuwe KIA ceed 2012 plus pack en de 17 inch Galgary zilver velgen. Nu merken ik dat de auto hevig begint te trillen wanneer ik harder dan 100 km/uur ga. De dealer heeft de banden al gecontroleerd en uitgelijnd. Helaas heeft dit niet geholpen. Ik heb ook als test in de demo auto gereden (zelfde opzet), en daar ondervinden we ook de trilling. De dealer heeft nu vraag uit staan bij KIA. Afhankelijk van het antwoord wil ik nog proberen om de auto te testen met de standaard 15 inch banden. Ik was benieuwd of anderen hier ook last van hebben? Verder is het natuurlijk een top auto! Met vriendelijke groet, Edwin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo 442 Posted September 10, 2012 Share Posted September 10, 2012 Wielen/banden controleren op hoogteslag en slingeren en goed laten balanceren. Als dit niet helpt heeft men ook nog de mogelijkheid om de wielen vast aan de auto te balanceren, er natuurlijk vanuit gaande dat de wielen juist gemonteerd zijn met de momentsleutel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Wizard Posted September 10, 2012 Share Posted September 10, 2012 Met de standaard 16 inch lichtmetaal geen enkel probleem. Ook heb ik bij 2 verschillende dealers met de demo gereden op 17 inch maar daar is het mij niet opgevallen, en ik ben een behoorlijke pietlut met geluidjes en trillingen. Verstuurd van mijn ASUS Transformer Pad TF300T met Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jim Brouns Posted September 10, 2012 Share Posted September 10, 2012 Ik heb ook in 2006 een nieuwe rio gekocht. En daar had ik ook een trilling in het stuur, Auto is toen op kosten van de dealer nieuw uitgelijnd. Banden gebalanceerd, hoogte slag gecontroleerd enz. Uiteindelijk is de rechter voorband op de velg gedraaid en was het probleem weg. dus kan best dat 1 band ergens een afwijzing heeft. Op de huidige rio gelukkig geen problemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest evanwasbeek Posted September 11, 2012 Share Posted September 11, 2012 Bedankt voor de reacties. Ik denk dat de garage alleen nog maar gebalanceerd heeft. Hoogteslag en slingeren is volgens mij nog niet naar gekeken. Dus die actie ga ik maar uitzetten, hoewel ik me afvraag of de kiadealer dit goed kan doen. Daarom zal ik ook bij een erkend banden bedrijf maar even dit laten uitzoeken. Dan weet ik het zeker. Ik ben namelijk bang dat KIA gaat roepen dat dit bij de auto hoort (ook omdat het demo model trilt). Edwin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Warmentuuter Posted September 11, 2012 Share Posted September 11, 2012 Ik ben namelijk bang dat KIA gaat roepen dat dit bij de auto hoort (ook omdat het demo model trilt). Edwin Lijkt me sterk dat Kia dat gaat roepen. Zelf was ik één van de testrijders in het voorjaar en reden met twee verschillende Cee'd. De ene met de standaard velgen en de andere met een sportieve velg. En geen trillingen in het stuur. Ik zou het ook eerst via de dealer regelen voor je naar de bandenhandel gaat. Die moet je eerst de kans geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kees_n Posted September 11, 2012 Share Posted September 11, 2012 Heb dezelfde velgen (mooi he) met de 225/45 r17 banden, geen trilling, maar die Kumho banden maken wel een hoop herrie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest evanwasbeek Posted September 11, 2012 Share Posted September 11, 2012 Lijkt me sterk dat Kia dat gaat roepen. Zelf was ik één van de testrijders in het voorjaar en reden met twee verschillende Cee'd. De ene met de standaard velgen en de andere met een sportieve velg. En geen trillingen in het stuur. Ik zou het ook eerst via de dealer regelen voor je naar de bandenhandel gaat. Die moet je eerst de kans geven. klopt, ik geef ze ook eerst de kans om met een oplossing te komen (gaat me alleen niet snel genoeg . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest evanwasbeek Posted September 11, 2012 Share Posted September 11, 2012 Heb dezelfde velgen (mooi he) met de 225/45 r17 banden, geen trilling, maar die Kumho banden maken wel een hoop herrie De velgen zijn idd erg mooi. Ik wilde in eerste instantie niet 17 inch (ivm de nadelen), maar ze maken wel de auto nog nets iets mooier. Goed om te horen dat jij geen last hebt. Dan zit het toch niet standaard in de auto. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest evanwasbeek Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 nou, de Kia fabriek weet niet wat het is. ze gaan volgende week de standaard banden er onder zetten om na te gaan of het aan de auto ligt. Ik heb er nog steeds geen goed gevoel over, maar ik laat ze maar even proberen. Ik heb mij ondertussen goed ingelezen en zal met een lijstje aan mogelijkeheden volgende week langs gaan die ik aanraad om te testen. Door de gesprekken die ik nu met de kia dealer heb gehad krijg ik het idee dat ze het willen gooien op de "17 inch banden trillen altijd meer". Maar goed. we wachten volgende week af Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Warmentuuter Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 ze gaan volgende week de standaard banden er onder zetten om na te gaan of het aan de auto ligt. Mooi dat ze hun best gaan doen voor je. Maar dat 17 inch banden meer trillen is natuurlijk lariekoek. Goed band balanceren is ook een vak. En anders op de auto laten balanceren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Er kan ook een foutje zitten in de montage van de wielophanging. Ik heb dat ooit met een Pontiac gehad. Een slimme monteur kwam na een hele tijd met een oplossing. De Ceed 2012 is een strak sturende auto en hoort niet te trillen boven de 100. Met de testdrive met 4 forumleden, mei jl, hebben we ook niks gemerkt van dit probleem. Dus terug die auto en ze zoeken het maar uit ! Suc6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bandicur Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Nu merken ik dat de auto hevig begint te trillen wanneer ik harder dan 100 km/uur ga Houdt het aan ook al rij je bijv 140? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bandicur Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Nu merken ik dat de auto hevig begint te trillen wanneer ik harder dan 100 km/uur ga Houdt het aan ook al rij je bijv 140? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest evanwasbeek Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 vandaag exra op de trilling geled. Het trillen begint pas bij 110 en neemt pas af na 130 (en wordt minder). Laat ik het gas los, lijkt het ook minder te zijn. Daarnaast merk ik dat op een glad (nieuw) geasfalteerde weg met een contstante snelheid, in de rechter voorband een bobbel voel (de bobbel voel ik met vaste tussen pozen). Vandaag toch maar even gebeld en mijn gevoel werd toch enigzinds bevestig. Als de 15 inch banden niet trillen krijg ik de keuze om of voor de 15 inch zonder trilling te gaan, of de trilling bij de 17 inch te accepteren (niet de letterlijke bewoording maar tussen de regels door meen ik dit te horen). Nogmaals duidelijk gemaakt dat ik dit niet accepteer. oh ja..het werd nog mooier...misschien lag het wel aan mij dat ik de trilling voelde en dat ik dat in elke auto zou hebben (ik ben een zeikerd)...zelfs als de monteur het bij de eerste test rid ook heeft gevoeld. Toch ook maar even met de lokale garage (waar ik altijd kom) gebeld en die vonden het testen met 15 inch ook niet echt nodig (je sluit niet veel bijzonders uit). Ze stelden voor (wat ik ook bij de kia heb gedaan) om met andere 17 banden te testen (er zitten nu ook 17 inches onder). Om daarnaast te voorkomen dat ik elke week weer terug mag komen om weet iets nieuws te proberen heb ik aangeven dat ik de auto er wil laten staan zodat ze in een keer alles kunnen onderzoeken. Dit voorstel werd niet echt met open armen ontvangen ("we zien woensdag wel wat we verder doen"). Maar goed. Woensdag maar voorbereid er naar toe gaan. ik heb mij ondertussen o.a. naar aanleiding van jullie tips wel erg diep in de materie verdiept. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bandicur Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Velg op de balanceer apparaat zetten en je ziet direct wat er aan de hand is. Is toch niet zo moeilijk? Hoeveel gewichten zitten op de velg?? is het extreem veel of weinig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Zoals Jim Brouns een eindje naar boven al zei kan het probleem in 1 band zitten; @ bandicur: Als er een probleem in 1 van de banden zelf zit (fout in het karkas, bobbel e.d. ) kun je balanceren wat je wil, probleem zal blijven, zelfs als het balanceerapparaat toont dat alles ok is. Had het pas zelf ook met m'n auto. 1 wiel had een trilling, uitgebalanceerd (alles netjes op 0), nog steeds trilling. Andere band er op en probleem was weg. Zat dus in de band, en niet zichtbaar bij het balanceren. Tip: Je geeft aan dat je een bobbel voelt rechtsvoor. Wissel de wielen eens van voor naar achter, gaat de trilling mee naar achter, weet je direct dat het in die band zit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bandicur Posted September 15, 2012 Share Posted September 15, 2012 Meestal hebt je alleen constructie fouten bij hele goedkope banden en bij het balanceren zal om het onbalans op te heffen veel loodjes gebruikt worden. Vandaar mijn vraag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest evanwasbeek Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 Ik heb samen met de dealer (hoofd monteur) rond gereden. Eerste mijn de 17 inch banden en later met de 15 inch standaard banden. Met de 15 inch is de trilling weg. De 17 inch wielen zijn extra nogmaals controleert op rondheid e.d. Ze kunnen geen rarigheden vinden. Ze geven wel aan dat de Kumho banden heel stug zijn waardoor je veel sneller alle trillingen voelt. We gaan volgende week 17 inch Michelins er onder zetten en kijken of dat uit maakt (zijn comfortabeler). Het lijkt er op dat het een combinatie is van de banden, de stugge vering en dat mijn vorige auto veel beter geveerd was, waardoor ik de trilling nu extra ervaar. We kijken volgende week even aan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Warmentuuter Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 Mooi dat je een stapje verder bent. Je weet nu dat het niet aan de auto ligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 Je kunt ook even met je probleem naar de betere bandenboer om te kijken voor een second opinion. Voor die Michelins zal je waarschijnlijk fors moeten bij betalen. Bandenboer (de goeie) kan zien waar het probleem van je huidige banden zit. Een goede bandenboer is rubber en dat is wat anders dan een dealer. Suc6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest evanwasbeek Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Er zitten nu michelin banden onder, het het verschil merk ik zeker. Ze voelen nu hetzelfde aan als de 15 inch banden. Dus het is zeker een verbetering. Het viel mij wel op dat er enorme lappen lood op zaten (ook de plak van oud lood hadden ze laten zitten, wat ik wel zo netjes zou vinden als ze dat er meteen af hadden gehaa;d), maar ik laat het hier maar bij. Over een maand of zo gaan toch de winterbanden er onder en dan laat ik mijn eigen garage er nog eens naar kijken. De winterbanden (goodyear Ultragrip gaan om de 15 inch stalen velgen die er standaard onder horen (ik kreeg deze bij de koop erbij). Uiteindelijk dus is het allemaal goed gekomen. Allen bedankt voor de TIPS. Edwin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Warmentuuter Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Eind goed. al goed. Nu kan je trillingsvrij genieten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bandicur Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 Het viel mij wel op dat er enorme lappen lood op zaten (ook de plak van oud lood hadden ze laten zitten, wat ik wel zo netjes zou vinden als ze dat er meteen af hadden gehaa;d), maar ik laat het hier maar bij. Dat is de reden waarom er enorme lappen lood op zit. Ze zijn gewoon vergeten het oude lood weg te halen toen ze gingen balanceren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djrodjo Posted October 14, 2012 Share Posted October 14, 2012 geen last! ik heb ook de 17 inch wielen... lag het nu toch aan de banden? ik heb de standaard banden van de dealer erom... 225/45/17 (hangkook Ventus Prime 2 K115) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts