Jump to content

Import Sportage uit België


Villagejo

Recommended Posts

Ik heb onlanges een Kia Sportage 1.7 D van 2011 uit België geïmporteerd. Nu zegt mijn Kia dealer in Nedeland dat ik geen gebruik kan maken van de "MijnKia" service en ook niet van de internationale wegenhulp.

De 7 jaar garantie gaan wel mee. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Link to comment
Share on other sites


Geen toegang tot 'MijnKia' snap ik eigenlijk niet, want dit is juist iets waaraan Kia verdient. Je kunt hier o.a. namelijk

aangeven je jaarkilometrage, dealer, wisselen zomer-/winterwielen, enz. Het is voor hun een kleine moeite om

'nieuwelingen' hieraan toe te voegen en je bindt er ook de Kia klant mee. Merkentrouw is nog niet één van de highlights

van Kia, maar dat kan zeker wel gaan komen.

Nu alleen niet zulke fratsen uithalen. Kom op, de klant is tegenwoordig koning, en niet alleen in crisistijd!

Link to comment
Share on other sites


Er zit gewoon ook 7 jaar garantie op die Belgische Kia. 'MijnKia' is bedoeld om de klant te bedienen met voordeel en gemak.

Dan maar handmatig toevoegen. Binnenkort hebben we 'MijnKia 2.0'. Wie weet kan het dan wel, anders maar eens namens

de KCG een balletje opwerpen.

Edit: toch nog maar eens gekeken op de site van Kia en gezocht naar 'Mijn Kia'. Dom hoor om mensen uit te sluiten met een

importauto. Het kan de dealer alleen maar voordeel en omzet opleveren.

Link to comment
Share on other sites


Mijn vorige auto, een Volvo, was ook geïmporteerd (uit de BRD). De dealer in Alkmaar heeft hem, bij mijn eerste bezoek aldaar, officieel voor me aangemeld bij Volvo Nederland en ik genoot daarna alle privileges zoals een tijdschriftje, allerlei mailtjes met info en aanbiedingen en zelfs een gratis roetfilter waar wel in Nederland, maar niet in de BRD, voor sommige bouwjaren een actie voor liep.

De software in de auto (de uitgebreide boordcomputer) werd tegen een redelijke vergoeding eveneens in het Nederlands gezet en de auto is gecontroleerd op evt. uitstaande modificaties ( er was er een die ook uitgevoerd is) en de meest recente updates en dat alles voor een toen al 5 jaar oude auto. Bij Volvo werd dat alles vanzelfsprekend gevonden: zo hoort het toch in het Europa van 2010 (want dat was het toen)?

Als andere merken dat wel doen en zo hun nieuwe klanten koesteren, zou het werkelijk heel "achterlijk" zijn als KIA zich zo verzuild bleef opstellen....... Een klant met goede service behouden is heel wat simpeler en goedkoper dan een nieuwe klant "vangen".

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites


....... Een klant met goede service behouden is heel wat simpeler en goedkoper dan een nieuwe klant "vangen".

Statement van de dag....

Deze vond ik zoëven op internet:

On the web, you don't sell to people, you help them to buy.

Link to comment
Share on other sites


Als KCG hebben wij begin deze week aan KMNL de vraag voorgelegd m.b.t. de aanmelding bij 'MijnKia' voor 'geïmporteerde auto's.

Deze vraag is intern uitgezet. Wij houden jullie op de hoogte van de uitkomst hiervan.

Deelname aan de Kia Internationale Wegenhulp (KIW), een initiatief vanuit en bekostigd door de importeur, is echter voorbehouden

aan nieuw geleverde Kia's in Nederland. Overleg met je dealer voor een eventuele andere oplossing of maak gebruik van bijvoorbeeld

de diensten van de ANWB Wegenwacht of Route Mobiel.

Link to comment
Share on other sites


Mijn Rio is een grijsimport via Italie. Ik kan me ook niet registreren bij MijnKia. Een beetje kortzichtig beleid.

Wat vind je daar kortzichtig aan ?

Elk land heeft zijn eigen importeur en een eigen organisatie.

Auto's kopen en verkopen is in elk land nogal verschillend.

Denk alleen al aan de zo "geliefde BPM", energie klassen etc.

In Nederland heeft de Nederlandse importeur een "Mijn Kia" systeem opgezet.

(Ik heb geen idee of er andere landen zijn die ook zoiets hebben, maar het lijkt een puur NL dingetje te zijn.)

Waarom zouden buitenlandse Kia's die vanwege ongetwijfeld lagere prijzen toegelaten moeten worden tot dat systeem van de NL importeur ?

Ik zou het werkelijk niet weten.

KiaNL heeft die auto's hier niet op de markt gezet immers.

NB stel je van het huidige MijnKia systeem ook niet te veel voor al schijnt het opgeleukt te gaan worden in de nabije toekomst.

Het kan dan best zijn dat import auto's dan wel worden toegelaten.

Ik zie zojuist dat tijdens het typen van dit bericht een post van KCG hierboven geplaatst is.

We gaan het zien....

Link to comment
Share on other sites


Wat vind je daar kortzichtig aan ?

Elk land heeft zijn eigen importeur en een eigen organisatie.

In Nederland heeft de Nederlandse importeur een "Mijn Kia" systeem opgezet.

(Ik heb geen idee of er andere landen zijn die ook zoiets hebben, maar het lijkt een puur NL dingetje te zijn.)

Waarom zouden buitenlandse Kia's die vanwege ongetwijfeld lagere prijzen toegelaten moeten worden tot dat systeem van de NL importeur ?

Ik zou het werkelijk niet weten.

KiaNL heeft die auto's hier niet op de markt gezet immers.

Is denk ik maar net hoe je het bekijkt.

Voor mij is een importeur een intermediair tussen fabriek en klant. Nu heeft de fabriek er baat bij dat een klant positief blijft denken. Als een importeur utsluitend service verleend aan auto's via hem geleverd stelt hij zich hypocriet op, want een dealer is wel verplicht de service te verlenen aan een Kia ook al is deze niet door hem geleverd. Doet hij dit niet, wordt hij door de importeur op zijn plichten gewezen.

Daarnaast vind ik het kortzichtig omdat het KiaNederland geen cent kost om mij toe te laten tot het systeem. De paar Kb die ik op hun server verbruik is niet interessant.

Link to comment
Share on other sites


Daarnaast vind ik het kortzichtig omdat het KiaNederland geen cent kost om mij toe te laten tot het systeem.

Zullen we maar even afwachten wat het antwoord is van KMNL?

Link to comment
Share on other sites


Is denk ik maar net hoe je het bekijkt.

Het is idd net hoe je het bekijkt.

Importeur is in mijn ogen een groothandel die geen contact heeft met eindgebruikers, maar een relatie heeft met zijn dealers.

Heb je iets met je auto is de dealer de 1e die je moet aanspreken.

Daar heb je een overeenkomst mee.

Garantie gevallen zullen altijd moeten worden uitgevoerd vanwege Europese wetgeving.

De dealer doet dat braaf, factureert keurig naar de importeur die vervolgens de garantieclaim doorschuift naar Kia EU die de boel weer naar Korea stuurt.

Het MijnKia systeem is een service, opgezet door KiaMNL.

Ik heb geen idee hoe dat systeem werkt en of KiaMNL data-vervuiling toe staat, denk aan verkoop staten.

Zoals je hebt kunnen lezen is KCG er met KiaMNL mee bezig en we zullen de resultaten binnenkort horen.

Persoonlijk heb ik wat moeite met het idee het onderste uit de kan te willen halen (goedkopere import) en dan ook nog eens volledig service te verwachten van een partij waar je in beginsel geen zaken mee hebt gedaan.

Ik heb in 1998 een Chevy Van gekocht via de paralel import.

Auto kwam met km teller etc uit Canada.

Van American Cars kreeg ik 1 jaar garantie.

Dezelfde auto had ik in Utrecht bij een GM dealer kunnen kopen met een lelijke neus, lelijk plastic interieur maar dan met 3 jaar garantie.

Ik heb de 1e genomen, garantie etc.. het zijn keuzes..

@Smart, u heeft gelijk, we wachten het af.

Link to comment
Share on other sites


Het MijnKia systeem is een service, opgezet door KiaMNL.

Ik heb geen idee hoe dat systeem werkt en of KiaMNL data-vervuiling toe staat, denk aan verkoop staten.

Persoonlijk heb ik wat moeite met het idee het onderste uit de kan te willen halen (goedkopere import) en dan ook nog eens volledig service te verwachten van een partij waar je in beginsel geen zaken mee hebt gedaan.

@Smart, u heeft gelijk, we wachten het af.

Laten we even voorop stellen dat ik mij niet zo druk maak of ik geregistreerd ben bij KiaMNL of niet. Ik heb helemaal niet bewust gezocht naar goedkopere import om het onderste uit de kan te halen, maar gewoon een aanbieding bekeken en gekocht.

Waar het mij om gaat is dat een importeur, die ervan op de hoogte is dat dankzij de Europese subsidieregelingen dit soort acties mogelijk zijn zich zo op stelt.

Mocht het systeem van KiaMNL problemen hebben met dit soort "data-vervuiling" moeten ze hun software-jongens direct een schop verkopen.

Maaaaaaaar, ik wacht gewoon af en als KiaMNL importauto's blijft weigeren zal ik er geen minuut minder om slapen en gewoon blijven genieten van mijn Kia.

Link to comment
Share on other sites


Het Mijnkia systeem is uniek voor Nederland. Ik heb begrepen dat KME (KIA Motors Europa) wel het idee heeft om dit systeem in heel Europa in te voeren maar dat is iets voor later. Tot nu toe staat iedere importeur vrij om een mijnkia te maken of niet. Omdat dit dus een tot nu toe "uniek" systeem is is de keuze aan KMNL of ze mensen met geimporteerde auto's wel of niet toe voegen.

Voor de service is mijnkia niet belangrijk.

Link to comment
Share on other sites


Voor de service is mijnkia niet belangrijk.

Nee, inderdaad voor de service maakt het objectief gezien waarschijnlijk niet uit, maar wèl voor de service-beleving die de eigenaar heeft: hij voelt zich nu buitengesloten.

Daarnaast Is het niet slim: vanuit de importeur gezien is zoiets als 'mijnkia' namelijk een prachtige gelegenheid om direct met berijders te kunnen communiceren, de company visie te verspreiden en misschien een klein beetje extra te doen. Een marketing- instrument waarnee je klanten aan je bindt en merken-loyaliteit versterkt.

Er wordt kennelijk aan een betere uitvoering Van de mijnkia- site gewerkt. Dat mocht ook wel, want op dit moment is 'mijnkia' inderdaad vrij zinloos. Maar een positieve uitzondering is toch wel de download van de navigatie-update, maar juist die wordt de importrijders dus onthouden- da's gewoon heel slecht!

Als ze niet toevallig hier op het forum zitten en het zo te weten komen dat er oplossingen zijn voor alle navigatieproblemen, blijven ze misschien wel een (paar) jaar met een systeem zitten dat niet aan hun wensen voldoet.

Slechte ervaringen worden heel vaak verder gecommuniceerd en dat gaat zo ten koste van het KIA-imago en weerhoudt zo hun kennissen wellicht om ook een KIA te kiezen. De auto's die ze bouwen zijn prima, maar het imago van KIA is bij het grote publiek nog steeds dat van " een B-merk". Daar ligt volgens mij de uitdaging waar de importeur heel hard aan moet werken, maar in plaats daarvan schieten ze zichzelf met die starre houding in de voet.

En jezelf pijn doen is, om met Maxima te spreken.... wel een beetje dom.....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites


Nee, inderdaad voor de service maakt het objectief gezien waarschijnlijk niet uit, maar wèl voor de service-beleving die de eigenaar heeft: hij voelt zich nu buitengesloten.

Daarnaast Is het niet slim: vanuit de importeur gezien is zoiets als 'mijnkia' namelijk een prachtige gelegenheid om direct met berijders te kunnen communiceren, de

company visie te verspreiden en misschien een klein beetje extra te doen. Een marketing- instrument waarnee je klanten aan je bindt en merken-loyaliteit versterkt.

De spijker op z'n kop.....!

Exact het bovenstaande hebben wij KMNL voorgelegd. Vooral ook de merkbeleving is iets wat moet groeien.

Daarnaast het volgende nog voorgelegd:

'Wij weten niet om hoeveel aantallen het gaat, maar wij kunnen ons voorstellen dat er via parallele import het nodige

aan nieuwe en jong gebruikte Kia's ons land binnenstromen. Dit zijn natuurlijk allemaal potentiële klanten voor de dealers.

In crisistijd geen sinecure om deze groep Kia bezitters niet te paaien om hun onderhoud via de officiële dealerschappen te

plegen.

Het is ons vooral ook te doen om deze (MijnKia) service ook te doen laten gelden voor Kia bezitters die hun auto

niet via de officiële kanalen hebben mogen ontvangen. Zij profiteren daarmee direct van de services, zoals updates

en mogelijk ook onderhoudsafspraken, die door Kia worden aangeboden en komen daardoor ook in de systemen

van de plaatselijke dealer terecht. Feitelijk een win-win situatie voor alle genoemde partijen.'

We gaan het zien.....!

Link to comment
Share on other sites


Een andere insteek:

Nee, inderdaad voor de service maakt het objectief gezien waarschijnlijk niet uit, maar wèl voor de service-beleving die de eigenaar heeft: hij voelt zich nu buitengesloten.

Dat heeft de import-Kia rijder, willekeurig iemand, met deze route bewust gedaan.

Hij of zij heeft een auto uit het buitenland gehaald of er één bij import-dealers zoals Autosmeeing gekocht.

Wetende dat dit géén NL auto is.

Men gaat dus vooral voor de prijs, sommigen noemen het een aanbieding :wink:

Niks mis mee, overigens.

Daarnaast Is het niet slim: vanuit de importeur gezien is zoiets als 'mijnkia' namelijk een prachtige gelegenheid om direct met berijders te kunnen communiceren

±Eens/Zou kunnen

de company visie te verspreiden en misschien een klein beetje extra te doen. Een marketing- instrument waarmee je klanten aan je bindt en merken-loyaliteit versterkt.

Wiens klanten ?

Importklanten zijn klanten van de Italiaanse, Belgische of Griekse importeur, waar de auto in beginsel voor geproduceerd is of de internationale autohandel die alleen maar units wil schuiven en het verder worst is.

Wat heeft een NL importeur daar mee te maken ? NUL.

Deze auto's worden immers buiten het KiaMNL kanaal verkocht.

En waarom zou voor die klanten het door KiaMNL opgestarte systeem van MijnKia toegankelijk moeten zijn ?

Ik zou het echt niet weten.

Ga met je auto dan maar naar die importboer om daar je navi bij te laten werken, zou mijn gedachte zijn.

Ik vind het een vreemde gedachtengang dat men vanwege aanbieding (en dus prijs) een niet NL auto koopt maar wel volledig aanspraak wil maken op de NL service van de NL importeur

Ik heb het dan niet over garantie of onderhoud.

NB voor de Belgen; service is gratis, onderhoud is wat anders.

Het siert KCG beslist dat ze dit onderwerp bespreekbaar hebben willen en kunnen maken en we zullen zien wat er uit komt.

Misschien ziet KiaMNL idd mogelijkheden en zijn de importrijders geholpen.

Vanzelfsprekend is dit echter niet.

Just my 2cts..

Link to comment
Share on other sites


  • 2 months later...

Binnenkort hebben wij wederom een gesprek met KMNL. Wij zullen dit onderwerp nog eens voor het voetlicht werpen.

De vraag hebben wij aan Kia gesteld en is intern uitgezet met de belofte dat men hierop zou terugkomen. Helaas is dit

niet gebeurd en ook aan onze aandacht ontsnapt vanwege de feestdagen. We zetten het in ieder geval op de agenda.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...