sddijker Geplaatst 7 November, 2012 Topic Starter Geplaatst 7 November, 2012 Heren allemaal bedankt voor de info, moet zeggen dit is een goed informatief forum. Bedankt. Quote
Sprtage Geplaatst 7 November, 2012 Geplaatst 7 November, 2012 Maakt het heel erg veel uit voor kleinere auto's profiel diepte? Ik heb naast de kia een vw polo van dit jaar en heb banden van me Vorige auto dat zijn vredestein snowtrack 3 de voor banden zijn 5/6mm en achter Bnden heb ik nieuw aangeschaft? Dus 8mm maakt dat veel uit? Quote
Ferry82 Geplaatst 7 November, 2012 Geplaatst 7 November, 2012 Ze zeggen in ieder geval altijd dat winterbanden onder de 4mm geen nut meer hebben en aan vervanging toe zijn. Quote
xtra40 Geplaatst 7 November, 2012 Geplaatst 7 November, 2012 Voor een 2 wiel aangedreven auto is alleen het verschil tussen links en rechts in profiel diepte belangrijk En dan zou ik het beste profiel op de aangedreven as houden Quote
johangols Geplaatst 7 November, 2012 Geplaatst 7 November, 2012 Voor een 2 wiel aangedreven auto is alleen het verschil tussen links en rechts in profiel diepte belangrijk En dan zou ik het beste profiel op de aangedreven as houden Het beste profiel altijd op de achterwielen zetten. Dit is om te voorkomen dat je achteras gaat uitbreken. Gebeurd dit eenmaal bij gladheid dan ben je lost, dus hoe meer grip achter hoe beter. Quote
xtra40 Geplaatst 7 November, 2012 Geplaatst 7 November, 2012 Als je een achter wiel aangedreven auto hebt wel maar als je een voorwiel aangedreven auto hebt ???? Quote
Specialmade Geplaatst 7 November, 2012 Geplaatst 7 November, 2012 Het beste profiel altijd op de achterwielen zetten. Dit is om te voorkomen dat je achteras gaat uitbreken. Gebeurd dit eenmaal bij gladheid dan ben je lost, dus hoe meer grip achter hoe beter. Ik heb dit advies al vaker voorbij zien komen in de media. Weet iig zeker dat als je vóór winterbanden hebt en achter zomerbanden dat dit erg gevaarlijk is. Dan is het beter om met zomerbanden (rondom) te blijven rijden. Grtz. Specialmade Quote
johangols Geplaatst 7 November, 2012 Geplaatst 7 November, 2012 Ik heb dit advies al vaker voorbij zien komen in de media. Weet iig zeker dat als je vóór winterbanden hebt en achter zomerbanden dat dit erg gevaarlijk is. Dan is het beter om met zomerbanden (rondom) te blijven rijden. Grtz. Specialmade Ik ga er van uit dat op vier gelijkwaardige banden rijd, geen rare mix. Dan krijg je inderdaad onvoorspelbare dingen. Quote
Smart Geplaatst 7 November, 2012 Geplaatst 7 November, 2012 .....Weet iig zeker dat als je vóór winterbanden hebt en achter zomerbanden dat dit erg gevaarlijk is. Dan is het beter om met zomerbanden (rondom) te blijven rijden. Grillig klimaat, wereldwijde (global) opwarming van de aarde.....mensen doen rare dingen! Quote
xtra40 Geplaatst 7 November, 2012 Geplaatst 7 November, 2012 Het is niet zo moeilijk om te bedenken dat je graag altijd aandrijving wil hebben Ik vin het dan ook een vreemd en slecht advies Maar dat moet een ieder voor zich nemen Maar zag gisteren nog een tv programma over de Michelin fabriek en daar toonde ze zelfs wat er gebeurt als de aandrijving weg valt Quote
Alex Geplaatst 7 November, 2012 Geplaatst 7 November, 2012 Bij winterbanden geldt de 4x4x4 regel : winterbanden op alle 4 de wielen, minimum 4 mm profieldiepte en de banden mogen maximum 4 jaar oud zijn. Quote
Pipercub Geplaatst 7 November, 2012 Geplaatst 7 November, 2012 Ik heb al jaren mijn velgen gemerkt met een P-touch labeltje dat goed bijft zitten op de binnenkant van de velg. Je zou ook het Kia dopje in het midden van de velg kunnen merken met een permanent marker, wel aan de binnenkant te verstaan. Quote
johangols Geplaatst 7 November, 2012 Geplaatst 7 November, 2012 Het is niet zo moeilijk om te bedenken dat je graag altijd aandrijving wil hebben Ik vin het dan ook een vreemd en slecht advies Het kwam mij in eerste instantie ook vreemd over, maar ik heb een cursus gedaan waarbij we naar hartelust banden mochten verwisselen onder de testauto's. Het effect mochten we dan testen op een natte kunststofbaan. Alle configuraties waarbij de achterbanden de slechtste banden waren schoven aanzienlijk eerder van de baan als omgekeerd. Na twee dagen experimenteren was iedereen overtuigd. Quote
sddijker Geplaatst 8 November, 2012 Topic Starter Geplaatst 8 November, 2012 Je kunt de profieldiepte gewoon meten met een schuifmaat (of profieldieptemeter). Alternatief is het meten van de bandenomtrek. Dat doe je met een meetlint of een touwtje (dat je vervolgens opmeet). Als het goed is vind je dan 2 keer 2 banden met gelijke profieldiepte / omtrek. De ervaring leert dat bij de Sorento (mét en zonder permanente 4WD) de achterbanden het snelste slijten. Bij handmatige 4x4 (schakelaar met 4x2Hi, 4x4Hi, 4x4Lo) slijten de achterbanden sneller (t.o.v. de voorbanden) dan bij de modellen met permanente 4WD (schakelaar Auto/Low). Omdat de eerste variant vrijwel altijd 4x2Hi (=achterwiel aangedreven) rijdt. De banden met het diepste profiel / grootste omtrek gaan daarom achteren. Als je dan ook nog even naar de rolrichting van de banden kijkt dan weet je ook nog welke links of rechts moet. Rolrichting wordt meestal met een pijl op de band aangegeven. MAAR, let op: Maximaal profieldiepteverschil tussen voor en achter is 2 mm. Maximaal omtrekverschil tussen voor en achter is 2 cm. Is het profieldiepteverschil > 2mm (of het omtrekverschil > 2cm), dan zul je 4 stuks nieuwe banden moeten kopen om schade aan de tussenbak te voorkomen. Voor de modellen met permanente 4WD is inbouw van de "superlocker" een optie. Die maakt het o.a. mogelijk met grotere verschillen te blijven rijden, omdat je een 2WD stand erbij krijgt. Heb net de banden controleerd met schuifmaat binneste van alle banden 8 mm. Maar 2 alleen aan de binnenkant 7 a 6 mm.(rond gereden) De anderen 2 zijn niet versleten aan binnen of buitenkant (recht profiel), denk zelf dat dit de achterbanden zijn geweest. Ook opgemeten met touwtje, alle 4 zelfde omtrek. Verschil zit hem dus aan de binnenkant band 2 stuks. (Rij zelf met en zonder permanente 4wd) Hoe ga ik deze monteren. Quote
masimo Geplaatst 9 November, 2012 Geplaatst 9 November, 2012 Er is over de bandenproblematiek ooit een officieel bericht van Kia aan de dealers uitgegaan. N.a.v. meerdere problemen met kapotte tussenbakken, heeft Kia een dringende boodschap aan de dealers gestuurd dat ze de bandenslijtage van de 4WD modellen nauwlettend in de gaten moesten houden om garantieclaims te voorkomen. Kia zelf spreekt in principe van géén verschil tussen de banden. N.a.v. gesprekken met Kia Duitsland zijn ooit maximaal 2 mm profieldiepte of 2 cm omtrekverschil als uiterst verschil genoemd. Dat zijn dus maximum waarden. Het kan best dat er al bij kleinere verschillen bepaalde phenomenen zoals trillen of bokken bij scherpe bochten gaan optreden. Is helaas in het Duits. Quote
masimo Geplaatst 9 November, 2012 Geplaatst 9 November, 2012 Heb net de banden controleerd met schuifmaat binneste van alle banden 8 mm. Maar 2 alleen aan de binnenkant 7 a 6 mm.(rond gereden) De anderen 2 zijn niet versleten aan binnen of buitenkant (recht profiel), denk zelf dat dit de achterbanden zijn geweest. Ook opgemeten met touwtje, alle 4 zelfde omtrek. Verschil zit hem dus aan de binnenkant band 2 stuks. (Rij zelf met en zonder permanente 4wd) Hoe ga ik deze monteren. Ik zou de twee met 8mm achter leggen en de andere voor. De slijtage van de binnenkant van de twee met 7 mm duidt op een uitlijningsprobleem van de voorwielen. Dat is wel een bekend verschijnsel voor de Sorento. Dus wat mij betreft toch ook even naar de bandenspecialist en de zaak aan de voorkant opnieuw laten uitlijnen. Achter is zowiezo niks uit te lijnen vanwege de starre achteras. Wat ze ook zeggen ivm de Sorento, niet geloven! Het kan goed ingesteld worden. Mijn Sorento heeft geen enkel probleem met het meer afslijten van de voorbanden aan de binnenkant. Heeft wel twee bezoekjes aan de bandenspecialist gekost. De eerste keer hadden ze niet de juiste waarden in de computer voor de 3.3V6. De tweede keer heb ik ze zelf meegenomen van kiatechinfo.com. Sorento Facelift spoorinstellingen.pdf Quote
Smart Geplaatst 10 November, 2012 Geplaatst 10 November, 2012 Goed bezig hier...het forum waarvoor het bedoeld is. Bedankt voor je uitvoerige uitleg masimo! Quote
sddijker Geplaatst 10 November, 2012 Topic Starter Geplaatst 10 November, 2012 Ik zou de twee met 8mm achter leggen en de andere voor. De slijtage van de binnenkant van de twee met 7 mm duidt op een uitlijningsprobleem van de voorwielen. Dat is wel een bekend verschijnsel voor de Sorento. Dus wat mij betreft toch ook even naar de bandenspecialist en de zaak aan de voorkant opnieuw laten uitlijnen. Achter is zowiezo niks uit te lijnen vanwege de starre achteras. Wat ze ook zeggen ivm de Sorento, niet geloven! Het kan goed ingesteld worden. Mijn Sorento heeft geen enkel probleem met het meer afslijten van de voorbanden aan de binnenkant. Heeft wel twee bezoekjes aan de bandenspecialist gekost. De eerste keer hadden ze niet de juiste waarden in de computer voor de 3.3V6. De tweede keer heb ik ze zelf meegenomen van kiatechinfo.com. Ik zou de twee met 8mm achter leggen en de andere voor. De slijtage van de binnenkant van de twee met 7 mm duidt op een uitlijningsprobleem van de voorwielen. Dat is wel een bekend verschijnsel voor de Sorento. Dus wat mij betreft toch ook even naar de bandenspecialist en de zaak aan de voorkant opnieuw laten uitlijnen. Achter is zowiezo niks uit te lijnen vanwege de starre achteras. Wat ze ook zeggen ivm de Sorento, niet geloven! Het kan goed ingesteld worden. Mijn Sorento heeft geen enkel probleem met het meer afslijten van de voorbanden aan de binnenkant. Heeft wel twee bezoekjes aan de bandenspecialist gekost. De eerste keer hadden ze niet de juiste waarden in de computer voor de 3.3V6. De tweede keer heb ik ze zelf meegenomen van kiatechinfo.com. Nog een goed advies waar ik dit kan laten doen rond om utrecht. Die dus verstand van de KIA sorento heeft. Quote
masimo Geplaatst 11 November, 2012 Geplaatst 11 November, 2012 Kan ik je helaas niet bij helpen. Ben niet bekend met die regio. Quote
xychix Geplaatst 11 November, 2012 Geplaatst 11 November, 2012 Ik kan je vooral vertellen waar je niet heen moet, Amsterdam (noord) & Almere (eerst de Opel dealer die tijdelijk waarnam daarna weer een Kia dealer) Groningen was wel aardig maar duur. verder alleen nog maar bij de garage om de hoek gedaan, die doet 't goed, goedkoop en vooral eerlijk. Olie bijvullen van de tussenbak durfde hij niet aan omdat hij nog nooit iets met een tussenbak had gezien / gedaan. Die eerlijkheid waardeer ik wel. Quote
HendrikAnton Geplaatst 11 November, 2012 Geplaatst 11 November, 2012 Vraagje . Mijn winterbanden zitten er nu onder (even aan het sturen wennen) dit hebben ze gedaan, waar ik de banden gekocht heb. Met pneumatisch gereedschap hebben ze de bouten er snel op gedraaid en na dat de auto weer op de grond stond, vast gezet met een kruissleutel, ik heb nergens een moment sleutel gezien in de garage. Houd dit nu in dat ik alles weer even na moet lopen met een moment sleutel , zoals hier in deze topic is besproken. bvd Henk Quote
xtra40 Geplaatst 12 November, 2012 Geplaatst 12 November, 2012 Ik zou het wel doen ja voor de zekerheid Vast zullen ze wel zitten maar de kans dat ze te strak zitten is wel aan wezig Weet niet of de wagen trilt anders kan het ook nog zo zijn dat ze niet goed zijn gecentreerd Dan zou ik het zeker even doen . Even de wielen los opkriken en rustig vast maken zo dat alles weer netjes zit gecentreerd en op moment vast Quote
xychix Geplaatst 12 November, 2012 Geplaatst 12 November, 2012 Ik zou het wel doen ja voor de zekerheid Vast zullen ze wel zitten maar de kans dat ze te strak zitten is wel aan wezig Weet niet of de wagen trilt anders kan het ook nog zo zijn dat ze niet goed zijn gecentreerd Dan zou ik het zeker even doen . Even de wielen los opkriken en rustig vast maken zo dat alles weer netjes zit gecentreerd en op moment vast Ga jij mensen nu aan een momentsleutel zetten? Bij jou zit die ingebouwd in je handen toch 1 Quote
HobbyRobby Geplaatst 12 November, 2012 Geplaatst 12 November, 2012 Ook winterbanden met nog maar 4 mm is af te raden. Gedurende de winter slijt er nog wat af. Met minder dan 4mm (ook in februari!) zit je o.a. in Duitsland goed fout. Quote
LED-Lightning Geplaatst 12 November, 2012 Geplaatst 12 November, 2012 Omdat in de garage vaak de bouten met een luchtsleutel vast worden gemaakt, en dit vaak ook niet al te voorzichtig gebeurt doe ik het wielen verwisselen altijd zelf. Als de boel met luchtsleutel vast zit zijn ze soms bijna niet meer los te krijgen als het eens een keer nodig is (bijvoorbeeld platte band), en ik heb al eens meegemaakt dat heel mooie lichtmetalen velgen terplekke onder de beschadigingen zaten bij de gaten waar de wielbouten in gingen door toedoen van de bandenboer. Sinds die tijd doe ik dat dus lekker zelf. Momentsleutel gebruik ik eigenlijk niet, ik hanteer de 'vast is vast' regel en na een paar dagen rijden (inderdaad iets van 150 km) nog eens controleren heeft bij mij altijd prima gewerkt. Een ex-collega Passat rijder heeft een hele mooie set opzet stukken waarmee hij velgen beschermt bij vastdraaien van de bouten, maar een simpele (kruis)sleutel met wat stevig plakband eromheen zorgt ook dat je je kostbare lichtmetaal niet meer beschadigt! 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.