Scorpio76 Geplaatst 25 November, 2012 Geplaatst 25 November, 2012 Goedemorgen iedereen. ik zit al een tijdje "stiekum" te lezen hier op het forum over alle plussen en minnen van de Sorento. Ik wil de volgende auto aanschaffen, graag jullie mening // bevindingen. Kia Sorento 2.4i EX Custom Comfort LPG G3 4WD Staat te koop bij etd auto's in Drunen. Ik heb de verkoper al gevraagd of de auto een superlocker heeft of niet, wanneer de bougies zijn vervangen en of de db-snaar al aan de beurt is geweest. Ik ruil in een focus SW uit 2006 en hoef niets bij te leggen. Ik weet helemaal NIETSSSS van auto's af dus moet het doen op mn gevoel.... Waar moet ik op letten en wat mag ik verwachten van het verbruik op G3? (1op 6?) Wie kent ETD auto's uit Drunen? Een betrouwbare handelaar?? Ik hoor graag van jullie... Quote
masimo Geplaatst 25 November, 2012 Geplaatst 25 November, 2012 Superlocker zal ie niet hebben want ik vermoed dat ie handmatige 4x4 heeft (4x4Hi, 4x2Hi, 4x4Low). In dat geval is inbouw van superlocker overbodig / onmogelijk. Erg belangrijk: onderhoudshistorie !!!!!!! Hoe is de staat van de aandrijving? Tussenbak, cardanassen, differentielen. Regelmatig olies ververst en doorgesmeerd? Liggen er 4 banden op van hetzelfde merk, en dezelfde profieldiepte. Wat doet ie in het veld (landweg), in 4x4Hi en Low stand in korte bochten. Werkt de vierwielaandrijving naar behoren. Schakelt ie hakerig als ie koud is (met name naar de twee) --> synchromesh ringen van de bak Wordt de airco voldoende koud? Veel voorkomende problemen bij de 2.4 zijn kapotte katalysator en/of hoog olieverbruik. Treedt meestal op vanaf ongeveer 100.000 km. Dus absoluut navragen of ie daar problemen mee (gehad) heeft. Hoog olieverbruik komt door slijtage van de zuigers en/of cylinderwand. Daardoor wordt veel olie uit het blok meeverbrand. Uit eigen ervaring: Ik had op gegeven moment een olieverbruik van 1 liter op 800 km. Katalysator en lamdbsonden kunnen daar niet tegen. De keramische elementen van de kat verstoppen en de lamdsonden vervuilen. De auto verliest dan vermogen en het motormanagement lampje gaat branden. In het slechste geval moet het komplete onderblok vervangen worden (€ € € € €) "Ach meneer, de Sorento gebruikt nu eenmaal iets meer olie" is een veel gehoorde uitspraak. De katalysator kan ook kapot gaan door een ander bekend kwaaltje van de 2.4, en dat is een zwak vonkende bobine. Daardoor treedt onvolledige verbranding op in 2 van de 4 cylinders. Een deel van het brandstof/lucht-mengsel verbrand dan in het uitlaatspruitstuk en dat wordt zeer heet. De katalysator zit vrijwel direkt na het uitlaatspruitsuk en wordt dus ook zeer heet (soms roodgloeiend). De keramische elementen kunnen daar niet tegen en verpulveren. (€ € € € €). Verder is de 2.4 geen snelle auto. Op LPG zal dat alleen maar erger worden, want de motor levert op LPG minder vermogen en wordt ook nog eens heter, wat ook nog de levensduur ongunstig beinvloed. Ik wil absoluut je enthousiasme niet bederven, maar uit eigen ervaring weet ik (en met mij veel anderen) dat je met aanschaf van een 2.4 een behoorlijk risico neemt. Zeker op LPG, want Sorento's zijn op de 3,5 V6 na, niet "gasvast". Haal de onderste steen boven m.b.t. de geschiedenis van de auto. Als je besluit om hem te "kopen", dwing dan een aantal garanties af bij de verkoper Al wordt dat moeilijk bij een ruil en een auto onder de 10.000 €. Quote
parketteur Geplaatst 25 November, 2012 Geplaatst 25 November, 2012 Hoi, Kijk ook naar de wegenbelasting en ondanks lpg zal je maandelijkse kosten wel stijgen,maar dan heb je ook een vette bak voor terug. Ik ben meer een diesel man dan combinatie met benzine en gas,maar dat is meer een trauma van 25 jaar geleden toen was het denk ik allemaal slechter. Ik geniet nog steeds van de sorento terwijl ik het ook op de gok gekocht had,maar heel eerlijk baal ik wel wel van het gebruik en wegenbelasting. Maar kwa auto vind ik ze geweldig,lekkere reisauto ,hoge instap ,geweldige caravan trekker, lekker ruim en voel me veilig in die tank Quote
Scorpio76 Geplaatst 25 November, 2012 Topic Starter Geplaatst 25 November, 2012 Bedankt voor jullie terugkoppeling en antwoorden. Ik heb bovenstaande opmerkingen naar de handelaar gemaild maar ben eerlijk gezegd wel wat minder enthousiast over de auto. Quote
masimo Geplaatst 25 November, 2012 Geplaatst 25 November, 2012 Begrijp me a.u.b. niet verkeerd want ik ben zelf fervent sorento rijder. Ik wil je absoluut niet in je enthousiasme remmen, maar met die auto neem je gewoon een risico als je geen harde garanties krijgt. Realiseer je in ieder geval dat het onderhoud van een dikke 4x4 nu eenmaal meer tijd, kennis en vooral geld vergt dan een normale auto. Voor deze specifieke auto is de combinatie 2,4 motor, de kilometerstand én LPG in mijn mening een no-go. Ik spreek daarbij uit ervaring, want mijn vorige Sorento was een 2,4 EX Custom op benzine uit 2003. Daar heb ik mijn portie ellende wel mee gehad (haperende stuurbekrachtiging, koelvloeistof vaatje gescheurd, zingend differentieel, 2x klepdekselpakking kapot, olieverbruik 1 op 800, katalysator kapot). Ik zie de Sorento ook deels als hobby en heb daarmee veel kennis over deze auto opgedaan. Daarnaast heb ik het geluk dat mijn vriend een automonteur is. Als ik voor al die problemen afhankelijk was geweest van de dealer (met vaak beperkte kennis), had dat erg veel geld gekost. Quote
Scorpio76 Geplaatst 25 November, 2012 Topic Starter Geplaatst 25 November, 2012 Maar hij is zo MMMOOOOIIIIIII!! hahaha, denk dat ik er goed aan doe nog even verder te blijven zoeken naar een auto die me een wat beter gevoel geeft.. Deze moet het maar niet worden als ik de reacties zo lees. Risico lijkt me vrij groot. Nog even afwachten wat de verkoper heeft te melden..maar dat moet wel bizar goed zijn wil ik overstag gaan... Quote
xychix Geplaatst 25 November, 2012 Geplaatst 25 November, 2012 Maar hij is zo MMMOOOOIIIIIII!! hahaha, denk dat ik er goed aan doe nog even verder te blijven zoeken naar een auto die me een wat beter gevoel geeft.. Deze moet het maar niet worden als ik de reacties zo lees. Risico lijkt me vrij groot. Nog even afwachten wat de verkoper heeft te melden..maar dat moet wel bizar goed zijn wil ik overstag gaan... overweeg ook een 2.5 CRDi (hangt een beetje van je te rijden km's af. is wel duur in de wegenbelasting) Quote
Scorpio76 Geplaatst 25 November, 2012 Topic Starter Geplaatst 25 November, 2012 Ruim 3000 per maand dus een diesel ik ook een optie. Maar ben niet zo'n fan van diesel Quote
bigwade Geplaatst 25 November, 2012 Geplaatst 25 November, 2012 Diesel rijdt heerlijk ! Altijd trekkracht. Ik heb 20 jaar LPG gereden en zou dan nu niet zo snel meer doen. Het is alleen jammer dat de overheid diesel zo af knijpt. Quote
xychix Geplaatst 25 November, 2012 Geplaatst 25 November, 2012 Diesel rijdt heerlijk ! Altijd trekkracht. Ik heb 20 jaar LPG gereden en zou dan nu niet zo snel meer doen. Het is alleen jammer dat de overheid diesel zo af knijpt. Exact dat is ook de enige reden waarom ik LPG zou gaan rijden. Alhoewel dat in Frankrijk waar ik 1/4e van het jaar ben niet zo voor handen is. Diesel is mooie techniek, relatief simpel (commonrail en turbo maken t wat complexer) en betrouwbaar. Quote
Scorpio76 Geplaatst 25 November, 2012 Topic Starter Geplaatst 25 November, 2012 Diesel rijdt heerlijk ! Altijd trekkracht. Ik heb 20 jaar LPG gereden en zou dan nu niet zo snel meer doen. Het is alleen jammer dat de overheid diesel zo af knijpt. En dat gezeur met de overheid is precies de reden waarom ik voor lpg wil gaan. Wil je relatief snel besparen dan is LPG de makkelijkste oplossing volgens mij.... behalve dan auto verkopen en fietsen Quote
Scorpio76 Geplaatst 25 November, 2012 Topic Starter Geplaatst 25 November, 2012 Kleine update: Verkoper staat niet garant voor de Sorento, hij kent de auto niet voldoende op garanties te kunnen geven. Dankzij jullie tips gaat deze auto dus niet door..... MAAR: Andere auto gespot: Carens uit 01-06 met pas 68.000 op de teller. Moet ik alleen die focus nog zien te verkopen want deze is particulier... Wel stuk minder dik dan de Sorento...maar moet wel plezier hebben in mn auto en geen hoofdpijn Quote
The Wizard Geplaatst 25 November, 2012 Geplaatst 25 November, 2012 Diesel rijdt heerlijk !Altijd trekkracht. Ik heb 20 jaar LPG gereden en zou dan nu niet zo snel meer doen. Het is alleen jammer dat de overheid diesel zo af knijpt. Da's niet helemaal waar, diesel wordt juist minder zwaar belast, de accijns is lager dan die van benzine. De MRB is wel hoger. Quote
Scorpio76 Geplaatst 26 November, 2012 Topic Starter Geplaatst 26 November, 2012 En weer een update, Verkoper heeft het nodige uitgezocht en komt met de volgende mail: " De Kia heeft bij de dealer ; (autoplaza) bij aflevering aan de vorig eigenaar bij 75000 km een nieuwe riem en waterpomp bougies etc gehad dit is +/- 1,5 jaar geleden, zeer recent is er nog een compleet nieuwe koppeling in de auto geplaatst. banden zijn keurig en auto wordt geleverd incl afleverbeurt./Apk Keuze selector van de 4X4 kent geen "auto" stand " TWIJFEL!!! wat vinden jullie???????????? Quote
xychix Geplaatst 26 November, 2012 Geplaatst 26 November, 2012 Ik zou persoonlijk de 2.4 met zijn lage vermogen en hoge verbruik niet willen hebben. Maarja wie ben ik. Ik ben me er van bewust dat de 2.5CRDi niet veel meer pk's heeft maar deze schijnt door zijn koppel een stuk makkelijker de 1900+ kg's te verplaatsen. Quote
bigwade Geplaatst 26 November, 2012 Geplaatst 26 November, 2012 Da's niet helemaal waar, diesel wordt juist minder zwaar belast, de accijns is lager dan die van benzine. De MRB is wel hoger. Ja hé, da's vestzak/broekzak. Linksom/rechtsom wordt je gewoon genaaid. Met CO2 heeft het al lang niks meer te maken.. @Scorpio76..zoek een kekke diesel ! Quote
Scorpio76 Geplaatst 26 November, 2012 Topic Starter Geplaatst 26 November, 2012 Voorkeur heeft nog altijd LPG... Vind de Sorento super mooi maar blijf twijfelen door de comments... what 2 do what 2 do....... Quote
bigwade Geplaatst 26 November, 2012 Geplaatst 26 November, 2012 LPG+KIA=NIETDOEN ! Echt, ik meen het. Ik heb diverse Yanks met garantie op LPG gehad en was erg blij dat de koppen-revisies (totaal 6 bij 3 auto's) onder die garantie vielen. Google even op kiaclub.nl+LPG en je krijgt een leuk resultaat w.b. Kia. Een enkeling heeft mazzel, voor de rest is het niet zo oké. Met de kennis van nu zou ik in geen enkel geval een 2e hands Kia op LPG kopen. Quote
Gast Warmentuuter Geplaatst 26 November, 2012 Geplaatst 26 November, 2012 Voorkeur heeft nog altijd LPG... Vind de Sorento super mooi maar blijf twijfelen door de comments... what 2 do what 2 do....... Als Autoplaza de dealer is geweest waarom loop je daar niet even naar binnen en je stelt de vraag hoe de staat van de auto is. Ze zitten in Alkmaar, Heerhugowaard en Beverwijk. Quote
Scorpio76 Geplaatst 26 November, 2012 Topic Starter Geplaatst 26 November, 2012 Zit een 60 ltr LPG tank in, wie durft een schatting te maken van het verbruik? 420 km (1 op 7) of lager? Quote
Scorpio76 Geplaatst 26 November, 2012 Topic Starter Geplaatst 26 November, 2012 Zit een 60 ltr LPG tank in, wie durft een schatting te maken van het verbruik? 420 km (1 op 7) of lager? Quote
Scorpio76 Geplaatst 26 November, 2012 Topic Starter Geplaatst 26 November, 2012 Als Autoplaza de dealer is geweest waarom loop je daar niet even naar binnen en je stelt de vraag hoe de staat van de auto is. Ze zitten in Alkmaar, Heerhugowaard en Beverwijk. En das bij mij om de hoek!! THNKSS!! Quote
mika kjelld Geplaatst 26 November, 2012 Geplaatst 26 November, 2012 Zit een 60 ltr LPG tank in, wie durft een schatting te maken van het verbruik? 420 km (1 op 7) of lager? ik zou het advies van bigwade zeker niet in de wind slaan ik zou zeker even het forum doorspitten succes met je keuze gr patrick Quote
Scorpio76 Geplaatst 26 November, 2012 Topic Starter Geplaatst 26 November, 2012 ik zou het advies van bigwade zeker niet in de wind slaan ik zou zeker even het forum doorspitten succes met je keuze gr patrick Zeer zeker dat ik zijn advies ter harte neem!! Quote
Wimis on Geplaatst 26 November, 2012 Geplaatst 26 November, 2012 Nu zie ik een verval van een vet uitziende dikke bak auto, SUV naar een Carens ? Je ziet dus niks in een mooie Sportage(2)............ of zo? Dat de Sorento niks werd las ik al............ Hoi Allemaal Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.