Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Schurend geluid na koud/nat starten

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Jaja, een echte soap die Sorento van mij.

Ik zit nu in Frankrijk, wilde eerst met de bus maar omdat de grond hier erg nat is en mijn vrouw zwanger leek een luxe 4x4 wel praktisch. Gelukig pasten alle spullen er precies in.

Nu zijn wij veilig heen gekomen, de Sorento staat normaal altijd binnen. (nu dus buiten in het koude zeer vochtige Frankrijk)

Als ik m hier nu start dan hoor ik een schurend geluid. Dit verdwijnt bijna volledig als de auto goed op temperatuur is.

Het geluid treed vooral op als er iets meer gas wordt gegeven (in de vrij dus voor de koppeling).

Het klinkt een beetje als een droog lopende lager. Het geluid is het sterkste aan de onderkant (maar dat kan ook weerkaatsing tegen de aarde zijn) rechts voor (stuurbekrachtigingspomp, dynamo turbo) is het geluid sterker dan links voor.

Ik heb lekkage bij de krukaskeering, was even bang dat er daar dan ook een lager kapot zou lopen, maar dan zou het geluid blijven.

andere opties;

- turbo krijgt pas na verloop van tijd olie, maar dan was hij vast al stuk geweest.

- dynamo heeft last van vocht

- stuurbekrachtigingspomp zit tegen overlijden aan.

Ik hoop en vermoed die laatste. Belangrijkste is dat ik met t beest nog naar huis moet over een paar dagen met een sluitend een vlucht naar de zon. Ik moet dus geen stomme pech krijgen die ik nu kan ondervangen.

Geplaatst

even je snaar er afhalen en even aan de diverse dingen draaien en voelen

mischien een lager van de dynamo of stuurpomp waterpomp en weet niet wat er nog meer aan vast zit

maar dat voel je meteen als er iets stuk is

desnoods start je hem nog even zonder snaar om te horen of het geluid dan weg is dan weet je in elk geval meteen of jein de goeie richting zit

Geplaatst

Druklager van de koppeling?

Dat is mijn grootste vrees. Hopelijk kom ik er nog netjes mee thuis (1000 km)

En dan is dat ook wel weer een stevige kostenpost. Geloof dat een eerdere offerte boven de 1000 Euro zat. (vervangen meteen de hele koppeling aangezien die vermoedelijk al 225000 meegaat.)

Zit de waterpomp ook op de riem!? Anders zou ik ook zonder riem (mocht hij onderweg door een blokkerende lager knappen) nog wel thuis komen.

Geplaatst

Druklager van de koppeling, draait die altijd (koppeling in / niet in)?

Koppeling intrappen in de vrij maakt voor het geluid niet uit.

Ik zal ook nog ff snel checken of er niet gewoon een hitteschild oid, rammelt op de koude uitlaat (alleen dan vreemd dat het verdwijnt als de boel warm is)

Geplaatst

Als het intrappen van de koppeling niks uitmaakt dan ligt het niet aan het druklager. Dan sluit ik me bij Xtra40 aan en is er iets mis met de draaiende delen. Vaak zijn de lagers van de omlooprollen of spanrollen van de multiriem een oorzaak. Wat je kan proberen, zonder meteen de riem eraf te halen, is het volgende: Ga een bus siliconenspray halen (of gebruik WD40) en laat de auto lopen. Probeer het geluid zo goed mogelijk te lokaliseren en spuit de lagers van de rollen in de buurt in met een beetje spray. Vervolgens kun je ook de aircopomp, waterpomp, dynamo en stuurbekrachtigingspomp op dezelfde manier checken. Als het geluid weg gaat heb je je boosdoener gevonden. Kijk wel uit met deze oefening, want je gaat met draaiende delen aan de slag.

Geplaatst

Riemen spannen en evt. vervangen als deze te lang geslipt hebben. (verbranden dan)

Zal waarschijnlijk dynamo riem zijn, geluid verdwijnt als accu vol zit en de dynamo niet meer bekrachtigd word.

Geplaatst

Als het intrappen van de koppeling niks uitmaakt dan ligt het niet aan het druklager. Dan sluit ik me bij Xtra40 aan en is er iets mis met de draaiende delen. Vaak zijn de lagers van de omlooprollen of spanrollen van de multiriem een oorzaak. Wat je kan proberen, zonder meteen de riem eraf te halen, is het volgende: Ga een bus siliconenspray halen (of gebruik WD40) en laat de auto lopen. Probeer het geluid zo goed mogelijk te lokaliseren en spuit de lagers van de rollen in de buurt in met een beetje spray. Vervolgens kun je ook de aircopomp, waterpomp, dynamo en stuurbekrachtigingspomp op dezelfde manier checken. Als het geluid weg gaat heb je je boosdoener gevonden. Kijk wel uit met deze oefening, want je gaat met draaiende delen aan de slag.

Ik laat het nog even voor wat het is. Ik hoor het enkel als de auto echt koud is, we zullen hier nog een paar ritjes naar de supermarkt halen en dan moeten we nog naar Amsterdam. Dan zien we wel weer.

Als de auto warm is doet hij het niet ook niet als ik in de vrij wat gas geef. Ik neem dus aan dat het met vocht (condens) ofzo te maken heeft. Gaan we in Amsterdam achterkomen zodra hij weer binnen staat.

Geplaatst

Lagers van spanrollen durven het inderdaad wel eens laten afweten. Misschien is het zelfs je multi V-riem zelf. Oude riemen worden hard en stug en bij vocht en koude durven ze wel eens een beetje te slippen. Vaak zie je dan ook heel kleine barstjes aan de binnenzijde zoals te zien op de foto in bijlage.

post-617-0-91776300-1357160183_thumb.jpg

Geplaatst

Ik neem aan dat de foto vlak voor vervanging is genomen? Als ie er zo uit ziet is ie echt naar de eeuwige jachtvelden.

Geplaatst

Inderdaad; van zodra ik dat zag direct naar de garage ! Blijkbaar hadden ze het toch niet gemerkt bij het voorgaande onderhoud niettegenstaande ik steeds bij een erkende dealer ga (waar ik eigenlijk heel tevreden over ben). Ik keek al zelf wekelijks alle vloeistofniveaus na en nu is de V-snaar uiteraard aan dat lijstje toegevoegd :detective: . Persoonlijk vond ik dat de riem het langer dan 80000 km en/of 3 jaar had mogen uithouden.

Geplaatst

Ik zie nu dat je een XM rijdt. Dan ben ik het met je eens, slechte kwaliteit. De multiriem van mijn 2007 FL ziet er na 5½ jaar nog uit als nieuw.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...