Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo leden,

Vandaag onze sorento voor kleine beurt en keuring,nu is de sorent afgekeurd op een ene stang die de achteras weer opvangt ofso en die van erugh slechte kwaliteit is en moet dus worden vervangen, en die kost maar liefst €1200, nu wil de monteur zelf 4 uur lassen om een stang te maken en dan kom ik op €450.

Kennen jullie dit en kost die stang zoveel?

Gr marcel

Geplaatst

beetje vreemd verhaal als je het mij vraagt ???

heb je het ook gezien om welke stang het gaat ??

lijkt mij een reactie arm maar dar lijkt mij niet zo duur

en aan een dragende stang mag niet eens worden gelast

Geplaatst

Of is het de stabilisatorstang? Hoe dan ook, ik dacht toch dat zowel de reactie-armen als de stabilisatorstangen behoorlijk robuust zijn. Zijn het echt de stangen of de rubbers? Ik weet dat bij de oudere sorento's de ophangingen van de grote achterste stabilisatorstang wel eens kapot gaan, en dan ook nog maar de rubbers. Dat zijn zeer betaalbare onderdelen (zie hier) van rond de 25 euro. Een reactiearm voor achter kost ongeveer 80 euro. Het lijkt wel of je garage alle ophangingsdelen wil vervangen. Ik zou eventueel eens wat autodemontagebedrijven gaan bellen.

Geplaatst

De monteur had het over een stang die normaal met een soort oortje aan beide kanten vast en nu ligt die stang los er bovenop. Ik vroeg of dat kwaad kon maar die stang moest de achteras weer opvangen als die weer los kwam. Hij zei dat de kwaliteit erg slecht was,lijkt wel blik ofzo,en vond hij het ook slecht van kia dat ze dat materiaal gebruiken.

Ik probeerde ondanks ik er niet veul verstand van heb toch veel over te vragen maar hij ratelde maar door over de kosten en werd gek van dollars die uit me portomonee gaan rollen haha,dus ik wou weg rennen.

Het was ook de rechterkoplamp die vervangen moest worden omdat het motortje niet meer deed €350,mistachterlicht ect ect, zo'n apk hakt erin zeg.

Maar desondanks vind ik het een super auto.

Geplaatst

Mee eens die second opinion. Volgens mij moet er nog wat geld in het laatje voor het einde van het jaar. Als het om de ophanging van de stabilisatorstang gaat mag je maximaal rekenen op 100 euro. De trailing arms ( dat zijn die dikke rechte stangen) zullen ook niet al te duur zijn. Verder zijn zowel stabi-stang en trailing arms ongeveer 2 cm in doorsnede en massief, dus behoorlijk robuust. Wellicht zijn de rubbers versleten, maar de metalen delen, daar geloof ik niks van. De Sorento is een 4x4 auto, die toch wel behoorlijk wat off-road kan hebben. Koplampen vind je op Marktplaats of eBay. Daar heb je voor dat geld een complete set en hou je waarschijnlijk geld over. En een mistlampje vervangen is een klusje dat je zelf binnen 10 minuten fixt. .. .. .. .. .. .. En sorry dat ik alles achter elkaar typ. Ben overgestapt op Windows 8. In IE10 werkt in dit forum de "enter"-toets niet.

Geplaatst

Ik laat mijn auto's alleen nog maar keuren bij een onafhankelijk station. Reparaties doe ik dan zelf of bij een garage om de hoek.

Zo weet je zeker dat ze niet afkeuren om het te mogen repareren.

Geplaatst

Ben er vandaag ff eronder gekropen en heb er een foto van gemaakt.

Ik zag dat ze de stang met een bindtouwtje voor nood hebben vastgezet.

Als ik het zo zie is de bevestiging verrot,die op de achteras vast zit.

Dus die €1200 zal wel een hele nieuwe achteras zijn ofso,waar die bevestiging op zit.

Want die stang ziet er nog wel goed uit en die kost ook niet zoveel als ik jullie verhaal lees.

post-7236-0-34391300-1356799460_thumb.jpg

Gr marcel

Geplaatst

Tsja, dat moet inderdaad wel meteen gerepareerd worden. Het is de bevestiging van de trailing arm. Je auto moet toch de wegligging van een dweil gehad hebben? Maar je zou het door een goede lasser kunnen laten maken. Het komt inderdaad bij oudere Sorento's voor dat die wegroest. Het probleem is dat het de vorm van een bakje heeft. Er blijft dus water in staan en dan gaat de boel rotten. Het kan eenvoudig voorkomen worden door een gaatje van een mm of 5 er in te boren waardoor het water wegvloeit. Daarna weer goed behandelen met tectyl. Voor de rest is het raadzaam de onderkant van de auto regelmatig te controleren op roestvorming. Het onderstel had veel beter beschermd moeten worden tegen roest. De Sorento is een van de weinige auto's (zo niet de enige) die anno nu nog een tectylbehandeling moet ondergaan. Mijn tweede karretje, een Corsa uit 2001, is compleet verzinkt en voorzien van een dikke coating aan de onderkant. Die roest totaal niet. Op de foto's hoe je dit kan voorkomen m.b.v. een simpel gaatje en een paar voorbeelden van een behandeld onderstel.

post-512-0-11792500-1356811712_thumb.jpg

post-512-0-23252200-1356812071_thumb.jpg

post-512-0-62222100-1356812076_thumb.jpg

post-512-0-21060200-1356812676_thumb.jpg

post-512-0-22342700-1356812705_thumb.jpg

Geplaatst

grapig dat je het niet hebt gemerkt dat je (bij ons heet dat een )panhard stang los ligt

volgens mij moet je in een bocht toch je wielen in of uit je wiel kasten zien komen ????

maar het lijkt mij dat hier wel een gevisie set voor te krijgen moet zijn die er redelijk simpel onder te lassen is ???

Geplaatst

Het gaat hier toch om de bovenste geleide arm? De panhard stang is toch de lange rechte stang die schuin van links naar rechts loopt.

Geplaatst

Ja ik zie nu net dat ik naar jou fotos heb zitten kijken en daar zie je duidenlijk de panhard stang op zitten van links naar rechts

De foto die er boven staat is wat ondudenlijk maar lijkt mij dat daar ook wel setjes voor te krijgen zijn als ze weten dat dat vaker gebeurt

Geplaatst

Nou bedankt voor de info,opzich rijd de sorento goed,hij dweilde wel dus dat is de oorzaak,me kids werden als steeds misselijk van dat dweilen.

Maar dat tectyleren ga ik denk ik wel doen,heb het eens bekeken en er zit zat roest.

Wat is het verschil tussen die trailingsarm en panhard stang?

Gr marcel

Geplaatst

Citaat Wikipedia:

Een panhardstang is een stang die de positie van een starre as onder een voertuig in dwarsrichting fixeert. In de langsrichting wordt een starre achteras door de geleidearmen (of bijvoorbeeld de bladveren) in een bepaalde positie gehouden.

Geplaatst

die laatste 2 plaatjes van jou maken het mooi duidenlijk ik zag alleen het eerste plaatje van je dus toen ging ik er van uit dat parketeur de panhard stang bedoelde

maar kwa werk maakt het niet veel uit

ook lijkt het mij dat een nieuwe banjo niet zo vresenlijk duur is en mat een paar uurtjes zit dat er zo onder lukt mij zelfs van een vracht wagen in een dag en dat is heeeeeeel veeel meer werk

Geplaatst

De sorento net opgehaald en de bevestiging is gelast,maar jeetje die werkplaats tarieven €74,50 per uur ex BTW!!!

Ff een kleine beurt met remblokken voor vervangen,4 uur las werk incl matrialen €937,38 totaal incl btw!

Snap best dat je een dure auto rijd,maar volgens mij kunnen die dealers wel wat zakken in prijs in deze tijd.

Nou dat doe ik geen derde keer meer.

Oké iedereen zal wel daar een mening over hebben maar het is schrikken hoor.

Ga daar wel in de kia club cafe over zeiken met een biertje haha

Maar bedankt voor de info.

gr marcel

Geplaatst

De voorspellingen voor 2013 voor de autobranche zijn behoorlijk slecht. Ik ben benieuwd of de arrogantie eindelijk eens wat minder wordt. Wat prijzen betreft even een extreem voorbeeld waarmee ik een aantal maanden geleden te maken kreeg. Set aandrijfassen (L+R) voor een Corsa C uit 2001: dealerprijs 1700 € excl. montage, via eBay: 169 €. In beide gevallen van het merk Delphi. En die gast achter de balie bij de Opeldealer schaamde zich niet eens beetje toen ie die prijs ophoestte.

Geplaatst

,maar jeetje die werkplaats tarieven €74,50 per uur ex BTW!!!

Ga daar wel in de kia club cafe over zeiken met een biertje

Je betaald naast de man ook een stukje werkplaats p/u

Wat kost een goede parketteur vandaag de dag per uur ?

• Like 1
Geplaatst

Knappe en duidelijke foto's Massimo. Jouw sorento wordt blijkbaar heel goed verzorgd! 'k Zie op je laatste foto dat je ook je originele uitlaat hebt gewijzigd naar een L + R. Dat wilde ik ook maar Kia België heeft het daar niet op begrepen; een uitlaatsierstukje mag maar andere wijzigingen aan uitlaatsysteem laten de garantie vervallen. En 7 jaar garantie durf ik niet overboord gooien voor een mooie dubbele uitlaat.

Geplaatst

Nou dan moet ik je teleurstellen. Ik verzorg mijn Sorento goed, maar de foto's zijn geleend uit het Duitse Sorentoforum. Inspectie en onderhoud van het onderstel staat voor mijne gepland bij de komende beurt. Qua uitlaat wil ik ook wel een mooie dubbele, maar de standaard uitlaat die Kia levert vind ik spuuglelijk omdat ie zo onder de bummper hangt. Ik zou graag iets willen dat meet geintegreerd is (zie foto), maar dat moet custom gemaakt worden en daarmee duur. Iets wat in de buurt komt kan met de uitlaatstukken van een Mercedes SLK230 (3e foto)

post-512-0-28767300-1357202321_thumb.jpg

post-512-0-23614300-1357202340_thumb.jpg

post-512-0-53479600-1357202449_thumb.jpg

Geplaatst

Je betaald naast de man ook een stukje werkplaats p/u

Wat kost een goede parketteur vandaag de dag per uur ?

Beste bigwade

Wij zitten rond de €45 per uur,ik geloof de meeste parketteurs ook...dus dat valt wel mee

Persoonlijk vind ik dat ze €65 incl btw wel mogen vragen,dat is dan met werkplaats erbij,geen €90 incl btw ,en als die koplamp €300 inkoop is vind ik €350 ook best,maar die koplamp kost een heel stuk minder inkoop.

Als ik een bus lak inkoop voor €120 verkoop ik hem toch ook niet voor €250, dan kost de bus lak de klant €160.

Dat vind ik eerlijk marches en de klant voelt zich ook prettiger,kan ik ook goed verantwoorden .

En de klant hoeft ook niet meer te betalen omdat ik een bv sorento rijd of een groter magazijn heb,dan zijn mijn keuzes waar ik profijt van heb.

Wat vind jij dan van €90 incl btw per uur?

Gr marcel

• 6 jaar later...
Geplaatst
Op 29-12-2012 om 17:45, parketteur zei:

Ben er vandaag ff eronder gekropen en heb er een foto van gemaakt.

Ik zag dat ze de stang met een bindtouwtje voor nood hebben vastgezet.

Als ik het zo zie is de bevestiging verrot,die op de achteras vast zit.

Dus die €1200 zal wel een hele nieuwe achteras zijn ofso,waar die bevestiging op zit.

Want die stang ziet er nog wel goed uit en die kost ook niet zoveel als ik jullie verhaal lees.

post-7236-0-34391300-1356799460_thumb.jpg

Gr marcel

Heb hetzelfde probleem. Garage zegt dat er in het verleden een terugroepactie geweest is voor dit punt. Helaas is die van mij dus niet heen geweest.

Nieuwe As kost inderdaad 1200.- Zijn 2e hands ook wel te vinden.

De oplossing van het gaatje er in is wel een hele goeie, zou ik alsnog doen.

Weet nog niet of ik zelf aan het lassen ga of dat ik er een andere as onder zet. Laat ik nog weten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...