Jump to content

Aanzetten airco impact op vermogen van de wagen!!??


Recommended Posts

Posted

Sinds kort ben ik bezitter van een 2.4EX bj 2003.

Wat me opvalt is dat de wagen soepeler, beter en mooier lijkt te lopen als de airco niet aanstaat.

Gewoon meer vermogen, een mooier lopende motor, minder 'hikken' zoals ik het haast zou willen noemen.

De motor is beter door te trekken naar hogere toerentallen zonder dat daarbij een soort ingehouden lijkt te worden.......

Een ingeschakelde airco is gewoon merkbaar op de loopcultuur van de motor.

Nu weet ik wel dat een ingeschakelde airco een negatieve impact heeft op het motorvermogen, en dat dat wel 10% kan zijn, maar ik ben benieuwd of er bezitters zijn die dit ook ervaren / kunnen bevestigen.

Dus; heeft een ingeschakelde airco een merkbare negatieve verandering op het vermogen?

Dank voor een reactie!!

  • Like 1
Posted

Ja, dat heeft het wel werkelijk.

In sommige gevallen kan het 5-10 pk schelen.

En dat je het voelt................zeer zeker.

Zelf hebben we de kleinste Kia, maar met 61 pk, en als de airco aanstaat is de auto helemaal niet meer vooruit te branden, bij inhaalakties gaat de airco even uit, schiet het tenminste een klein beetje op met inhalen.

Philip

Posted

Tsja, ik heb al vele merken auto's gereden, ook wel waar de airco een (negatieve) impact had op het motorvermogen, maar ik moet zeggen dat het bij de Sorento het meest "aanwezig" en "merkbaar" is.

Het is geen drama, maar wel apart :? .

Bij mij lijkt het gewoon of de motor minder goed ademhaalt, of ie ineens minder mooi "rond" loopt.

Alles doet het nog wel, ik kan ook gewoon nog toeren maken etc., maar toch voel je dat de souplesse minder is als bij een uitgeschakelde airco.

Blijft apart, ben benieuwd of er nog meer reacties komen.....

Posted

Ik heb ooit een Saab 900 2.3i gehad en zelfs daar was het goed merkbaar als de aircopomp aansloeg. De ingenieurs hadden wel ingebouwd dat bij een gasklepstand van meer dan 80 % open, de aircopomp werd uitgeschakeld. Als je flink gas gaf ging al het beschikbare vermogen dan naar de wielen en werd je dus tijdens het inhalen niet 'tegengehouden' door de airco.

Mvg,

Alex

Posted

Beetje flauw misschien maar heb daar in NL -zo vlak als een pannekoek- nog nooit iets van gemerkt....

Wel met flinke belading & zware caravan (1500 kg) maar dan nog was het verschil niet echt significant

Heb wel een VGT met powerbox -kleine 200 pk en ofschoon automaat waarvan de koppelomvormer ook wat afsnoept van het motorvermogen geeft de airco geen noemenswaardig verlies

Wel in brandstofvebruik! Dat is wel te merken.... :wink: maar zo logisch als wat en ook een ander verhaal

Voor de rest... een bere-auto!

Posted

Ik heb ook niet zoveel last van verlies van vermogen tijdens het optrekken of dergelijke...

Maar ik merk wel dat de Climate Control voortdurend aanstaat in mijn verbruik..6.3l/100. En ik heb ook voortdurend mijn verlichting aan staan omdat ik dat persoonlijk iets veiliger vind, zekers met zo'n zwart beest als die van mij..

voor de rest dus niets bijzonders.

Posted

Hallo

Ik ben ook in het bezit van een Sorento 2,4 en ik voel het wel als de airco aanslaat, vooral bij een konstante, lage snelheid en laag toerental.

Maar ik merk het niet dat ik kracht kwijt bent met het rijden. Met een trailer of caravan er achter hoef ik de airco echt niet uit te zetten als ik een berg op rijdt. Het eenigste tegenwoordig is dat ik mijn airco minder gebruik omdat het 10% meer benzine verbruikt. Maar ja in Nederland hebben we hem deze zomer ook niet echt nodig gehad tog.. :cool:

Groeten uit Pijnacker

Ruud

Posted

Zelf rij ik met een Rio uit 2004. Als de airco aan staat merk je dit zeerzeker.

Behalve dat de motor een stuk trager reageert en een tikkie onzuiniger rijd als je em plankt om toch wat vlotter te zijn, voel je tijdens het rijden een soort stotter.

Als de airco aan slaat houd ie wat in, als de airco afslaat voel je de auto bijna een sprintje willen nemen.

Ik stoor me er verder niet aan, ben er aan gewend. Hoe het bij andere merken is weet ik niet, maar had wel al vaker erover gehoord.

Mij voelt het dan ook niet als vreemd.

Groeten,

Peter

Posted

Is bij vrijwel elke auto zo, tenzij je er een neemt met een dusdanig vermogen dat die 10 pk ook niets uitmaakt. Dit komt omdat de aircopomp een dusdanige hoeveelheid energie in beslag neemt, dat dit het vermogen op de wielen als het ware opvreet.

Posted
Is bij vrijwel elke auto zo, tenzij je er een neemt met een dusdanig vermogen dat die 10 pk ook niets uitmaakt. Dit komt omdat de aircopomp een dusdanige hoeveelheid energie in beslag neemt, dat dit het vermogen op de wielen als het ware opvreet.

Zo is het maar net...! Bij alle auto's met een niet al te groot vermogen merk je dat duidelijker/sneller dan bij een V-6 of 8 om zo 't maar eens te zeggen

Anderzijds bij extreme buitentemperaturen zal zo'n gasguzzler daar ook last van hebben! De nodige waarschuwingsborden daarvan in de woestijn gezien.... :wink:

Maar hier in ons kikkerlandje...mmm....niet echt-

Posted

Toch al aardig wat reacties :D

Ik weet wel dat airco impact op vermogen heeft, maar vind het bij de Sorento echt merkbaar en dat heb ik bij andere merken niet gemerkt.

De loopcultuur van de motor lijkt minder "mooi" te zijn met ingeschakelde airco.

Je voelt een soort kleine hapering; het lijkt er bijna op alsof het injectiesysteem smerig is, waardoor de loopcultuur van de motor minder is.

Dat is natuurlijk niet zo, want bij uitgeschakelde airco merk je dit dus niet.

Tsja, beetje moeilijk uit te leggen, maar hoop dat Sorento-rijders dit herkennen.... :oops:

Posted

Misschien is het een 'KIA kwaaltje' zoals andere merken weer andere typische dingetjes hebben.

Ik heb namelijk met mijn Rio het zelfde als wat jij hebt..

Dus tsja, wellicht iets wat typisch bij Kia hoort??

Groeten,

Peter

Posted

het is en blijft toch een kia he..

heb het al tegen de dealer gezegd, er zou een nieuwe update komen voor zijn motormanagement en dat is nu al 2 jaar geleden, maar hij blijft idd inhouden als je de airco aanzet... je merkt het gelijk als je de airco aanzet dat het lijkt alsof hij stopt...

maarja we rijden dan maar met de arko en halen dan gewoon even in...

picipici--- vroemmmmmmmmmmmmmmmmmmm

:)

Posted

Tsja, dat is een manier, maar ARKO is net als AIRCO niet erg zuinig met ff inhalen..

Als je de airco toch al aan had.. zet em dan ff 5 tellen uit, dat je in die 5 tellen in kunt halen...

Maar goed, dit lijkt dus steevast een Kia 'kwaaltje' te zijn...

Groetjes,

Peter

  • 3 weeks later...
Posted

Ik heb er met m'n Sorento Diesel vrijwel geen last van, dat zou misschien kunnen komen door de sterke dieselmotor.

Heb ooit wel in een Ford Ka van iemand gereden en de kleine motor was totaal niet berekend op de aanwezigheid van een airco, het ding hield echt in als je de airco knop indrukte, dus ik snap wat jullie bedoelen!

Ik gebruik m'n airco trouwens zo weinig mogelijk, alleen met warme dagen, en die hebben we hier (helaas) niet zoveel meer...

Scheelt ook brandstof, en met het verbruik van een Sorento helpen alle beetjes! :wink:

  • 4 years later...
Posted

Sinds kort ben ik bezitter van een 2.4EX bj 2003.

Wat me opvalt is dat de wagen soepeler, beter en mooier lijkt te lopen als de airco niet aanstaat.

Gewoon meer vermogen, een mooier lopende motor, minder 'hikken' zoals ik het haast zou willen noemen.

De motor is beter door te trekken naar hogere toerentallen zonder dat daarbij een soort ingehouden lijkt te worden.......

Een ingeschakelde airco is gewoon merkbaar op de loopcultuur van de motor.

Nu weet ik wel dat een ingeschakelde airco een negatieve impact heeft op het motorvermogen, en dat dat wel 10% kan zijn, maar ik ben benieuwd of er bezitters zijn die dit ook ervaren / kunnen bevestigen.

Dus; heeft een ingeschakelde airco een merkbare negatieve verandering op het vermogen?

Dank voor een reactie!!

ja ik heb dat ook als ik hem aan zet voel je zeer goed dat de moter inhoud ik heb een kia carens van 2006 1,6 bezine
Guest quinten
Posted

ja dat is zo ...maar dat heb elke auto met ingeschakelde airco dat je wat vermogen verliest

maar dat inhouden of onregelmatig lopen zal wel aan de leeftijd van de auto liggen :wheelchair: ..want dat heb ik niet met mijn rio design..

Posted

Elke auto met een airco pomp die aangedreven wordt via een riem kost vermogen direct vermogen van de krukas. Een Toyota hybride heeft een elektrische, grote voordeel is dat de airco ook werkt wanneer de motor uit is.

De hedendaagse computers regelen de inspuiting zo dat je niet tot nauwelijks merkt dat de airco bijspringt. Ik merk het niet bij mijn Ceed.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...