prospes Geplaatst 13 Februari, 2005 Geplaatst 13 Februari, 2005 Ben ik weer. Vrijdag avond de auto terug gekregen met een nieuwe pomp of motor voor de stuurbekrachtiging en de kortsluiting was dus een draad die langs een scherpe rand liep. Tja en de derde klacht werd toch te veel voor ze, de climate control. De monteur had niets gemerkt. Nee als je van 24c houdt is er ook niets aan de hand. Maar vandaag eens met een echt meetinstrument uit mijn beroep gemeten. Lekker hoor. Als de climate control op 17,5 staat wordt het 24 c in de auto. De airco gaat wel aan maar of deze wat doet weet ik niet. De inblaas themperatuur is zonder airco 31 c en met airco 25 c. Dus de airco doet wel iets. Heeft iemand ook zulke problemen gehad ? Quote
Lowlander Geplaatst 18 Februari, 2005 Geplaatst 18 Februari, 2005 Hallo Eric, Probeer onderstaande eens. E0 = alles OK, geen errors E1 = Fout in Interieursensor(temperatuur+luchtvochtigheit)-Schakelcircuit (*) E2 = Fout in Buitentemperatuursensor-Schakelcircuit (*) E3 = Fout Pin-Thermosensor-Schakelcircuit (aan Verdamper?) (*) E4 = bestaat niet E5 = Fout in Photosensor/Zonlichtsensor-Schakelcircuit E6 = Fout in "Temperature door Potentiometer" (*) mogelijke veroorzakers: De Sensor, de Kabel, de Sensorstekker, die Stuureenheid. . . De FATC maak gebruik van zgn. Uitvalzekerheden (?): Bij E1- en E2-Fouten wordt de temperatuur auto,matisch ingesteld op 25?C. Bij E3-Fouten word automatisch -2?C als gemeten temperatuur ingesteld. Bij E5-Fouten niets. Bij E6-Fouten worden de volgende instellingen automatisch gedaan: _______bij Temp.instelling tussen 17?C en 24.5?C minimale inzet _______bij Temp.instelling tussen 25?C en 32?C maximale inzet . . . Uitvoeren Diagnose: 1. Contact aan 2. Temperatuur instellen op 25,0 ?C (anders gaat het niet!) 3. A/C-Knop ingedrukt houden 4. bij ingedrukte A/C-Knop binnen 5 sec vaker dan 3 keer de MODE-Knop drukken 5. A/C-Taste loslaten 6. alle displayelementen knipperen (3x?) 7. daarna Knippert op de plaats van de Temp. 2 keer "dcc" 8. daarna verschijnt daar de error-code 9. aansluitend verschijnt weer het normale display. Deze test alleen buiten bij daglicht. Anders krijg je een E5 Wanneer je geen errors hebt kan het zijn dat de "KTI 50: Weerstand 470Ohm inbouwen" uitgevoerd moet worden. Quote
Hans Bom Geplaatst 20 Februari, 2005 Geplaatst 20 Februari, 2005 Van de week is er bij mij een nieuwe climatcontrool unit in gezet. Dus ik dacht het is over, maar vandaag de route bekeken voor een Kia dag in April, maar helaas het werkt nog niet goed. Op 22 C wordt het behoorlijk warm in de auto, temparatuur naar beneden gesteld, 17C dan word de lucht pas koud. Maar ja dan word het weer te koud in de auto. Een halve graad omhoog word het weer heel warm in de auto. Weer naar 17C koud, en zo blijf je dus bezig onder het rijden. Morgen de garage maar weer eens bellen! Kijken of ze nog een oplossing weten. Quote
prospes Geplaatst 20 Februari, 2005 Topic Starter Geplaatst 20 Februari, 2005 Ik heb dus precies het zelfde. Mijn garage zei laatst "Denk om je hart". Ja ja of ik maar moet wachten. Ik heb de test uit geprobeerd zo als hier boven staat. Eerst had ik error E5 na een stukje rijden E0. Zal het dan in de airco zitten en niet in de climate-control ? Heb je dan een airco nodig om het 20 c te houden als het buiten 3 c is ? Maar ja denk om je hart. Quote
prospes Geplaatst 23 Februari, 2005 Topic Starter Geplaatst 23 Februari, 2005 Ben ik weer. Ze hebben vandaag de interieursensor vervangen en een weerstand er tussen gezet. Ik ben natuurlijk proef gaan rijden. 20c is wel 20c maar er onder gaat de airco aan en wordt het warmer !!!!!! in de auto. Het is natuulijk koud buiten. Heeft een airco warmte nodig om te koelen ? Quote
prospes Geplaatst 25 Februari, 2005 Topic Starter Geplaatst 25 Februari, 2005 Vandaag een eind gereden. Nog steeds 24c alleen het duurt nu erg lang voordat het een beetje warm wordt in de auto maar dan blijft het dus doorgaan. Het lijkt echt alsof de airco niets doet. Wie wil er nog een Sorento van 5 weken oud ?In de uit verkoop. Quote
Lowlander Geplaatst 7 Maart, 2005 Geplaatst 7 Maart, 2005 Volgens een duitse site (bericht van 16-02) komt er een terugroepactie mbt de verwarming van de Sorento. Schijnt om ruim 170.000 voertuigen te gaan. Quote
huitte Geplaatst 16 Maart, 2005 Geplaatst 16 Maart, 2005 Mijn Sorento is nu 10 maanden oud en nog steeds problemen met climat control. Het probleem was zeer aanwezig tijdens de afgelopen koude periode. De temperatuur werd in de auto wel doorverwarm tot 27 gr. en hoger. Buiten temp. sensor is vervangen, maar heeft niets opgeleverd. Nu was ik afgelopen middag bij de dealer, deze heeft de importeur geraadpleegt, daar werd hem verteld dat er 30 en 31 maart in Duitsland een overleg was waar mede de climat control problemen van de Sorento worden besproken. Met de dealer afgesproken dat hij mij de week daarop volgend zou bellen om het e.e.a. verder te bespreken. Quote
prospes Geplaatst 20 Maart, 2005 Topic Starter Geplaatst 20 Maart, 2005 Mijn sorento is afgelopen week weer bij de Monteur van de Kia importeur geweest. Het werd dus veel te heet in de auto. Ze hebben de foto sensor vervangen en het weerstandje welke er al eerder in geplaatst was beter afgesteld. Toen de monteur de auto terug kwam brengen werd mij verteld dat het nu goed werkt alleen ik mag de climate control niet op de auto stand zetten want dat werkt nog niet goed. Wat een goed merk zeg. Het lijkt nu als of het te koud blijft in de auto. Wanneer komt de echte oplossing. Quote
Yunicx Geplaatst 29 Maart, 2005 Geplaatst 29 Maart, 2005 Op advies van de verkoper heb ik mijn airco bijna nooit op de stand "AUTO" staan. Ik stel de temperatuur in en heb er echt geen omkijken meer naar. Sporadisch de blowersnelheid veranderen maar voor de rest gaat alles automatisch. Ooit de stand "AUTO" gebruikt, maar dat werkt inderdaad niet perfekt. Meest belangrijke is, dat er een stand is die gewoon naar behoren werkt en die is er! Quote
AJ Mol Geplaatst 29 Maart, 2005 Geplaatst 29 Maart, 2005 Dit heb ik weleens gehoord. De "AUTO" stand werkt niet naar behoren, omdat er maar ??n censoor aangekoppeld zit. Hij zou wel functioneren met meerder censoren, maar helaas heeft de Sorento er maar een en wordt het warm of koud en is de airco dus niet goed geregeld. Quote
Theo Geplaatst 5 Augustus, 2005 Geplaatst 5 Augustus, 2005 Vorige week mijn nieuwe Sorento 2.4 EX gekregen. De verkoper heeft mij geadviseerd niet de stand "AUTO" te gebruiken. Temperatuur op 22 graden, uitblaasopeningen op voorruit en onder en tot nu toe geen enkel probleem. Groetjes, Theo Quote
Gast Two Plugs Geplaatst 2 September, 2005 Geplaatst 2 September, 2005 Heb naar aanleiding van dit Topic mijn unit gecontroleerd en zie daar, onder de 24,5 graden alleen maar koude lucht. Uiteraard direct gemeld bij de kleine beurt, afgelopen dinsdag. Er is een garantieformulier ingevuld en ik wacht op nader bericht. Groet, Quote
Gast Two Plugs Geplaatst 7 September, 2005 Geplaatst 7 September, 2005 Update... Net het verlossende telefoontje gehad van mijn dealer. Sorento mag volgende week terug voor de revisie van de climate control. De Climate Controll krijgt een nieuwe 'Actuator', wat dat dan ook mag zijn... Groet Quote
xurf4xs Geplaatst 7 September, 2005 Geplaatst 7 September, 2005 Uitleg: zie http://bios.ewi.utwente.nl/education/masterprojects/Membraan%20Actuator.doc/ Quote
Gast Two Plugs Geplaatst 7 September, 2005 Geplaatst 7 September, 2005 Uitleg:zie http://bios.ewi.utwente.nl/education/masterprojects/Membraan%20Actuator.doc/ Wie nu nog wil beweren dat dit forum niet functioneerd... Tnx voor de uitleg! Quote
Gast Two Plugs Geplaatst 15 September, 2005 Geplaatst 15 September, 2005 Nu, die 'Actuator' zit er nu in en zie daar, ik heb een kachel die werkt... O?k onder de 24,5 graden celsius! Dit schijnt dus de oplossing van de problemen te kunnen zijn... Groet Quote
Gast Two Plugs Geplaatst 3 Oktober, 2005 Geplaatst 3 Oktober, 2005 Gisteren iets nieuws ontdekt. Nadat de Climate Controll na behoren was gerepareerd (= lees: hij geeft gewoon de warmte waarop ik 'm instel) deed'ie gisteren weer helemaal nix... Totdat we ontdekten, dat onze voeten w?l verwarmd werden. De afstelling stond op voeten en bovenlichaam. Nadat ik de instelling gewijzigd had op alleen bovenlichaam, werkte de climate controll weer perfect. Dit vanmorgen (buitentemperatuur: 6 graden) nog een keer getest: Inderdaad, als de blower op zowel voeten- als bovenlichaam staat afgesteld krijg je w?l warme voeten, maar de bovenste ventilatieopeningen blijven naar gevoel 'koude' lucht spuien... Stel je de controll in op alleen bovenlichaam, is het probleem verholpen... Lijkt me niet normaal. Ik zal er bij de 120.000 beurt eens naar informeren. Het is inderdaad een 'beetje' rustig hier... We hopen in ieder geval veel van jullie te ontmoeten op de 16de van de 10de! Groetjes, Quote
koreanbeauty Geplaatst 11 November, 2005 Geplaatst 11 November, 2005 Het staat zogoed als vast dat wij kortelings een Sorento EX bestellen.Regelmatig bezoek aan dit en het Duitse forum leert mij dat er blijkbaar ernstige problemen zijn met de airco's.Eigenlijk ben ik de Duitse taal niet genoeg machtig om uit te maken of dit probleem nu al dan niet definitief opgelost is op de nieuwgeleverde wagens.Ik vraag mij dan ook af of ik nu een auto ga bestellen met een "aangeboren ongeneeslijke kwaal". Kan een van de forumleden mij hierover objectief informeren? mvg Quote
prospes Geplaatst 11 November, 2005 Topic Starter Geplaatst 11 November, 2005 Het staat zogoed als vast dat wij kortelings een Sorento EX bestellen.Regelmatig bezoek aan dit en het Duitse forum leert mij dat er blijkbaar ernstige problemen zijn met de airco's.Eigenlijk ben ik de Duitse taal niet genoeg machtig om uit te maken of dit probleem nu al dan niet definitief opgelost is op de nieuwgeleverde wagens.Ik vraag mij dan ook af of ik nu een auto ga bestellen met een "aangeboren ongeneeslijke kwaal". Kan een van de forumleden mij hierover objectief informeren? mvg Geen idee maar ja mag mijn kia kopen 01/ 2005 crdi 2,5 21000km ? 32000,- Quote
Gast Two Plugs Geplaatst 15 November, 2005 Geplaatst 15 November, 2005 Het staat zogoed als vast dat wij kortelings een Sorento EX bestellen.Regelmatig bezoek aan dit en het Duitse forum leert mij dat er blijkbaar ernstige problemen zijn met de airco's.Eigenlijk ben ik de Duitse taal niet genoeg machtig om uit te maken of dit probleem nu al dan niet definitief opgelost is op de nieuwgeleverde wagens.Ik vraag mij dan ook af of ik nu een auto ga bestellen met een "aangeboren ongeneeslijke kwaal". Kan een van de forumleden mij hierover objectief informeren? mvg Er is ??n oplossing... een Sorento kopen met een reguliere airco i.p.v. climate control.... Nudat het vanmorgen vroor, viel het wederom op dat de kachel pas vanaf 24 graden warmte afgaf... Op de terugweg deed 'ie het w?l weer bij 20 graden... Quote
Yunicx Geplaatst 19 December, 2005 Geplaatst 19 December, 2005 Ik heb er lang over getwijfeld, maar besluit toch te reageren over dit onderwerp. Bijna een jaar later rijden beginnen er toch mankementen te komen aan mijn Sorento. Al vijf (!) keer terug geweest naar de dealer en ik ben het nu eigenlijk wel zat. Het wordt niet warm in mijn auto. Er komt gewoonweg geen lucht meer uit de ventilatieroosters. Er worden computers vervangen, sensoren, kleppen, iedere keer na ??n onderdeel vervangen te hebben is hij weer "prima in orde". Niet dus. De ventilator loeit als een gek, de temperatuur staat op ""Hi" maar absoluut geen lucht uit de vent. roosters. Lekker, met nul graden buiten de auto. Spontaan klapt er iets open of om en wordt het bloedheet in de auto. Temperatuur terugzetten en de blower lager instellen, op de voetjes, lekker warm. Niks, noppes, hij klapt weer dicht en je voeten worden weer ijsbonken. Neem je iemand mee? Adviseer diegene zijn jas aan te houden gedurende de rit. Ik ben het nu echt zat. Ik kreeg een andere auto. Bij de receptie in de garage bleek de leenauto foetsie... "kom later maar terug." Ik had geen keus. Nu werd mijn auto immers "gerepareerd". De volgende dag bleek dat er niets verbeterd was. Er moest nu echt opnieuw iets serieus vervangen worden...de computer ! Maar ja, die kost 600 Euro en dat vraagt goedkeuring van de technische hoge baas van Kia Nederland. Dat duurde weer een week. Opnieuw een week in een koude auto. Opnieuw op je vrije zaterdag naar de garage. Ik kreeg een leenauto...een Carens. Op de parkeerplaats, in de regen, bleken de achterdeuren niet open te kunnen... Sta je dan met je vrouw en drie kinderen. De verkoper lachte recht in mijn gezicht. "Och, moet je veel rijden?" Waarom die vraag gesteld werd weet ik nog steeds niet, maar omdat ik ge?rriteerd raakte heeft men in allerijl toch maar een andere Sorento gegeven. "Wil je wel voorzichtig rijden?" Hoezo? vroeg ik. "Hij staat niet op naam...." Mijn angstige vraag of ik dan wel verzekerd was werd bevestigend beantwoord. Oja, in deze Sorento zit een "klokkwaal" ...die langzaam lopende klok.... Mijn God, gaat er dan geen lampje branden dat deze auto na een jaar geen nieuwe klokmodule moet hebben? Weet je...doe volgende keer maar weer een vokswagen..... Lullig dat ik dat zeg, maar ik zeg wat ik voel. Quote
Yunicx Geplaatst 29 December, 2005 Geplaatst 29 December, 2005 Helaas...voor de 3e keer de computer vervangen en weer een of andere klep en weer een sensor. Opnieuw een koude auto. Men weet niet meer wat te doen. Heb hem voor de 6e keer aangeboden. Ik ben het zat. Ik rij nu maar weer in een (warme) Passat in deze koude decemberdagen .... Quote
Gast Two Plugs Geplaatst 17 Januari, 2006 Geplaatst 17 Januari, 2006 Tja... Tijdens de eerste APK afgelopen week (en de 120.000 beurt) lijken bij ons de problemen met de climate control voorbij. Hopelijk, want de garantie is sinds 3 dagen verstreken. Voor de rest blijf ik een tevreden Sorento rijder, ook na 3 jaar en 120.000 km. Ondanks het feit dat ik de auto echt niet spaar, heeft 'ie me nog nooit serieus in de steek gelaten. Nu maar hopen dat dit zo blijft, want met een prijsniveau die voor een vergelijkbare Sorento op ruim 10.000 Euro h?ger ligt als wat ik 3 jaar geleden heb betaald voor mijn CRDi EX Custom zal ik bij vervanging toch naar iets anders moeten gaan kijken. De Sportage valt voor mij om persoonlijke redenen zowieso af. Op naar de 250.000 km... Nog 3 jaar te gaan Quote
Yunicx Geplaatst 8 Februari, 2006 Geplaatst 8 Februari, 2006 Heb mijn Sorento twee weken na mijn 6e (!) garagebezoek terug gekregen. Er is weer een klep vervangen. Ik moet toegeven. Ik rij er nu al bijna een maand in en die klep blijft open. Hij gaat echt nu alleen maar dicht als ik dat wil. Ik denk alleen nog steeds dat het geen goed idee is, dat ze de laatste keer een ventilator/blower (!!!!???) voor de temperatuursensor gezet hebben om te voorkomen dat deze "te snel te heet" zou worden. Nou vraag ik je. Meet en regeltechniek valt niet mee hoor... die auto van mij wordt nu OF bloedheet OF koud. En...ik heb er iets gratis bijgekregen...het constante geloei van een ventilator, ergens verstopt in mijn dashboard...einde gesprek.... ik ben uitgeluld. Er staat nog maar 60.00km op de teller... Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.