Jump to content

Kia pride kachel


p.nieuwenhuis

Recommended Posts

Komt de motor wel op temperatuur ? Indien niet zou ik inderdaad de thermostaat vervangen.

Als de motor daarentegen op een normale temperatuur komt moet je maar eens kijken naar de klep die het warme water dat van de motor komt naar de kachel stuurt. Misschien dat deze op 'halfopen' blijft steken of zo.

Groeten,

Alex

Link to comment
Share on other sites


  • 11 months later...

Mijn vriendin heeft sinds een paar maanden ook een pride. Bouwjaar 2000 geloof ik.

De kachel werd ook niet erg warm. Beetje lauwtjes.

Bovenstaande reactie van Alex klopt niet. De meeste modernere auto's hebben geen klep die je koelvloeistof wel of niet doorlaat in de kachel. In de auto, onder je dashboard bevindt zich de kachelradiateur. Hier loopt altijd koelvloeistof doorheen.

Als je de kachel aan zet gaat er en fan draaien. Met de schuiven op je dashboard regel je de weg waar deze luchtstroom langsgeblazen wordt. Als je de kachel op heet instelt, zal er een klep onder je dashboard voor zorgen dat de luchtstroom door de kachelradiateur geblazen wordt. Hierdoor word de koude lucht opgewarmd.

Deze klep veroorzaakte bij mij het probleem. Aan de bestuurderskant, duik je even onder het dashboard (zaklamp mee) even de schuif voor warm koud heen en weer schuiven. Als het goed is zie je dan onder het dashboard een kabel heen en weer gaan. Deze kabel zit aan de klep die er voor zorgt dat de lucht door de kachelradiateur wordt geblazen. De buitenkabel was bij mij losgeschoten uit een klemmetje. Zorg dat de kachel helemaal op koud staat, druk de buiten kabel in de klem en je probleem is verholpen.

Link to comment
Share on other sites


  • 4 weeks later...
Mijn vriendin heeft sinds een paar maanden ook een pride. Bouwjaar 2000 geloof ik.

De kachel werd ook niet erg warm. Beetje lauwtjes.

Bovenstaande reactie van Alex klopt niet. De meeste modernere auto's hebben geen klep die je koelvloeistof wel of niet doorlaat in de kachel. In de auto, onder je dashboard bevindt zich de kachelradiateur. Hier loopt altijd koelvloeistof doorheen.

Als je de kachel aan zet gaat er en fan draaien. Met de schuiven op je dashboard regel je de weg waar deze luchtstroom langsgeblazen wordt. Als je de kachel op heet instelt, zal er een klep onder je dashboard voor zorgen dat de luchtstroom door de kachelradiateur geblazen wordt. Hierdoor word de koude lucht opgewarmd.

Deze klep veroorzaakte bij mij het probleem. Aan de bestuurderskant, duik je even onder het dashboard (zaklamp mee) even de schuif voor warm koud heen en weer schuiven. Als het goed is zie je dan onder het dashboard een kabel heen en weer gaan. Deze kabel zit aan de klep die er voor zorgt dat de lucht door de kachelradiateur wordt geblazen. De buitenkabel was bij mij losgeschoten uit een klemmetje. Zorg dat de kachel helemaal op koud staat, druk de buiten kabel in de klem en je probleem is verholpen.

Dat probleem heb ik niet, ik kan alleen maar warme lucht uit de openingen onder de voorruit krijgen. De openingen in het midden en naast de zijramen blazen alleen maar koude lucht.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik heb mijn hoofd aleens onder het dashboard gehad en alles ziet er normaal uit of is er ook hier een kabel die ik bij kan stellen?

Link to comment
Share on other sites


Dat probleem heb ik niet, ik kan alleen maar warme lucht uit de openingen onder de voorruit krijgen. De openingen in het midden en naast de zijramen blazen alleen maar koude lucht.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik heb mijn hoofd aleens onder het dashboard gehad en alles ziet er normaal uit of is er ook hier een kabel die ik bij kan stellen?

Dat viel mij inderdaad ook al op ja! Het lijkt af en toe net airco, zo koud! Bij mij staat hij dan ook standaard alleen op de voorruit, maar in de winter is dat natuurlijk minder verstandig in verband met de grote temperatuurverschillen van binnen en buiten waardoor de ruit kan springen.

Link to comment
Share on other sites


Dat is normaal bij de Pride. De warme lucht komt alleen maar bij de voorruit en bij de voeten. De roosters op het dashboard geven alleen koude lucht, en die gebruik je dus alleen maar zomers :wink:

In de winter kan je hem het beste (na eventuele ontwaseming van de ruiten) op de gecombineerde stand voeten/voorruit zetten. Dat werkt het beste om de temperatuur goed over het interieur te verdelen.

Edited by Leon
Link to comment
Share on other sites


Dat is normaal bij de Pride. De warme lucht komt alleen maar bij de voorruit en bij de voeten. De roosters op het dashboard geven alleen koude lucht, en die gebruik je dus alleen maar zomers :wink:

In de winter kan je hem het beste (na eventuele ontwaseming van de ruiten) op de gecombineerde stand voeten/voorruit zetten. Dat werkt het beste om de temperatuur goed over het interieur te verdelen.

Dat vind ik een groot minpunt bij de Wagon, de interieurverwarming is zo goed als waardeloos. Zeker met het grotere interieur is het niet echt warm te krijgen zodra het onder 0C komt.

In de USA reed ik met een Kia Spectra (Cerato in Europa) en bij -20C moest ik na 15 min's rijden (vanaf koude motor) de verwarming omlaag draaien, het werd veel te heet!

De Pride is voor de rest een uiterst betrouwbaar vervoermiddel dat, met gewoon onderhoud, jarenlang probleemloos meegaat.

Link to comment
Share on other sites


de pride die wij hadden was in zeer korte tijd bloedheet.

als we de straat uit waren kwam er al warme lucht uit. even later moest hij alweer kouder gezet worden omdat het te heet werd.

ja de roosters in de dash geven alleen buitenlucht.

gr ronald

Ik zal eens naar die kabel instelling kijken voor koud/warm.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...