Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb sneeuwkettingen gekocht voor mijn Sorento; je weet maar nooit hoe fel het begint te sneeuwen in Duitsland of Oostenrijk.

Vermits ik een automatische 4x4 heb vraag ik mij af hoe de auto hier gaat op reageren; de omtrek van de achterwielen wordt dan wel een pak groter dan de voorwielen waardoor een verschil in draaisnelheid zal ontstaan dat misschien de 4x4-computer zal verwarren.

Iemand ervaring hiermee ?

Zeg nou niet dat ik 4 sneeuwkettingen moet monteren h

Posted

Nog nooit nodig gehad, ik heb ze al 3 jaar nieuw in de kofferbak liggen als ik op wintersport ga. De Sorento i.c.m. goede sneeuwbanden komt overal doorheen.

gr. Jos

Posted

Ik heb ze waarschijnlijk ook niet nodig wegens goede winterbanden maar je weet maar nooit.

Als ik vast kom te zitten zal ik ze op de voorwielen leggen; ik moet wel toegeven dat ik het dit gevoelsmatig onlogisch vind :shock:

Alex.

Posted
Nog nooit nodig gehad, ik heb ze al 3 jaar nieuw in de kofferbak liggen als ik op wintersport ga. De Sorento i.c.m. goede sneeuwbanden komt overal doorheen.

gr. Jos

Het kan wel zo zijn dat je (meestal) overal doorheen komt, maar sommige landen ben je soms verplicht kettingen te gebruiken.

Ook als jij denkt het wel zonder te kunnen.

Dave

Posted

Bij mijn weten heeft de Sorento met automatische 4x4 hoofdzakelijk achterwielaandrijving en zal hij de voorwielen slechts aandrijven indien dit noodzakelijk is.

Posted

-berg op voorwielen

-bergaf achterwielen

Verschil draai snelheid maakt niet uit want je slipt bij op sneeuw!

Niet op droge weg gebruiken dan wel snelheids verschil.

Maar je hebt ze waarschijnlijk nooit nodig want 4 wd is vaak al genoeg!

Ik gbruik al jaren M + S banden nooit ketting nodig gehad.

Posted (edited)

Niet de sneeuwkettingen omleggen van voor naar achter of vv afhankelijk van stijgen of dalen. In het instructieboekje staat heel duidelijk dat sneeuwkettingen op alle 4 de wielen de voorkeur verdienen (een open deur denk ik) maar bij het gebruik van 1 setje sneeuwkettingen moeten deze gemonteerd worden op de achteras.

Edited by Peter1379
Posted

Is het nu voor of achter of beide?

Trouwens, tijdens de sneeuw die we onlangs hadden raakte ik erg teleurgesteld in mijn Sorento. Het was de eerste keer dat ik in sneeuw reed, maar het viel erg tegen. Ondanks mijn M+S banden gleed de auto erg snel weg en hing ik al bijna vast bij een klein bergje op. Heeft iemand een idee hoe dat kan? Zou de 4x4 wel goed werken. Ik heb een 2.5 diesel-automaat.

Posted

Alex, geloof me, je hebt met je Sorento VGT nooit sneeuwkettingen nodig zeker met winterbanden gemonteerd

Je moet ze echter wel (wettelijk) bij je hebben bv. in Oostenrijk (net zoals een EHBO-kit) en als je ze echt wil monteren altijd op de voorwielen zowel bergop als bergaf

Ook bij torque on demand-uitvoering waarbij de voorwielen automatisch worden ingeschakeld (Sorento heeft achterwielaandrijving zoals je weet) kan je heel ver komen. Wanneer nu echt serieuze sneeuwomstandigheden: 4X4 inschakelen; max. snelheid is dan iets van 40km/u maar dat is al hard zat...

Iets anders nog; wanneer je winterbanden hebt gemonteerd moet je een sticker, doorgaans bijgeleverd, op een voor jou zichtbare plaats aanbrengen. Op die sticker staat de max. snelheid waarmee je met dat type banden kan rijden. Volstrekt theoretisch maar opgepast, heb in Duitsland meegemaakt dat daar naar gevraagd werd. Niet aanwezig is 40 euro boete...

Denk ook aan de milieusticker wanneer je in Duitsland een stad in wil. Vele steden daar eisen zo'n sticker weet je. Op de autobahn zelf heb je die niet nodig-

Succes!

Posted

Ik vermoed ook dat ik de kettingen niet zal nodig hebben vermits ik winterbanden heb en niet enkel M+S. Dit in combinatie met de Torque-on-demand moet volstaan. Ik ga ook maar gewoon naar Duitsland en niet naar het noorden van Zweden of zo. De sneeuwkettingen gooi ik sowieso in de auto, een milieusticker heb ik (via Dekra.nl), maar de snelheidssticker nog niet. De snelheidsindex van de winterbanden is wel even hoog als die van de zomerbanden (H) dus misschien heb de snelheidssticker niet nodig. Ik ben trouwens toch niet van plan om sneller dan 210 km/h te gaan rijden.

Groeten,

Alex

Posted (edited)

@Trabby:

Ik heb dezelfde Sorento(2.5-aut)en dezelfde banden als jij en ik kan je verzekeren dat ik vorig jaar in Zwitserland de besneeuwde hellingen op en af reed "als een tandradtrein".(Kettingen lagen in de koffer)

Zelfs remmen bergaf ging als een fluitje van een cent.

Toen ik de winterbanden aankocht was ik nog vol wantrouwen,ik geloofde er niet in en dacht dat het weggegooid geld zou geweest zijn.

Al bij al is de investering voor de banden vrij klein tenopzichte van wat de auto gekost heeft.

Ja,ik heb mijn mening over winterbanden volledig herzien!!!

In januari gaan wij terug naar Zwitserland,was ik al maar een maand ouder.

Misschien moet jij je aandrijfsysteem eens laten controleren bij de dealer,Trabby.

Wat mij opviel die postbussen in Zwitserland rijden daar rond met kettingen enkel op het rechterachterwiel,ook in de bergen.(Dankzij het Sperdifferentieel?)

Edited by koreanbeauty
Posted

Bedankt voor je info. Ik zal inderdaad maar eens bij de dealer langs gaan, want ik krijg ook de low gearing niet ingeschakeld. Er gebeurt niks als ik de knop omschakel.

Posted (edited)

Ik ben al diverse keren met een vierwielaangedreven met winterbanden op wintersport geweest en heb nog nooit kettingen nodig gehad.

In oostenrijk staat zelfs vaak onder het bord die een sneeuwketting plicht aangeeft een onderbord met daarop dat dit niet geldt voor 4x4 voertuigen met winterbanden.

Wat echter het belangrijkste argument is om bijv. bij een afdaling kettingen om te leggen, is dat vierwielaandrijving niet zo veel helpt bij het remmen.

Als je dus bij een afdaling gaat glijden, dan helpen kettingen wel maar de 4x4 over het algemeen niet zo veel.

Het gevaar is dus dat je door de grip die je met 4x4 en winterbanden heb te overmoedig wordt, en vervolgens met remmen de mist in gaat.

Edited by FransB