Niek63 Geplaatst 22 Mei, 2013 Geplaatst 22 Mei, 2013 Wij rijden in een Kia Cee'd van begin 2010. Gisteren draai ik achteruit uit een parkeerplek weg, trek in de 1 op, schakel door en na 100 meter moet ik een bocht naar rechts maken... ineens geen stuurbekrachtiging meer! Door hard aan het stuur te trekken voorkwam ik (door nu een te ruime bocht) dat ik tegen een andere auto aanreed. 100 meter verderop de auto aan de kant gezet, motor uit, herstart en zonder problemen naar huis gereden. Maar wel geschrokken... Heeft iemand anders dit ooit meegemaakt met een Kia (C'eed)? Wat is er toen mee/aan gedaan? Tips? Ik vind het wel een onveilig gevoel Quote
Creative Name Geplaatst 22 Mei, 2013 Geplaatst 22 Mei, 2013 Ik heb dit ook gehad, maar dan met een Audi A6 2007. Toen bleek dat er een slangetje van m'n koplampsproeier lekte op de stuurpomp en corrosie had veroorzaakt in de electronica van de pomp. Ik had het ook met starten en wegrijden, na enkele meters stopte de pomp met werken. Vervanging was de enige oplossing in mijn geval... Quote
Smart Geplaatst 22 Mei, 2013 Geplaatst 22 Mei, 2013 Hoi Niek, Er zijn meerdere forumleden die ooit last hebben gehad van het wegvallen van de stuurbekrachtiging tijdens het rijden. Wij hebben daar als KCG nog melding van gemaakt bij KMNL en daar een officieel bericht over geplaatst, zie hier! 1 Quote
Niek63 Geplaatst 24 Mei, 2013 Topic Starter Geplaatst 24 Mei, 2013 Dank voor de reacties. Gisteren bij de dealer geweest. Probleem was (inderdaad) wel eerder bij de Venga gemeld. Maar bij een Cee'd was nieuw voor deze dealer. Het computersysteem is opnieuw 'gekalibreerd'. En daarmee is het probleem opgelost. Zegt de dealer. Dat hoop ik ook, binnenkort rijden we in de Alpen met deze auto... Quote
Gerard1 Geplaatst 10 Juni, 2013 Geplaatst 10 Juni, 2013 Over het algemeen is het gewoon een aardings probleem. Geen goede aarding, geen goed signaal.(geen stuurbekrachtiging) Accu klemmen goed schoonmaken, even kijken of de aarding al is aangepast. De Cee'd hebben een aardings probleem, hier is een service bulletin voor uitgeven. Groeten gerard Quote
Gerard1 Geplaatst 11 Juni, 2013 Geplaatst 11 Juni, 2013 Natuurlijk, Kia is niet het enige merk met aardings problemen. Vele merken hebben het zelfde euvel. Dus dit zal ook voor andere modellen gelden. Dit is gewoon een modern probleem met alle elektronica. Gr. Gerard. Quote
bigwade Geplaatst 11 Juni, 2013 Geplaatst 11 Juni, 2013 Natuurlijk, Kia is niet het enige merk met aardings problemen. Vele merken hebben het zelfde euvel. Dus dit zal ook voor andere modellen gelden. Dit is gewoon een modern probleem met alle elektronica. Gr. Gerard. Zelfde gehad met Chevy Van van 2600 kilo, was niet fijn. Was idd accu/kabel probleem. Quote
Niek63 Geplaatst 13 Juni, 2013 Topic Starter Geplaatst 13 Juni, 2013 Dank voor (nieuwe) reacties. Maar gebeurde, ondanks dat dus was 'gekalibreerd' en het probleem dus verholpen had moeten zijn, vorige week opnieuw. Inderdaad, boven op de Alp. Motor uit en herstarten hielp. Maar ik vind dit toch geen prettig idee. Dus maandag wéér naar de dealer geweest. Nu was er net een elektronische 'update' geweest en die is uitgevoerd. Gelijktijdig, ook in Frankrijk, wilde het bestuurdersraam niet meer dicht. Met open raam 1100 km terug gereden. Rubber blijkt ergens klem te zitten. Tsja... begin nu te snappen waartoe die 7 garantie dient. Is geen service, maar noodzaak. Quote
Smart Geplaatst 13 Juni, 2013 Geplaatst 13 Juni, 2013 Hoi Niek, wat een vervelende berichten allemaal. Die stuurbekrachtiging moet echt opgelost worden, want dat is een veiligheidsvoorziening. Dat dit gebeurt tijdens het rijden is onveilig. Dus daar mag je de dealer echt op aanspreken. Nu even niet door de wasstraat met dat raampje..... 1 Quote
Niek63 Geplaatst 3 Juli, 2013 Topic Starter Geplaatst 3 Juli, 2013 Kalibreren hielp niet. Een software-update ook niet. Nadat de stuurbekrachtiging nog een paar keer is weggevallen (o.a. midden op een rotonde rijdend) kwam uit een nieuwe computeruitdraai naar voren dat de sensoren in de stuurkolom niet goed blijken te werken. Afgelopen maandag heeft de KIA-dealer de hele stuurkolom vervangen. Nu maar hopen dat drie keer scheepsrecht is. Quote
Creative Name Geplaatst 3 Juli, 2013 Geplaatst 3 Juli, 2013 Zit de stuurhoeksensor vast in het stuurhuis dan, die moet je toch gewoon ook los kunnen vervangen? Of zit er nog een amdere sensor in die kolom? Of is het een HAL sensor? Quote
Anne Geplaatst 3 Juli, 2013 Geplaatst 3 Juli, 2013 ik denk het wel. Is dat een antwoord op de eerste, tweede of derde vraag? Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.