Jump to content

Na vervanging remschijven al 2 keer krom

kweenie

Recommended Posts

Heeft er iemand ervaring met het kromtrekken van remschijven. Ik heb de originele schijven aan de voorzijde met een kleine beurt laten vervangen. De nieuwe set was binnen no time krom en het volgende setje ook.

Heb nu natuurlijk een discussie met de garage, want er zijn geen klachten bekend met de vervangssetjes: ik zou teveel remmen.......zucht

Ik had als 1 van de eersten een sportage zo vanaf september 2010.

Guest Timo0103

Ik ga er van uit dat men de blokken ook vervangen heeft?

Heb het met mijn vorige auto ook gehad. Hoop gezeik terwijl ik er niets aan kon doen.

Meestal als je er een niet origineel blokkensetje op zet is het probleem verholpen.

Een te hard remblok is vaak de boosdoener van kromme schijven.

Of je moet na een lange periode van remmen ( bergwegen ed ) met de voet op de rem blijven staan voor het stoplicht.

Of na het uitremmen van de snelweg met de voet op de rem blijven staan als je stilstaat.

Dat kan een heel eind kloppen wat Timo schrijft, als je dan ook nog met een automaat rijdt is het verhaal helemaal rond.

Wanneer je bij bijvoorbeeld bij een stevige rijstijl, moet afremmen en stilstaan moet je het rempedaal ingetrapt houden

waardoor er warmte overdracht plaatsvindt tussen de remblokken en de remschijf..Dus wat Timo schrijft is best wel mogelijk.

Aan de remschijven of remblokken zal het niet liggen, denk ik.

• 2 weeks later...
Guest Timo0103

Ook niet na flink remmen door een plas rijden, dit kan ook kromtrekken van de schijf veroorzaken.

Tja dat zou kunnen maar als het 2x gebeurt is het niet aannemelijk.

Bij een automaat moet je echt aanleren om bij iedere scheet de handrem aan te trekken voor het verkeerslicht anders blijf je met je poot op de rem staan wat weer resulteert

in kromme schijven.

Of je moet na een lange periode van remmen ( bergwegen ed ) met de voet op de rem blijven staan voor het stoplicht.

Of na het uitremmen van de snelweg met de voet op de rem blijven staan als je stilstaat.

Iets dergelijks hadden wij jaren geleden met een Lada Samara Baltic. Het bleek dat de remslangen onder spanning te stonden. Als je de remde voor een bocht en in de bocht  de rem losliet bleef de remvloeistof onder druk te staan. Daardoor bleven de blokken tegen de schijven gedrukt en trokken ze uiteindelijk krom. Bij ons gingen de schijven slechts 3000 km mee.

De dealer heeft de spanning op de remslangen verholpen.

Guest Timo0103

Aan de achterzijde worden de remmen nauwelijks heet omdat daar maar 25% van de remkracht naar toe gaat ongeveer.

De grootste belasting zit op de voorschijven en deze zijn ook voorzien van luchtkoeling, achter zijn ze massief.

Je hoort ook nooit van kromme schijven achter.

Mijn vorige wagen was ook een automaat.

Nooit problemen mee gehad. Als je veel bruusk remt vb. voor een rood licht, niet tijdig afremt maar sportief rijd kan ik daar inkomen dat ze heel warm komen en in combinatie van de rem vast te houden dat ze krom trekken. Laat je tijdig uitbollen en rem niet altijd op de laatste knip :).

Rij je niet altijd zo dan is er toch iets niet juist.

Handrem vasthouden als je aan een rood licht staat of in een file lijkt me toch wat drastisch.

Guest Timo0103

andere oorzaak kan zijn dat de wielnaaf niet goed gereinigd/ontroest is waardoor de schijven scheef gemonteerd worden?

Als je een oude brik rijdt misschien, onze auto's zijn daar veel te nieuw voor.

Guest kaysem

Is er een optie om geperforeerde schijven te nemen ivm warmteafvoer?

Heb het probleem nog niet met de Carens gehad maar wel met de motor en daar de schijven vervangen door geperforeerde schijven en iets zachtere remblokken.

Misschien een optie?

succes