maxbo3 Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 (edited) Sinds enige dagen ben ik in het bezit van een 2.0 CDRI 2WD comfort uit mei 2005 diesel. Hij rijdt ongelooflijk fijn en dat ook met cruise control. rijdt zelf al 30 jaar altijd in benzine auto's. ik merk nu dat ik veel rustiger rijdt nu ik een diesel heb of zou dat met de ouderdom te maken hebben nu merk ik dat de koppeling erg snel pakt. maw ik moet het koppelingspedaal diep in trappen om te koppelen. bij mijn vorige auto wwas dat altijd halverwege of zat hoger. maw je hoefde het pedaal maar een stukje in te trappen. vraag: is het normaal dat je het koppelingspedaal diep moet in trappen? ik weet dat de auto's tegenwoordig hydraulisch geregeld wordenzo ook mijn sportage maar het kan zijn dat het bij de sportage normaal is! kan ook zijn dat de koppelingsplaat en drukgroep versleten is. momenteel 150000km op de teller. mvg max Edited April 6, 2009 by maxbo3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 (edited) Hoi Max, dat was mij bij de proefrit in een nieuwe (benzine) ook opgevallen. Is dus effe wennen ! niks aan het handje dus.. Veel plezier met je nieuwe auto ! Edited January 20, 2009 by bigwade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxbo3 Posted January 26, 2009 Author Share Posted January 26, 2009 Hoe ervaren de andere sportage rijders dit? zelfde ervaring als bigwade? Extra vraag. is het mogelijk om de vrije slag in te stellen naar jouw gewenste hoogte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El-Rio-Grande Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Hoi Max, Elke auto heeft een andere koppeling... Ooit begon ik met rijles in een New Beetle.. Die gingen eruit en er kwamen ouder model Megane's voor terug. Als ik in de megane de koppeling behandelde als in de New Beetle, sloeg de megane af.. Om niet verder af te dwalen... Wat Bigwade zegt klopt: niets aan de hand, kwestie van wennen. Verders: Welkom op het forum, veel plezier met je nieuwe Ride en veel lees en post plezier gewenst. Groeten, Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxbo3 Posted January 27, 2009 Author Share Posted January 27, 2009 Thanks peter, voor je antwoord. en ja de sportage rijdt heerlijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frankydb Posted March 13, 2009 Share Posted March 13, 2009 hallo heb mijn sportage nu bijna 2maanden ongeveer rijd primma niets op aan te merken wat de koppeling betreft deze neemt ongeveer na 3cm te lossen dus niet zo dicht mijn vorige was een cerato deze nam ook zodra je de koppeling een beetje loste was die al weg ,,, maar dat is allemaal een kwestie van gewoonte ,,, groeten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
16_v Posted March 13, 2009 Share Posted March 13, 2009 je koppeling wordt hydraulisch geregelt het kan zijn dat er lucht in zit of je hulpkoppelings cilinder lek is anders is de koppeling versleten. als je je koppeling niet intrap en je motor draait stationair hoor je dan een vreemd of dat er iets aan loopt zo ja trap je koppeling in als het dan weg is is het je druklager dan ie die niet meer goed dan ontkoppelt ie niet meer goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxbo3 Posted March 28, 2009 Author Share Posted March 28, 2009 Nou, hij staat bij de KIA dealer. donderavond kon ik niet meer schakelen en koppelingspedaal was 5 cm gezakt. na 10min wachten(motor uit) kon ik hem weer koppelen. vrijdag een afspraak gemaakt bij de dealer en kon meteen terecht. bij controle bleek dat koppelingscilinder lek was en drukgroep versleten was vanwege het zware koppelen. Men adviseerde om meteen het te laten repareren vanwege de slijtage en meteen ook de koppelingsplaat te vv. Eind van deze dag is de sportage weer klaar. Bij KIA zeiden ze als koppeling bij heel diep intrappen pas "koppelt of pakt" dat de koppelingsdrukgroep en plaat vervangen moeten worden. Als er lucht in de hydraulische leiding zit voelt de koppeling "sponzig" aan. nu ik ben weer wat euri's armer maar wel een auto die weer normaal kopppelt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El-Rio-Grande Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 Da's vervelend om te horen! Maar wel fijn dat het dan nu weer opgelost is en normaal is.. Groeten, Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willem1 Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 Of een automaat nemen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 JaJa, was ook mijn idee, maar met de milieu terreur beland je nu met een Sportage diesel AUT in klasse G En reken maar dat je daar straks de rekening voor krijgt als je Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 Eind van deze dag is de sportage weer klaar. Dat hebben ze dus vandaag, Zaterdag voor je gedaan ? Bijzonder... Kwantakosta? grtz! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El-Rio-Grande Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 JaJa, was ook mijn idee, maar met de milieu terreur beland je nu met een Sportage diesel AUT in klasse GEn reken maar dat je daar straks de rekening voor krijgt als je Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxbo3 Posted March 30, 2009 Author Share Posted March 30, 2009 ach ik had gerekend met 600 euri's maar het zijn er 850 geworden. ze kregen het zaterdag niet meer klaar, dus is het vandaag maandag geworden. wel gratis vervangend vervoer gehad en motor aan computer gehangen om te bezien of er geen afwijkende waarden waren. alles is prima in orde. krreg wel een tip mee dat elke 30000km de brandstoffilter moet worden vervangen bij diesel. het is maar dat je het weet!! koppeling pakt nu iets onder het midden dus dat is much better!! F of G milieuklasse wanneer gaat NL eraan meedoen. In de BRD zijn al veel verder en daar gaat dit of komend jaar het beginnen. in de groete steden kom je met een F of G klasse auto niet meer binnen.:ban:maar als NL ook mee gaat doen kunnen we wel stoppen met diesel rijden!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted March 30, 2009 Share Posted March 30, 2009 Jammer van de centen, maar de auto zal ook niet de hoofdprijs geweest zijn met 150.000km. Tof dat ze geprobeerd hebben je op zaterdag te helpen, toch ? Je kunt voorlopig weer vooruit. Hebben we al foto's gezien ? grtz! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts