Jump to content

Benzine Euro 95 0f E10

paulus30

Recommended Posts

Zijn er mensen hier die E10 als brandstof gebruiken voor de Kia rio1.2 laatste type? Wat is de ervaring met deze E10 benzine. Is de motor geschikt/zuiniger of is er überhaupt geen verschil te merken. Is het slecht voor de motor of kan het geen kwaad?

IK woon in Duitsland en heb een Kia Rio van 2011 (nieuwste type) uit Nederland. Ik rijd al jaren probleemloos op E10 benzine en als ik in Nederland moet tanken i.v.m. BTW dan combineer ik het met normale Euro loodvrij gaat prima. 

Volgens Kia Duitsland zijn Kia's van alle bouwjaren geschikt om op E10 te rijden.

Ik heb zelfs het idee dat hij op E10 zuiniger rijdt.

IK woon in Duitsland en heb een Kia Rio van 2011 (nieuwste type) uit Nederland. Ik rijd al jaren probleemloos op E10 benzine en als ik in Nederland moet tanken i.v.m. BTW dan combineer ik het met normale Euro loodvrij gaat prima. 

Volgens Kia Duitsland zijn Kia's van alle bouwjaren geschikt om op E10 te rijden.

Ik heb zelfs het idee dat hij op E10 zuiniger rijdt.

ok. bedankt voor je antwoord. Ga het eens proberen. Zag op de kia website dat E10 zelfs geadviseerd wordt ( http://www.kia.com/nl/kia-rijders/faq/milieu-en-techniek/e10-b7/ ). Maakt het uit als de euro 95 en E10 door elkaar komen. Bedoel dus als de tank met euro 95 nog niet helemaal leeg is, kan ik dan gewoon E10 aanvullen? 

Al is de motor er wel voor geschikt,maar ik tank geen E10.ik heb op verschillende internet sites gelezen dat E10 niet zo goed is voor de motor.

En mijn Duitse collega's zeggen dat ook.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Al is de motor er wel voor geschikt,maar ik tank geen E10.ik heb op verschillende internet sites gelezen dat E10 niet zo goed is voor de motor.

En mijn Duitse collega's zeggen dat ook.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Met 7 jaar garantie ?

Maak je je daar zorgen over ?

verzonden vanaf mijn iMac27" met behulp van Tele2

Sommige mensen zijn nou eenmaal zuinig op hun spullen ongeacht garantie :wink:

Ben ik geheel met je eensch, maar als een bedrijf als Kia aangeeft dat het rijden op E10 zonder (ZONDER) problemen kan,

zie ik dat kennelijk "niet zuinig zijn op je auto " niet helemaal op zijn plaats.

• 4 weeks later...

Kan ik met mijn Kia E10 (benzine) of B7 (diesel) tanken in het buitenland?

Kia Motors Nederland B.V. is sinds 2007 met het project Kia Duurzaam gestart om de effecten van CO2 uitstoot te reduceren. Het gebruik van Bio brandstof is daar een mogelijkheid toe. Zowel de brandstof met het kenmerk E10 (benzine) als met het kenmerk B7 (diesel), waaraan speciale toevoegingen zijn gedaan, zijn door de fabrikant toegestaan om te tanken.

Alle benzinemotoren van Kia, ongeacht het bouwjaar (inclusief de nieuwe geavanceerde GDI motoren), zijn geschikt voor E10 benzine (10% ethanol).

Alle dieselmotoren van Kia, ongeacht het bouwjaar, zijn geschikt voor B7 diesel (7% biodiesel).

Indien u in het buitenland rijdt kunt u eventueel ook kiezen voor een benzine met een hoger octaan gehalte; RON98 zou een goed alternatief zijn. Deze brandstof met het hogere octaangehalte kan tijdens langer ritten goed worden gebruikt, met name als er veel snelweg kilometers worden gemaakt.

B7-Diesel: samenstelling van 7 % Biodiesel (DIN EN 14214) en 93 % Diesel (DIN EN 590)
E10- benzine: samenstelling van 10 % Ethanol (DIN EN 15376) en 90 % Benzine (DIN EN 228)

http://www.kia.com/nl/kia-rijders/faq/

Toch maar besloten volledig af te stappen van E10. Ik werd door een Mazda monteur bijgepraat en hij ontraadde

mij het gebruik van E10. Hij kreeg genoeg auto's in de garage met motorpech vanwege roestvorming in de motor.

Dus....voor mij E10 meer of anders heel sporadisch.

Toch maar besloten volledig af te stappen van E10. Ik werd door een Mazda monteur bijgepraat en hij ontraadde

mij het gebruik van E10. Hij kreeg genoeg auto's in de garage met motorpech vanwege roestvorming in de motor.

Dat zal condens zijn vanwege korte ritjes, bij normaal warm rijden zal dit toch geen probleem zijn lijkt me.

Heb het iig nog niet eerder ergens gelezen.

Het is niet zozeer condens wat de oorzaak is maar ethanol heeft de eigenschap een corrosieproces bij bepaalde metalen te versnellen. Verder gaat het bij hoeveelheden van meer dan 5% werken als een oplosmiddel voor kunstoffen. Ik raad het klanten bij ons zowiezo altijd af, misschien dat m'n kleinkinderen dan ook nog een boom in het echt kunnen zien ipv van een plaatje...

• Like 1