pcgrnvld Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 (edited) Er is mij iets heel vreemds gebeurd. Na een rit van ca. 100 km had ik de auto een uurtje geparkeerd. Daarna reed ik weer weg. Na een paar honderd meter hoorde ik plots een hard ratelend geluid uit de motor komen. Heb de auto aan de kant gezet en ben gaan luisteren. Het was een metaalachtig hard tikkend, rateled geluid alsof de zuigers tegen het kleppendeksel aankwamen. Ook ging nu het lampje van het motormanagement branden. Ben weer gaan rijden en ratelend geluid hield nog even aan om daarna te verdwijnen. Lampje motormanagement bleef echter branden. Aan het rijgedrag van de auto was overigens niets te merken. Hij reed gewoon goed. Ik dacht dat de katalysator kapot zou kunnen zijn. Vandaag brandt echter ook het lampje van het motormanagement niet meer! (wel wanneer ik het contactslot aanzet) Ca. 100 km mee gereden. Niets aan de hand! Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Ik heb een Sorento 3.5 V6 uit 2004. Gr. Pim De dealer wist wel wat het kon zijn! Het betrof een lager van een luchtklep(?) ergens bovenin het spruitstuk. Daar kunnen blijkbaar stukjes afbreken en in de motor terechtkomen. Bleek een bekend probleem te zijn wat geheel onder de fabrieksgarantie valt. Ook na vier jaar, gelukkig! Het onderdeel had overigens tijdens een beurt vervangen moeten worden, wat blijkbaar niet gebeurd was.... Het vertrouwen in mijn Sorento en het merk is weer geheel hersteld. Edited February 11, 2009 by pcgrnvld Probleem opgelost! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vranken Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Hallo, Als je naar een garage gaat kun je de storing nog laten uitlezen. Maar als de storing na 5 keer starten niet is voorgekomen wordt het uit het logboek gewist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rio-man Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Ik adviseer je om toch maar even langs de dealer te rijden. Het geluid dat jij beschrijft klinkt in mijn oren als een probleem dat je moet zoeken in het kleppen/cilindergebied. Ik heb hier verder niet zo veel verstand van, dus ik raad je aan de auto even te laten inspecteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El-Rio-Grande Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 Ook ik denk dat het wijsheid is om er even mee naar de garage te gaan, minimaal om de computer even uit te laten lezen. Door blijven rijden terwijl het lampje van het motormanagement brand is nooit slim en KAN schade alleen maar groter maken. Het is uiteraard ook een kleinere moeite even uit te laten lezen en te constateren dat er wellicht niets ernstigs is, dan dat je uiteindelijk langs de kant staat met een in de soep gelopen motor... Succes en hoop dat het snel opgelost is, Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Zo'n geratel kan eventueel ook veroorzaakt worden door de distributieketting. Soms gaat die ratelen in zijn behuizing als de kettingspanner stuk is. Een aantal mercedesliefhebbers hebben op andere fora (www.w116.nl en Nederlandse R107 SL/Club) immers soortgelijke ervaringen neergeschreven. Alex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vranken Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Volgens mij heeft een 3.5 V6 geen distributieketting maar een riem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Ik had blijkbaar verkeerdelijk aangenomen dat het om een diesel ging. Alex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willem1 Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Wat zegt de dealer? Of ben je nog niet geweest? Hou zelf niet zo van metaal op metaalgeluiden....en voorkomen is beter dan genezen alsook achteraf (doorgaans gepeperde) toestanden te krijgen, toch? Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts