Wilbert Posted February 9, 2009 Posted February 9, 2009 (edited) Hallo mensen, Ik ben nieuw hier op het forum, dus ik zal me even voorstellen. Ik ben Wilbert van den Broek en ik ben sinds anderhalf jaar trotse eigenaar van een kia rio 1.3 (2002). Ik heb een probleem met versleten schokbrekers, iets waar ik hier op het forum al meer over gelezen heb. Mijn kia heeft 82.000 gelopen dus dat de rubbers versleten zijn is mogelijk. De dealer heeft al 2 keer eerder mijn kia 'gerepareerd' voor dit probleem. 1e keer was binnen de garantie (links achter), tweede keer net buiten de garantie (rechts achter) Beide keren kostenloos gemaakt, maar nu blijkt achteraf waarom. De rubbers hadden net wat speling door slijtage, en dat was opgelost met wat ducktape (!) om de speling te verhelpen. Uiteraard de dealer gebeld, en hem verteld dat ze de vorige keren al de schokbrekers hadden moeten vervangen, en dat ik nu nieuwe wil kostenloos. Als antwoord een hoop gezemel over dat de bovag ongemakken als tikkend geluid niet als reden ziet voor kostenloze vervanging, immers de wagen rijd nog zonder gebreken. De dealer kwam met het voorstel dat ik 1 schokbreker betaal, en hij de andere plus de reparatiekosten. Kosten voor 1 schokbreker werden geschat op 120 euro. Mijn vraag is nu: is dit niet erg veel voor een schokbreker voor een kia? Ik heb een bedrijf gebeld voor losse schokbrekers van monroe, maar ze wisten me te vertellen dat ze voor de kia rio geen schokbrekers konden aankomen. Zijn de schokbrekers van de kia rio 1.3 alleen via kia te krijgen of ook los te koop? En is 120 euro dan te veel? Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze kwestie. Alvast bedankt, en nog een foto van mijn kia. Edited February 9, 2009 by Wilbert Quote
Tazteam Posted February 9, 2009 Posted February 9, 2009 Hallo Wilbert, Allereerst: welkom hier op het forum. Nu over je schokbrekers. Ik denk dat de dealer al redelijk veel coulance heeft getoont door de schokbrekers tot 2x gratis te "repareren". Je hebt, als ik verhaal goed lees, de wagen 2e handsgekocht, en later dealer onderhouden. Nu zit er op schokbrekers geen eeuwige leeftijd/levensduur. Ik denk dat de dealer redelijk tot goed gehandeld heeft en jou kostenloos zo lang mogelijk door heeft laten rijden. Waarschijnlijk waren de originele schokbrekers nog gemonteerd en kan je wel verwachten dat het dan ver gedaan is met de onderdelen. Daarna geeft de dealer jou na alle gedane moeite, een enkele schokbreker en montage kado. Dan lijkt misschien Quote
Rio-man Posted February 9, 2009 Posted February 9, 2009 120 euro klinkt wellicht als veel geld, maar het is een redelijk normale prijs. Heb net via MijnKia even berekend wat het zou kosten om 2 achterschokbrekers te laten vervangen icm kleine beurt: Kleine onderhoudsbeurt € 158,00 Specificatieoverzicht van extra reparaties: Schokdempers achter € 308 120 euro is dus absoluut redelijk. Quote
bigwade Posted February 9, 2009 Posted February 9, 2009 Hallo Wilbert, Dit is een lastige...... Als je dealer je verteld heeft dat net in en uit de garantie de dempers zijn vervangen heb je gelijk. (Repareren kan bij mijn weten niet bij dempers maar dat is een ander verhaal) De dealer heeft het probleem tijdelijk opgelost met ducktape, bijzonder creatief trouwens, ze hadden het alleen even moeten melden. De garage heeft je een voorstel gedaan van 120 eu voor, mind you, NIEUWE dempers. Een voorstel is een voorstel, je kunt ook zeggen 100 eu en zand er over. Het is ook maar net hoe en of je met dealer/garage verder wil. Hoe dan ook betaal je die 20 euro dan later nog wel een keer..of niet Het is een beetje geven en nemen en een stukje vertrouwen. Ik zou idd in gesprek gaan en kijken of je er voor 100-120 eu uitkomt. Suc6 Quote
Wilbert Posted February 10, 2009 Author Posted February 10, 2009 (edited) Bedankt voor jullie reacties. De Kia is gekocht bij deze dealer, en is ook altijd daar in onderhoud geweest. Ik ben de tweede eigenaar. Als de dealer het netjes had gedaan dan waren de schokbrekers de eerste keer al vervangen zoals het hoort. Maar goed nu is er een oplossing waarin ik mij ook kan vinden. Ik had ook niet echt verwacht dat ik zo gezegd door mijn dealer een poot werd uitgetrokken, want ik heb in het verleden nog altijd goede ervaringen met hem gehad (ook mijn ouders zijn al ruime tijd bij deze dealer). Ik schrok alleen van het bedrag van 120 euro voor 1 schokdemper omdat ik gedacht had dat deze niet zo duur zouden zijn. Ik heb trouwens geprobeerd te registreren via mijnkia.nl , maar daar wordt mijn kenteken icm code niet als herkend, krijg een foutmelding dat de combi niet bestaat. Erg vreemd. Ga vandaag een afspraak maken voor reparatie. Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Edited February 10, 2009 by Wilbert Quote
Kiatech Posted February 12, 2009 Posted February 12, 2009 Hallo, Als je het idee hebt dat je teveel betaald kan je altijd even de onderdelen prijzen vergelijken op login... . Let wel: dit zijn imitatieonderdelen, dat wil zeggen niet origineel Kia. Er zal dus altijd wel iets prijsveschil zijn met origineel. Dat hoeft echter niets te zeggen over de kwaliteit. Van de achterschokbrekers van de Rio is het uitslijten van het bovenste rubber een bekend probleem, en ik heb weleens imititatieschokbrekers gezien waarvan het rubber van betere kwaliteit is als van de originele Kia schokdempers! Succes! Groeten, Kiatech Quote
jtmvanveen Posted February 12, 2009 Posted February 12, 2009 Bij mij was inderdaad van de rechter schokbreker het bovenste rubber ook versleten. Dit geeft een vervelend gerammel tijdens het rijden. Ik had dit tijdelijk opgelost met aan beiden kanten een tywrap. Dit helpt even en dan later weer rammelen. Op Ebay even gezocht. Duitse firma. Monroe schokbrekers voor 58 euro stuk. 2 besteld zelf gemonteerd gewoon op straat voor mijn huis. Als je een beetje handig bent is het zelf zeker te doen. Ik was voor effe 135 euro klaar incl verzenden. 2 Mooie Monroe's eronder. Van de oude schokbreker was niet alleen het rubber versleten maar ook de demping was zeer slecht blijkt nu vergeleken met de nieuwe. Zeer tevreden met mijn Monroe's. Quote
Wilbert Posted February 13, 2009 Author Posted February 13, 2009 @ jtmvanveen : Ik was in de veronderstelling dat er voor kia geen geschikte schokdempers te krijgen waren van monroe. Ik heb verschillende zaken benaderd die mij allemaal vertelde dat er originele kia dempers onder moesten. Nu laat ik ze toch monteren, want 120 euro en zelf niet sleutelen is voor mij beter dan 135 en zelf nog bezig moeten (anderehalve linkerhand ong. Ga nu ook de distributieriem laten vervangen na het lezen van alle berichten hier op dit forum. Ik ben eens gaan nakijken en nu blijkt dat ik de originele riem nog heb met ondertussen 101.120 km erop. Tijd voor een nieuwe dacht ik zo. Gaat me 165 euro kosten alles inclusief dus dat valt mee. Quote
jtmvanveen Posted February 13, 2009 Posted February 13, 2009 @ jtmvanveen :Ik was in de veronderstelling dat er voor kia geen geschikte schokdempers te krijgen waren van monroe. Ik heb verschillende zaken benaderd die mij allemaal vertelde dat er originele kia dempers onder moesten. Nu laat ik ze toch monteren, want 120 euro en zelf niet sleutelen is voor mij beter dan 135 en zelf nog bezig moeten (anderehalve linkerhand ong. Ga nu ook de distributieriem laten vervangen na het lezen van alle berichten hier op dit forum. Ik ben eens gaan nakijken en nu blijkt dat ik de originele riem nog heb met ondertussen 101.120 km erop. Tijd voor een nieuwe dacht ik zo. Gaat me 165 euro kosten alles inclusief dus dat valt mee. Ik heb ook pas de distributie riem laten vervangen bij 73500 km. 165 euro is wel heel erg goedkoop. Dat is niet bij een Kia dealer. Want dan zit je dik boven de 300 euro. Laat ook de span en drukrol vervangen. Misschien zitten deze nog niet in de prijs. Inderdaad snel laten vervangen als er al meer dan 100000 op staat. In eerste instantie was het 90000 of 6 jaar en nu advissert men 75000 of 6 jaar. Succes. Quote
El-Rio-Grande Posted February 14, 2009 Posted February 14, 2009 Bij mij zijn bij mijn Rio in het verleden ook al eens de achterschokbrekers vervangen vanwege de rubbers. Toen onder garantie... Mocht het ooit weer zover zijn, zet ik er waarschijnlijk ook geen origineel Kia schokbrekers meer onder, waarschijnlijk ook Monroe. Wat betreft de distributieriem: Altijd ook meteen de spanrollen laten vervangen. Als je het bij een Kia dealer laat doen, ben je beslist m Quote
Wilbert Posted February 15, 2009 Author Posted February 15, 2009 Ik zal meteen de spanrollen erbij laten vervangen, dit zit nog niet bij de prijs in. Ik laat mijn wagen ook niet bij een dealer repareren, maar bij een kennis met verstand van zaken. Quote
Arckoo Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 ... vergeet naast de spanrol ook de looprol niet (of valt dat onder spanrollen? ) Quote
john1000 Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Hallo Heb net nieuwe distributiriem en rollers gekocht bij de plaatselijke autogroothandel met 30% korting, de rollers waren respetievelijkk 73,20 en 49,13 ex btw en de distributieriem 32,18 dus ruim 150,00 euro ex btw (normaal dus ruim 220,00 euro ex) De rollers zijn dus het grootste kosten plaatje ! Dus ik denk dat je wel iets duurder uit zal zijn dan 165,00 euro en dan komt het arbeidsloon er nog bij !! Quote
Recommended Posts