Jump to content

Sound upgrade

Guest Stief

Recommended Posts

Heren (en de paar dames),

Even getwijfeld of ik in de Sportage sectie of deze zou posten. Maar dit kan natuurlijk in elke auto.

Heb al een tijdje de standaard radio in mn SP3 vervangen voor een Witson en de speakers vervangen voor een Pioneer setje.

Het is een enorme verbetering maar ben uiteindelijk toch niet helemaal tevreden.

Ik wil geen dikke versterkers en subs meer in de auto (die tijd heb ik gehad) maar wil wel lekker vol en zuiver geluid.

Ik denk nu aan onderstaande:

- Alpine PWE-V80 voor onder de stoel.

http://www.car-products.nl/subwooferkisten/2280-alpine-pwe-v80-actieve-sub-voor-onder-de-stoel-4958043544349.html

- Focal PS165V Composet in alle deuren

http://www.car-products.nl/speakers/2220-focal-ps165v-3544058750137.html

Waar ik nog niet over uit ben:

- Onder welke stoel doe ik de sub?

- De tweeters op de plek van de orginele of toch een ander plek zoeken?

- Wil eigenlijk geen losse versterker maar heb mn twijfels over het vermogen van de Witson voor het aansturen van de compo sets.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Alles is welkom.

gr,

Stief

Zeg maar jij tegen u hoor ;)

Een sub onder de stoel vind ik niet erg. Is uit zicht en kost geen ruimte.

Ik bedoel eigenlijk dat ik geen subwoofer (in kist) met bijbehorende versterker(s) in mn kofferbak wil.

zeg dat dan LOL :wink:

nu is het wat duidelijker

en Focal  goed merk beter dan Pioneer

ik heb de speakers op de originele  plek dus in de deuren met bitumen

en dus wel een versterker ook Focal en deze is niet zichtbaar  

zit aan zijkant onder de laadvloer reservewiel geschroefd

succes ermee

Ik heb zelf geen underseat subwoofer maar eentje die op de plaats van het reserve wiel komt. Je ziet hem dus niet maar hoort en voelt hem wel. Je hoort en voelt hem heel erg zelfs. in je binnen spiegel zie je niet veel meer :P

Ik zal er wel fototje van posten.

http://www.navishop.nl/axton-axb20stp-subwoofer-p-12872.html

Tweeters zou ik als het makkelijk te doen is de originele vervangen. Ziet er net wat strakker uit dan.

Versterker en vermogen van witson durf ik niet veel over te zeggen. Witson levert 45w volgensmij en die focal composet is 80 rms.

Ze zullen wel beter klinken dan de originele speakers, maar met een extra versterker zul je we waarschijnlijk meer uithalen.

Een composet komt inderdaad het best tot zijn recht met een versterker er tussen. Ik kan niet zo snel het opgegeven vermogen vinden van de Witson, maar dit bepaalt hoeveel headroom je hebt bij het aansturen van de composet. Bij een normale autoradio ligt het effectief vermogen ongeveer rond de 17 Watt. Met die focal composet ga je iig qua luidsprekers een goede set binnenhalen. Je zult er wel op moeten gaan letten dat je de Witson niet gaat oversturen. Je zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om een compacte 2-kanaals versterker onder de stoel te installeren, bijvoorbeeld deze

http://www.car-products.nl/2-kanaals/2290-alpine-bbx-t600-1000000006339.html

De positie van de sub is erg persoonlijk. Mijn voorkeur gaat uit naar de passagiersstoel, dit voorkomt iig hinderlijke vibraties in de stoel bij jezelf als bestuurder, maar er zijn denk ik nog wel meer voor/nadelen te bedenken. Nu ik weet hoe makkelijk te installeren is en hoe goed het klinkt, besef ik me dat ik dit jaren eerder had moeten doen in mijn vorige auto's.

De plek van de tweeters is afhankelijk van waar ze nu zitten. De meest ideale positie is de a-stijl. Ik zie dat ze bij de sportage in de deur zitten, vlak onder het glas. Op zich is deze positie niet verkeerd, je zou er voor kunnen kiezen om de bestaande tweeters te vervangen door de focal tweeters, dit is qua installatie ook het makkelijkst. Een andere optie is om ze onderaan de a-stijl op het dashboard te plakken, hier moet je dan wel rekening houden met de bekabeling die je om moet leggen achter het dashboard (originele bekabeling achter dash opzoeken, aftakken, filter ertussen, extra bekabeling leggen naar tweeter, originele bekabeling naar woofer weer aansluiten). 

Heren,

Bedankt voor de tips. In mijn jongere jaren heb ik veel aan carhifi gedaan, maar ben er nu inmiddels ruim 14 jaar uit.

Ik heb mn spullen inmiddels bested.

Sub:

http://www.car-products.nl/subwooferkisten/2280-alpine-pwe-v80-actieve-sub-voor-onder-de-stoel-4958043544349.html

Speakers voor:

http://www.car-products.nl/speakers/2220-focal-ps165v-3544058750137.html

Speakers achter (was vergeten dat ik achter geen losse tweaters had):

http://www.car-products.nl/speakers/298-focal-pc165-3544053750101.html

Versterker:

http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/JBL-GX-A604-Versterker,10259,487026,1084804.html?langId=-11

Kwam deze aanbieding tegen,

Geen ervaring met deze versterker maar voor deze prijs kon ik 'm niet laten liggen en hij is ook nog redelijk compact. Bij de meeste shops is ie 50,- duurder. Mocht ie niet bevallen, dan ga ik waarschijnlijk voor een van Focal of Alpine.

Had deze versterker al gezien:

http://www.car-products.nl/versterker/2207-focal-fd4350-3544055676058.html

Is erg mooi compact maar is 2ohm ipv 4 ohm en een totaal andere prijsklasse als de JBL.

Mn huidige tweaters zal ik los snijden en vervangen voor die van de composet (Heb de zwarte kit om de boel in te lijmen al besteld)

Verder heb ik een lading dempings matjes besteld voor mijn deuren.

Nu nog wachten tot de boel binnen komt :-)  :-)

Bij de Focal versterker staat dat hij tot 2 ohm stabiel is. Dat betekend niet dat hij niet op 4 ohm kan spelen  :wink: . Hij geeft namelijk 4x58 Watt RMS vermogen op 4 ohm. Daarnaast heeft de Focal als voordeel dat deze op zowel de front als de rear kanalen een crossover frequentie insteling heeft. De JBL heeft dit alleen op de rear kanalen (rare keuze naar mijn mening). Je wilt op zn minst de crossover frequentie van de composet kunnen regelen. Je zou natuurlijk op de JBL de front en rear om kunnen wisselen, waarbij je de front (wordt dus speakers achter) op 80Hz High Pass zet.

Hey PatrickPR,

Dank voor het meedenken.

Dat de Focal wel 4ohm kan spelen weet ik hoor. ging me om 2Ohm gestabiliseerd. Als ik voor Focal ga dan natuurlijk wel 4Ohm stabiel ;)

Van de xover op de JBL had ik nog niet eens op gelet. Maar idd achter met voor omwisselen is een goed idee.

Heb even mogen spelen met de focal versterker dit weekend. Nou de plannen worden weer gewijzigd. Kost wel weer een paar centen maar ....

De JBL gaat terug en de Focal FD4.350 is inmiddels in bestelling!

Heb even mogen spelen met de focal versterker dit weekend. Nou de plannen worden weer gewijzigd. Kost wel weer een paar centen maar ....

De JBL gaat terug en de Focal FD4.350 is inmiddels in bestelling!

Leuk dat je dit toch hebt geprobeerd. Met welke speakers heb je de Focal geprobeerd? En wat is de eindconclusie? Oftewel, waarom gaat de JBL terug?

Heb de m geprobeerd met dezelfde composet.

Het klikt gewoon geweldig zuiver. Moet zeggen dat hoog wel erg scherp is met deze speakers. Mss voor sommige te scherp. maar daar kun je met de instellingen wel wat aan doen. Laag is mooi vol.

Wat verder meespeelde is dat de JBL net iets te groot was voor de plek waar ik m wil monteren. Natuurlijk had ik een andere (minder mooie ) plek kunnen vinden. Maar ben inmiddels verkocht aan de focal versterker. Oja heb nog wat korting kunnen krijgen. Heb m nu voor €250,- :)

Had vadaag even een uurtje en kon niet wachten. maar vast de achter speakers ingebouwd.

post-12287-1410208612,84_thumb.jpg

f52c9100c26df98a76b0ffb7af752cc6.jpg

Moest overigens wel de ring in het deurpaneel dat om de speakers valt een beetje bijsnijden.

• 1 month later...

Toch nog even een update...

Ik rijdt inmiddels al een tijdje naar volle tevredenheid rond met mn nieuwe sound :)

Ik heb mn sub onder de bestuurders stoel geplaatst en de remote daarvoor ligt in mn armsteun. De versterker had ik eerst in de middenconsole weggewerkt. Maar vond dat uiteindelijk toch niet praktisch. Als je een keer wilt spelen met de instellingen moet de middenconsole weer opengehaald worden. Ik heb er nu voor gekozen de versterker onder de bijrijdersstoel te plaatsen met de knoppen naar voren. Zo kan ik er redelijk makkelijk bij als ik wil. Alle kabels heb ik zo veel mogelijk weg gewerkt in de bestaande goten en in de middenconsole. De rest heb ik allemaal met zwarte textiel tape ingewikkeld. Zo zie je er niks meer van en als je toch op je knieen onder de stoel kijkt, lijkt het of het zo hoort. De versterker en sub worden overigens met klitteband op hun plek gehouden. Het zit goed vast maar als het echt nodig is kan ik het redelijk makkelijk eruithalen.

De tweeters van mn composet waren overigens groter dan ik had verwacht maar met wat aanpassingen heb ik ze prima op de plek van de originele tweeters kunnen monteren. Ze worden op hun plek gehouden met een zwarte kit. Hiermee heb ik ook alle kieren rondom gedicht. Weet niet precies wat voor kit het is. Heb het van een kennis die voor een schadeherstelbedrijf werkt gekregen. Wordt door hun veel gebruikt voor kunststof reparaties die niet in zicht zijn.

Dus mocht je aan een sound upgrade toe zijn (en je hebt er ook wel wat voor over) dan kan ik je deze combinatie van harte aanbevelen.