Jump to content

Kia Rio Superpack gekocht

Recommended Posts

Beste Kia rijders,

Ben zojuist lid geworden van dit forum, omdat ik deze morgen een Kia Rio heb gekocht.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik, tot een jaar of 4 geleden altijd een beetje lacherig deed over het merk Kia. Totdat ik een reclame zag van de toen nieuwe Kia Sportage met 7 jaar garantie. Ik was destijds druk bezig om een nieuwe Volvo V50 te kopen (heb altijd Volvo gereden en ben altijd fan geweest van Zweedse en Duitse degelijkheid), maar ik kon die Sportage maar niet uit mijn hoofd zetten. Uiteindelijk een nieuwe Kia Sportage gekocht in november 2010 en heb nog geen dag spijt gehad. Geen omkijken naar qua onderhoud en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Toen werd het tijd voor een extra auto, voor mijn vriendin, en we waren het er eigenlijk allebei direct over eens, het moest en het zou een Kia Rio worden. Gister de hele dag het gehele land doorgereden om Kia dealers te bezoeken die mooie Rio occasions hadden staan en ben eerlijk gezegd al de dealerpraatjes nogal beu. Uiteindelijk heb ik vanmorgen dus een Kia Rio gekocht uit juni 2012.

28000 km gereden, superpack benzine met alle opties. kleur wit met 17" phantom velgen. Ik wilde per se 6 mnd Bovag garantie en daar deden ze wat moeilijk over, maar omdat ik ongeveer 0 verstand heb van auto's was dat een voorwaarde voor mij voordat ik m'n handtekening zou zetten. Uiteindelijk zijn ze gelukkig overstag gegaan (zal hierdoor ongetwijfeld minder korting hebben gekregen). Toen ik de auto voor een testritje reed, merkte ik wel dat de banden veel herrie maakte en dat had ik bij een andere testrit met een Rio ook al gehoord. De dealer vertelde me dat het kon komen door ' gecupte' banden. Heb even op internet gezocht en ik zie dat gecupte banden inderdaad een probleem is dat veel voorkomt bij ' sportieve' banden/velgen. Zag hier op het forum ook al een speciaal topic geweidt aan dit onderwerp. Ik heb de dealer gevraagd of hij de voor- en achterbanden wilde wisselen en de banden wil trimmen, zodat het geluidsoverlast wellicht wat minder wordt. Maar ik denk dat daar de oorzaak niet mee wordt opgelost, alleen het gevolg wat na 10000 km weer terug komt...

Anyway, long story short, ik heb de Kia gekocht voor € 12.600,00 incl. B.T.W. incl. 6 mnd Bovag garantie. Zoals gezegd, de auto is van juni 2012 en heeft nog geen 30.000 km gereden. Hij zag er letterlijk als nieuw uit en heeft alle opties die je maar kan bedenken, behalve het open dak en navigatiesysteem. Heb ik een goede aankoop gedaan? Had ik meer moeten afdingen vanwege de herrie van de banden? De dealer ging echt niet lager dan dit bedrag en als ik vergelijkbare auto's online opzoek zijn ze allemaal duurder. Is er een manier hoe ik de vorige eigenaar van de auto kan achterhalen? Heb Zomoto geprobeerd, maar die zeggen alleen maar of het een particulier of bedrijf geweest is.

Alvast bedankt voor de antwoorden. Ben benieuwd hoe het volgende week voelt, twee Kia's voor de deur terwijl ik 4 jaar geleden het merk nog niet serieus nam... Die Schneider gast heeft echt goed werk afgeleverd in Korea.

• Like 2

Leuk verhaal en gefeliciteerd met je aankoop! Nog even een vraag, zat de resterende fabrieksgarantie er niet meer op dat je expliciet om een 1/2 jaar Bovag garantie hebt gevraagd?

Oh ja dat verhaal van dat je 4 jaar terug niet in een Kia gezien wou worden herken ik inderdaad ook, terwijl ze nu écht super modellen afleveren!

Er zat de normale 7 jaar Kia garantie (tot 150.000 km) op, maar dat is volgens mij niet voor draaiende delen, dus als ik van de dealer weg zou rijden en de motor draait in de soep, had ik een probleem (volgens mij).

Is er een manier waarop ik kan checken of de auto schade heeft gehad? (ik ben nogal onzeker omdat ik nog nooit een 2e hands auto heb gekocht)

bedankt voor de reacties en het welkom! :P

Als je motor in de soep loopt zonder dat er iets verwijtbaars is gebeurd (zonder olie gaan rijden of iets anders stoms) heb je gewoon garantie. Schippertje91 kan er over meepraten:

http://www.kiaclub.nl/topic/16389-voorstellen-met-een-klein-probleempje/

De 7jaar garantie wordt hier nog even kort uitgelegd

http://www.kia.com/nl/kia-rijders/home/kia-garantie/?checkmobile=false

Ik heb wel eens de uitgebreide voorwaarden langs zien komen maar die kan ik zo even niet vinden.

Ik weet niet of de auto tot nu toe in onderhoud geweest is bij de dealer maar anders kan deze je meer vertellen over de historie van de auto en of er eventuele schade geweest is.

Leuk maar ook gek verhaal.

Boven de zoveel duizend euro heb je sowieso bovag garantie bij een aangesloten garage, maar zoals anderen al aan geven

heb je op een onderhouden auto gewoon 7 jaar garantie, in jouw geval dus nog 5 jaar te gaan.

Ik zou me er niet druk over maken.

Over cuppende banden heb ik meer gehoord maar gek genoeg zijn er weinig klachten bekend op ons forum.

Guest GreyGriffin

Hallo Geronimo81,

Welkom hier! Fraai verslag van je omzwervingen die uiteindelijk hebben geleid tot de aankoop van de Rio.

Ik ben het helemaal met je eens: liep vroeger met een boogje om Kia heen, maar rijd nu al in mijn derde auto van dit merk!

bedankt voor de reacties.als je een 2e hands auto koopt van boven de 4500 euro dacht ik dus ook dat je dan standaard bovag garantie had bij een aangesloten bedrijf, maar dat is dus niet zo. Stond ook in hun advertentie: Internet(meeneem)prijs € 12.950,00. Showroomprijs € 13.950,00. Meeneemprijs is excl. Bovag garantie.

Dat vond ik dus wat vreemd. Als er niets mis is met die auto, kunnen ze toch gewoon een Bovag garantie geven op een auto van 2012 ?!

Anyway, is er een manier om de vorige eigenaar te achterhalen?

Waarom wil je persé die Bovag garantie? Je hebt inderdaad nog gewoon 5 jaar fabrieksgarantie! Of hij moet niet volledig onderhouden zijn. Heb je een onderhoudsboekje erbij? Zo ja, is deze afgestempeld en op de juiste manier de beurten gehad? En nee, dit hoeft niet persé bij de dealer zijn gebeurd zoals nogal eens gezegd wordt.

yup, boekje erbij. keurig onderhouden door de KIA dealer. Ik besef me dat de KIA garantie overdraagbaar is, dat is een van de redenen dat ik voor KIA kies. Ik weet alleen dat de KIA garantie niet dezelfde is als de Bovag garantie, vandaar dat ik graag de Bovag garantie heb. Ik heb zojuist de geschiedenis van de auto achterhaald en hij heeft geen schade gehad, dus het is gewoon een prima aankoop geweest. nu alleen nog iets doen aan dat geluid van de banden.

Ah top! Dat klinkt goed! De banden trimmen, balanceren en uitlijnen wil inderdaad soms prima helpen. Hou er wel rekening mee dat grote velgen (al valt 17 inch best wel mee) met plattere brede banden altijd meer geluid geven.

Maar in ieder geval heel veel plezier met de Rio! Wij hebben er altijd met veel plezier in gereden en als we eentje tegenkomen hebben we het er vaak over dat dat toch ook wel een hele fijne auto was! Geniet er van!

Kreeg vandaag de koopovereenkomst per mail en wat schetst mijn verbazing, niets over de Bovag Garantie of over het trimmen van de banden. Twee dingen die ik zaterdag toch duidelijk besproken heb met een medewerker van de Kia dealer.

Ik erover gebeld, zegt de manager doodleuk dat hij geen Bovag garantie geeft omdat het geen meerwaarde heeft omdat de auto nog 5 jaar Kia garantie heeft en de Kia garantie is beter dan de Bovag garantie (iets waar ik het niet mee eens ben overigens). Dus eigenlijk al wat meerdere mensen hierboven ook al zeiden, de Bovag Garantie is overbodig als de Kia is onderhouden door een Kia dealer, wat het geval is.

Omdat ik een man van mijn woord ben en dat ook graag ervaar bij de andere partij ben ik op m'n strepen gaan staan (God, wat klink ik als een verschrikkelijke vent zo :-) ) en eistte toch die garantie, omdat dat zaterdag zo besproken was. Ook het trimmen zou geregeld worden. Krijg ik net weer een bevestigingsmail van dezelfde man, met nu wel de Bovag garantie erbij, maar met de mededeling dat de banden niet getrimd kunnen worden omdat de banden licht gecupt zijn...

Volgens mij is dat juist de reden om de banden te laten trimmen. Hele vage zaak daar. Ik hoop dat ik m'n nieuwe Kia snel op kan halen en nooit meer terug hoef naar dat dorp en lekker bij m'n eigen Kia dealer hier in Rotterdam terecht kan, haha.

Guest GreyGriffin

Hallo Geronimo81,

Halverwege aangekomen met lezen van bovenstaand proza sloeg de schrik mij even om het hart. "Hij laat de overeenkomst toch niet afketsen"? Maar dat is gelukkig niet gebeurd!

Hallo Geronimo81,

Halverwege aangekomen met lezen van bovenstaand proza sloeg de schrik mij even om het hart. "Hij laat de overeenkomst toch niet afketsen"? Maar dat is gelukkig niet gebeurd!

Hij speelde het hard en zei dat de deal dan maar niet door moest gaan. Ik wilde de auto graag kopen maar laat niet met me sollen, dus zei dat hij dan inderdaad maar op zoek moest gaan naar een nieuwe koper...

toen bond hij gelukkig wel in en uiteindelijk heb ik die 6 maanden bovag garantie, maar als ik al jullie reacties lees zit ik er toch naast en heeft een Bovag garantie geen meerwaarde naast de bestaande Kia garantie. Ik ben echt zo'n leek op dit gebied, haha.

Hij bood later wel aan om navraag te doen bij hun banden leverancier over de gecupde banden en bood een 2e hands setje winterbanden aan voor € 300,00. Wat is jullie ervaring met 2e hands winterbanden? Ik las ergens dat winterbanden na 4 jaar uitdrogen en niet meer veilig zijn. Is dat zo? Moet daarlijk niet de alpen afslippen natuurlijk! :)

Kan een Rio met 2 volwassenen en 1 kind van 5, met bagage, snowboard en ski's eigenlijk wel de alpen in met zo'n 1.2 motortje met slechts 85 pk?

Mooi dat de koop toch door gegaan is!

Je kunt de banden controleren op de leeftijd aan de hand van de DOT code die op de band staat. dit bestaat uit 4 cijfers, de eerste 2 zijn de week van productie en de laatste 2 het jaartal. bijvoorbeeld 1812, geproduceerd in week 18 van 2012. In principe kunnen banden wel tot 10 jaar mee. Het is belangrijker om de banden te controleren op droogtescheurtjes en profieldiepte. Voor winterbanden geldt een minimum van 4 mm.

Mooi dat de koop toch door gegaan is!

Je kunt de banden controleren op de leeftijd aan de hand van de DOT code die op de band staat. dit bestaat uit 4 cijfers, de eerste 2 zijn de week van productie en de laatste 2 het jaartal. bijvoorbeeld 1812, geproduceerd in week 18 van 2012. In principe kunnen banden wel tot 10 jaar mee. Het is belangrijker om de banden te controleren op droogtescheurtjes en profieldiepte. Voor winterbanden geldt een minimum van 4 mm.

Ik zou 6 jaar als max aanhouden.

Het rubber wordt hard en rijdt echt niet lekker meer.

Had dat met mijn huidige auto; gekocht 5,5 jaar oud met de originele banden, dat reed niet lekker.

Vorig jaar juni Vredestein Quatrac AS bandjes er onder laten zetten en dat was een wereld van verschil.