Ga naar inhoud

Geronimo81

Leden
  • Aantal items

    55
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    2

Geronimo81 won de laatste dag op 11 januari

Geronimo81 had de meeste 'vind ik leuk' inhoud!

Community reputatie

9 Neutraal

Over Geronimo81

  • Titel
    Newbie
  • Verjaardag 09/18/1981

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Auto
    Kia Sportage 1.6gdi X-ecutive Plus Pack 2010
    Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack 2012
    Kia e-Niro ExecutiveLine 2019

Recente bezoekers van dit profiel

125 profielweergaven
  1. Geronimo81

    KIA e-Niro

    @Hippe lip ik heb ook 3x25A Als ik dit forum goed heb gevolgd is voor mij dan het maximale wat ik kan laden: van 0 naar 100% in ca. 20 uur. als ik sneller wil, moet ik iets met Eneco regelen en kost me dus € 600,00 per jaar, wat ik het dus idd niet waard vind. snap niet helemaal wat nou het verschil is tussen 1 of 3 fasen, als je er toch niet sneller van gaat laden... Maar nogmaals, ik snap helemaal niets van Ohm, Voltages, Wattages en Ampere's, kan net m'n tuinlampen op het stroomnet aansluiten en daar houd het wel mee op :S
  2. Geronimo81

    KIA e-Niro

    ik laat alles doen, anders weet ik zeker dat m'n huis afbrandt... haha maar het verschil in prijs tussen 1 fase en 3 fasen zit 'm niet alleen in de aanschafprijs van de paal toch? moeten er niet ook aanpassingen gedaan worden in je meterkast en dus hogere maandlasten bij je energieleverancier?
  3. Geronimo81

    KIA e-Niro

    heb goeie verhalen van new motion gehoord. Mijn zwager heeft toevallig vorige maand een paal door hen laten plaatsen op z'n oprit (hij krijgt een E-Golf). Zij hadden toen wel lange levertijden, maar het is uiteindelijk goede geregeld. Hij heeft als ik het goed heb 11KW op één fase?
  4. Geronimo81

    KIA e-Niro

    had wel ergens gelezen dat andere merken (zoals Nissan) de bruto 'inhoud' van hun accu adverteren, terwijl Hyundai en Kia de netto 'inhoud' van hun accu doorgeven. Dus de accu in de e-niro gebruikt 64 KwH van de accu die misschien wel een capaciteit heeft van 70 kwH o.i.d. Maar nu gaan we weer veel te technisch doen, haha. Het is gewoon een erg comfortabele auto, die ver kan rijden op één acculading. Nooit meer in de regen bij de benzinepomp, lage bijtelling elke maand, geen wegenbelasting, flinke ruimte achterin, alle gadgets die je je kunt wensen en een optiepakket waar menig 'premium' merk jaloers van wordt. Wordt elke kilometer die ik rijd vrolijker. En dan voor het stoplicht die mercedes naast je aankijken en denken "sukkel, met je veel te dure auto. de mijne zit ook binnen 8 seconde aan de 100" of word ik nu kinderachtig?
  5. Geronimo81

    KIA e-Niro

    oh jee. Ik reed vroeger met een jerrycan benzine in m'n achterbak en reed met enige regelmaat mijn benzinetank helemaal leeg. Zo vaak langs de snelweg gestaan omdat ik de pomp net niet haalde. Werd op een gegeven moment echt een sport om te kijken hoe ver je kon. het 'ik ken mijn auto'-gevoel. Dat zal dus met de e-Niro anders moeten. Ik denk totdat ik een wallbox krijg sowieso elke avond gewoon aan de stekker tot 100%. Ik heb nog geen laadabonnement, dus ik kan nog niet langs de snelweg snelladen. En zodra de wallbox er is laat ik me adviseren door de heren van de wallbox/Kia. Maar ik rijd elke dag in die auto, dus denk dat ik gewoon elke nacht 100% vol laad. Ik laat jullie over 2 jaar wel weten of het goed of slecht voor de accu is geweest
  6. Geronimo81

    KIA e-Niro

    ok. We gaan het meemaken. heb 7 jaar garantie op dat ding, dus we zien wel bedankt voor de waarschuwing iig.
  7. Geronimo81

    KIA e-Niro

    Via de app van kia (mijnkia) kun je een jaar lang gratis gebruik maken van het 'premium' pakket. Je kunt hierop zien hoe vol de accu is, wat de km stand van de auto is, hoeveel de actieradius momenteel nog is. Je kunt je rijstijl zien (sportief, normaal, eco), of je deuren op slot zijn, of je handrem erop staat, hoever je auto weg is, de bandenspanning in alle vier de banden en een laadpaal zoeken. Verder houd de app automatisch je ritten bij (tijd en km, met map en alles)... big brother is watching you... Na een jaar gaat dit volgens mij automatisch over naar een standaard basis pakket (als je er niet voor wilt betalen) en dan blijven er van de 10 functies nog 7 ofzo over. Dus je kan al best veel geinige dingen nakijken op je telefoon. Ik vind vooral fijn te zien als de auto aan het laden is hoelang het nog duurt tot 100%.
  8. Geronimo81

    KIA e-Niro

    De verkoper nam ook bij mij netjes de tijd hoor. Alleen ik merkte gewoon aan alles dat hij van het EV gedeelte geen verstand had. Bij de vraag welke van de drie wallboxen die KIA aanbiedt hij mij zou aanraden was zijn antwoord: "ik zou gewoon de duurste nemen, dat zal wel de beste zijn" ... /facepalm Nou heb ik zelf ook weinig verstand van het EV gebeuren en ik heb me gewoon niet genoeg in de materie verdiept voordat ik deze auto kocht. Ik wilde gewoon goedkoop km's maken met een zo groot mogelijke range. Vandaar ook dat het me tegenvalt als ik hoor dat de batterij wellicht beter niet elke x tot 100% volgeladen moet worden. Ik wil simpelweg elke morgen een zo'n groot mogelijk bereik hebben. Ik weet niet elke morgen hoeveel afstand ik die dag af ga leggen namelijk... Mijn vraag hierboven was: in het menu kun je de keuze maken tot hoe vol de accu geladen moet worden en hierin kun je onderscheid maken tussen AC laden en DC laden. Ik gebruik, bij gebrek aan een wallbox, de 230V stekker om mijn e-Niro op te laden. Valt deze manier van laden onder AC laden?
  9. Geronimo81

    KIA e-Niro

    Dit soort dingen irriteren mij dus. Bedankt voor je waarschuwing trouwens. Bij Kia hebben ze gewoon geen verstand van elektrisch rijden, accu's e.d. Ze verkopen je een auto en wensen je veel succes... Niemand heeft me hiervoor gewaarschuwd. Ik heb in het menu wel gezien dat je kunt instellen tot hoeveel % de accu geladen moet worden met AC laden en DC laden. Dit kun je per 10 verstellen, dus bijvoorbeeld 80, 90 of 100%. Volgens mij gaan het laatste beetje altijd langzamer om de batterij te sparen, maar ik heb hier dus geen verstand van. Laat me graag adviseren... En stel dat ik dit niet tot 100% wil laden (wat ik trouwens echt een redelijk bizar gegeven zou vinden, dat je de accu niet volledig vol mag/kan laden) moet ik dan AC laden selecteren voor de 230V stekker?
  10. Geronimo81

    KIA e-Niro

    Rijd nu een weekje met de e-niro. Een aantal dingen die me opvielen, die wellicht interessant zijn: Ik snap het verschil niet tussen de LKAS en de LFA. Ik zie in mijn dashboard twee lampjes naast elkaar. één is een auto met links en rechts een stippellijn en die werkt alleen boven de 60 km/h en de ander is een stuurwiel en die gaat automatisch aan als ik m'n cruisecontrol aanzet (werkt ook op lage snelheden). Ik ging ervan uit dat één van de twee daadwerkelijk tussen de lijntjes stuurt en de ander slechts een piepje zou geven als je over een lijn gaat zonder het knipperlicht aan te zetten, maar zoals ik het tot nu toe heb ervaren sturen ze allebei tussen de lijntjes en dit werkt prima als het een rechte weg is met duidelijke lijnen, maar toch irriteer ik me er genoeg aan om het uit te willen zetten, echter heb ik nog geen idee hoe dit uit te zetten. het éne lampje kan uitgezet worden met het knopje links van het stuur, maar als de auto gestopt heeft en opnieuw start, staat het weer aan en de ander (die mijns inziens exact hetzelfde doet) gaat automatisch aan als de CC aangezet wordt. Ik zal waarschijnlijk iets over het hoofd zien, maar ik heb het in het boekje ook niet direct gevonden. Het zijn leuke gadgets om aan je vrienden te laten zien, maar in every-day-use vind ik het storend genoeg om het uit te willen zetten... de adaptive cruisecontrol is goud. simpel zat. dit werkt gewoon echt heel relaxed. Ik merk dat ik in files met vanalles bezig ben, behalve met autorijden, want dat doet die auto voor je (famous last words...) je kan de afstand tot je voorganger instellen, om tussenvoegers te voorkomen, maar wat @Veefer zegt klopt, als er iemand in wil voegen, laat je normaal een beetje ruimte en dat doet dit systeem niet, dus je moet altijd op blijven letten. Ik rijd veel file en had hiervoor een schakelbak en dit is 1000 x beter. ben echt heel blij met hoe relaxed het rijd. heb tot nu toe ca. 150 km per dag gereden en met de 230V stekker opgeladen en elke morgen weer 100% opgeladen. verbruik ca. 16,5-17 kw/100km wat volgens mij neerkomt op ca. 380-400 km op een volle accu. Dat is in de winter en met veel snelweg kilometers prima, lijkt me. Moet wel zeggen dat ik de Adaptive Cruise Control vaak aanheb en dus regelmatig heel relaxed 90 achter een vrachtwagen aantuf, dus heb nog niet een echt sportieve rijstijl geprobeerd. betreffende laadpalen heb ik vandaag een formulier ontvangen van KIA die ik in moest vullen. men had wat vragen en zodra ik dit formulier heb ingevuld komt er dus iemand kijken naar mijn situatie. Niet goedkoop denk ik, maar iig geen gezeik (hoop ik). Verder zijn alle snufjes en gagdets leuk op de auto, maar zeker dingen als google carplay werkt toch niet echt fijn vind ik, dus dat gebruik ik tot nu toe niet zo veel. Zit geen CD speler in de auto, dus zal toch eens moeten gaan denken aan een spotify-abbonement. De navigatie van de auto zelf calculeert de files niet goed, maar dat moet ik wellicht nog verbinden met internet ofzo. Al met al, prima auto. Rijd lekker, verbruik valt me alles mee. Kan voor 47k denk ik veel leukere auto's kopen, maar omdat ik nou éénmaal zuinig ben en graag van alle EV-belastingvoordelen geniet, is deze auto denk ik de beste keus. goedkoop rijden per maand, leuke auto, prima ruimte, nog enigzins betaalbare nieuwprijs. ik kan me geen auto voorstellen waar je dezelfde ruimte krijgt, dezelfde opties, dezelfde range voor dezelfde maandelijkse kosten. Dus ben erg tevreden met de e-Niro.
  11. Geronimo81

    KIA e-Niro

    exact hetzelfde gehad. Ioniq gereden. prima auto, te kleine range. VW golf hetzelfde. Kona gereden, prima auto, maar vooral op de achterbank te klein voor een gezin. plus lange levertijden. Ik kreeg er één aageboden omdat er een afzegging was, maar kon wel even 3000 euro extra betalen, bovenop de nieuwprijs, omdat 'iedereen die auto wil'. Dat ging me te ver. Zoë en leaf en BMW i3 zijn niet mijn type auto. Heb getwijfeld over de Model 3. Vind dit een leuke auto, met goede range, iets minder ruimte dan de e-Niro denk ik, maar goede eigenschappen en een vernieuwend interieur, maar de vanafprijs was het me niet waard, zeker niet als je wat opties wil zoals dat autonoom rijden etc.
  12. Geronimo81

    KIA e-Niro

    Ben het met je eens Lip, dat het bij de ene kleur mooier combineert dan bij een andere. Ik vond het bij donkerblauw niet heel mooi. Bij zwart en grijs juist weer wel. Ik denk dat rood inderdaad een beetje gaat vloeken met die blauwe accenten. Moet zeggen dat ik het bij mijn zwarte erg netjes vind. Plus vind het ook wel leuk dat je hieraan kunt zien dat het een elektrische auto is betreffende energieverbruik: Zojuist over de snelweg naar m'n werk gereden. 40 km gereden, incl. stukken 110 km/h en stukken in de file. gemiddeld 18 kwh/100km. Was iets van 5 graden buiten. Als ik dit doorreken kom ik op ruim 350 km op een volle accu. En dan kom ik op m'n werk en dan komen collegae naar me toe met; heb je dat gezien op televisie? Van die dure Jaguar I-pace... betaal je 85k voor een jaguar, gaat 'ie maar 90 km/hr en kun je er slechts 250 km mee rijden... Gaat die van jou ook maar 90 km/hr??? Men is jaloers... prima!
  13. Geronimo81

    KIA e-Niro

    @Hippe lipWellicht haal je twee dingen door elkaar? Namelijk de auto van binnen opwarmen en de accu voorverwarmen. Volgens mij zijn dit twee verschillende dingen. De auto van binnen voorverwarmen is meer iets voor Volvo denk ik? De accu opwarmen voordat je gaat rijden, zit als het goed is wel op de e-Niro. Een opgewarmde accu verbruikt minder stroom en het blijkt dat de electriciteit die het kost om de accu te verwarmen minder is dan het verlies van het gebruik van een koude accu. Volgens mij kun je in het menu in je auto instellen hoelaat de accu bijvoorbeeld opgeladen moet worden (ivm dal- en piektarief ed) en als ik het goed heb kun je in dit menu ook aangeven als je bijvoorbeeld elke woensdag om 07:00 vertrekt dat de accu opgewarmd wordt zodat e.e.a. om 07:00 warm is... Ik heb weinig verstand van dit soort dingen, dus ik zal het vast mis hebben, maar zal het even nakijken.
  14. Geronimo81

    KIA e-Niro

    Ik denk dat je gelijk hebt. Mijn excuses.
  15. Geronimo81

    KIA e-Niro

    ja en dat as nou juist het enige waar ik me een beetje zorgen over maakte, de levensduur van zo''n accu. Toen ik dacht te weten dat er 7 jaar garantie op zat, nam dat wat zorgen weg, maar als ik het garantiekaartje goed lees is de garantietermijn op de accu tot 10-1-2021, dus nog 2 jaar...
×

Belangrijke informatie

Door deze site te gebruiken ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.