Jump to content

Prlwytzkofsky

Leden
  • Content Count

    166
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    16

Prlwytzkofsky last won the day on November 7

Prlwytzkofsky had the most liked content!

Community Reputation

58 Excellent

1 Follower

About Prlwytzkofsky

  • Rank
    Lid

Algemeen

  • Auto
    E-Niro, een blauwe

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Prlwytzkofsky

    Vampire drain?

    Nog nooit problemen mee gehad. Misschien is een overactief OVMS zelf het probleem? (hoewel ovms best goed is).
  2. Je kan er best lang over discussiëren over wat goed of slecht is voor de accu. Mijn vuistregel: nooit lang laten staan met een hele hoge of hele lage SOC. Bij mij is dat standaard laden naar 80%, en als ik ver weg ga vlak daarvoor naar 100%. En als je ergens aankomt met een heel lage SOC dan z.s.m. inpluggen. Stekker eruit halen heeft volgens mij niet zoveel zin.
  3. Ik heb een beetje door m'n oogharen gekeken en zag een verbruik van 35kWh/ dag voor de meeste dagen. Met een beetje natte vingerwerk kom je dan op 330 dagen (af en toe dagjes stilstand) *35kWh = 11550 kWh. Tel daar 3500 huisverbruik bij en je zit met 4000kWh in het voordelige tarief. Scheelt dus zo'n 200 Euro per jaar.
  4. Het is inderdaad erg korrelig. Misschien helpt een feller achteruitrijlampje?
  5. Ik heb hem ingespoten met een beetje teflon spray en daarna geen problemen meer gehad. Duurt wel even voordat je echt verbetering merkt.
  6. Meestal wordt laadverlies uitgedrukt als percentage van de geleverde stroom op de kWh meter t.o.v. de toegenomen lading in de accu. Je komt dan wat lager uit (3,58 is ongeveer 18% van 18,94). Dan zit je ook in de buurt van wat ik eerder heb gemeten (rond de 17%). Over het algemeen weten mensen met een electrische auto dit wel, maar misschien mag het wel iets duidelijker gecommuniceerd worden. Van misleiding lijkt me geen sprake: het is een inherente eigenschap van een EV. Aan de andere kant is je waarschijnlijk ook niet verteld dat je met de kilometers die je zo te zien maakt in het grootverbruikerstarief komt. En dat compenseert die 17% weer voor het grootste deel.
  7. Dank! Het zijn gewoon Michelin Alpin 5 banden. In precies dezelfde maat als de standaard banden. Alpin 6 was er in februari al, maar die kon ik op korte termijn niet meer krijgen. (donderdag kwam de dealer er achter dat de 16 inch velgen niet pasten, vrijdag zou de auto geleverd worden en zaterdag ging ik door de sneeuw op pad naar Denemarken). Wat banden betreft ben ik trouwens nogal eenkennig. Altijd Michelin. Een keer goodyear winterbanden gehad onder de ZOE en meteen twee lekke banden in twee jaar. Dat was voor het eerst in een jaar of 20. Totaal voor de set was net onder 1300 Euro wat ik best netjes vind. Normaal gesproken wissel ik zelf altijd. Blij dat foute grappen niet meteen betekenen dat ik ook fout ben. Laatst op dit forum een flauwe grap gemaakt over Amsterdammers en er ging meteen een mokummer over de zeik. En nu zit ik me af te vragen iemand uit Wormer zich Amsterdammer voelt of boer (of is er een tussenweg?). :-) Back on topic: ik ga meteen na de kerst op weg naar Zweeds lapland met de Tesla en twijfel nu voor het eerst over banden. Nokian of Michelin? Ik zou die tocht overigens ook zonder knipperen maken met de Niro. We kiezen voor de tesla vanwege 4 wiel aandrijving en superchargers (stuk beter in Noord Zweden, geen Ionity meer).
  8. Graag gedaan! Ik moest op een gegeven moment ophouden met tikken anders werd het een roman. Het klopt dat de M3 een vrij uniek cooling systeem heeft en dat is waarschijnlijk beter dan de concurrentie. Aan de andere kant gebruikt de Niro "pouch cells" en mijn boerenverstand zegt dat je een platte envelop nog beter kan koelen dan een ronde penlite. Maar ik kan nergens informatie vinden over hoe de koelvloeistof in een Niro accu stroomt. Gaat dat per pack van een stuk of 12 pouches of stroomt ook vloeistof tussen de pouches? Klopt trouwens dat de software in de tesla geen ouderwetse CC kan kiezen. En dat mis ik als ik het dorp uit rijd want dan heb ik tig phantom brakes. Maar ik heb bewust de M3 beoordeeld op wat ie nu is i.p.v. rekening houden met updates. dan kan je namelijk niks meer beoordelen en moet ik op Elon's dromen af gaan over hoe goed de M3 ooit wordt.
  9. Deel twee. Eerst even een paar reacties van het Tesla forum verwerken: @prettig (teslaforum, heeft ook allebei): - SR+ range zal niet veel onder de E-niro zitten. Ik denk dat het verschil wel redelijk is, zeker als je rustig rijdt met de Niro. Op het Kia forum zitten mensen die de GOM tot ver boven de 500km krijgen. Dat zie ik met een SR+ echt niet gebeuren. Net als @joostg (heeft ook allebei) geloof ik ook dat de toename in verbruik bij hogere snelheden wel meer is bij de Kia. - Op smalle banen en binnendoor doet autopilot het wel en LFA niet, ook niet in bochten. Klopt. Maar met de rare capriolen die de Tesla af en toe uithaalt vertrouw ik hem absoluut niet op N wegen en blijf minstens zo alert als dat ik zelf zou sturen. Bochten gaan een stuk beter in de Tesla. - Passieve veiligheid Tesla is beter. Klopt. Had ik niet genoemd. Vooral de stevigheid van het glazen dak is imposant. Accu/BMS (Battery Management System) Over dit onderdeel heb ik denk ik een beetje een controversiële mening. Veel mensen beweren dat Tesla jaren voorsprong heeft op de concurrentie maar ik twijfel daar toch een beetje aan. Kia maakt ook al wat jaren elektrische auto’s. Een accu en BMS zijn altijd een compromis. Je wil aan de ene kant een accu die lang mee gaat, aan de andere kant zo hoog mogelijke laadstromen, veel vermogen en kunnen ontladen tot vrijwel 0. Daarnaast moet dat alles in een grote temperatuurrange kunnen. Wat overblijft is altijd een compromis waar de ontwerpers keuzes hebben gemaakt. En dan valt op hoe verschillend die keuzes zijn bij Tesla en Kia. Belangrijk is de C-rate. Dat wil zeggen: hoe snel staat het BMS toe dat de accu geladen of ontladen wordt t.o.v. de capaciteit. Voor de simpelheid doe ik het hier in kWh en kW omdat de voltage tussen beide auto’s vergelijkbaar is (moet eigenlijk in Ah). De C-rate bij laden van de Tesla is 190/75=2,5. 190kW is de maximale laadsnelheid, 75 kWh is de capaciteit. Bij de Kia is dat 80/64=1,25. Dus 2X zo weinig. Bij ontladen zijn de waarden 3,5 versus 2,3 maar dat is iets minder relevant omdat de accu slechts kortstondig zo hoog belast wordt (accelereren). Een hogere C-rate leidt tot een snellere degradatie (minder capaciteit) van de accu. Tesla moet dus in de chemie en het ontwerp van de cellen ruim 2X beter zijn om net zo lang mee te gaan. En juist daar heeft Tesla nou niet bepaalt een schone lei. Veel model S Tesla’s (vooral de 85kWh) zijn via over the air updates gereduceerd naar C-rates die vergelijkbaar zijn met die van de Niro. Dit om de degradatie te beperken en brandgevaar te voorkomen. Een andere belangrijke ontwerpkeuze zijn de buffers. Een Lithium Ion accu wordt permanent beschadigd als die helemaal leeg of (in mindere mate) helemaal vol is. Daarom zorgt het BMS er voor dat een accu nooit helemaal ontladen kan worden. Kia heeft er voor gekozen zowel een top als bottom buffer toe te passen. 100% laden bij de Kia is dus niet echt 100% maar in werkelijkheid iets van 98%. Bij de Tesla kan je hem wel tot 100% vol laden. Die heeft alleen een bottom buffer. Ik ben benieuwd wat dat voor de degradatie van veel auto’s gaat betekenen. Er worden nu heel veel in de lease geleverd en sommige leaserijders (lang niet alle) zijn niet heel zuinig op hun auto. Ik heb nu 45.000 km op de Niro staan en nog geen kilometer aan range verloren. Volgens het BMS is de State of Health van de accu nog steeds 100%. Dat moet ik de M3 nog zien doen. Duidelijk is dat bij het ontwerpen van de Kia een stuk conservatievere keuzes zijn gemaakt als bij Kia. De Niro staat wel bekend om “cold-gate”. Bij lage temperaturen haal je maar een heel lage laadsnelheid. Ik heb het nog nooit meegemaakt en ben in februari naar noord Denemarken geweest. Ook heb ik nog nooit gezien dat de accu verwarming aan ging. Wel had ik laatst bij een Ionity charger dat de Niro maar een lousy 33kW haalde terwijl de Tesla er naast stond met 140 kW te laden (het was toen 15 graden). Ik weet niet of dat aan Ionity of aan de temperatuur lag. Bij Fastned ging het wel snel. Wat AC laden betreft is er nog een groot verschil. De Kia kan je prima opladen aan een gewoon stopcontact zonder randaarde. Dat is handig in landen als Noorwegen en Belgie (ouderwets sternet), maar ook gevaarlijk. De Tesla controleert wel op randaarde en kijkt ook naar de spanningsval tijdens het laden. Als de spanningsval te groot is reduceert hij de laadsnelheid of stopt helemaal. Dit om het gevaar op brand door overbelasting bij slecht aangelegde installaties te verkleinen. Voor zover ik weet doet de Kia dat niet. Wat ik niet goed kan beoordelen zijn de milieu effecten van het produceren van de accu en het gemak van produceren. Ik vermoed dat Tesla daar weer wat beter scoort met name door de lage hoeveelheid cobalt waarmee ze schermen. Garantie Hier doet Kia het duidelijk beter: 160.000km op de hele auto versus 80.000 voor Tesla. Aandrijflijn is wel ongeveer hetzelfde bij beide. Over the air updates Ik heb sinds ik hem heb al 4 updates ontvangen in de Tesla. Erg fijn, en je merkt dat autopilot steeds beter wordt. Wel laat de stabiliteit soms te wensen over. Ik heb de auto al een paar keer moeten rebooten bijvoorbeeld bij een hangende update. Ook lijkt het gemak van de updates bij Tesla een etos van “ship first and fix later” in de hand te werken. Interieur/uitrusting Qua uitrusting ontlopen ze elkaar niet veel. De Kia heeft stoelventilatie (prettig!) en stuurverwarming, terwijl de Tesla twee elektrisch verstelbare stoelen, alarm, dashcam en sentry mode heeft. Het interieur van de Kia is wel een stukje minder mooi. Knoppen lijken maar een beetje neergeplemt te zijn en veel hard plastic. Knoppen zitten overigens wel allemaal op de juiste plaats en ik mis in de Tesla het gemak van “tactile feedback”. Kachel een graadje hoger is in de Tesla naar beneden kijken, slidertje aanpassen of op pijltjes drukken en controleren waar ie staat. In de Niro pak je op gevoel de knop en draait hem twee tikjes omhoog. Het interieur in de Tesla is in vergelijking met de Niro net een Japans tuintje. Mooie materialen, en gewoon heel weinig dingen. Het enige dat ik niet snap in de Tesla is het nep houten schrootje op het dashboard. Ik heb niks tegen hout in het interieur, en vind het zelfs mooi. Maar door alleen op het dashboard hout te gebruiken en bijvoorbeeld niet in de deuren en middenconsole lijkt het een beetje een after-thought. Achterin zit je in de Kia een heel stuk beter. Vooral voor wat langere mensen is het een beetje afzien achterin de Tesla op lange ritten. Hoofdruimte is best krap en bank is erg laag. Wel erg prettig is het glazen dak in de Tesla. Het is op een of andere manier goed voor de ziel om een beetje in het licht te zitten. Schadegevoeligheid Het kan natuurlijk pech zijn, maar we hebben al een kras gereden op de Tesla. De bumpers (vooral voor) hangen erg laag bij de grond en je moet dus vreselijk uitkijken voor stoeprandjes. Daar hebben we nu dus rechts voor een diepe kras zitten. Je moet in de Tesla in de stad gewoon een stuk beter opletten terwijl de Kia gemaakt is voor de urban jungle. Ook hebben we al een ster in de voorruit gehad bij de Tesla, maar dat wijt ik maar aan de steentjesroulette. Op de Tesla hebben we ook al een kras zitten op de velg (tolpoortje Frankrijk met een toeterende vrachtwagen achter me). Ook dat is een stuk moeilijker voor elkaar te krijgen met de Kia. Bestellen/afleveren. Ik heb de Kia op de allerlaatste dag dat dat kon (eind november) gereserveerd. Een paar dagen later ben ik bij de dealer naar binnen gelopen en heb een handtekening gezet (zonder de auto gezien te hebben). Dat was maar goed ook, want mensen die niet zelf actie ondernamen kregen de auto veel later. Enige nadeel was dat ik niet snel mijn gewenste kleur kon krijgen (grijs). Het is dus een blauwe geworden. Afleveren ging helemaal volgens het boekje en kon op mijn verzoek zelfs een paar dagen eerder zodat ik er meteen mee op vakantie kon. Op 2 februari kreeg ik een keurige auto, flesje wijn en het aanbod om dingen uit te leggen (uiteraard wist ik alles al :-). De Tesla is 2 juli via internet besteld. Bestelling ging prima, maar aflevering was een aanfluiting. Aflevering werd twee keer uitgesteld en uiteindelijk verplaatst van Groningen naar Tilburg 300km verderop. Daar aangekomen mochten we in de stromende regen onze auto zelf controleren en meenemen. Er waren geen grote dingen mis: beetje vies, stickers niet verwijderd, verkeerd gemonteerd koferbakrubber, te lage bandenspanning en verkeerd afgestelde koplampen. Op de dag dat we hem ophaalden (11 september) werden er iets van 350 auto’s uitgeleverd. Dat betekent dat Tesla die dag 350.000 Euro aan afleverkosten verdient. Ik snap dat er meer in de afleverkosten zitten dan alleen het echte afleveren maar voor dat geld mag je toch wel verwachten dat iemand 1 a 2 uur je auto helemaal nakijkt. Als je per persoon 4 auto’s per dag aflevert heb je ongeveer 120 mensen (beetje overhead, training) nodig. Volgens mijn deden zet het met een man of 35. Dat is gewoon een bezuinigingsmaatregel. Kwaliteit De kwaliteit van de Tesla valt me niet tegen. Er is veel geschreven over panel gaps en inderdaad kunnen ze nog wel veel leren van de Koreanen wat dat betreft. Maar ik heb het idee dat het lakwerk van de Tesla juist weer een tikje strakker is dan van de Kia. Enige punt van de Tesla is dat de frunk niet helemaal mooi is uitgelijnd. Ga ik nog wel eens iets aan laten doen, maar niet erg storend. Service/onderhoud De Kia heeft een vrij belachelijk onderhoudsschema. Elke 15.000 km moet ie een beurtje en als je dat niet doet vervalt je garantie. Daardoor is bij mij na 5 maanden volledig nutteloos de remvloeitstof vervangen. Wat dat betreft is de Tesla veel beter: ze adviseren onderhoud elke 30.000 km, maar zie maar of je zin hebt. Over de service van de Kia dealer heb ik niet veel te klagen, maar in contact komen met Kia Nederland is nogal lastig als ik forumleden mag geloven. Met de Tesla heb ik nog niet veel service ervaringen. Ik ben een keer bij SEC Groningen onaangekondigd langs gereden omdat ik mijn trekhaak niet gemonteerd kreeg. Er kwam meteen een monteur helpen (die er gelukkig ook een beetje moeite mee had) en het kofferbakrubber is goed gemonteerd. Kortom: prima. Het schijnt wel dat het in Amsterdam minder goed is, maar in Amsterdam is alles erger. Grote dingen vervoeren. In de Kia kan je best grote dingen kwijt. Ik heb al eens een 2 zitsbankje vervoerd. Toch wint de Tesla het wat mij betreft omdat je er een karretje achter kan hangen voor grote en/of vieze dingen. Dat is wat mij betreft ook een van de grootste nadelen van de Kia: geen trekhaak. Het voelt op een of andere manier raar om een mestvork achterin de Tesla te gooien om wat groenafval weg te brengen. Dat is de “nette” auto van de twee. Subjectieve dingen en scheetkussens Kia is traditioneel een merk voor mensen die lak aan status hebben. Persoonlijk voel ik me daar meer bij thuis. Het verschil in reactie als je verteld dat je een Tesla hebt gekocht is frappant. Een Tesla wordt door veel mensen nog gezien als een duur statussymbool, hoewel de meeste reacties positief zijn. Wel kregen we een keer letterlijk te horen dat we “bij die klant beter niet met een Tesla aan konden komen”. Ik kan de flauwe grappen zoals scheetkussens en dat je de tekst bij de telefoon kan veranderen in “ahoy-hoy” wel waarderen. (Ahoy-Hoy was volgens Graham Bell de beste manier om de telefoon op te nemen). Het geeft aan dat de Tesla in elkaar is gezet door mensen die lol in hun werk hebben en een missie. Dat mis je bij de Kia een beetje: dat is gewoon een auto. Conclusie Ik heb in mijn leven nu denk ik een stuk of 25 auto’s gehad. Beide zijn beter dan wat ik ooit eerder heb gereden. De Tesla is wat sportiever dan ik zou willen. Audi en BMW rijders zullen zich thuis voelen en ik begin eraan te wennen. De Kia is conservatiever maar dat is helemaal geen slecht punt. Ik vermoed dat de accu van de Kia langer goed blijft. Groot nadeel van de Kia is wel de levertijd.
  10. Bedankt! Zou best eens kunnen trouwens. Op de terugweg van de bandenboer (Drachten) afgelopen zaterdag zag ik geloof ik 2 E-Niro's. Misschien tijd voor een geheime Kia forum groet
  11. Misschien is het alleen voor de gemoedsrust, maar is de automaat vervangen een idee? Is niet duur en ik heb al eens de automaat moeten vervangen na 5 jaar laadpaalgebruik. Ik reken trouwens met een wat hoger laadverlies dan Case. Zie Overigens kan je wel de cumulatieve laadstroom via OBD uit de auto peuteren. Zie Kan geloof ik tegenwoordig ook met ev notify.
  12. Zoals je het omschrijft zou ik me niet veel zorgen maken. Een beetje warm wordt ie bij mij ook. Ik schat maximaal iets van 40 graden na een uur of 4 laden. Verschil met de Prius is dat de laadpaal veel langere tijd achter elkaar moet draaien, en daardoor ook wat langere tijd heeft om op te warmen. Maar als je zeker wilt zijn zou ik er even een installateur naar laten kijken. Wat je wel zelf eenvoudig kan doen is de aansluitingen controleren. Een klein beetje losse aansluiting kan dit makkelijk veroorzaken. Haal alle stroom van de meterkast en kijk of je met een beetje redelijke kracht de aansluitingen nog wat strakker aan kan draaien. Moet meestal ongeveer 2Nm zijn (dacht ik).
  13. Ze zijn me te duur en ik vind ze niet mooi. Ik wil graag 17 inch i.v.m. comfort en stoeprandjes. De enige echte Kia velgen die volgens de webshop passen zijn deze: https://webshop.kia.nl/accessoires/velgen/0/Q4400ADS07&modelid=139/ Die vind ik niet mooi en ze zijn 2,5X zo duur. Het liefst had ik een setje van de standaard velgen gehad, maar die zijn geloof ik iets van 400 euro per stuk. Mooie van deze velgen is dat het nauwelijks opvalt dat ze niet standaard zijn.
  14. Ik had in februari al Michelin's gekocht en die op de standaard velgen laten leggen. Was een beetje een haastklus omdat de 16 inch banden en velgen die ik had gekocht niet pasten. Nu dus eindelijk nette velgen gekocht. Toen ik ze besteld had was ik bang dat ze zo bling zouden zijn dat ik alleen nog maar rap muziek zou kunnen draaien, maar ze zien er best beschaafd uit. De banden bevallen overigens prima. Beetje stiller zelfs dan de gewone banden. Voor mensen die dit model interessant vinden: evolution dedicated s311. Kostte mij 70 euro per velg (ex tpms en montage). Maten komen exact overeen met de fabrieksvelgen Overigens is er hier in Groningen al wel rap speciaal voor electrische auto's (net zo vrouwonvriendelijk als de meeste rap, waarvoor excuses maar te grappig om te laten liggen):
  15. Welkom!. Samen met @Hippe lip behoor je dan tot een vrij select gezelschap dat een e-niro prive heeft gekocht. Niro is overigens een stuk beter dan de Leaf (luchtkoeling en rapid-gate).
×
×
  • Create New...