Jump to content
  • Sign Up

Prlwytzkofsky

Leden
  • Content Count

    109
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Prlwytzkofsky last won the day on May 9

Prlwytzkofsky had the most liked content!

Community Reputation

22 Excellent

1 Follower

About Prlwytzkofsky

  • Rank
    Lid

Algemeen

  • Auto
    E-Niro, een blauwe

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hij is ongeveer even duur als je de 32A versie neemt. Een raar dingetje van deze lader is dat ie de snelheid verhoogt door de voltage te verhogen (ik meen naar 250V). Kan wel, maar ik heb geen flauw idee of dat ook nadelige gevolgen heeft (bijvoorbeeld levensduur AC lader). Met twee electrische auto's moet je wel zo snel mogelijk laden om in een nacht klaar te zijn. Voor mij was de overweging tussen aansluiting verzwaren of trafo. Een trafo heb je er dan (met MIA) binnen een jaar uit. Meerwaarde van de 24A Magnum t.o.v. loadbalancing zie ik niet echt.
  2. Jazeker, is wel een tof ding. Verschil met die van Ratio is dat deze een ringkern i.p.v. een gewone trafo gebruikt en daardoor een stuk lichter is. Rendement is (als ik naar de opgave van de fabrikant kijk) wel wat lager. Voordeel is wel dat ie mee kan op vakantie. Ik zit nu een trip naar (Noord) Noorwegen te plannen en zou hem graag mee hebben. Gewoon inpluggen bij een rode CEE. Over 16/32A kan je discussiëren. Maar ik heb toch vaak genoeg dat ie nog maar net vol is als ik weer vertrek. En dat is op 32A (nou 31 eigenlijk, lang verhaal).
  3. Klopt. Bij mij ook krassen (grevitie blue). Is gewoon niet de beste laklaag ter wereld. Mijn kat begint aan de deur te krabbelen als je thuis komt en niet snel genoeg voor voedsel zorgt omdat je bijvoorbeeld nog aan de telefoon zit. Remedie is bij ons een beschermende laag vuil op de auto te laten groeien.
  4. Nee die bestaan ook niet (helaas). Dit gaat om een Tesla. Ik heb dus straks een E-Niro en een Tesla (of eigenlijk, mijn vrouw koopt de Tesla, en ik hou de Kia).
  5. Hihi, nee hoor. Nu is het voor de komende 5 jaar wel weer klaar. Bovendien denk ik niet dat de Tesla niet eens zoveel lekkerder rijdt. We zullen in elk geval de hoge rijpositie gaan missen.
  6. Ok, de kogel is door de kerk. Vorige week een Model 3 awd met trekhaak en fsd besteld. Die gaat de ZOE uit 2013 met 150.000 op de teller vervangen. Om heel eerlijk te zijn was het niet echt nodig want de ZOE deed het nog prima. Maar we merkten dat we allebei veel liever in de Niro rijden, vooral vanwege autopilot. Daardoor moest de Niro wel heel hard werken (26.000 km in 5 maanden). Bovendien mistten we een trekhaak en gaat volgend jaar de bijtelling best flink omhoog. Ben benieuwd of ik kan wennen aan het totale gebrek aan knopjes. En ik ga denk ik smart regeneration ga missen. Maar leuk is het wel.
  7. Het is inderdaad raar. Neem je ook de "gewone" meterstand op? Misschien is je nieuwe kWh meter gewoon lniet goed.
  8. Mwoah, valt wel mee. Niet meer dan het normale denk ik: standaard laden tot 80%, 1 a 2 keer per week naar 100% voor een lange rit. Ik denk dat ik 97% langzaam laad, maar als ik snel laad dan ook zo snel mogelijk (dus bij voorkeur een 175kW fastned). Ik ben in elk geval blij verrast. De Zoe die we hebben heeft na 45000 kilometer nog 96% SOH, en ook dat vind ik best acceptabel (maar die is luchtgekoeld, en je kan geen limiet instellen dus gaat ie bijna altijd naar 100%). Fralamjo: --Even afvragend wat je precies meet. Ik bekijk in Torque pro de SOH zoals het BMS dat op dat moment ziet. Ik zou echt niet weten of ik daarmee voor de gek gehouden wordt, maar het lijkt me niet heel aannemelijk. Zeker ook omdat deze waarde niet normaal in het dashboard getoond wordt (zoals bijvoorbeeld bij een Leaf).
  9. Vandaag maar weer eens gemeten. Na ruin 23000 km nog steeds 100% SOH. Eerlijk gezegd had ik wel een procentje degradatie verwacht, dus het valt me mee.
  10. Klopt. Volgens de voorschriften hoef je bij een "oude" laadpaal (ik geloof dat het voorschrift 2014/2015 kwam) geen type B toe te passen. Maar voor alle nieuwere palen moet het wel. Ik weet nog dat het toen ik de ZOE kocht (2013) een punt van discussie was. Hoe dan ook ben ik het met Hippe Lip eens: het gaat om veiligheid. En veiligheid (hoe saai en bemoederend dit ook klinkt) gaat erom dat je rekening houdt met de niet normale situatie. Dus dat er bijvoorbeeld een auto die je niet verwacht had aan je paal hangt. Bedenk wel dat als het fout gaat het meteen echt goed fout gaat (dood). [edit] Sorry, eindigen met het woordje dood was misschien een beetje te dramatisch. Maar hou er rekening mee dat de energie die vrijkomt bij het laden van een auto best groot is. Omdat electriciteit zo onzichtbaar en geluidloos is snappen we soms het gevaar er niet van. Dat wil ik maar zeggen. Laden met 8kW staat gelijk aan het in de fik steken van een liter benzine per uur, maar kan nog veel groter letsel toebrengen. [/edit]
  11. Succes! Tsja, dit krijg je als een olieboer electrische auto's gaat doen
  12. Nog gefeliciteerd met je auto overigens! Ik zou zekere vragen er wat aan te doen. Van een nieuwe auto mag je wel verwachten dat de lak redelijk foutloos is.
  13. Klopt dat dit niet correct is. Het is een gecombineerde automaat met aardlek. Karakteristiek van de automaat is B (dus je kan tijdelijk wat meer stroom trekken dan met karakteristiek A), maar de aardlek is echt een type A. Dat is dus fout.
  14. Is waarschijnlijk nog altijd sneller (en goedkoper) dan je auto af moeten laten slepen Enige traject waar ik wel eens op tot het randje ga is naar huis omdat ik er redelijk zeker van kan zijn dat de laadpaal daar het doet en niet bezet is. Voor het overige zorg ik altijd voor een marge: als de geplande lader stuk/bezet is moet je de volgende kunnen halen. Wegwerkzaamheden kunnen ook wel eens voor stress zorgen. Gelukkig is deze discussie tegenwoordig vrij academisch: met de range van de Niro en Fastned , allego, etc moet ik meestal sneller plassen dan dat de auto leeg is.
  15. Dat is mij nog nooit gebeurd, en in Nederland ben je ook bijna nooit meer dan 10km verwijderd van een laadpaal. Dus als je echt leeg komt te staan ligt dat echt aan jezelf.
×
×
  • Create New...