Jump to content
  • Sign Up

Prlwytzkofsky

Leden
  • Content Count

    134
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

Prlwytzkofsky last won the day on September 17

Prlwytzkofsky had the most liked content!

Community Reputation

30 Excellent

1 Follower

About Prlwytzkofsky

  • Rank
    Lid

Algemeen

  • Auto
    E-Niro, een blauwe

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ik weet nog een keer dat mijn XM aan de diagnose hing en dat er heel groot in het scherm stond "transmission not recognized, press space to continue". De monteur beweerde dat hij de auto helemaal niet uit kon lezen (we waren er vanwege een ABS fout). Toen ik zei "druk eens op de spatiebalk" deed hij dat en konden we prima zien dat er een aansluiting van de gordelspanner niet Ok was. Vervolgens wel 1,5 uur aan incompetentiekosten mogen aftikken. Ga ik doen. Vreemd genoeg zijn mensen aan wie ik de auto laat zien het meest onder de indruk van fart-mode
  2. Je kan de SR+ al een tijdje bestellen. Die is ongeveer even duur als de Niro. We rijden nu een kleine week met de Tesla (die is van mijn vrouw, Niro is van mij). Als ik een paar duizend kilometer erop heb zitten zal ik wel een samenvatting van de verschillen posten.
  3. Hier nog een oud C5/XM/BX/CX rijder. Eerste C5 werd bij 450k km in de prak gereden. Na flink wat km's in de Niro mis ik de vering toch nog wel eens, vooral bij drempels.
  4. Wat ik niet snap is dat ze in NL ionity chargers neezetten op 20km van elkaar, en ook nog eens in een gebied waar al allemaal Fastned staat. Waarom niet in de witte vlek in NL rond Emmen waar in geen velden of wegen een snellader te bekennen is? App is wel handig, tot je je securecode van je mastercard voor een laadsessie in moet toetsen terwijl er 2 i-paces staan te wachten... (in Noorwegen, bij de enige Ionity richting het Noorden terwijl alle Noren daar ook heen gaan in de vakantie: Dombås)
  5. Als de Tesla Goden ons gunstig gezind zijn krijgt mijn vrouw haar M3 a.s. woensdag. Aflevering is in vergelijking met KIA in elk geval een aanfluiting. Twee keer uitgesteld, in totaal 4 eindfacturen en afhalen in Tilburg i.p.v. Groningen wat was afgesproken. Dan hebben we dus een e-Niro en een M3 op de oprit staan. Ben benieuwd hoe het bevalt. Wat me wel opvalt is de verschillende reactie van mensen: als je vertelt dat je een electrische Kia hebt dan krijg je vaak leuke en geïnteresseerde reacties. Maar vertel je dat je een Tesla besteld hebt dan heeft iedereen meteen een mening, en niet altijd positief (subsidieslurper, eco-aso). Waarom we voor de Tesla hebben gekozen: na een tijdje met de Niro te hebben gereden balen we er allebei van als je weer zelf ouderwets moet sturen en remmen op saaie stukken weg in de ZOE. Daarnaast is de M3 de enige een beetje betaalbare electrische auto waar een trekhaak onder kan. We rijden toch vrij regelmatig met een karretje meuk naar de stort of van de bouwmarkt. (kangoo is ons teveel bedrijfsauto en heeft beroerde range). En na 6 jaar ZOE en 160.000 km waren we ook wel weer aan iets anders toe (ja, ik geef toe: allemaal eerste wereld redenen). Over phantom breaking lees ik verschillende dingen. Sommigen hebben regelmatig last, anderen nooit. We gaan het zien. Grappig is verder te zien dat Tesla rijders een wat hoger "fanboy" gehalte hebben. Toen ik daar op het forum zei dat ik het jammer vind dat Tesla geen smart regen ondersteund terwijl Kia dat wel doet kreeg ik gelijk allemaal reacties in de trend van "dat heb je toch niet nodig" en "tesla heeft de beste autopilot".
  6. Hee, dat is goed nieuws. Ionity gaat hard (overal behalve NL omdat Fastned al een goede dekking heeft...). Nu al bijna 200 stations waarvan 138 in bedrijf. Op mijn vakantie veel plezier van gehad. https://ionity.evapi.de/#/
  7. Prlwytzkofsky

    Actieradius

    Dat klinkt in elk geval een stuk logischer. Ik heb meestal iets van 360km op 100%. Fijn dat het niet lijkt op een kapotte accu (cel). voor de zekerheid: staan in het menu van de ritten (ev, co2,ritten ofzo) een beetje normale waardes? Bij mij varieert het tussen de 12kWh/100km (rustige rit, binnenweggetjes) tot 22kWh/100km (s'ochtends vroeg, Groningen Amsterdam, tegenwind en 140km/h op de teller).
  8. Mooi! Moet een verademing zijn na de granny charger. Ik weet nog dat heel lang geleden ik loadbalancen tot boven selectiviteit afraadde (in de tijd dat dit forum uit een onderwerp bestond...). Voor de duidelijkheid: ik ben nu overtuigd dat het best goed en veilig kan.
  9. @Hippe lip Doet je Zappi het nu? En wat voor snelheid haal je? Ben benieuwd!
  10. Volgens mij is een EV juist uitstekend als trekauto. Beste voorbeeld vind ik deze dragrace van een Alfa 4C tegen een model X (met een Alfa 4C op een trailer). Fabrikanten kiezen er voor geen trekhaak toe te staan omdat het nogal dramatische gevolgen heeft voor de range. Ik denk ook dat een boot de wal op krijgen geen probleem moet zijn. Vraag is wel: wat voor boot en hoe zwaar?
  11. Dat is natuurlijk waar, en ik sluit ook niet uit dat een monteur het leuk vindt om even gas te geven, zeker omdat je niet elke dag in zo'n auto rijdt. Aan de andere kant kan de auto daar echt prima tegen. (ik doe het ook). Wat helpt om een beetje inzicht te krijgen is het stroomverbuik per onderdeel schermpje (ev, tik op de range). Ik zie altijd dat aan het begin van een rit de airco rond de twee kW trekt, en wel tot 40% van het cumulatieve stroomverbuik uitmaakt. Na een paar kilometer neemt dat af.
  12. Ik zou toch wat voorzichtig willen zijn met de conclusie dat een hoog verbruik op korte ritjes automatisch betekent dat er met de auto geragd is. Bij een garage zal de auto mogelijk ook een half uurtje aan staan (met airco) om daarna die 5 km te rijden. Dan zit je al snel aan de waarden die je noemt.
  13. Je hebt echt een engelen geduld. Eerst 4 maanden wachten op een rooie, en daarna maanden op een fatsoenlijk laadstation. Succes met uitpakken en installeren!
  14. Hoe snel is snel genoeg? Ik zie geen tankstations adverteren met "Bij ons tanken met 5 liter/seconde!". Blijkbaar zien we de huidige tijd van diesel tanken als acceptabel. Ik denk dat snelladers al vrijwel aan datzelfde punt zitten. Vergeet niet dat een laadstop anders is dan een tankbeurt. Bij tanken sta je glazig naar een metertje te staren. Bij een laadbeurt gebruik je die tijd voor toiletbezoek en een bakje koffie. Om het even in perspectief te plaatsen: in mijn vakantie heb ik iets van 4000km gereden. Ongeveer 4 keer heb ik echt zitten wachten op het laden (25 minuten). De rest van de tijd werd gevuld met eten, benen strekken, etc. Dat is ongeveer 1% van de tijd die we in de auto zaten. Met bijvoorbeeld een Model 3 op supercharges wordt die tijd nog eens een factor 2 minder. Ik zie op dat forum mensen klagen dat ze amper meer tijd hebben om koffie te halen. Hmm, sommige dingen zijn toch echt wel fundamenteel en niet zozeer een kinderziekte. Zoals bijvoorbeeld de benodigde energie voor compressie en transport. Daar valt gewoon niet veel winst te behalen. Ik denk wel degelijk dat waterstof een toekomst heeft, maar meer in niche markten waar gewicht een grote rol speelt (luchtvaart?). Wel zie ik vaak waterstof gebruikt worden als argument om "nu nog maar even niets te doen". En daar kan ik slecht tegen. Bovendien zie ik partijen met grote belangen (Shell, Gasunie) inzetten op waterstof en dat maakt mij als Groninger wantrouwend. Dit zijn bedrijven die veel te verliezen hebben. Ik denk dat de eerste tankstations volgend jaar zullen gaan sluiten vanwege dalende vraag. Deze maand worden er elke dag zo'n 200 model 3's op kenteken gezet. Dat zijn stuk voor stuk auto's die nooit meer bij een Shell station zullen tanken. Kortom: waterstof heeft wel degelijk een toekomst, maar moet niet gebruikt worden als argument om nu niets te doen. We kunnen maatregelen om het klimaat te verbeteren echt niet langer uitstellen.
  15. offtopic! en heel erg nerdy. Eh, sorry. Nu kom je een klein beetje op mijn vakgebied. Modbus is een laag hoger in het osi model (ik vermoed 4). Je hebt ook modbus over tcp waar het niet nodig is alle apparaten achter elkaar aan te sluiten. Bij RS485 (laag 3) moet dat wel (wel een tof protocol trouwens, vooral voor grote lengtes en veel storingen.. En met moeite kan je ook een ster topologie aanleggen). Nog meer off-topic: ik ben een tijdje bezig geweest met een project om telemetrie van vrachtschepen naar de wal te brengen. Dus dingen als koers, waypoints, fuel consumption, prop pitch, etc op een bijna realtime manier. Bij vrachtschepen heb je geen OBDII connector, dus moet je alle data zelf verzamelen en converteren. Best lollig om NMEA (dat zegt sigmasailor vast wel iets) met 6-bit ASCII, modbus en dingen als "the cloud" en document datastores samen te brengen. In het kader van echt cowboy IT werk: ik ging een keer aan boord van een coaster omdat we de modbus interface hadden beloofd maar nog niet hadden gemaakt. Hele middag zitten programmeren terwijl de kapitein (een indonesier) op slippers voorbij slofte. Aan het eind van de dag werkte de interface en konden we netjes alle koelwatertemperaturen, oliedrukken, etc uit de motor lezen. Leuk om te doen en heel veel van geleerd.
×
×
  • Create New...