Jump to content

Prlwytzkofsky

Leden
  • Content Count

    176
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    18

Prlwytzkofsky last won the day on January 23

Prlwytzkofsky had the most liked content!

Community Reputation

68 Excellent

1 Follower

About Prlwytzkofsky

  • Rank
    Lid

Algemeen

  • Auto
    E-Niro, Tesla M3 LR AWD

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jeetje, ik dacht dat ik een kilometervreter was. Overigens merk je bij zoveel kilometers des te meer dat het echt veel goedkoper is. Ik mis elke week 70 Euro diesel afrekenen absoluut niet.
  2. Meestal 80%. Soms 90 en voor lange ritten 100%.
  3. Ik twijfelde of ik het zou posten omdat het zo vreselijk saai maar tegelijkertijd goed nieuws is: na 52000km geeft het BMS nog steeds een state of health van 100%. Nothing to see here, move along .
  4. Gefeliciteerd! Ik heb ook voor een blauwe gekozen i.v.m. levertijd en geen spijt. Overigens durf ik het bijna niet te zeggen, maar ik kreeg die van mij binnen 2 maanden na bestelling... Veel plezier!
  5. Klopt, maar ik denk dat we nog een stuk meer uit de bestaande netten kunnen halen. Het zou mij bijvoorbeeld niets verbazen als Enexis binnenkort met goedkope laadpalen komt die binnen een wijk loadbalancen. Het klopt dat je het niet eindeloos moet overslaan. Maar Kia eist dat je het elke 30.000 km doet wat bij mij resulteerde in nieuwe remvloeistof na 5 maanden. Onze Zoe had een onderhoudsinterval van 30.000km of 1 jaar en net als Kia moest elke tweede beurt de remvloeistof vervangen worden. Kortom: ik vin de Kia wel heel voorzichtig met de intervallen.
  6. Het klopt dat onze Tesla een stuk duurder is dan de Kia. Ik schat ongeveer 40-50% (vooral bijtelling en MIA). Maar beide auto's zijn samen maar net iets duurder dan de C5 diesel die ik vroeger privé reed. Welke het makkelijkst te bedienen is: best een lastige.vraag Veel dingen zijn in de Tesla makkelijke bijvoorbeeld een swipe om je navigatie naar huis in te stellen. Maar de kachel iets anders instellen kan ik niet zonder m'n ogen van de weg te halen. Dus ik denk dat de Kia net iets makkelijker is en de Tesla is vooral heel anders dan de rest. Als je je login naam ook maar enige eer aandoet: instappen in de Tesla is echt een heel stuk lastiger dan in de Kia. De Tesla is verrekte laag. Als de infrastructuur echt zo slecht zou zijn dan zouden nu duizenden Tesla'e en E-Niro's te koop staan tegen spotprijsjes omdat de eigenaren er weer vanaf willen. Persoonlijk ken ik helemaal niemand die weer terug is gegaan naar een ICE. De Tesla superchargers worden wel druk, maar er zijn vorig jaar al twee bijgekomen en je kan altijd naar een Fastned als je echt haast hebt. Nog een fun fact: bij het raffineren van een liter benzine wordt ongeveer 1,6 kWh electriciteit gebruikt. Dat is ongeveer 30-40% van de electriciteit die nodig is om even ver te rijden met de E-Niro als met die liter benzine in een gewone Niro. Dus door alleen een liter benzine niet te maken heb je al een groot deel van de benodigde stroom. En dan heb ik het niet over de rest van de keten (exploratie, winning, transport). Als je daar ook rekening mee houd dan kan je makkelijk overstappen op electrisch rijden. Daar is gewoon genoeg energie voor door simpel geen aardolie meer te gebruiken.
  7. Lang geleden heb ik eens beloofd de Prlwytzkofsky score te geven: als de nieuwigheid eraf is: welke auto rij je nou het liefst? Het antwoord is even voorspelbaar als onbevredigend: beide. Even over onze situatie: we zijn allebei ZZP'er en rijden veel voor werk en ook privé. De Niro is vandaag door de 51000 km gegaan (sinds 1 februari 2019) en de Tesla heeft er 24000 opzitten (sinds 10 september). De Niro is van mij, en de Tesla van mijn vrouw maar we rijden veel in elkaars auto. We zijn in 2019 veel met de auto op vakantie geweest: Denemarken (Niro), Noorwegen-Zweden 2X (1x Niro, 1X tesla) en 1X Parijs (met 2 auto's en 7 man). Dus zo'n 13000 vakantiekilometers. Meestal is het zo dat we elkaar s'ochtends aankijken en vragen "met welke ga jij?". Onze voorkeur hangt meestal een beetje van de stemming af. Heb je zin in scheuren ga je met de Tesla. Heb je zin in relaxed sturen ga je met de Niro. Wat soms ook uitmaakt is naar welke klant je gaat. Met de Kia ben je lekker anoniem en nooit een patser. De Tesla straalt toch nog steeds een beetje uit dat je het gemaakt hebt. Soms helpt dat, soms werkt het juist tegen je. Nog wat bevindingen in volledig willekeurige volgorde: - Als je echt lange ritten maakt (>400km) is de Tesla duidelijk sneller. Voor een ritje Groningen-randstad maakt het niet zoveel uit. Maar op echt lange ritten is de hogere laadsnelheid en vooral het supercharger netwerk echt heel prettig. Dat geldt wel alleen weer voor echt lange ritten in het buitenland. In de spits met een Tesla langs de supercharger is geen pretje meer in Nederland. Ik heb als wel eens 10 minuten moeten wachten op een plekje en kreeg toen 35 kW (Tesla stalls zijn gedeeld). Maar echt lange stukken zijn zorgelozer en een stuk (ik schat 30%) sneller met de Tesla. - Het doel van de rijhulpsystemen is volgens mij zorgen dat de bestuurder minder vermoeid raakt. Dat doen ze allebei ongeveer even goed. In de Kia moet je opletten op scherpere bochten die hij niet aan kan. In de Tesla moet je opletten op Phantom brakes. De Tesla is wel significant beter geworden maar nog steeds stap ik na een lange rit even vermoeid uit de Kia als de Tesla. - Ondanks dat ie kleiner is is de Kia een stuk praktischer als het gaat om bagageruimte en ruimte voor mensen achterin. - Ik mis in de Tesla stuurverwarming en stoelventilatie (ja, echte 1st world problems) - De Tesla is een stuk duurder als het gaat om banden, velgen etc. Voor de Kia kocht ik winterbandenvelgen voor 70 Euro per stuk. Voor de Tesla was dat 150. En banden waren ook iets van 50 Euro per stuk duurder (Nokian's onder de Tesla, Michelin's onder de Niro) - Hard optrekken en door bochten raggen is ook na 24000 km nog F**cking leuk met de Tesla. Toen ik hem kreeg vond ik de Niro snel. Nu voelt het vreselijk traag aan. - Tesla fanboys zijn bijzonder irritant. De sfeer op dit forum is een stuk beter dan op dat van Tesla. - Beide zijn erg betrouwbaar. De Kia heeft in 51000 km alleen een nieuwe laadkabel gekregen (oude werd heet). De M3 krijgt binnenkort een nieuwe achterruit vanwege een doorgebrande achterruitverwarming. Ik vermoed dat ik onder de recall voor waterpomp valt. Als je nu een pistool op mijn hoofd zou zetten en zeggen dat ik moest kiezen tussen een M3 SR+ of een Kia zou ik voor de Kia kiezen. Als de keuze was tussen de LR AWD die wij hebben en de Kia zou ik de Tesla kiezen ondanks de hogere kosten. Nogmaals: beide auto's zijn beter dan alle auto's die ik ooit heb gehad. Ik ga echt noot meer tanken.
  8. Prlwytzkofsky

    KIA laadkabel

    Bedankt voor de tip! Mijn vaste laadkabel thuis wordt niet warm, maar de losse kabel wel die enkele keer dat ik hem gebruik. Eigenlijk nooit bij stil gestaan tot ik dit topic zag. Er ligt nu een nieuwe voor me klaar bij de dealer. Ze kenden het probleem.
  9. Ik vind het maar een raar grafiekje. Ten eerste is degradatie ook afhankelijk van het aantal kilometers. Ten tweede zie ik een lineaire degradatie terwijl de degradatie meestal in de eerste jaren sterk is terwijl die later afneemt.
  10. Ik vermoed dat het wel past, andersom niet (16" op e-niro). Ik heb destijds bij de dealer gevraagd wat ze kostten en ben toen afgehaakt (iets van 400 Euro per velg ex band...)
  11. Prlwytzkofsky

    Vampire drain?

    Nog nooit problemen mee gehad. Misschien is een overactief OVMS zelf het probleem? (hoewel ovms best goed is).
  12. Je kan er best lang over discussiëren over wat goed of slecht is voor de accu. Mijn vuistregel: nooit lang laten staan met een hele hoge of hele lage SOC. Bij mij is dat standaard laden naar 80%, en als ik ver weg ga vlak daarvoor naar 100%. En als je ergens aankomt met een heel lage SOC dan z.s.m. inpluggen. Stekker eruit halen heeft volgens mij niet zoveel zin.
  13. Ik heb een beetje door m'n oogharen gekeken en zag een verbruik van 35kWh/ dag voor de meeste dagen. Met een beetje natte vingerwerk kom je dan op 330 dagen (af en toe dagjes stilstand) *35kWh = 11550 kWh. Tel daar 3500 huisverbruik bij en je zit met 4000kWh in het voordelige tarief. Scheelt dus zo'n 200 Euro per jaar.
  14. Het is inderdaad erg korrelig. Misschien helpt een feller achteruitrijlampje?
  15. Ik heb hem ingespoten met een beetje teflon spray en daarna geen problemen meer gehad. Duurt wel even voordat je echt verbetering merkt.
×
×
  • Create New...