Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Net bij een dealer een Sportage X-clusive van november 2011 gekocht. 37.500 km op de teller. Volgens de dealer heeft de auto over precies 1 jaar een grote onderhoudsbeurt nodig. Ik rijd ongeveer 10.000 km per jaar.

Telt, ook vanwege de garantie, een periode van 12 maanden of het aantal gereden kilometers om het moment van onderhoud te bepalen?

Geplaatst

Het is altijd welke het eerste komt, rij je veel km heb je dus eerder de beurt nodig rij je weinig dan is het elk jaar een beurt

Gast Timo0103
Geplaatst

En onderhoud bij de dealer is niet verplicht voor de garantie he, neem je voordeel.

• 8 maanden later...
Geplaatst

Bij onderhoud door een niet KIA dealer altijd ook om een gedetailleerde factuur met alle specificaties van het onderhoud vragen.

Een stempel van een extern bedrijf is vaak niet voldoende, om aan te kunnen tonen, dat het onderhoud volgens de fabriekseisen is gebeurt.

Tip uit eigen ervaring: Duidelijke kopieën daarvan altijd in de auto in het onderhoudsboekje laten.

Als je onderweg strand werd eerst gecheckt, of de onderhoudshistorie in het KIA systeem staat.

Bij externe onderhoud is dat meestal niet zo. En dan moet je direct aan kunnen tonen, wat tijdens de onderhoudsbeurten is gedaan.

En dat is lastig, als je eerst naar huis moet, om deze op te halen, terwijl je misschien op vakantie in het buitenland bent.

Geplaatst

Onze Sp3 gaat ook elk jaar binnen voor onderhoud,wij hebben een gemiddelde van 15.000km per jaar,

Wij laten het onderhoud doen door onze Kiadealer en vinden dat zijn prijzen goed meevallen,misschien is het in een andere nog goedkoper,maar hun service is prima,en dat telt ook vindt ik.

En we zijn toch iets meer op ons gemak moest er eens een panne of ongeval moest gebeuren,weten dan zeker dat alles correct is.

• Like 2
Geplaatst

Onze Sp3 gaat ook elk jaar binnen voor onderhoud,wij hebben een gemiddelde van 15.000km per jaar,

Wij laten het onderhoud doen door onze Kiadealer en vinden dat zijn prijzen goed meevallen,misschien is het in een andere nog goedkoper,maar hun service is prima,en dat telt ook vindt ik.

En we zijn toch iets meer op ons gemak moest er eens een panne of ongeval moest gebeuren,weten dan zeker dat alles correct is.

Dat is dus een beetje geldverspilling, voor de diesels geld een interval van 24 maanden of 30000 km

Geplaatst

Dat is dus een beetje geldverspilling, voor de diesels geld een interval van 24 maanden of 30000 km

Verdorie Timo je hebt gelijk,effe gaan opzoeken en zie nu ook dat het onderhoud maar om de 2 jaar moet gebeuren ....

Maar eigenlijk was ik 6 maand re laat voor het onderhoud...dus was het al een jaar en een half sinds vorige onderhoud :-)

En de achterste remmen moesten ook vervangen te worden,plus een groot onderhoud...zijn we zeker twee jaar gerust nu :-)

Bdankt Timo voor de info!

Klopt het ook dat wij van een gratis Kia touringassistance genieten?ik dacht dat dat juist de twee eerste jaren waren?of wordt dat stilzwijgend verlengd?

Geplaatst

Waarom zetten alle nieuwe mensen altijd alles in hoofdletters als topic, uitermate irritant....

Geplaatst

Bij onderhoud door een niet KIA dealer altijd ook om een gedetailleerde factuur met alle specificaties van het onderhoud vragen.

Een stempel van een extern bedrijf is vaak niet voldoende, om aan te kunnen tonen, dat het onderhoud volgens de fabriekseisen is gebeurt.

Tip uit eigen ervaring: Duidelijke kopieën daarvan altijd in de auto in het onderhoudsboekje laten.

Als je onderweg strand werd eerst gecheckt, of de onderhoudshistorie in het KIA systeem staat.

Bij externe onderhoud is dat meestal niet zo. En dan moet je direct aan kunnen tonen, wat tijdens de onderhoudsbeurten is gedaan.

En dat is lastig, als je eerst naar huis moet, om deze op te halen, terwijl je misschien op vakantie in het buitenland bent.

Kern van waarheid maar in de praktijk niet waar.

Ben al zo vaak bij de dealer geweest voor relatief kleine dingen ( nieuw stuur, nieuwe achterlichten, koppelingspedaal sensor, module voor alle timing onderdelen ) in de garantieperiode en men heeft nooit 1 boekje aangeraakt of gekeken.

Ziet men dat er onjuiste onderdelen toegepast zijn of gewoon slecht onderhoud gaan ze piepen over de garantie, en terecht.

Verder hoef je niets aan te tonen hoor, maar laat voor de volgende eigenaar gewoon even het boekje afstempelen.

Dit is wel zo netjes en beter als je hem wilt verkopen.

Geplaatst

Waarom zetten alle nieuwe mensen altijd alles in hoofdletters als topic, uitermate irritant....

Tja.......

Het kan wat schreeuwerig overkomen maar iedereen moet het leren.

Klik hem dan maar gauw weg.......

:mrgreen:

Geplaatst

Sommige topics moeten eens extra in deverf gezet worden om onze twee knorpotten wat op stang te jagen ,zonder namen te noemen hahaha!

En een nieuwe kan je mij ook niet noemen,sinds 2012 lid van dit SUPER forum :-))))

Geplaatst

@Timo,

in een ander draadje heeft GermanFriese zijn relaas gedaan.
Ik zou het toch eens lezen...
Geschil loopt al 4 weken en wordt nu eindelijk afgehandeld.

Vervelend verhaal maar het rammelt aan alle kanten.

Dit is een stukje wetgeving omtrent het regulier onderhoud:

Wanneer u tijdens de garantieperiode onderhoud- en reparatiewerkzaamheden door een niet merkdealer of -garage heeft laten uitvoeren, mag de fabrikant of importeur u geen garantie weigeren. De enige eis die nog gesteld mag worden is dat de werkzaamheden vakkundig en volgens de voorschriften van de fabrikant zijn uitgevoerd.

Dit houdt in de correcte type onderdelen gebruiken. Er zijn bijvoorbeeld ook meerdere type motorolie geschikt voor een motorblok.

Afgestempeld en getekend onderhoudsboekje met km stand moet voldoende zijn binnen de garantietermijn.

Ben bang dat Kia zich ernstig gaat verschuilen achter facturen van de beurten die nietszeggend zijn.

Beetje jammer dit weer, niet goed voor het imago.

Geplaatst

Wetgeving is leuk maar:

Recht hebben is één maar recht krijgen is de kunst.

M.i. weegt de mogelijke ellende niet op tegen de meerprijs van de dealer. Procentueel op de totale auto kosten is het een schijntje.

Zelfs mijn bevriende vak garage adviseert onderhoud bij de dealer vanwege mogelijke discussies.

Niet garantie bepalende zaken worden uiteraard "in eigen beheer" geregeld.

• Like 1
Geplaatst

Maar goed, ik laat me daar absoluut niet door afschrikken of beinvloeden en dat weten ze ook dondersgoed.

De dealer weet waar ik het onderhoud deels laat doen dus dat scheelt natuurlijk ook maar het hele verhaal wat ik heb gelezen is te schandalig voor woorden.

1 factuur ontbreekt, ja sorry geen garantie :2guns: :2guns: :2guns:

zo werkt het helaas niet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...