c.horst1 Geplaatst 22 Maart, 2009 Geplaatst 22 Maart, 2009 (aangepast) Op 18-2-2009 hebben onze KIA Soul bij de garage (Winters helmond) opgehaald. We kochten deze auto vanwege de prijs en het uiterlijk, maar ook vanwege 5 jaar garantie. Bij onze eerste rit hebben we de auto wat uitvoeriger getest op snelheid, optrekken, reactie bij inhalen, motorgeluid, remmen etc. En het moet gezegd... na deze erste dag niets als lof. De auto rijdt bijzonder fijn. De bestuurderstoel en die van de bijrijder zitten goed, snelheid bij optrekken en inhalen is ook goed. Kortom na deze eerste dag zijn wij eigenlijk alleen maar entoesiaster geworden. Maar ja, da's dag1. De komende weken zullen de auto verder berijden en testen. Nu (17-3-2009) zijn we 4 weken verder. De Kia Soul bevalt ons echt prima. We waren een diesel gewend incl. het dieselgebrom. da's nu voorbij, alhoewel de auto bij 110 km en meer toch wel wat geluid produceert. Doorschakelen naar de 6de versnelling. Maar ... die is er niet Qua rij-comfort vinden we de auto echt goed. Toch hebben we een 2-tal minpunten kunnen ontdekken tot nu toe: allereerst "loopt" de achteruitversnelling hakerig! En dat is soms wel eens lastig. En op de tweede plaats gebruikt de auto in het stadsverkeer (met veel (hele) korte ritten!!) vrij veel. Hij rijdt dan 1:10!! Bij een vorige meting van stadverkeer en een aantal ritten op de grote weg kwamen we uit op 1:12,5. De leverancier geeft toch andere cijfers op. Buiten dat zijn we met deze Soul erg in onze sas. De volgende GROTE proef komt in de zomervakantie, als we achter de Soul een caravan (1000kg!!) gaan hangen. We zijn benieuwd hoe de Soul dan e.e.a. verwerkt. Een nieuw "gebruiksmeting op 1-4-2009 geeft een verbruik aan van 1:12,46!! voor stadse ritten gecombineerd met een aantal ritjes op de grote weg.n vervolg op mijn eerdere preview (28-2 en 31-3 2009), waarin ik aankondig weer wat te schrijven als we met onze SOUL plus caravan (merk Eriba, type Touring 410 GT. max beladen hewicht 1000kg!) op vakantie geweest zijn plof ik meten met de deur in huis: DE SOUL (benzine-uitvoering!!!() is in heuvelachtig en bergachtig terrein een HEEL MATIGE, eigenlijk onvoldoende caravantrekker. Dit jaar legden we weet de Route du Soleil af ri. Zuid-Frankrijk. We waren zeer benieuwd hoe deze Kia Soul het zou doen op dat terrein. Nou dat viel bar tegen: qua trekkracht en qua verbruik.. tegen heuvels van 4% oprtijden..... 60 a 65 km haal je dan met veel moeite. Wordt het wat steiler dan zak je al gauw naar 50 of minder. Sta je met de auto en caravan op een heuvel stil en je moet optrekken, dan kost dat heel veel moeite. Nee. geen echte trekker in heuvellandschap en bergen. Verbruik tijdens onze rit naar Zd- Frankrijk kwam uit op 1: 8,1 !!!!!! Oef, da's niet best. Ik geef de Soul dan ook een(dikke) onvoldoende als caravantrekker. Volgens het boekje mag de auto dan wel 1300 kg trekken, maar de Nm-Koppel is dan toch net iets te laag. Zonder trekker in heuvellandschap en bergen: voldoende auto. Maar ook hier geld dat je op wegen met een stijging van meer dan 6 a8 % vooral niet moet komen stil te staan. Het wegrijden is dan behoorlijk lastig. Op de vlakke wegen trek de auto voldoende, maar het wegrijden kost je wel wat extra gas(benzine). Als de auto eenmaal rolt, gaat het verder redelijk goed. (m.u.v. benzineverbruik!!) Geschreven op: 26-9-2009 Hier ben ik weer even...... Wil je met de KIA-SOUL lekker zuinig rijden (zonder caravan dan!!), rijd dan tussen 90 tot 105 km/uur en langere afstanden. Kwam nu uit op 1: 14,8. Oja, wat ik niet zo goed vind is dat de automat aan de bestuurderskant al na 10 maanden door was op de plaats waar je je hak zet. Moet dus nu een nieuwe mat aanschaffen 30 December, 2009 aangepast door c.horst1 Quote
Tazteam Geplaatst 22 Maart, 2009 Geplaatst 22 Maart, 2009 Allereerst: welkom op het forum. En...........heel veel plezierige, men vooral veel veilige kilometers met je Soul. Yes, een Soul eigenaar op het forum, en gelijk al een leuk verslag van de eerste ervaringen van de auto. Gelijk ook maar de vraag: plaats als het mogelijk is eens wat foto's van je ride, zijn er altijd zeer benieuwd naar. Welk model rij je, kleur, uitvoering, enz enz........... Deze vraag stel ik, omdat je sprak over de 6e versnelling, vandaar. Veel plezier op het forum. Philip Quote
Alex VB Geplaatst 22 Maart, 2009 Geplaatst 22 Maart, 2009 Hoi, Ook van mijn kant hartelijk welkom op HET forum voor het merk KIA. Geweldig dat iemand een SOUL heeft. Zelf vinden mijn vrouw en ik de wagen wel mooi - hebben diverse testritten mogen maken - maar net niet dat wat zij zocht. @Taz, De Soul heeft alleen maar de 1.6Crdi blok - gelijk aan de cee'd - erin liggen en deze heeft helaas geen 6e versnelling. Ik vind het een helaas omdat je toch af en toe het gevoel hebt dat deze 6e wel nodig is. Voor de rest. FOTO'S, FOTO'S en nog eens FOTO'S!! Quote
Alex Geplaatst 22 Maart, 2009 Geplaatst 22 Maart, 2009 Over het verbruik zou ik mij nog niet te veel zorgen maken. Van zodra de motor en de andere bewegende delen zoals versnellingsbak en diverse lagers wat ingelopen zijn, zal dat wel wat dalen. Verwacht echter geen wonderen. Je moet jezelf ook de tijd geven om een auto te leren kennen. Alex Quote
bambix Geplaatst 22 Maart, 2009 Geplaatst 22 Maart, 2009 Over het verbruik zou ik mij nog niet te veel zorgen maken. Van zodra de motor en de andere bewegende delen zoals versnellingsbak en diverse lagers wat ingelopen zijn, zal dat wel wat dalen. Verwacht echter geen wonderen. Je moet jezelf ook de tijd geven om een auto te leren kennen.Alex Ik ben het volledig met Alex eens; ff wachten tot er enkele 1000-en km's op de teller staan. Vergeet niet dat opgegeven waardes in ideale omstandigheden en meestal op test-terrein behaald zijn, maar dat is voor ieder merk zo. Voor de rest; welkom en we wachten op pics. Quote
c.horst1 Geplaatst 23 Maart, 2009 Topic Starter Geplaatst 23 Maart, 2009 (aangepast) Hallo Wij rijden de Kia Soul 1.6 CVVT X-tra. Brandstof: benzine. Kleur: Vanilla Shake. Op de kentekenpapieren staat gewoon creme!!. Voor een goede afbeelding van de KIA SOUL kijk je natuurlijk op www.kia.nl en zoek daar bij MODELLEN naar de Soul. je krijgt daar eenperfecte foto van de vorm en kleurmogelijkheden te zien. Groeten 23 Maart, 2009 aangepast door c.horst1 Quote
El-Rio-Grande Geplaatst 23 Maart, 2009 Geplaatst 23 Maart, 2009 Hoi,De Soul heeft alleen maar de 1.6Crdi blok - gelijk aan de cee'd - erin liggen knipperdeknip! Moet toch even inbreken op het stukje wat Alex zegt, dat de Soul het zelfde motorblok heeft als de Cee'd. Sprak hier laatst mijn dealer over en deze ontkent dat. Hij geeft aan dat het een ander motorblok is... Hoe en wat precies hebben we het verder niet over gehad... @ c.horst1: Je auto is net nieuw. Houd er rekening mee dat de waardes uit de zuinigheidstabellen zijn gemeten onder ideale omstandigheden. Daarnaast gaat een nieuwe auto normaalgesproken uiteindelijk wat zuiniger rijden, als je eenmaal de auto echt inrijd. Wel moet ik helaas toegeven dat Kia beslist niet het zuinigste merk is, als we het hebben over brandstofverbruik... groeten, Peter Quote
PowerAutoBoot Geplaatst 4 April, 2009 Geplaatst 4 April, 2009 Wie kan mij vertellen waneer hoeveel KM de soul is ingereden? we krijgen dinsdag 7-04-09 onze Soul Groetjes Rob Quote
Alex Geplaatst 4 April, 2009 Geplaatst 4 April, 2009 Rob, De eerste 1000 km moet je wel voorzichtig zijn. De verschillende bewegende onderdelen zoals tandwielen, zuigers, nokkenassen, drijfstangen, krukas edm zijn immers nog niet op elkaar 'ingespeeld'. Tijdens deze periode wordt je olie ook extra vervuild door heel kleine metaalschilfertjes die her en der loskomen. Normaliter blijven deze hangen aan je magetische carterstop. Laat dus zeker op tijd je inrijolie en filter vervangen ! Een dieselauto is volgens mij pas echt goed ingereden/losgereden na een goeie 10000 km. Ongeacht het aantal gereden km, moet je een motor steeds op bedrijfstemperatuur laten komen vooraleer je hem zwaar belast. Mijn vrouw heeft een BMW van 16 jaar oud met meer dan 200000 km op de teller. Ik wacht tot hij warm is en laat hem regelmatig eens stevig draaien en ik heb tot nu toe nog geen enkel probleem ermee; hij verbruikt nauwelijks olie (0,5 liter per 10000 km), geen water en rijdt nog steeds als de beste. Succes met je Kia. Groeten, Alex Quote
PowerAutoBoot Geplaatst 4 April, 2009 Geplaatst 4 April, 2009 Bedankt voor dit snelle antwoord. Groetjes Rob De eerste 1000 km moet je wel voorzichtig zijn. De verschillende bewegende onderdelen zoals tandwielen, zuigers, nokkenassen, drijfstangen, krukas edm zijn immers nog niet op elkaar 'ingespeeld'. Tijdens deze periode wordt je olie ook extra vervuild door heel kleine metaalschilfertjes die her en der loskomen. Normaliter blijven deze hangen aan je magetische carterstop. Laat dus zeker op tijd je inrijolie en filter vervangen ! Een dieselauto is volgens mij pas echt goed ingereden/losgereden na een goeie 10000 km. Ongeacht het aantal gereden km, moet je een motor steeds op bedrijfstemperatuur laten komen vooraleer je hem zwaar belast. Mijn vrouw heeft een BMW van 16 jaar oud met meer dan 200000 km op de teller. Ik wacht tot hij warm is en laat hem regelmatig eens stevig draaien en ik heb tot nu toe nog geen enkel probleem ermee; hij verbruikt nauwelijks olie (0,5 liter per 10000 km), geen water en rijdt nog steeds als de beste. Succes met je Kia. Groeten, Alex Quote
El-Rio-Grande Geplaatst 4 April, 2009 Geplaatst 4 April, 2009 Rob, Ik weet niet of je een benzine of diesel hebt besteld maar.. Toen ik mijn Rio kocht, (1.5 benzine motor) was de auto netaan een jaar oud en had de auto 11.920 km op de teller staan. Men had het er toen over dat de auto netaan ingereden was... Dus ik denk dat je de 'richtlijn' van 10.000 km inderdaad wel redelijk aan kunt houden. Wat betreft het voorzichtig zijn in de eerste 1000 km: Ik hoor de laatste jaren bij Dealers eigenlijk met name de opmerkingen dat je de auto 'goed door mag rijden', terwijl je vroeger juist de eerste 1000 km voorzichtig en rustig moetst rijden. Denk dus niet dat je echt h Quote
PowerAutoBoot Geplaatst 5 April, 2009 Geplaatst 5 April, 2009 Ik heb een benzine demo gekocht met 2000 km maar zal de dealer vragen wat te doen bedankt Rob Quote
Alex Geplaatst 5 April, 2009 Geplaatst 5 April, 2009 @ Peter, Ik heb mij waarschijnlijk wat onduidelijk uitgedrukt. Met 'inrijolie' bedoel ik gewone motorolie maar doordat die snel vervuild raakt door de metaalschilfertjes moet die er na het inrijden af en vervangen worden door identieke (niet-vervuilde uiteraard ) olie. Inrijolie is dus geen speciaal soort olie. Alex Quote
henk1963 Geplaatst 21 Juli, 2009 Geplaatst 21 Juli, 2009 Inderdaad in de stad wel iets dorstig nu na 1000 KM 1:10 maar op grote weg nu 1:14 en dat bij wisselende snelheden , zo tussen 100 en 120, valt mee dus. Ik ben ervan overtuigd dat het zeker nog wel 10 % zuiniger wordt. Inrijden is ereigelijk tegenwoordig niet meer bij. Ja de eerste 1000 km rustig aan doen en geen aanhangers trekken. Zo en zo altijd in het begin rustig aan doen , eerst de motor op temperatuur laten komen. Kijk maar naar je eigen lichaam, met intensieve sporten eerst even warmdraaien ,verminderd de kans op blessures. En de olie daar is het oliefilter immers voor. En als er nu zichtbare metaalschilfers zijn is het niet goed. Door mijn jaren lange ervaring met motoren, danwel scheepsdiesels weet ik zo ongeveer wel over hoe en wat. Groetjes en veel plezier met de SOul Henk Quote
Relena Geplaatst 23 Juli, 2009 Geplaatst 23 Juli, 2009 Mooi om iemand zoals jij op dit forum te hebben Henk. Altijd goed om kennis op motoren gebied op te doen. Zal hier in de toekomst dankbaar gebruik van maken. Groetjes, Relena Quote
herman Geplaatst 25 Juli, 2009 Geplaatst 25 Juli, 2009 Sinds januari 2009 ben ik de tevreden bezitter van een rode Kia Soul expect cool. Ik ben er content mee; leuke vlotte auto, rijdt lekker. We hebben in juni op vakantie er ruim 4500 km mee gereden; het gemiddeld verbruik (benzine) was 1 op 12,7. De achteruitversnelling schakelt inderdaad niet erg soepel. (Andere versnellingen zijn prima). Er is wel 1 ding waar ik niet tevreden over ben. Ik heb nl nu, na 6 maanden (16.000 km gereden), behoorlijk wat lakschade, zowel aan de voorkant als aan de voorspatboorden en ook bij de onderzijde achterportieren. Ik heb het idee dat de laklaag te hard is; en dat daardoor de verf er makkelijk afspat bij steenslag. Ik heb nog nooit zo veel lakschade in korte tijd aan een nieuwe auto gezien. Ik ben erg benieuwd wat de ervaringen van andere Soulrijders zijn op dit punt. Quote
Relena Geplaatst 25 Juli, 2009 Geplaatst 25 Juli, 2009 Jij was er snel bij Herman januari dan ben je een van de eerste geweest met een kia soul. Wij moeten die van ons nog krijgen. Heb jij metalic lak? En is het echt zo erg valt dit niet onder de garantie? Blijf ons op de hoogte houden. Groetjes, RelenaRelena Quote
herman Geplaatst 26 Juli, 2009 Geplaatst 26 Juli, 2009 Hallo Relena, Ja, we waren bij de eerste Soul-rijders! Wij hebben geen metallic lak. Onze KIA garage en vertegenwoordiger van KIA nederland hebben ons laten weten dat de lakschade veroorzaakt is door steenslag , wat door ons uiteraard wordt bevestigd hierdoor valt de schade niet onder de 5 jarige lakgarantie. Op mijn opmerking dat het eventueel mogelijk zou kunnen zijn dat lakkwaliteit (hardheid o.i.d.) mede een oorzaak zou kunnen zijn heb ik geen antwoord gekregen. Ik houd jullie op de hoogte. En veel plezier met je nieuwe Soul straks! Groetjes Herman Quote
Relena Geplaatst 26 Juli, 2009 Geplaatst 26 Juli, 2009 Zal zelf eens op onderzoek gaan of hardheid de oorzaak kan zijn. Vragen kost niks en altijd intersant om te weten. Zodra ik iets weet laat ik het horen. Woon jij in de buurt van Roermond kunnen wij elkaar eens opzoeken zodra de wagen binnen is. Twee kia souls naast elkaar moet uniek zijn. Groetjes. Relena Quote
PowerAutoBoot Geplaatst 27 Juli, 2009 Geplaatst 27 Juli, 2009 Sinds januari 2009 ben ik de tevreden bezitter van een rode Kia Soul expect cool. Ik ben er content mee; leuke vlotte auto, rijdt lekker. We hebben in juni op vakantie er ruim 4500 km mee gereden; het gemiddeld verbruik (benzine) was 1 op 12,7. De achteruitversnelling schakelt inderdaad niet erg soepel. (Andere versnellingen zijn prima). Er is wel 1 ding waar ik niet tevreden over ben. Ik heb nl nu, na 6 maanden (16.000 km gereden), behoorlijk wat lakschade, zowel aan de voorkant als aan de voorspatboorden en ook bij de onderzijde achterportieren. Ik heb het idee dat de laklaag te hard is; en dat daardoor de verf er makkelijk afspat bij steenslag. Ik heb nog nooit zo veel lakschade in korte tijd aan een nieuwe auto gezien. Ik ben erg benieuwd wat de ervaringen van andere Soulrijders zijn op dit punt. Hallo Herman, jammer dat je lak schade hebt? ik heb nu 8000 km er op zitten en heb gelukkig nergens geen lak schade,kan het zijn dat je veel op onverhard hebt gereden? woon jij toevalig in Amsterdam zo ja dan hebben wij elkaar al gezien bij de haarlemerweg? Groetjes Rob Quote
herman Geplaatst 27 Juli, 2009 Geplaatst 27 Juli, 2009 Ik hoor het graag als je iets naders te weten komt over de eventuele hardheid van de lak. Enne....nee, ik woon in Drenthe in de buurt van Hoogeveen. Maar mocht ik ooit richting Roermond gaan (of jij richting Hoogeveen) dan kunnen we altijd even kijken of we een demo synchroon rijden met Souls kunnen geven...! groet Herman Quote
herman Geplaatst 27 Juli, 2009 Geplaatst 27 Juli, 2009 Hi Rob, Gelukkig dat jij geen lakschade hebt! Ik heb niet onverhard gereden, dus dat kan het niet zijn. Ik woon niet in de buurt van Amsterdam, en kom daar ook zelden, dus nee, it was not me die je gezien hebt bij de Haarlemmerweg! Ik woon in Drenthe. groet, Herman Quote
henk1963 Geplaatst 23 Augustus, 2009 Geplaatst 23 Augustus, 2009 Hallo, hebben de soul nu ruim een maand en 2600 km gereden. Ingereden dat is ze wel. Het verbruik enkel stad 1:12 en op de grote weg ruim 1:14 en zal nog wel iets gunstiger worden. Vergeleken met onze vorige (Sportage) een stuk zuiniger, met net zoveel ruimte binnen in. Ik ben zelf 1.85 m en pas goed achter het stuur. Vergelijken met andere auto's is moeilijk er zijn weinig soort genoten. Vaak hoor ik hij hobbelt en als ik dfan vraag waarmee vergeleken wordt is het een kar van dik 30. 000, ja dat kan natuurlijk niet. Quote
KIASOULAP Geplaatst 9 September, 2009 Geplaatst 9 September, 2009 Ik ben sinds 23 juni in het bezit van een KIA SOUL Xecutive, en verbruikscijfers zijn redelijk geworden. Na de vakantie (met caravan) is het verbruik verbeterd, en momenteel ruim 1:15. Ritten regelmatig op snelweg (kop van Noord-Holland - Belgie) en de beroemde boodschappen in het eigen dorp. Nog geen slechte eigenschap kunnen ontdekken. Groeten Rob Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.