Ga naar inhoud

Ruudster

Aanbevolen Berichten

Hallo iedereen,

 

Nu reeds 1 jaar trotse eigenaar van een mooi Kia C'eed SW (bouwjaar 2008) en heb een vraag, waar noch de bandencentrale en noch de garage een sluitend antwoord op kan geven.  :?

Ik ben opzoek naar stabiele, betrouwbare banden voor mijn Kia (205/55 R16 - stalen velg).

Bandencentrale zegt: Uniroyal Rainsport 3 // garage zegt: diegene die Kia aanlevert.

 

Nu heb ik vooraan Michelin Energy Saver Plus en achteraan Hankook Kinergy Eco (K425) liggen. (Michelin meer dan helft profiel en Hankook nog als nieuw)

Ik rijd nogal vinnig, maar niet vliegen over de baan. Ik neem mijn bochten iets sportiever dan de gewone bestuurder. En ik bemerk dat mijn voorbanden met regenweer helft grip hebben, snel onderstuur en in rechte stukken last hebben grip te houden bij vertrekken/remmen. Op droge wegen (en dan ook weer bochten) bemerk ik wel dat de achterkant wilt losbreken. Ik rijd meestal alleen in de auto, soms zit er een co-piloot bij  :-)

 

Mijn vraag naar jullie: Welke banden raden jullie voor mijn voertuig met mijn rijgedrag aan, die zorgen voor hele goede grip, betrouwbaar zijn en ook niet over de 150 euro kosten.

 

P.s.: de Hankook banden sluiten heel mooi aan met mijn wieldoppen, in tegenstelling tot de Michelin banden. (Het oog wilt ook wat he)  :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites


In het algemeen:

 

Verschillende banden voor en achter kan bij verschillende weersomstandigheden een verschil in grip geven verdeeld tussen voor en achter (volg je ut nog?):

De meeste bestuurders hebben hier geen last van omdat ze niet op het randje rijden.

Wil je wel op het randje rijden is het simpel: voor en achter gelijk, qua band en profiel diepte.

Het gedrag van de auto op nat of droog wegdek in de bochten geeft verschil (over en onderstuur wat je zelf al aangeeft) als er voor en achter verschil is.

Bij een voorwielaangedreven auto is het simpel. Aandrijving gebeurt voor dus als het grip verliest merk je het ook alleen voor. Optrekken in de bocht nog erger: er is maar 1 wiel aangedreven omdat het differentieel zijn werk doet. Remmen ook simpel: een auto remt voor 80% met de voorwielen, de rest doet ie achter.

 

Welke band het beste is kan ik niet aangeven. Er zijn goede en slechte maar een band die super presteert op droog wegdek kan volledig falen bij nat weer, denk b.v. in race situaties aan slicks  (heb ik het niet eens over winterse omstandigheden).

 

Mijn ervaring is iig: rondom dezelfde banden met (nagenoeg gelijk profiel). De auto fabrikant heeft daar immers zijn onderstel op afgesteld. Dit geeft het meest evenwichtige beeld in alle omstandigheden.

 

Voor de rest: pas je rijgedrag aan aan wat de auto kan in alle omstandigheden. Je kunt immers nooit meer als wat de engineers van een auto fabrikant hebben bedacht zonder de totale auto te veranderen. De keuze van andere banden geeft m.i. marginale effecten op het gedrag van een auto (mits je fatsoenlijke banden kiest: geen budget rotzooi dus).

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Henk,

Bedankt voor de feedback. Het is me inderdaad met mijn 2de hands auto's nog nooit gelukt dezelfde banden voor als achter te leggen. Meestal moesten er 1 van de 2 vervangen worden bij verkoop en bepaalt de verkoper dat.

 

Maar op vlak van banden die ik zoek, is het ook wel zo, dat je een veiligheidsgevoel (bij effectief normaal rijden) moet hebben bij regenweer. Daarmee heb ik wel gemerkt dat de voorwielen (nu Michelin) slechter presteren in nat dat in droog. Verliezen bij remmen nog al gemakkelijk hun grip op rechte natte stukken. :no:

Een paar auto's terug had ik een Peugeot 307 met vooraan Michelin banden. Die moesten vervangen worden en heb ik Goodyear EfficientGrip gelegd en je merkt een enorm verschil qua grip, meer veiligheidsgevoel.

 

Dus daarmee de vraag welke banden er het beste onder een Kia C'eed SW van 2008 gaan. :-)

 

=> Kia geeft ook nergens aan welke banden erop  het voertuig geleverd werden (zoals andere merken dat doen (sticker in het deurportier)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Conti sport 5

Goodyear F1

Hankook Vetus (heb ik zelf, zeer tevreden over)

Vredestein Vorti

 

er zijn verschrikkelijk veel goede banden, ik zou wat testen lezen. Sowieso het beste profiel achter, dit moet immers het voortrein volgen. Uit kosten besparing wordt vaak beste profiel voorgezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb de Michelin pilotsport 3 en daar ben ik zeer tevreden over, veel grip ook in de regen. Lees de testverslagen maar eens. Alleen voor een optimaal weggedrag zul je toch echt vier banden van hetzelfde merk moeten kopen anders gaat het niet werken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb de Michelin pilotsport 3 en daar ben ik zeer tevreden over, veel grip ook in de regen. Lees de testverslagen maar eens. Alleen voor een optimaal weggedrag zul je toch echt vier banden van hetzelfde merk moeten kopen anders gaat het niet werken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

 

Inderdaad, dat doe ik niet anders. Het punt is dat ik zelf vroeger proefondervindelijk heb ervaren dat een band op auto A helemaal anders kan gedragen dan op auto B. bv: Peugeot 307 met Michelin Energy Saver is enorm gevaarlijk met regen weer (beperkte regen en veel regen) terwijl dat jaar de Michelin ES als best geteste eruit kwam. En dat jaar Goodyear Efficient Grip gelegd op de 307 en het auto kleeft aan de baan, betrouwbaar en correcte wegligging. Nat en droog. :-)

 

Daarom dat ik het hier bij jullie even navraag. Want de test van Nederland door ANWB geeft aan (in de juiste bandenmaat):

1ste: Michelin Primacy 3

2de:Goodyear EfficientGrip Preformance

3de: Continental PremiumContact 5

 

Het is ook niet dat ik een racepiloot ben, ik rijd alleen vinnig en ik kan mijn bochten wat bruusker/sportiever nemen. Bv op snelweg een bocht waar 90 km/u wordt aangegeven en je rijdt dat daar, dan voel je al dat de banden vooraan een eigen traject willen gaan afleggen (droog weer). Dat bedoel ik met veel te weinig grip. :?

Link naar reactie
Delen op andere sites


De eerste twee zijn volgens mij niet de banden die jij zoekt. Jij moet een band nemen die gemaakt is voor " sportief" gebruik en dat zijn deze zeker niet. En wat betreft de michelin pilotsport 3 die werkt op mijn Kia zeer goed dus waarom niet op jouw Kia. Ps hoor ook veel goeds over de goodyear f1. Ik zou zeggen ga eens langs bij wat bandenhandelaren.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...