Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Koppelingskabel stellen

Aanbevolen Berichten

Gast Picantje1.2
Geplaatst

Hallo iedereen,

Inmiddels alweer 4 jaar verder met mijn Picanto en nog altijd tevreden. Verbruik is niet zo zuinig als in de specs maar dat heb ik maar naast me neer gelegd.

Last van veel vocht in de Picanto, vind ik wel heel irritant. Nu een Pingi erin gelegd, hopelijk gaat dat wat helpen. Ik rijd ook niet frequent lange afstanden dus daar kan het mee te maken hebben.

Net nieuwe dealer omdat vorige dealer er mee gestopt is. Treur er helemaal niet om want was niet happy met die dealer. Nu zit ik bij een dealer die als vriendelijk en goed gereviewed wordt. 

Laatst heb ik een grote beurt en een eerste apk gehad. Hier hebben ze de koppeling opnieuw afgesteld omdat deze volgens de specs iets teveel speling had. Het aangrijppunt lag nu erg hoog en ik vond het niet meer lekker rijden.

Ben terug geweest en hebben ze hem weer wat meer speling gegeven. Aanvankelijk daar dacht ik, ja dit is hem weer. Maar bij terug naar huis rijden was het toch net niet helemaal.

Ben ik google opgedoken en las dat het eigenlijk heel simpel was deze zelf wat af te stellen. O.a. info op dit forum erover gevonden. Iemand had een foto geplaatst wat de koppelingskabel was en waar die zat. Helaas is deze foto niet meer terug te zien.

Ik ben dus af gegaan op de omschrijving waar hij ongeveer moet zitten.

Bestuurderskant, ergens onder de accu zit een kabel met een wartel.

Ik heb iemand in de auto gezet en een paar keer op de koppeling laten trappen. Toen zag ik een onderdeel op en neer bewegen, daaraan vast zat rond plaatje, daarboven op zat een zeskant rubber wartelachtig ding met daar bovenop een soort tandwieltje. Daar bovenop stak er een dikke zwarte stugge kabel recht omhoog en die liep met een boog langs de motor naar boven, naar achter richting het voorraam zeg maar.

Volgens mijn idee moet dat dus de koppelingskabel zijn. Zoals ik het voelde kon je die kabel iets omhoog trekken en veerde dat. Klopt dit?

Als ik hem een fractie omhoog trok kon ik die wartel ietsje draaien. Klopt dit?

Ik heb die wartel een heel klein stukje met de klok mee gedraaid. Zet ik de koppelingskabel dan strakker of slapper?

Dus maw veroorzaak ik dan meer of minder speling?

En toen liet ik de kabel weer zakken tot de wartel weer op dat ronde ijzeren plaatje zat.

Die wartel hoeft toch niet ergens in te vallen of haken?

En dat ijzeren tandwieltje boven de wartel draaide met de wartel mee, klopt dit ook? Naar mijn idee zat dat vast aan elkaar.

Ik weet dat het een simpele handeling is. De monteur draaide er letterlijk zijn hand niet voor om. Maar ja, ik zat toen achter het stuur en kon dus niet zien wat hij deed. Ik zag alleen waar hij ongeveer zijn hand naar toe stak en dat hij binnen 5 sec alweer vroeg of ik het nog een keer wilde proberen. Dus dat het een handeling van niks was.

En om nu daarvoor alleen weer helemaal naar de dealer te rijden (dealer andere plaats gekozen) vind ik ook weer onnodig als je het zo simpel zelf kan doen. Het gaat maar om een fractie strakker, dus dat het aangrijppunt een fractie hoger komt want hij ligt nu weer ietsje te laag naar mijn zin.

Hoop dat jullie me met mijn vragen meer duidelijkheid kunnen geven.

Thanks alvast.

Gast Picantje1.2
Geplaatst

Niemand die mij verder kan helpen of even kan vertellen of ik de juiste kabel heb en het op de juiste manier doe?

Geplaatst

geef ze ff wat meer tijd.

De meeste vieren lekker weekend.

Fora bezoeken doen ze dan onder werktijd ;)

Ik kan je helaas hier niet bij helpen

Geplaatst

als de garage het heeft afgesteld en niet goed gedaan 

zou ik terug gaan net zolang tot het weer goed is (moeten ze het maar goed doen ) in plaats van zelf te gaan zitten klooien

terwijl je niet zeker bent van je zaak

Gast Picantje1.2
Geplaatst

Als het een simpel klusje is dan leer ik graag zelf klooien ipv weer benzine verbruiken naar een dealer toe en diens tijd te verdoen met een simpel klusje wat ik zelf had kunnen doen doordat anderen hun kennis willen delen. En zo kunnen we van elkaar leren :)

Fora bezoeken doe ik in de avond/weekend en ik dacht menigeen ook. Ik wacht het nog even af. Hopelijk komt er nog des of geen die mij kan antwoorden en mij zo dus wat kan leren.

Fijne avond nog!

Gast Picantje1.2
Geplaatst

Heb die discussie gelezen, alleen de foto is niet meer zichtbaar dus geen zichtbaar aanknopingspunt meer.

Ben af gegaan op de omschrijving waar het zou moeten zitten en ja, als iemand het pedaal in trapt zie ik onder het motorblok een kabel trekken. Dus de koppelingskabel is gelokaliseerd. 

Alleen het punt van stellen nog niet.

Ik ben gewoon iemand die wil dingen zelf weten/leren. En soms heb je daar anderen voor nodig en dan schroom ik niet hulp te vragen. Google kan je veel bij brengen maar dit kan ik nou net effe niet vinden. 

En ja misschien wordt er gedacht... pff tis toch duidelijk zo? Zou kunnen maar voor mij nu nog effe niet.

En inderdaad, ik wil geen dingen verkloten en ben altijd welkom bij mijn dealer maar kan het niet zetten dat ik dat punt van stellen niet kan vinden. Misschien zit het al die tijd al voor mijn neus en misschien kijk ik wel verkeerd. Moet het gewoon weten nu  :mad:  :-)  Daarom jammer dat die foto er niet meer bij stond. Was het starten van dit topic zeer waarschijnlijk niet nodig geweest.

Geplaatst

Ik heb die foto vier jaar geleden geplaatst, maar heb die natuurlijk niet meer. Heb wel begrepen dat bij een 1.2 motor er minder ruimte is om er bij te komen.

Geplaatst

was de goeie kabel , met de klok mee draaien zet je hem strakker ( dus minder vrije slag ) tegen de klok in losser ( dus meer vrije slag). En ja als je zelf wat kan doen aan je auto is goed toch ,scheelt weer rijden en brandstof , leven is al duur genoeg.

Geplaatst

Altijd goed als je zelf wat kunt

maar stel.je doet het niet goed en daarmee vervalt je garantie dan piepen de meeste wel anders

nu gaat het om een beetje speling op het pedaal maar ik kan niet anders dan waarschuwen Let goed op wat je doet zo dat je niet achteraf het deksel op je neus krijgt kia is erg makenlijk in het terug trekken van de garantie helaas

• Like 1
Gast Picantje1.2
Geplaatst

was de goeie kabel , met de klok mee draaien zet je hem strakker ( dus minder vrije slag ) tegen de klok in losser ( dus meer vrije slag). En ja als je zelf wat kan doen aan je auto is goed toch ,scheelt weer rijden en brandstof , leven is al duur genoeg.

Dank voor je antwoord. Als dat de juiste was dan vind ik dat niet echt een wartel maar eerder een zeskantige rubberen moer met een tandwieltje erop. Ben nogal van de

letterlijke, beeldende omschrijving  :wink:

Ik heb even een foto gemaakt voor alle duidelijkheid en misschien willen meer mensen dit wel weten voor nu of later.

Zou je mij nog kunnen bevestigen of ik het juist heb aangewezen op de foto en nu omschrijf:

De zwarte kabel trek je een stukje omhoog en dan draai je die zeskantige rubberen moer. Met de klok mee is de kabel strakker zetten,

tegen de klok in is de kabel slapper zetten. Dan laat je de kabel weer los.

Of trek je de kabel omhoog en draai je het tandwieltje? De rubberen moer blijft dus zitten en het tandwieltje til je van de moer af om te kunnen draaien en

laat je dan weer zakken en moet dan in dat nokje vallen dat je ziet op de foto waar hij nu ook in valt.

14afyox.jpg

Geplaatst

toch vind ik het wel vreemd dat de 1.2 een koppelings kabel heeft terwijl de rio wel hydraulisch is je verwacht dat de motor en bak toch het zelfde zijn maar niet dus

• 4 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...