Jump to content

Airco probleem ? (Kia)


Recommended Posts

<p>Beste Lezer,<br /> <br /> Ik heb net een kia rio gekocht waar ik uitermate tevreden mee ben. Toch merk ik dat als de airco aanstaat, en bij het opschakelen soms een klein plof hoorbaar is en de auto een beetje terugvalt, schokje krijgt. Bij het uitzetten v/d airco is dit probleem niet aanwezig. <br /> <br /> Mijn vraag is, wat zou dit kunnen betekenen, heeft de airco onderhoud nodig, of is er iets anders aan de hand.<br /> Dit i.v.m. een geplande reis, en de reden dat ik nog garantie heb op deze auto.<br /> <br /> Alvast bedankt voor het reageren,<br /> <br /> Mvrgr,<br /> Evert</p>

Lees het hele artikel

Link to comment
Share on other sites


Ik moet zeggen dat ik in 4 jaar Rio nog nooit gemerkt heb dat de airco aanslaat. Natuurlijk vraagt een airco vermogen, maar toch niet zo erg dat dit zou meten voelen en de auto meteen langzamer gaat rijden. Ik laat mijn airco tweejaarlijks controleren door een specialist die niet alleen alles test (druk, onderdruk, lekkage, etc.) en ook al het koelmiddel eruit haalt en vult met de juiste hoeveelheid nieuw koelmiddel. Het koelmiddel neemt nl. langzaam af (lekt weg langs keerringen en afdichtingen). Kost ongeveer 100 euro.

 

Naast de Rio hebben we een 10 jaar oude Citroen C1 met airco en die werkt (mede door het onderhoud?) nog steeds prima.

 

Nu je ook nog een "plofje" hoort en "schokje" krijgt, zou ik zeker even langs een specialist gaan om het eens goed te laten controleren. Dealers doen de airco er vaak "maar even bij".

Link to comment
Share on other sites


De airco trekt wel degelijk motorvermogen weg, zo'n 10/15%. Je merkt ook dat de motor iets kan inhouden bij inschakeling van de airco.

Link to comment
Share on other sites


De airco trekt wel degelijk motorvermogen weg, zo'n 10/15%. Je merkt ook dat de motor iets kan inhouden bij inschakeling van de airco.

Idd,dat bedoel ik en is bij alle merken zo.

Link to comment
Share on other sites


Als de A/C verder gewoon werkt zou ik me geen zorgen maken. Het "plofje" lijkt mij het inschakelen van de electromagnetische koppeling, dat is heel normaal. Naar mijn weten heb je dit alleen bij pompen met variabele opbrengst niet, maar die hebben Rio's dus niet volgens mij.

De schok is normaal; die koppeling klapt er ineens in, dus niet zoals de rij-koppeling die je vloeiend laat opkomen. Het is uit of aan en bij inschakelen moet de motor ineens de massa van de pomp en tegendruk van het gas erbij verwerken.

Mij lijkt er nogmaals -en aansluitend op wat al gezegd is- niets aan de hand.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...