Jump to content

Bedrading achteruitrijlicht i.v.m. parkeersensoren.

WillemGerrit

Recommended Posts

Goedemorgen mensen,

ik heb in mijn Kia Picanto uit 2014 parkeersensoren in de achterbumper gebouwd met een display op 

het dashbord. 

De bedrading wil ik aansluiten aan de bedrading van het achteruitrijlicht aan de achterzijde van de auto

maar ik kom er niet goed achter welke draad ik moet hebben om aan te koppelen. 

Zowel links als rechts zitten er stekkers, echter als ik deze lostrek en dan het achteruitrijlicht via de

versnellingspook inschakel blijft hij gewoon branden. Daarom dacht ik dat het niet bij één van deze stekkers

kan zitten of zie ik soms iets over het hoofd. Enige hulp hierin zou welkom zijn.

Grt, Willem

Guest Stief

Hallo Willem,

Je conclusie is correct.

Ik ken de picanto helaas niet. Maar als de lamp het nog doet terwijl de stekkers er niet in zitten, dan wordt deze duidelijk ergens anders vandaan gevoed.

Als de achteruitrijlicht in je bumper zit zou ik even daarachter kijken.

volgens mij hangt er onder de auto ook een stekker die als je de los maakt er wel een stukje ruimte komt in de bedrading zo dat je deze op je sensoren kunt aansluiten

en anders zit er denk ik net als bij de rio binnen achter de c-styl bekleding een grote stekker waar je wel wat kan weghalen

Hij doet het, linksachter onder de bekleding kwam ik er niet uit. Daar zaten ook drie stekkers met meerdere draden.

Echter welke stekker ik ook loskoppelde de achteruitrijverlichting bleef branden.

Ik heb nu de achteruitrijlamp eruitgehaald en de draden rechtstreeks vanaf daar gekoppeld. Rechtsachter zat

boven de achteruitrijverlichting een rubber dop waardoor de twee extra draden weer naar binnen konden.

• Like 1

of links achter in waar de bedrading naar buiten gaat kun je ook even de isolatie door snijden en hem tussen solderen ruimte zat alleen even de bekleding weg halen 

1957801_317003851789816_8210251514583103

Deze optie had ik inderdaad ook geprobeerd maar wou niet lukken. Vanuit het achteruitrijlicht kwam er een blauwe en zwarte draad die kant op (linkerachterkant auto). Echter de blauwe draad

die uit die kabelboom kwam was dan toch weer niet de juiste. Vandaar toen maar rechtstreeks bij het achteruitrijlicht weggehaald.