Jump to content

Self leveling schokdempers ?

ArjanS

Recommended Posts

Ik heb gelezen dat veel Sorento JC's van self leveling schokdempers waren voorzien, en vraag me af of de mijne dat ook heeft. Omdat op een ribbelige klinkerweg de achterkant helemaal wegzwiept aan ~ 60 km/u wat een heel raar gevoel is voor een auto van 2 ton gewicht wilde ik die schokdempers vervangen maar dan liefst tegen Koni FSD als dat iets comfortabeler rijdt.

Maar.....

Tijdens de vakantie viel wel op dat de auto en caravan helemaal recht lag en er toch 100 kg koppeldruk op stond plus veel baggage achterin. Ik zou bijna zweren dat dat (passieve, demper pomp zichzelf op bij op en neer bewegen ) systeem er ook op zit. Dan zou het waarschijnlijk een blunder zijn Koni's te monteren waarna hij achterover zou kunnnen gaan hangen.

Omdat de hele reden deze auto te hebben een (zware) caravan trekken is, is dat toch wel belangrijk. Weet iemand hoe dat zit ?

Ik heb contact gehad met mijn, voormalig Kia, garage. Zij hebben onlangs mijn schokdempers vervangen.

Zij zijn niet bekend met deze zogenaamde 'self levelers' af fabriek op de Sorento 1. Niet met compressor en niet met inwendig oppompsysteem (eerst inzakken en gaandeweg op druk komen)

Er is geen compressor, het werkt met klepjes die bij een diepe veerbeweging voorkomen dat nogmaals zo diep kan worden ingeveerd. Eigenlijk pompt het ding zich op met eigen veerbewegingen. Je schijnt het ook niet aan het uiterlijk van de demper te kunnen zien, er zijn geen slangen of electrische draden, het is een volkomen inwendig mechanisch iets.

Punt is dat als de auto daarmee is uitgerust de veren ook slapper zijn uitgevoerd om die mindere indrukbaarheid te compenseren. Monteer je daar zonder meer andere schokbrekers op krijg je verslechterede wegligging ipv betere.

Omdat mijn Sorento op "magische" wijze volkomen vlak ligt met 100 kg op de haak en vakantiebagage achterin EN het ding als losse auto op zo'n ribbelig klinkerweggetje aan 60 km/u met de achterkant gevaarlijk wegzwiept ( tegenstuur nodig ) heb ik wel zo'n idee dat ik hiermee te maken kan hebben.

Ik weet de remedie wel : nieuwe dempers EN nieuwe (achter)veren voor Sorento's zonder zo'n systeem. Ik wilde alleen even vragen of iemand er ervaring mee had, voordat ik ze onder de auto vandaan haal of laat halen. Ik wil dat gevaarlijke bokkige weggedraag graag kwijt, maar dat niet achteroverhangen wil ik uiteraard niet kwijt.

Ik heb mijn originele dempers vervangen door Billstein B4 dempers, iets stugger dan OEM. Mijn dempers waren echt slap na 170.000. Duiken bij stevig remmen, en de monteur had de auto op de brug en kon met 1 arm de achteras op en neer bewegen.

Na wissel geeft mijn partner aan dat de auto gewoon recht staat met 2 paardstrailer incl. KWPN paard, oftewel samen zo'n 1350 kilo op de kogel. Wegligging is ook verbeterd, drempels en bochten. Volgens mijn partner gaan de drempels met trailer erachter ook fijner. (Voor de duidelijkheid, mijn partner rijd met de paarden trailer naar wedstrijden, ik rijd daar niet mee) Ze zouden wellicht nog wel iets stugger kunnen, maar dit is persoonlijk.

Ik heb nog de originele veren. Die vervang ik waarschijnlijk pas als ze scheuren, omdat ik niets nadeligs merk aan die dingen.

Succes met je keuze.

Hehe als je 1350 kg op de kogel ( max 100 kg ) zou hebben zou je trekhaak eraf scheuren :-)

Maar ik begrijp wat je bedoeld, jouw aanhanger is ongeveer net zo zwaar als de mijne en jouw Sorento zakt ook niet door. Dan is er wel een goede kans dat ik geen rekening hoef te houden met die specifieke dempers. En anders idd een paar nieuwe veren erbij.